Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Goedemorgen,

Ik heb een Samsung NP700Z3C-S01NL, deze gaat al een tijdje mee. Nu vond ik het weleens tijd om de schijf geheel te formatteren en windows 10 Pro er op te zetten.

Ik heb een USB stick met daarop een goede versie van Windows 10 Pro(32-bit & 64-bit), onlangs heb ik deze namelijk op mijn nieuwe computer geïnstalleerd. Zodra ik de USB bij de nieuwe computer er in deed, startte meteen het Windows 10 Setup menu.

Mijn probleem is dat het bij mijn laptop niet het geval is. Als ik de USB er in stop, dan vindt die hem gewoon via "Deze Computer", daar kan ik hem openen maar dan geeft die een foutmelding dat ik de 64-bit moet selecteren(zie afbeelding in bijlage). Als ik de computer opstart en via BIOS menu ga kijken dan ziet die de USB niet als opstartschijf. Ik heb ook de BOOT sequence veranderd naar USB als eerste maar dit werkt allemaal niet.

Toen heb ik een andere 64-bit Windows 10 home gepakt via andere USB-stick. Deze kan ik via 'Deze Computer' openen en Windows 10 opnieuw selecteren maar daar kan ik de schijf niet formatteren en partioneren. Ook deze USB vindt die niet bij het opstarten.

Hoe ga ik er voor zorgen dat de laptop via de USB alsnog wordt opgestart om het Windows 10 Setup menu te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:38
Instellingen/bijwerken en beveiliging/systeemherstel/geavanceerde opstartopties, en dan wijst zich het wel.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 14:42
In verkenner de setup.exe op je usb in gang zetten en hupsakee (in de veronderstelling dat je 'goede installatie' er een is die je via Windows Mediatool binnenhaalde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Aangezien die het wel doet op een andere computer zou de stick dus goed moeten zijn.
Heb je op je laptop ook verschillende usb poorten geprobeert ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
maak via de media creation tool een nieuwe usb stick aan, selecteer bij het aanmaken dat je windows 10 home met zowel 32 als 64bit kiest. installeer eigenlijk alleen 64 bit, de 32 bit komt bijna niet meer voor...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
In veel gevallen is het zo dat een usb-stick door de BIOS niet wordt gezien als USB device maar als hard disk. Controleer dus even in de BIOS bij de harde schijven of jouw usb-stick daar tussen staat.

Als dit zo is kun je meestal de hard disk die de usb-stick representeert als eerste/primaire hard disk instellen. Vervolgens kun je bij de boot sequence deze hard disk selecteren als boot disk.

PS. heb je ook al geprobeerd om bij het starten van de laptop het bootmenu op te roepen? Hiermee kun je geforceerd vanaf een bepaald device booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
passer schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:47:
In verkenner de setup.exe op je usb in gang zetten en hupsakee (in de veronderstelling dat je 'goede installatie' er een is die je via Windows Mediatool binnenhaalde)
Die setup.exe kan die dus niet openen(zie afbeelding)
furian88 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:26:
maak via de media creation tool een nieuwe usb stick aan, selecteer bij het aanmaken dat je windows 10 home met zowel 32 als 64bit kiest. installeer eigenlijk alleen 64 bit, de 32 bit komt bijna niet meer voor...
Deze stick heeft zowel de 32-bit als de 64-bit. Allleen bij het aanklikken van het Setup.exe voert die de 32-bit uit, dus kan die hem niet openen.
Foutmelding 64-bit
mell33 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:45:
Instellingen/bijwerken en beveiliging/systeemherstel/geavanceerde opstartopties, en dan wijst zich het wel.
Gedaan, hij start gewoon de computer op omdat die dus de USB stick niet ziet. Ik heb wat screenshots toegevoegd hoe de BIOS eruit ziet. Ik heb daar ook Secure Boot uitgezet, mocht niet baten.
BIOS

BOOT apparaten
chucky666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:04:
Aangezien die het wel doet op een andere computer zou de stick dus goed moeten zijn.
Heb je op je laptop ook verschillende usb poorten geprobeert ?
Ik heb de stick ook in een Hp laptop gedaan, daar precies hetzelfde probleem. De laptop ziet de stick wel dus daar ligt het niet aan, hij kan die alleen niet gebruiken om mee op te starten. Daarnaast doet mijn echte HDD het ook gewoon in beide USB poorten

[ Voor 13% gewijzigd door assn op 05-10-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak gewoon de stick opnieuw met de media creation tool. Formatteer de stick desnoods eerst zelf naar FAT32. Daarna opnieuw opstarten en het zou moeten werken. Maak de stick dan wel voor alleen Windows 10 x64, want dat zou het probleem kunnen zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:28:
Maak gewoon de stick opnieuw met de media creation tool. Formatteer de stick desnoods eerst zelf naar FAT32. Daarna opnieuw opstarten en het zou moeten werken. Maak de stick dan wel voor alleen Windows 10 x64, want dat zou het probleem kunnen zijn.
Ik kan deze niet opnieuw maken omdat ik niet het bestand heb voor Windows Pro. Daarnaast heeft precies deze stick gewerkt op mijn nieuwe computer. Ik plugde de stick in en windows setup kwam tevoorschijn met daarin de keuzen tussen een 32-bit of 64-bit Windows Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

assn schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:38:
[...]

Ik kan deze niet opnieuw maken omdat ik niet het bestand heb voor Windows Pro. Daarnaast heeft precies deze stick gewerkt op mijn nieuwe computer. Ik plugde de stick in en windows setup kwam tevoorschijn met daarin de keuzen tussen een 32-bit of 64-bit Windows Pro
Mediacreationtool maakt een universele Windows 10 en downloadt die van de Microsoft Website. Je kan zowel Pro als Home ermee installeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
nelizmastr schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:43:
[...]

Mediacreationtool maakt een universele Windows 10 en downloadt die van de Microsoft Website. Je kan zowel Pro als Home ermee installeren.
Ik kan Windows Pro niet installeren, alleen Home & Windows Single Language en Windows N via de Mediacreationtool helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat klopt niet. Voer je een serial in bij de installatie ofzo? Dan koppelt-ie namelijk de editie waar die serial geldig voor is. Als dan pro niet verschijnt heb je geen Pro licentie dus. Als je van een win7/8 pro voor 29 juli al had geüpgraded hoef je geen licentie in te voeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ik had ook geen pro licentie bij windows 7 & 8. Vandaar dat ik met mijn USB stick naar pro wou upgraden. Ik vond het al onlogisch dat iedereen pro kon installeren.
Maar dit werkt dus niet. Wat ik wil proberen is mijn schijf formatteren en dan de stick erop nieuw insteken, hopelijk herkent die hem dan wel. Alleen kan ik niet formatteren zonder windows setup omdat windows erop geinstalleerd staat. Is daar toevallig software voor om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
assn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:01:
Alleen kan ik niet formatteren zonder windows setup omdat windows erop geinstalleerd staat. Is daar toevallig software voor om dit te doen?
Ik gebruik hier altijd de Parted Magic live cd voor. 1 van de tools die erop staat is Gparted, daarmee kun je de schijf formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

een geformatteerde disk heeft niets te maken met het wel/niet herkennen van de USB stick als bootmedia.
Ik weet wel dat sommige USB sticks niet lekker bootable gemaakt worden.
Heb ook zo'n sandisk 8GB disk die niet wil booten op mijn NUC maar wel op de PC.

Zou toch ook eens kijken naar een andere USB stick.
En als je niet beschikt over een Pro licentie kan je Pro ook niet activeren.
Als je wel beschikt over een licentie code. Kan je gewoon Home installeren en deze naar Pro overzetten met je code.
https://support.microsoft...-10-upgrading-home-to-pro

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
DarkSide schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:27:
een geformatteerde disk heeft niets te maken met het wel/niet herkennen van de USB stick als bootmedia.
Ik weet wel dat sommige USB sticks niet lekker bootable gemaakt worden.
Heb ook zo'n sandisk 8GB disk die niet wil booten op mijn NUC maar wel op de PC.
Maar hoe verklaar je dan dat de USB stick bij 2 PC's wel werkt en 2 laptops niet? Wat bij beide PCs het geval was, is dat ze volledig leeg waren(nieuw gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

geen id. Maar heb wel eens gezien dat een type USB poort problemen geeft met een bootable USB stick op sommige pc's en op andere niet.

Daarbij kan je in de setup van windows ook gewoon formatteren. En zou het niet uit mogen maken of de disk reeds gepartioneerd is.

Als je dat vermoed en de data kan toch weg. Zou ik kijken naar een bootdisk van linux oid.
En vanuit daar diskpart of vergelijkbare tool de hd opschonen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
[b][message=48625761,noline]

Daarbij kan je in de setup van windows ook gewoon formatteren. En zou het niet uit mogen maken of de disk reeds gepartioneerd is.
Klopt, alleen moet ik wel eerst in die setup komen. Heb een andere USB stick nu met Home erop, kan alleen de setup openen via de verkenner. Dan kom ik in het menu en zeg ik dat geen bestanden wil behouden. Heb windows opnieuw geinstalleerd alle programma's weg alleen 1 map met Downloads die nog is blijven staan, die heeft die dus niet verwijderd dus is de schijf ook niet geformatteerd of begrijp ik het verkeerd?

P.s. Nogmaals een keer opnieuw geinstalleerd met de optie 'Keep Nothing'. Zodra Windows er weer opnieuw opstaat staan ook mijn drivers er al op en de downloads map. Heel vreemd, de schijf s dus zeker niet geformatteerd.

[ Voor 15% gewijzigd door assn op 06-10-2016 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
Heb je in de BIOS de optie Fast Bios Mode op disabled staan?
Zie ook dit filmpje: YouTube: How to boot from USB drive in samsung laptop | USB boot option not f...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Als de MCT niet wil werken.
Zou je ook de ISO los kunnen downloaden via MCT.
En dan Rufus Gebruiken om Windows te installeren.

Daar heb ik Win8 een x mee geinstalleerd op een PC waarbij de MCT usb stick niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ja, dit heb ik zojuist gevonden. Het goede nieuws is dat het inderdaad werkt, mijn USB wordt nu wel herkent(ofja zichtbaar in de BIOS). Het slechte nieuws is dat de USB wordt herkend maar niet geladen. Je merkt dat de laptop aan het laden is en vervolgens start Windows gewoon weer normaal op. |:(

Wijziging: ik heb geprobeerd om de USB met Rufus bootable te maken met dban om de schijf te wissen(weet niet of ik mag linken). Nogmaals de usb wordt herkend maar niet geladen.

[ Voor 10% gewijzigd door assn op 06-10-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ik heb dus nu een laptop met nieuwe Windows erop, bestaande bestanden zijn behouden. USB wordt gevonden in BIOS maar kan via het opstarten niet openen. De Windows is geïnstalleerd via deze USB stick dus die zou moeten werken. Wat kan ik doen om de schijf te formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je wil de schijf formatteren? Dat kan je vanuit de setup zelf doen, dat wordt gevraagd op het moment dat je een partitie wil selecteren.

Mocht het er buiten moeten, http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/tp/format-c.htm

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Outerspace schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:13:
Je wil de schijf formatteren? Dat kan je vanuit de setup zelf doen, dat wordt gevraagd op het moment dat je een partitie wil selecteren.

Mocht het er buiten moeten, http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/tp/format-c.htm
Dat werkte dus niet omdat ik de Setup open in Windows zelf, dan selecteer ik dat ik Geen bestanden wil houden maar toch laat die Downloads staan. Ik ga eens kijken of het op een andere manier kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Ik zie het nog nergens staan maar de boot order om te starten vanaf usb is verkeerd. Zet die van USB HDD bovenaan en waarschijnlijk zal hij dan wel starten vanaf usb.

Ook kun je vaak bij het opstarten op een bepaalde toets drukken om te bepalen waar vanaf geboot moet worden. Meestal is het F11 of F12, in uitzonderlijke gevallen is het F10 of F8.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
kfaessen schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:41:
Ik zie het nog nergens staan maar de boot order om te starten vanaf usb is verkeerd. Zet die van USB HDD bovenaan en waarschijnlijk zal hij dan wel starten vanaf usb.

Ook kun je vaak bij het opstarten op een bepaalde toets drukken om te bepalen waar vanaf geboot moet worden. Meestal is het F11 of F12, in uitzonderlijke gevallen is het F10 of F8.
Klopt, bij Samsung laptop is dat f10, meerdere malen geprobeerd. Ik heb ook alle USB bovenaan gezet in de boot order dus daar ligt het niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Dan kan ik alleen nog een bios update voorstellen in de hoop dat het een bug is in je huidige bios. Aangezien andere usb sticks ook niet werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Heb je in je Bios instellingen gezet als "BIOS LEGACY"?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
Dutchredgaming schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:44:
Heb je in je Bios instellingen gezet als "BIOS LEGACY"?
Bedoel je bij de optie: PCE OPROM ; Legacy Only'?

Ik ga het nu proberen.

Jij bent de held van de dag. Hij doet het! Dit is de oplossing dus -> Fast boot uitzetten en PCE OPROM in Legacy Only zetten! Thanks a lot!

[ Voor 22% gewijzigd door assn op 07-10-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

np ;)

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Er doet zich wel een ander probleem voor nu, ik kan de schijf formatteren en windows installeren. Zodra die klaar is dan start die windows op. Als ik dan de USB stick eruit haal dan kan die geen besturingsysteem vinden. Moet ik inde Bios nog instellingen aanpassen of iets dergelijks als ik windows geinstalleerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens welke partitie tabel type de schijf heeft, want de kans is groot dat Windows de boot record op de stick heeft gezet, ipv de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:52:
Kijk eens welke partitie tabel type de schijf heeft, want de kans is groot dat Windows de boot record op de stick heeft gezet, ipv de harde schijf.
Hoe kan ik dit zien? De partities zien er nu als volgt uit nadat ik Windows geinstalleerd heb(dan kom ik direct weer in Windows setup hier terecht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YkmdJTCCBE03dQ9xuHAJlRl1/thumb.jpg

Windows wordt geinstalleerd maar kan dus vervolgens niet opstarten.. vreemd dit allemaal

[ Voor 7% gewijzigd door assn op 08-10-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat lijkt op een legacy boot installatie en de vraag is dan wat de vorige was, was dat via uefi? Je kan iig zien wat de schijf indeling is door diskpart uit te voeren via shift F10, diskpart en dan list disk. Of gewoon naar Windows booten en daar in schijf beheer de eigenschappen van de harde schijf (niet een partitie) bekijken.

Als je trouwens de boot volgorde had aangepast naar stick eerst, ipv het bootmenu aan te roepen en zo eenmalig vanaf de stick te starten kan de installer dat ook gezien hebben als volume om het boot record op te zetten.

In het overzicht zie ik iig geen boot partitie die Windows altijd aanmaakt vooraan de schijf. Die system reserved is dat vziw niet, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Als ik naar je scherm print kijk zie ik geen boot partitie en ook opstart partitie.

Je moet de pc laten booten/opstarten vanaf de USB.
Als je bij je bovenstaande scherm ben selecteer dan de partities en kies voor verwijderen.
Totdat een 1 partitie over houd.
Selecteer deze partitie en druk dan op volgende.

Als goed is word nu Windows op deze schijf geïnstalleerd

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:54:
Dat lijkt op een legacy boot installatie en de vraag is dan wat de vorige was, was dat via uefi? Je kan iig zien wat de schijf indeling is door diskpart uit te voeren via shift F10, diskpart en dan list disk. Of gewoon naar Windows booten en daar in schijf beheer de eigenschappen van de harde schijf (niet een partitie) bekijken.

Als je trouwens de boot volgorde had aangepast naar stick eerst, ipv het bootmenu aan te roepen en zo eenmalig vanaf de stick te starten kan de installer dat ook gezien hebben als volume om het boot record op te zetten.

In het overzicht zie ik iig geen boot partitie die Windows altijd aanmaakt vooraan de schijf. Die system reserved is dat vziw niet, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Ik kom dus niet meer in Windows. Ik kan alleen in het Windows setup komen, dat is het probleem. En de partitie is alleen van mijn HDD dus de Flashdrive staat daar niet tussen. Ik heb eerste alle partities verwijderd en geformatteerd. Vervolgens 1 nieuwe aangemaakt en daarop windows geinstalleerd. Alleen als ik dan opstart zonder USB vindt die geen Windows installatie. Ik heb de instellingen van de BIOS toegevoegd als afbeelding.

BIOS inst 1
BIOS inst 2
BIOS inst 3
BIOS inst 4
BIOS inst 5

Ik heb het nu met deze instellingen voro elkaar gekregen om windows te installeren. Dus ik kan in Windows maar ik moet de laptop wel nu opstarten via de USB stick, zonder USB vindt die geen OS

[ Voor 4% gewijzigd door assn op 09-10-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, er moet een toets zijn, zoals F11 of F12 om het boot menu van je BIOS aan te roepen. Zet de boot priority weer op HDD eerst, stick ergens anders en via het boot menu kies je dan de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:57:
Ok, er moet een toets zijn, zoals F11 of F12 om het boot menu van je BIOS aan te roepen. Zet de boot priority weer op HDD eerst, stick ergens anders en via het boot menu kies je dan de stick.
Ik kan dit in het BIOS aanpassen bij BOOT priority. Dus dan dat aanpassen, via stick opstarten en windows installeren? Begrijp ik het zo goed? Ik hoef verder niks aan te passen bij de PDXE of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

assn schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

Ik kan dit in het BIOS aanpassen bij BOOT priority. Dus dan dat aanpassen, via stick opstarten en windows installeren? Begrijp ik het zo goed? Ik hoef verder niks aan te passen bij de PDXE of iets anders?
Boot volgorde veranderen zodat de harde schijf eerst is. Dan met de sneltoets van de stick booten (boot override). De Windows installatie zou dan alles goed moeten doen, mits er geen enkele partitie meer op de schijf is. Maak er desnoods een aan vanuit de installer, je krijgt dan een melding dat er nog meer aangemaakt worden om te zorgen dat het systeem kan starten.

Wil je de voordelen van UEFI hebben zoals snel opstarten, dan moet je via die modus de installatie starten. Hierbij hoort ook de juiste partitie tabel type, namelijk gpt, terwijl de oude legacy boot of csm boot weer mbr vereist.
Laten we eerst eens kijken wat er met de eerste stappen gebeurt. Uefi is dan voor latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:18:
[...]

Boot volgorde veranderen zodat de harde schijf eerst is. Dan met de sneltoets van de stick booten (boot override). De Windows installatie zou dan alles goed moeten doen, mits er geen enkele partitie meer op de schijf is. Maak er desnoods een aan vanuit de installer, je krijgt dan een melding dat er nog meer aangemaakt worden om te zorgen dat het systeem kan starten.

Wil je de voordelen van UEFI hebben zoals snel opstarten, dan moet je via die modus de installatie starten. Hierbij hoort ook de juiste partitie tabel type, namelijk gpt, terwijl de oude legacy boot of csm boot weer mbr vereist.
Laten we eerst eens kijken wat er met de eerste stappen gebeurt. Uefi is dan voor latere zorg.
Het werkt dus niet, ik heb de boot volgorde aangepast in de BIOS HDD eerst. Daarna windows geinstalleerd en opgestart. USB stick eruit gehaald en dan opnieuw opstarten, vervolgens zegt die dat die "All boot options are tried." en kan die geen windows opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als je dan via het boot menu zoals je de stick startte de harde schijf selecteerd? Werkt het dan wel? En als je vanuit de installer bij diskpart de schijven laat zien zoals ik eerder aan gaf, staat er een sterretje bij de schijf in de kolom 'gpt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:18:
En als je dan via het boot menu zoals je de stick startte de harde schijf selecteerd? Werkt het dan wel? En als je vanuit de installer bij diskpart de schijven laat zien zoals ik eerder aan gaf, staat er een sterretje bij de schijf in de kolom 'gpt'?
Ik zie geen kolom gpt maar de diskpart bij installer staat hetzelfde zoals bij de bovenstaande screenshot(geen sterretje dus). Ook kan ik de HDD niet selecteren bij F10 tijdens het opstarten, hij zoekt dan en kan vervolgens niks vinden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

assn schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:41:
[...]

Ik zie geen kolom gpt maar de diskpart bij installer staat hetzelfde zoals bij de bovenstaande screenshot(geen sterretje dus). Ook kan ik de HDD niet selecteren bij F10 tijdens het opstarten, hij zoekt dan en kan vervolgens niks vinden lijkt het.
Je bedoelt het plaatje bij assn in "Windows opnieuw installeren via usb-stick"? Dat is niet diskpart zoals ik het omschrijf. Ik doel echt op de command prompt die je opent via shift+F10, dan diskpart en dan list disk. In de terminal uitvoer moet de kolom GPT staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 17:41:
[...]

Je bedoelt het plaatje bij assn in "Windows opnieuw installeren via usb-stick"? Dat is niet diskpart zoals ik het omschrijf. Ik doel echt op de command prompt die je opent via shift+F10, dan diskpart en dan list disk. In de terminal uitvoer moet de kolom GPT staan.
Daar staat zowel bij mijn DIsk 0 van 698 GB een sterretje als bij de disk 2(flash drive) met 3824 mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, dus de schijf waar je Windows op wilt installeren heeft de GPT partitieindeling. Dan verklaart dat waarom het systeem niet wil opstarten, omdat de installatie in Legacy mode is uitgevoerd en dus geen UEFI gegevens bevat. Echter is dit weer vreemd, want als je in Legacy mode start en de schijf is GPT, zou er een foutmelding moeten komen hierover.

Heb je bij het bootmenu van je moederbord, als je de stick kiest, ook nog een tweede optie ervan met UEFI: <usb stick>? Als je dat niet hebt, dan de installatie weer eens starten, met shift+F10 een command prompt openen en dan de volgende commando's:
diskpart
list disk # dan weet je welk nummer jouw schijf is
select disk 0 # of welk nummer jouw schijf heeft
clean # dit gooit de hele schijf leeg
list disk # verifieer of je schijf nog steeds een * heeft bij GPT, zou niet moeten zijn

Nu kan je verder met de installatie. Mocht je al bij de schijf/partitie selectie staan, klik dan even op vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:49:
Ok, dus de schijf waar je Windows op wilt installeren heeft de GPT partitieindeling. Dan verklaart dat waarom het systeem niet wil opstarten, omdat de installatie in Legacy mode is uitgevoerd en dus geen UEFI gegevens bevat. Echter is dit weer vreemd, want als je in Legacy mode start en de schijf is GPT, zou er een foutmelding moeten komen hierover.

Heb je bij het bootmenu van je moederbord, als je de stick kiest, ook nog een tweede optie ervan met UEFI: <usb stick>? Als je dat niet hebt, dan de installatie weer eens starten, met shift+F10 een command prompt openen en dan de volgende commando's:
diskpart
list disk # dan weet je welk nummer jouw schijf is
select disk 0 # of welk nummer jouw schijf heeft
clean # dit gooit de hele schijf leeg
list disk # verifieer of je schijf nog steeds een * heeft bij GPT, zou niet moeten zijn

Nu kan je verder met de installatie. Mocht je al bij de schijf/partitie selectie staan, klik dan even op vernieuwen.
Ik heb met Rufus een nieuwe installatie gemaakt met de optie MBR partitie-indeling voor BIOS en UEFI. Het ziet er naar uit dat die nu gewoon opstart, heb ook al de mogelijkheid tot Fast-Boot aangezet en werkt tot nu toe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bedoeld dat Windows nu weer opnieuw is geïnstalleerd en netjes opstart? Alles werkt dus weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Hero of Time schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 22:08:
Je bedoeld dat Windows nu weer opnieuw is geïnstalleerd en netjes opstart? Alles werkt dus weer?
Ja vooralsnog wel. Hartelijk dank voor de hulp!
Pagina: 1