Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met een FX-6300 desktop. Bij de first boot lijken de cores van de FX-6300 niet goed te werken. Bij een restart is dit probleem gek genoeg weg. Ik kan natuurlijk een scriptje maken om elke keer te restarten, maar ik zou toch heel graag willen weten waarom dit gebeurd. Het viel me op omdat alle games erg laggy waren, zelfs op lowest. Na een restart werken alle games weer prima, 60fps+. Ik dacht eerst dat het aan m’n 290x lag omdat ik eerder al problemen met ulps had. Dat uitzetten hielp ook niet, en na verdere analyse kwam ik erachter dat de FX-6300 niet werkt zoals die moet. Ik kan normaal altijd snel oplossingen vinden voor problemen als ik zelf het antwoord niet weet, maar ik ben al twee weken bezig en heb nog niets gevonden? Wie kan mij helpen vertellen wat er fout is/wat ik over het hoofd heb gezien? Vriendelijk bedankt voor het lezen!

Voor de duidelijkheid heb ik ook nog 3 afbeeldingen geupload:
https://s16.postimg.org/t9a5qvs5h/silver_combined.jpg
https://s22.postimg.org/4gfy42681/bench_combined.jpg
https://s12.postimg.org/k2hps5zml/crew_combined.jpg

de cpu load lijkt niet gelijkmatig te worden geregeld als ik de pc opstart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: FX-6300
MOBO: Sabertooth 990FX (R2.0)
GPU: 290X

verder nog een pci wifi kaart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de BIOS alle powersaving functies uit gezet, de BIOS geupdate naar de laaste versie, in Windows High Performance aangezet en via msconfig alle cores bij boot aangezet. De CPU is overclocked, maar op default settings is het zelfde probleem aanwezig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:09:
Bij de first boot lijken de cores van de FX-6300 niet goed te werken. Bij een restart is dit probleem gek genoeg weg.
Om welke reden kom je tot de conclusie dat het aan de cores ligt? Zou het niet een softwareprobleem kunnen zijn?
Ik heb in de BIOS alle powersaving functies uit gezet, de BIOS geupdate naar de laaste versie, in Windows High Performance aangezet en via msconfig alle cores bij boot aangezet. De CPU is overclocked, maar op default settings is het zelfde probleem aanwezig.
Het deel dat ik dikgedrukt heb is een hardnekkige misvatting over wat dat vakje in msconfig doet. Het heeft geen gevolgen voor het wel of niet kunnen gebruiken van de cores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Een verse Windows installatie kan ook wonderen doen. Of op zijn minst even alle drivers nalopen of ze wel zijn bijgewerkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het niet goed heb geformuleerd, want ik denk niet dat het een hardware probleem is, waarom zou elke keer met een restart wel helemaal goed werken? Ik zie alleen dat de cores niet allemaal evenveel werk verichten als ik niet restart na boot, en ik ben ten einde raad waar dit door komt.

Ik weet inderdaad dat dat van msconfig alleen voor debugging is en als je het blanco laat het niets uitmaakt. Het is me alleen op een andere site aangeraden en ik wilde dat advies weer voorkomen. Ik had jullie natuurlijk hoger moeten inschatten haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is alleen dat dit een verse windows installatie is met de goede drivers. Misschien nog een keer proberen dan, met een ssd is dit toch redelijk snel gedaan :)

dank voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Kan je wellicht niet met de task manager achterhalen wat er op dat moment allemaal bezig is (aan software)? De kans is aanwezig dat een ander programma er voor zorgt dat jouw benchmark niet optimaal gebruik kan maken van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan op de taskmanager niet zien waardoor dit zou moeten komen.

Dit is de taskmanager tijdens de benchmark als ik voor het eerst opstart:
https://s18.postimg.org/dnhohtizt/taskmanager1.jpg

Dit is de taskmanager tijdens de benchmark na een restart:
https://s9.postimg.org/n2rzxiijz/taskmanager2.jpg

(ik gebruik iexplorer :P voor de benchmark omdat het via Silverlight gaat)

En hetzelfde gebeurd met alle games, photoshop, etc. Na een restart worden alle threads pas goed in gebruik genomen. edit: het is mij net opgevallen dat het ook gebeurd als ik de pc in slaapstand zet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2016 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:29:
Ik denk dat ik het niet goed heb geformuleerd, want ik denk niet dat het een hardware probleem is, waarom zou elke keer met een restart wel helemaal goed werken? Ik zie alleen dat de cores niet allemaal evenveel werk verichten als ik niet restart na boot, en ik ben ten einde raad waar dit door komt.
Wat mij opvalt is dat je kloksnelheden pas na de restart stabiel zijn. Na een eerste boot zit je tussen 4666 en 4673, na de restart continue op 4616. Het is ook best een flinke overklok dus misschien dat 4666 gewoon teveel is op alle cores?
Overklok je met software in windows of in het bios? En heb je daarbij de boost klok uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scherp! Dat was mij nog niet opgevallen. Ik overlock in de bios en ik heb bij m'n oc inderdaad turbo uit staan. Op default settings komt helaas het zelfde probleem voor. Dan staat turbo wel aan bedenk ik me (3.5 ghz - 4.1 ghz). Ik ga nu proberen of het zonder overlock en zonder boost klok niet voorkomt, gewoon 3.5 ghz.

Edit: Helaas komt hetzelfde probleem nog steeds voor op 3.5ghz zonder clock boost. Ik zie ook dat bij de eerste boot dat de eerste core 100% draait en de rest rond de 0% schommelen. Is dit normaal? Ik zie dat een task: "system interrupts" in de achtergrond draait. Ik weet niet precies wat deze task doet en of het ervoor kan zorgen dat #1 op 100% draait.

Edit2: Ik zie net bij een restart dat alle cores onder de 20% draaien, en dat "system interrupts" minder cpu gebruikt. Als ik nu ook een game opstart zijn alle loads netjes rond de 80%.

Om samen te vatten:
< Als ik de eerste keer opstart: core loads zijn niet netjes verdeeld, core 1 draait 100% en system interrupts gebruikt meer cpu.

< Als ik opnieuw opstart: core loads zijn netjes verdeeld, core 1 draait niet 100% en system interrupts gebruikt minder cpu.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net zo goed mogelijk geprobeerd om uit te zoeken wat system interrupts zijn en ik begrijp dat het problemen zijn die naar de cpu worden gestuurd en dat de cpu dan een interrupt handler execute om het op te lossen. Dan begrijp ik alleen niet waarom deze 'problemen' elke keer na een restart weg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Misschien kan je met sysinternals tools zoals process explorer en process monitor achterhalen waar het systeem zo druk mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via de sysinternals tools zie ik ook system interrupts (hardware interrupts and dpc's) zorgen dat het systeem druk bezig is. Ik moet even uitvogelen of ik kan zien waarmee system interrupts mee bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:33
Als je toch een nieuwe installatie van windows hebt is het misschien het overwegen waard om het een keer overnieuw te doen. Ik heb mijn nieuwe pc's (allen AMD) nog nooit zoiets meegemaakt en het lijkt me een windows fout te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die herstart is dat een warm boot? Want dat wil zeggen dat je een gewone reset doet maar alles blijft eigenlijk onder spanning staan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de herstart is inderdaad een warm boot.

Ik heb volgens mij gevonden waar het aan ligt! Een functie in windows 10 die fast boot heet staat standaard aan. Nu staat het uit en lijkt system interrupts niet meer m'n cpu te kapen.

Ik wil graag iedereen bedanken voor het meedenken :)
Pagina: 1