Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 30% gewijzigd door Kek op 05-10-2016 15:53 ]
Computer says no
Inderdaad. Je moet veel pro-actiever in je functie staan. Bekijk of de applicaties nog bij jullie bedrijfsprocessen passen, misschien zijn er betere alternatieven. Zijn de procedures op order? Is de documentatie compleet? (nee, dat is het nooitsNielz123 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:20:
Je bent ApplicatieBEHEERDER. Dit betekent dat je vooral beheert. Beheren is geen reactieve bezigheid, dan ben je te laat.
Welke applicaties beheer je? Hoe ziet dat er de komende 5 tot 10 jaar uit? Wanneer lopen contracten met externe partijen af en wat zou je willen dat er verandert in die contracten?
Zijn je applicaties uptodate? Welke versies komen eraan? is het interessant om mee te gaan met komende updates? wat levert dat op voor je gebruikers/business?
Je bent aangenomen als junior beheerder, maar ik neem aan dat je graag een medior of senior wilt worden. Begin je daar alvast naar te gedragen. Zorg dat de applicaties en de procedures daaromheen geen geheimen meer voor je hebben. Zorg dat procedures beschreven zijn.
Waarschijnlijk is er meer werk voor je dan je zelf denkt/ziet. Dat is niet erg, je bent immers een junior. Probeer het eens in die hoek te zoeken.
Succes.
Met die stappen kom ik redelijk in het vaarwater van de leidinggevende. Het klinkt alsof je hier zelf ook ervaring mee hebt gehad, maar ik weet natuurlijk niet of er toen iemand zat die dit ook zou moeten doen. Zo ja, hoe vatte hij/zij het op dat jij hem of haar wilde assisteren er in, of werd het opgevat als werk inpikken ? Ik ben hier op moment niet erg bang voor, want de band is gewoon goed tussen ons beide, maar ik vind het wel een beetje gevaarlijk. ( Of ben ik te veel aan het doem denkensurr1e schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:55:
Zijn er bedrijfsprocessen te optimaliseren? Sluit de software architectuur hierbij aan? Maak een roadmap over waar je wilt staan met je afdeling/releases en begin met het voorwerk om transities zo soepel mogelijk te kunnen laten verlopen: en vergeet ook niet de gebruikers hierbij te betrekken.
Ik heb hier zelf niet direct ervaring mee, maar herken de situatie wel. De oplossing hoeft niet zwart/wit te zijn, je leidinggevende zou je in samenwerking met hem/haar wat taken/werkzaamheden kunnen laten uitvoeren die eigenlijk in zijn/haar verantwoordelijkheid vallen. Dit kan variëren van doen van vooronderzoek, het in kaart brengen van mogelijkheden van softwarepakketten etc. Voor jezelf wil je goed in beeld houden wat je extra doet, en dit ook laten vastleggen. Op het moment dat je aantoonbaar (en doorlopend) kwaliteit levert op deze extra werkzaamheden is het tijd om je functie hierop aan te passen. Een goede manager herkent kwaliteiten en weet medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden. De oplossing die je nu beschreef vind ik relatief zwak: het lijkt alsof er vanuit je leidinggevende alleen geacteerd wordt (en ook waardering is voor) het oplossen van incidenten. Wat is er op tegen om een opleiding/cursus (voor jou én het bedrijf van toegevoegde waarde) officieel op te starten? De tijd is blijkbaar voorhanden.Gillded schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:33:
Met die stappen kom ik redelijk in het vaarwater van de leidinggevende. Het klinkt alsof je hier zelf ook ervaring mee hebt gehad, maar ik weet natuurlijk niet of er toen iemand zat die dit ook zou moeten doen. Zo ja, hoe vatte hij/zij het op dat jij hem of haar wilde assisteren er in, of werd het opgevat als werk inpikken ? Ik ben hier op moment niet erg bang voor, want de band is gewoon goed tussen ons beide, maar ik vind het wel een beetje gevaarlijk. ( Of ben ik te veel aan het doem denken).
[ Voor 4% gewijzigd door surr1e op 07-10-2016 12:40 ]
Als je de tijd die je over hebt gebruikt om de niet-standaard werkwijze te documenteren is dat een basis om jouw eventuele opvolger in te kunnen werken en nog belangrijker heb je door het vastleggen van de werkwijze ook input voor het vaststellen van de requirements voor een vervangende applicatie als over x jaar je licentie/support komt te vervallen en je nieuwe inkoop- /aanbestedingsprocedure moet starten. Je wilt immers niet dat je dan weer in een niet-standaard werkwijze terecht komt met alle ongedocumenteerde eigenschappen vandien.Gillded schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:33:
Veel documentatie is er niet, omdat het niet op de standaard manier gebruikt word.
[...]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq