Bedankt voor alle hulp tot nu toe.
Om de situatie wat duidelijker te maken:
De digitale output komt van een mechanische vermoeiingsmachine die enkele weken lang gaat draaien voor één proef. Bedoeling is om op welbepaalde tijdstippen een aantal foto's te nemen (digital image correlation) om het proefstuk te monitoren. Hiervoor wil ik de verlichting (230V LED lampen) aan- en uitschakelen op de ogenblikken dat ik foto's ga maken. Daarvoor wou ik de digitale output van de machine gebruiken.
Het probleem blijkt uitdagender te zijn, omdat ik blijkbaar amper stroom kan voeren met die digitale output. Het interne circuit is als volgt: +5V -> 2k2 Ohm weerstand -> aftakpunt digital out -> optocoupler. M.a.w. als de optocoupler "open" is, krijg ik +5V op de digital out, maar wel achter een 2k2 Ohm weerstand. Inschakelen van de optocoupler trekt de output naar GND.
Door dit systeem, mag ik amper stroom trekken op de digital out (1mA zorgt al voor een spanningsval van 2V over de weerstand, en dan blijft er al niet meer genoeg over om een 5V SSR te schakelen).
Ik wil liefst met zo ver mogelijk afgewerkte componenten werken, om solderen tot een minimum te beperken en ook het aantal componenten tot een minimum te houden.
Ik veronderstel dat ik met een tussen-schakeling zal moeten werken tussen de digital out en het SSR dat effectief 230V gaat schakelen. Probleem is dat ik hier helemaal niets van af weet, buiten dat optocouplers/triacs/igbt/... een soort schakelaar zijn. Ik weet dus ook niet welke componenten ik moet kiezen uit de duizenden transistors etc. die beschikbaar zijn online.
Voor de SSR zou ik een Crydom D2425 kunnen gebruiken, die is aardig betaalbaar en kan tot 25A schakelen. Voor enkel wat LED lampen heb ik inderdaad geen 16A nodig, maar ik weet dat dit sowieso misbruikt zal worden als het eenmaal werkt en binnen de kortste keren iemand gaat proberen om 6 wasmachines aan te sluiten op die output