Toon posts:

230V schakelen met digitaal 5V TTL signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een 230V/16A stopcontact aan- en uitschakelen op basis van een 5V TTL digitaal signaal. Ik heb echter geen idee welke componenten ik nodig heb om met héél laag vermogen een hoge spanning en stroom veilig te schakelen. (Ik weet wel dat er USB controllable stopcontacten bestaan, maar hier moet het echt met een 5V TTL signaal)

Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Solid State Relais?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
opto triac?

Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-tutorials.ws/articles/opto6.gif?x98918

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Of een relais via een transistor:

Afbeeldingslocatie: http://www.arduino.nu/Relais/relais1.png

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
De bovenstaande oplossingen lijken me beide uitstekend.

Wel gebruiken ze beide een extra 5V voeding. Begrijp ik nu uit de openingspost dat je het signaal ook wilt gebruiken om de schakelaar te "voeden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En als je het helemaal niet kunt/wilt solderen:
http://www.ebay.com/itm/R...duino-Board-/331948269954

OK, kan misschien geen 16A aan maar ga je dan wel iets met zo'n vermogen schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
lvdgraaff schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:05:
Wel gebruiken ze beide een extra 5V voeding. Begrijp ik nu uit de openingspost dat je het signaal ook wilt gebruiken om de schakelaar te "voeden"?
Opto-triac/SSR (SSR is in feite een opto-triac maar dan in een netjes kastje) heeft geen extra voeding nodig. De 5V TTL is genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 05-10-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
Tom-Z schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:36:
[...]
Opto-triac/SSR (SSR is in feite een opto-triac maar dan in een netjes kastje) heeft geen extra voeding nodig. De 5V TTL is genoeg.
Ha! Dat wist ik niet. Mooie oplossing.

Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de TS er precies mee van plan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Behalve dat je "reclame" maakt voor je eigen website zie ik niet in waarom je nog een keer zegt dat je een SSR moet gebruiken.

Leg liever uit wat het verschil er tussen is en waarom hij voor een SSR moet gaan inplaats van transistor of opto triac ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

anders

dit met een kaku
https://iprototype.nl/pro...ons/rf-transmitter-434mhz

Afbeeldingslocatie: https://iprototype.nl/images/products/2471_original.png

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 05-10-2016 19:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
xleeuwx schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:07:
[...]

Behalve dat je "reclame" maakt voor je eigen website zie ik niet in waarom je nog een keer zegt dat je een SSR moet gebruiken.

Leg liever uit wat het verschil er tussen is en waarom hij voor een SSR moet gaan inplaats van transistor of opto triac ;)
Nieuwe moderator?
Waarom ik nog een keer zeg? Dit is pas de eerste keer ,sorry
Als je alleen van die opmerkingen maakt kun je beter stil houden of ook proberen te helpen. :)
Het antwoord is al gegeven ,een ssr heeft geen aparte voeding nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door 19roland70 op 05-10-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Leuk, maar daarmee ga je het nog niet redden, een kaku vereist ook nog de nodige seriële code om te kunnen schakelen. Geen standdad TTL aan/uit signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

memphis schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:53:
[...]

Leuk, maar daarmee ga je het nog niet redden, een kaku vereist ook nog de nodige seriële code om te kunnen schakelen. Geen standdad TTL aan/uit signaal.
Ding lust gewoon ttl als ik zo kijk.

ttl heeft met singaal nivo's te maken, niet of het serieele data is of niet.

Bij compleet gebrek aan wat het de ttl output geeft kan het best een oplossing zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Om de situatie wat duidelijker te maken:
De digitale output komt van een mechanische vermoeiingsmachine die enkele weken lang gaat draaien voor één proef. Bedoeling is om op welbepaalde tijdstippen een aantal foto's te nemen (digital image correlation) om het proefstuk te monitoren. Hiervoor wil ik de verlichting (230V LED lampen) aan- en uitschakelen op de ogenblikken dat ik foto's ga maken. Daarvoor wou ik de digitale output van de machine gebruiken.

Het probleem blijkt uitdagender te zijn, omdat ik blijkbaar amper stroom kan voeren met die digitale output. Het interne circuit is als volgt: +5V -> 2k2 Ohm weerstand -> aftakpunt digital out -> optocoupler. M.a.w. als de optocoupler "open" is, krijg ik +5V op de digital out, maar wel achter een 2k2 Ohm weerstand. Inschakelen van de optocoupler trekt de output naar GND.

Door dit systeem, mag ik amper stroom trekken op de digital out (1mA zorgt al voor een spanningsval van 2V over de weerstand, en dan blijft er al niet meer genoeg over om een 5V SSR te schakelen).

Ik wil liefst met zo ver mogelijk afgewerkte componenten werken, om solderen tot een minimum te beperken en ook het aantal componenten tot een minimum te houden.

Ik veronderstel dat ik met een tussen-schakeling zal moeten werken tussen de digital out en het SSR dat effectief 230V gaat schakelen. Probleem is dat ik hier helemaal niets van af weet, buiten dat optocouplers/triacs/igbt/... een soort schakelaar zijn. Ik weet dus ook niet welke componenten ik moet kiezen uit de duizenden transistors etc. die beschikbaar zijn online.

Voor de SSR zou ik een Crydom D2425 kunnen gebruiken, die is aardig betaalbaar en kan tot 25A schakelen. Voor enkel wat LED lampen heb ik inderdaad geen 16A nodig, maar ik weet dat dit sowieso misbruikt zal worden als het eenmaal werkt en binnen de kortste keren iemand gaat proberen om 6 wasmachines aan te sluiten op die output ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het probleem blijkt uitdagender te zijn, omdat ik blijkbaar amper stroom kan voeren met die digitale output. Het interne circuit is als volgt: +5V -> 2k2 Ohm weerstand -> aftakpunt digital out -> optocoupler. M.a.w. als de optocoupler "open" is, krijg ik +5V op de digital out, maar wel achter een 2k2 Ohm weerstand. Inschakelen van de optocoupler trekt de output naar GND.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.reuk.co.uk//OtherImages/typical-optocoupler-circuit.jpg

Je denkt verkeerd, je moet het signaal gebruiken om nog eens te versterken middels een transstor of bv. een 7406/7407/ULN2003 of juist de transistor in de optocoupler gebruiken om te schaelen dus de belasting parallel aan de 2k2 weerstand. Met dat laatste heb je wel het probleem dat de werking andersom is, een "0" is aan.

Maar een simpele transistor of fet als buffer gaat prima werken om je probleem van de 2k2 weerstand te overzien.

bv: http://i1.wp.com/microcon...-8051-microcontroller.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door memphis op 07-10-2016 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

camera ? waarom geen flitser ?

led lamp ? gewoon aan laten staan ? kost ongeveer 50ct per kwh

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
Een LED lamp icm. een SSR is niet echt een goed idee. Vaak knippert een lamp die op een SSR is aangesloten terwijl de SSR uit is, omdat er toch enige stroom lekt. Soms gaat een SSR ook niet goed uit als je hem met een LED-lamp belast, omdat de capacitors in de LED-lamp de zero-crossing detection van de SSR in de war maken.

Als je maar zo weinig stroom kan trekken zal je een extra voeding moeten hebben, en de digital out een transistor laten schakelen, die de voeding schakelt om je relays/SSR aan te sturen.

[ Voor 40% gewijzigd door Tom-Z op 08-10-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tinkerforge heeft wel een solidstate relais:
https://www.tinkerforge.c...te-relay-ac-380v-25a.html
Maar als het echt 16 Ampere moet schakelen zou je ook via een kleinere variant een wat zwaarder mechanisch relais aan kunnen sturen.

Denk ook even aan de veiligheid en scherm het fatsoenlijk af, 230V doet nogal zeer.

O, Ja bij tinkerforge zit er ook een klein printje bij om het via een masterbrick aan te sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door bouwfraude op 08-10-2016 18:37 ]

Pagina: 1