Subwoofer vervangen of twee grote speakers kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:08
Ik zit met een vraagstuk en zou graag jullie mening willen horen.

Ik ben een muziek- en filmliefhebber en het geluid wordt geregeld dmv een Pioneer receiver. Het is al een oud beestje, maar hij kan nog prima 5.1 home cinema geluid voortbrengen, en via een chromecast audio gebruik ik hem ook voor spotify enz.

Nu heeft recentelijk mijn subwoofer het begeven (Harman Kardon HKTS-11). Volgens internet een bekend probleem met die subwoofer, dus ik ben nu aan het nadenken over vervanging.

Voor zo'n €150-200 kan ik volgens de pricewatch wel een aardige subwoofer kopen die waarschijnlijk prima aan mijn wensen voldoet. Echter, ik ben de laatste maanden weer meer muziek gaan luisteren via spotify voornamelijk en vraag me af of ik niet beter kan investeren in twee goede speakers, i.p.v. een nieuwe subwoofer. Ik vind muziek luisteren met een 5.1 set niet echt super klinken.

Mijn eigenlijke vraag:
Als ik twee speakers (bijv. Teufel 40 mk.2) koop, heb ik dan ook nog steeds een subwoofer nodig voor het geluid bij films? Of kunnen die twee speakers dan de bas verzorgen? (Ik zou uiteraard de front center en achter speakers van de harman kardon set blijven gebruiken)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 48051

In principe gaat (bijna) geen enkele front Speaker zo laag / met voldoende output -als een dedicated Subwoofer. En dat is vaak wel gewenst als je veel films kijkt en houdt van levendig laag. MAW met zuilen vervang je gewoonweg niet een Subwoofer voor film gebruik.

Als je uitgangspunt meer zit op muziek luisteren en af en toe een film, dan ga je naar mijn idee NU veel meer plezier halen uit 2 zuil speakers.

Mocht je de smaak te pakken krijgen, dan kan je die weer uitbreiden op z'n tijd met een Subwoofer en een goede center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelis
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 22:19
Ik sluit mij aan bij Pauluz maar zou je zeker adviseren om je voor te laten lichten bij een audio speciaalzaak.
De Pioneer receivers staan niet bekend om hun hoge output vermogen en kunnen daarom moeite hebben met het aansturen van zwaardere speakers.

Ik ben zelf een tevreden gebruiker van Dali Zensor speakers in combinatie met een Pioneer receiver, die ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten als de genoemde Teufel speakers.

https://www.strava.com/athletes/4819403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik heb enkele jaren met plezier zonder sub naar de dali zensor 5 geluisterd. Ik mistte niets, totdat er een sub werd toegevoegd.

Houd er wel rekening mee dat je voor €150-200 niet veel bijzonders in huis kan halen. Zowel qua subwoofer als qua zuilspeakers. Die Teufel kosten al het dubbele, dus dat geeft meer kwaliteit. Voor een beetje subwoofer die ook bij muziek een aanvulling moet vormen, mag je aan eenzelfde budget denken.

Subwoofers kenmerken zich vooral door gewicht en grootte. Een schoenendoosformaat van 3,5kg zal vanzelfsprekend minder goed klinken dan een formaat nachtkastje van 30kg.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 05-10-2016 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 22:16
Geen idee waar je vandaan komt, maar bij AudioTvCentrum in Eindhoven hadden ze voorheen een voorraad Final subs staan die voor een prikkie weg gingen. Final is een paar jaar geleden gestopt/falliet gegaan en audiotvcentrum heeft daar een lading subs van gekocht. Die dingen ging voor een belachelijk lage prijs weg en klinken als een dolle! Ze zijn lomp, zwaar en niet de mooiste (geen enkele sub is een museumstuk, maar de final is wel een slag lelijker dan de hkts11 sub), maar klinken echt super!

Ik heb daarbij destijds 2 boston accoustics A360 gekocht en kan je vertellen dat die ook erg laag gaan! Met kerst moet de sub naar zolder zodat de kerstboom er kan staan (er loopt ook nog een vrouw rond in huis:) ) en dan moeten de S360's het even alleen doen maar dat gaat ook erg goed. Met muziek ga ik altijd voor 2.0 dus doet de sub niets. Klinkt gewoon lekkerder!

Anyway, mocht je in de buurt wonen, ga er eens langs! Vraag naar de Final subs. Ik heb de S220 maar er is ook nog een slagje kleiner.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:31
Laatst had mijn subwoofer het ook begeven (JBL E150p) bleek intern een zekering te zijn doorgebrand. Kun je van de buitenkant niet bij zonder de hele printplaat te demonteren. Uiteindelijk een zekering van 60 cent in gegaan.. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien een optie is om de subwoofer na te kijken en eventueel de zekering of desnoods de printplaat te vervangen.. dat zal altijd goedkoper zijn dan een geheel nieuwe sub te kopen. Weet niet of dat ook daadwerkelijk het issue is maar ik dacht, ik gooi hem er gewoon in.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:08
Allen superbedankt voor jullie input. Ik ga in eerste instantie de twee front speakers kopen en dan kijk ik hoe het uitvalt. Als ik wat te kort kom bij films, dan kan ik idd altijd nog een sub erbij kopen op termijn.

@Donjunior: Mijn subwoofer heeft dit euvel al eens gehad en is voor €175 gerepareerd. 3 Jaar later heb ik weer hetzelfde probleem, maar ga er niet nog eens geld in stoppen.
Pagina: 1