Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-08 11:26
Mijn vraag

Probleem 1:
Als ik iemand bel, of gebeld wordt en ik neem op, dan wordt het scherm direct zwart en kan ik niets meer doen. Ik kan wel bellen maar bijv. niet het gesprek in de wacht zetten of op de luidspreker, of in een keuzemenu een '1' of '2' intypen. Ook na het ophangen kan ik niets doen. Het scherm blijft zwart. Het gesprek loopt dus eeuwig door als de andere kant van de lijn ook niet ophangt, of als ik mijn voicemail besluiter. Enige oplossing: simkaart eruit. Als ik de simkaart eruit doe kom ik weer op het home scherm.

Probleem 2:
Ik kan geen apps verplaatsen naar de SD kaart. Foto's etc. lukt wel: foto's worden standaard op de SD kaart opgeslagen.
SD kaart wordt wel herkent maar ik kan niet kiezen op welke manier de SD kaart gekoppeld wordt. Heb verschillende apps geprobeerd om apps te verplaatsen, niets werkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Android 6.0.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
alle updates zijn gedaan. Terug naar fabrieksinstellingen helpt niet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:58:
Als ik iemand bel, of gebeld wordt en ik neem op, dan wordt het scherm direct zwart en kan ik niets meer doen. Ik kan wel bellen maar bijv. niet het gesprek in de wacht zetten of op de luidspreker, of in een keuzemenu een '1' of '2' intypen. Ook na het ophangen kan ik niets doen. Het scherm blijft zwart. Het gesprek loopt dus eeuwig door als de andere kant van de lijn ook niet ophangt, of als ik mijn voicemail besluiter. Enige oplossing: simkaart eruit. Als ik de simkaart eruit doe kom ik weer op het home scherm.
Standaard wordt het scherm uitgeschakeld bij het bellen, wanneer de nabijheidssensor een voorwerp (meestal je hoofd) detecteert. Het lijkt er dus op dat die sensor kapot is, waardoor hij altijd denkt dat er een voorwerp in de buurt is.
Ik kan geen apps verplaatsen naar de SD kaart. Foto's etc. lukt wel: foto's worden standaard op de SD kaart opgeslagen.
Heb je wel adoptable storage aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
rens-br schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:12:
[...]

Standaard wordt het scherm uitgeschakeld bij het bellen, wanneer de nabijheidssensor een voorwerp (meestal je hoofd) detecteert. Het lijkt er dus op dat die sensor kapot is, waardoor hij altijd denkt dat er een voorwerp in de buurt is.

[...]

Heb je wel adoptable storage aan gezet?
Ik heb een screen protector op het scherm, heeft dat invloed op de nabijheidssensor? Als ik de telefoon oppak van tafel dan gaat 5/10 keer het scherm aan, de andere 5 keer moet ik op de knop aan de zijkant drukken om het scherm te activeren...

Hoe kan ik adoptable storage aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:15:
[...]
Ik heb een screen protector op het scherm, heeft dat invloed op de nabijheidssensor? Als ik de telefoon oppak van tafel dan gaat 5/10 keer het scherm aan, de andere 5 keer moet ik op de knop aan de zijkant drukken om het scherm te activeren...
Dat zou inderdaad kunnen. Wat je voor de zekerheid ook nog even kunt proberen is een andere dialer installeren, om te kijken of het dan wel werkt.
Zou eens kijken op de Motorola support website. Hou er wel rekening mee dat hij het aanzetten van deze functie je SD kaart gewist wordt, maak dus van te voren een backup.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 05-10-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Ik heb net de telefoon gerest en nu wisselt het heel erg: telefoon naar oor = scherm gaat uit, telefoon terug van oor om te kijken = scherm blijft uit maar gaat na ong. 5 seconden toch aan, om daarna soms in eens weer uit te gaan.

Z-device test geeft bij de proximity sensor constant een schommelende waarde aan van 3 cm en 100 cm. Dit wisselt om de seconde terwijl de telefoon stil op de bank ligt. Lijkt mij niet te kloppen? En ik lees op google erg veel problemen omtrent die sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:12:
Z-device test geeft bij de proximity sensor constant een schommelende waarde aan van 3 cm en 100 cm. Dit wisselt om de seconde terwijl de telefoon stil op de bank ligt. Lijkt mij niet te kloppen? En ik lees op google erg veel problemen omtrent die sensor.
Waarschijnlijk dus toch iets mis met die sensor. Heb je al een andere dialer geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
rens-br schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:36:
[...]

Waarschijnlijk dus toch iets mis met die sensor. Heb je al een andere dialer geprobeerd?
Ik heb de 'true phone dialer' geinstalleerd en dit lijkt iets beter te gaan. Telefoon reageert sneller op de proximity sensor... maar helemaal vlekkeloos gaat het niet.

Zal dit een hardware- of softwarematig probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:08:
Ik heb de 'true phone dialer' geinstalleerd en dit lijkt iets beter te gaan. Telefoon reageert sneller op de proximity sensor... maar helemaal vlekkeloos gaat het niet.

Zal dit een hardware- of softwarematig probleem zijn?
Twee verschillende dialers. Beide ongeveer hetzelfde probleem. Dat sluit software dus uit lijkt me en is het dus een hardware probleem. Ik heb overigens het bovengenoemde programma ook even geïnstalleerd op mijn OPO en die geeft standaard 5cm aan. Hou ik mijn vinger op de sensor dan is dit meteen 0cm, dat lijkt me dus het normale gedrag van zo'm sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Balen, dat wordt de telefoon retourneren dus... lees op google meer mensen die hetzelfde probleem hebben. Of ik moet de ultimate shield protector eraf halen... misschien dat dit werkt...

[ Voor 24% gewijzigd door SX-Superfly op 05-10-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

Instellingen-opslag en usb-sd card-3 puntjes rechtsboven-instellingen-formatteren als intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:41:
[...]

Instellingen-opslag en usb-sd card-3 puntjes rechtsboven-instellingen-formatteren als intern.
Dat heb ik gedaan, en dat werkt. Maar ik kan de SD kaart nu niet meer in de laptop steken om er muziek op te zetten vanaf laptop naar SD. Moet ik dan de telefoon aansluiten op de PC en zodoende de muziek kopieren van PC naar SD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:43:
Dat heb ik gedaan, en dat werkt. Maar ik kan de SD kaart nu niet meer in de laptop steken om er muziek op te zetten vanaf laptop naar SD. Moet ik dan de telefoon aansluiten op de PC en zodoende de muziek kopieren van PC naar SD?
Dat is inderdaad het nadeel van adoptable storage. Enige manier om data over te zetten is inderdaad via een USB-kabel of cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Alles is opgelost!

SD kaart werkt en de proximity sensor opnieuw gekalibreerd dmv een simpele app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SX-Superfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:51:
proximity sensor opnieuw gekalibreerd dmv een simpele app!
Wellicht dat andere hier ook tegen aan lopen. Wil je even de link posten van deze 'simpele app'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Is inderdaad wel interessant welke app je daarvoor gebruikt hebt.. ik heb namelijk met mijn MotoE soms dat het scherm zwart blijft nadat ik het gesprek heb beëindigd. Zou een zelfde soort issue kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
De app: Google Play: Proximity Sensor Reset/Repair

Echter blijkt de werking van korte duur. Op dit moment speelt hetzelfde probleem weer. Het gebruiken van de app > opnieuw calibreren > opnieuw opstarten verhelpt het probleem weer maar na enige tijd komt het probleem weer terug. Oplossing is dus constant calibreren maar dat is geen doen.

Wanneer ik de calibratie app gedraaid heb merk ik in de app 'Z-device test' dat de proximity sensor wél goed werkt: hand op de sensor = 1 cm, hand weg is 100 cm. En niet constant verspringen.

Het gebruik van de telefoon in veilige modus geeft ook geen problemen. Als ik dan ga bellen werkt de telefoon (en de proximity sensor) naar behoren.

Blijft dus de vraag of het een hardware of software probleem is. Hoe kom ik erachter welke app het probleem veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

De makkelijkste manier is een factory reset en daarna kijken of het probleem weg blijft. Heb je het probleem dan niet meer. Installeer dan één voor een je apps terug en ga kijken wanneer het probleem weer terug komt. Je hebt dan de boosdoener gevonden.

Mocht het probleem meteen al weer zijn, dan is het toch een fout in de ROM of er is iets mis met de hardware.
Pagina: 1