Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dual band Asus rt-ac66u 2.4 ghz valt weg 5ghz blijft werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 22:41
Sinds kort valt het 2.4ghz netwerk in huis regelmatig uit. De 5ghz en bedraad blijft gewoon werken. Kan het zijn dat van een rt-ac66u alleen de 2.4 ghz radio kapot is gegaan?

In huis staan 3 pc's met Windows 10 en draadloos netwerk ingebouwd op het moederbord. Deze 3 verliezen regelmatig hun verbinding, terwijl 5ghz op de telefoon blijft werken. Het is een vrijstaand huis, dus interferentie van de buren kan het niet zijn.

Het opnieuw opstarten van de router helpt soms, maar ook regelmatig niet. Ook is de verbinding trager als hij wel werkt. Voorheen werkte alles foutloos (al een jaar).

Beste antwoord (via -Reca- op 05-10-2016 21:41)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De 2.4GHz-radio kan kapot gegaan zijn, maar dat lijkt me niet waarschijnljk.

Wat dan wel? Daar geef je net te weinig informatie voor.

Allereerst, wat is "valt weg"?
- wel verbonden met SSID, maar geen dataverkeer?
- niet meer kunnen verbinden met SSID (maar SSID wel zichtbaar)?
- SSID helemaal verdwenen?

Vervolgens: de AC66U heeft tig firmware updates gehad over de jaren. Meestal waren dat verbeteringen maar niet altijd. Heb je toevallig recent de firmware geupdate? Of heb je het nog nooit gedaan? (in dat geval: zeker doen!)

En dan mbt interferentie: 2.4GHz wordt niet alleen voor WiFi gebruikt, maar ook voor tig andere zaken. Dat kan ook van bronnen binnenhuis komen. Denk aan vrijwel alles wat draadloos werkt, van drones tot draadloze deurbellen, vooral die met video. Dit kun je zeker niet uitsluiten. Dat de verbinding als het werkt trager is wijst volgens mij juist vrij sterk op een of andere vorm van verstoring :o

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De 2.4GHz-radio kan kapot gegaan zijn, maar dat lijkt me niet waarschijnljk.

Wat dan wel? Daar geef je net te weinig informatie voor.

Allereerst, wat is "valt weg"?
- wel verbonden met SSID, maar geen dataverkeer?
- niet meer kunnen verbinden met SSID (maar SSID wel zichtbaar)?
- SSID helemaal verdwenen?

Vervolgens: de AC66U heeft tig firmware updates gehad over de jaren. Meestal waren dat verbeteringen maar niet altijd. Heb je toevallig recent de firmware geupdate? Of heb je het nog nooit gedaan? (in dat geval: zeker doen!)

En dan mbt interferentie: 2.4GHz wordt niet alleen voor WiFi gebruikt, maar ook voor tig andere zaken. Dat kan ook van bronnen binnenhuis komen. Denk aan vrijwel alles wat draadloos werkt, van drones tot draadloze deurbellen, vooral die met video. Dit kun je zeker niet uitsluiten. Dat de verbinding als het werkt trager is wijst volgens mij juist vrij sterk op een of andere vorm van verstoring :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

En ook een hele oude magnetron die een beetje "lekt" kan ook een probleem zijn.

• -Reca-
De SSID verdwijnt volledig. Alleen de 5ghz SSID blijft zichtbaar. Interferentie lijkt me zeer sterk. Computers staan op 3 meter van de router met 1 muur ertussen en deze hebben altijd feilloos gewerkt. Ik heb zelf niks aan de firmware veranderd, het zou kunnen dat er met een automatische upgrade iets fout is gegaan. Ik zal vanavond eens de laatste firmware er op zetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij interferentie maakt afstand juist weinig tot niets uit. Hoe zit het met andere (non-WiFi) apparaten in huis? Is er toevallig recent wat bijgekomen op dat vlak?

Als je zelf nooit de firmware gewijzigd hebt draai je geheid op stokoude zooi en mag het een wonder heten dat het enigszins stabiel gedraaid heeft. Dat lijkt me sowieso verstandig, al is het alleen maar uit security-oogpunt (een router die jarenlang niet geupdate is, is zo lek als een mandje)

Oslik blyat! Oslik!

• -Reca-
Firmware is geupgrade. Ook heb ik gemerkt dat na de windows 10 anniversary update de oude driver van de intel centrino 2230 er op stond. Het ik ook geupdate naar de nieuwste versie. Duimen dat het nu gaat werken. Bedankt allen voor de hulp.

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik heb last gehad van een gelijkaardig probleem bij m'n RT-N66U. Af en toe valt de 2.4Ghz weg, de rest blijft werken.
Via google vond ik terug dat het een relatief frequent voorkomend probleem was/is en dat het mogelijk door een hitteprobleem kwam.
Ik heb er een fan op gemonteerd (op de usb poort) en nu blijft hij veel langer stabiel (vroeger min 1x per week, nu maar 1x om de paar maanden)

• -Reca-
Promy schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:30:
Ik heb last gehad van een gelijkaardig probleem bij m'n RT-N66U. Af en toe valt de 2.4Ghz weg, de rest blijft werken.
Via google vond ik terug dat het een relatief frequent voorkomend probleem was/is en dat het mogelijk door een hitteprobleem kwam.
Ik heb er een fan op gemonteerd (op de usb poort) en nu blijft hij veel langer stabiel (vroeger min 1x per week, nu maar 1x om de paar maanden)
Als het terug blijft komen, zal ik dat zeker ook proberen!

• -Reca-
Oké, het blijft dus terug komen met de firmware van de router en de firmware van alle netwerk-kaartjes uit de pc up to date. Zijn er behalve de oververhitting nog meer ideeën over wat het kan zijn? De SSID van 2.4 ghz verdwijnt dus compleet na een bepaalde tijd (2 dagen dit keer) en komt pas terug na opnieuw opstarten van de router.

[ Voor 25% gewijzigd door -Reca- op 07-10-2016 16:29 ]

• Conus02
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09-2024
Ja, ik heb hetzelfde euvel.
Tot een paar maanden geleden nooit een probleem, maar nu ben ik wekelijk de 2.4 kwijt. Verdwijnt uit de lucht.
Rebooten helpt even.

Lijkt wel of er een firmwareprobleem is. Denk dat ik heb terug ga zetten naar een oudere versie. Of heeft iemand een beter idee.

Hitte lijkt me onwaarschijnlijk. Het is nu bepaald niet warm in huis.

Groet, Marco.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-11 13:29

WCA

Je kan ook nog proberen om AsusWRT Merlin te installeren, schijnt voor sommigen goed te helpen

Share and Enjoy!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07
Das grappig, ik heb dit vorig jaar gehad met 5 ghz. Heb toen het apparaat gereset (fabrieksinstellingen) en dat hielp.

Verwijderd

Zelfde probleem met 2.4GHz. Is ontstaan vrijwel direct na installeren Merlin
Pagina: 1