Toon posts:

Harde schijven erbij....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lekker lopend linuxsysteempje draaien en daar wil ik graag een harde schijf bijzetten. In principe niet zo'n probleem lijkt mij.
Ik heb nl. een aantal schijven bijgekregen van een kennis. Kan ik nou gewoon de schijf aanpluggen en dan formateren? Ik neem aan met diskdruid?
Een volgend probleem is dit: ik heb zoals al gezegd een aantal schijven bijgekregen....
Ik heb nl. al mijn IDE connectoren gebruikt als ik er nu één inplaats.... Heeft iemand hier een idee voor...?

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

schijfje ff fdisken... mke2fs drover.. en mounten met de zooi...
das geen probleem..
de rest: ehhh IDE CDROM??? zet die op een ouwe SB16... met ide interface.. die werkt bij mij als 3e ide.. kun je atapi meuk aanhangen.. (branders is niet goed idee trouwens... )

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Als je er schijven bijgehangen hebt, kun je deze gebruiken door er een partititietabel op aan te maken (fdisk), ze te formatteren (mke2fs), en te mounten (mount). Wat diskdruid precies kan/doet, weet ik niet, maar het zou kunnen dat diskdruid deze taken voor je kan doen ja.

Als je meer dan 4 IDE devices in je computer wil, zul je een IDE controller moeten bijplaatsen. Oude soundblasters (en sommige nieuwere ook nog) hebben een extra IDE-bus (goed voor 2 devices), en anders moet je een pci IDE controller kopen, die hebben meestal 2 bussen (goed voor 4 devices). Zo'n controller kost een gulden of honderd geloof ik.

Let wel op: als je harddisken die er al inzitten gaat verplaatsen (aan andere kabels hangen of master/slave veranderen), dat die HDs dan ook in linux omgedraaid worden, en dat je je configuratie dan daarop moet aanpassen.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Met dank voor de duidelijke uitleg door deadinspace, die blijkbaar iets meer geduld heeft als The_Ghost :)

maarre.. maak nadat je een partitietabel hebt gemaakt ook nog maar één of meerdere partities aan.. :P

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 28 juni 2001 20:27 schreef The_Ghost het volgende:
Met dank voor de duidelijke uitleg door deadinspace, die blijkbaar iets meer geduld heeft als The_Ghost :)

maarre.. maak nadat je een partitietabel hebt gemaakt ook nog maar één of meerdere partities aan.. :P
* deadinspace bedoelde dus een partititietabel met partitities erin :z