Grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roanbbb
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01-2021
Mijn vraag
Hallo,
past de MSI GTX750 Ti Twin Frozr 2 GB grafische kaart ook op het asus p5kpl-am se moederbord?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Roan

Alle reacties

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ja, je zal alleen nooit het maximale uit de 750ti halen. Dit komt omdat je moederbord maar een pci-e 2.0 x16 heeft en de video kaart heeft 3.0. Het grote verschil is de beschikbare bandbreedte.

Ik heb alleen nog wat vraagjes/opmerkingen:
  • Heb je die videokaart al? Zo nee, wat wil je ermee gaan doen?
  • Ik zelf zou niet zo'n luxe videokaart op dit redelijk trage moederbord zetten. Of het wel kan hangt af van wat je gaat doen.
  • Zoiets had je ook zelf kunnen opzoeken.
  • Meer info over pci-express sloten kan je zelf zoeken op internet. Er is genoeg te vinden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• roanbbb
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01-2021
heb de kaart nog niet. Zoek even wat voor een vriend. Hij speelt er voornamelijk simulator spelletjes op zoals farming simulator
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:25:
Ja, je zal alleen nooit het maximale uit de 750ti halen. Dit komt omdat je moederbord maar een pci-e 2.0 x16 heeft en de video kaart heeft 3.0. Het grote verschil is de beschikbare bandbreedte.

• Ik zelf zou niet zo'n luxe videokaart op dit redelijk trage moederbord zetten. Of het wel kan hangt af van wat je gaat doen.
  • Meer info over pci-express sloten kan je zelf zoeken op internet. Er is genoeg te vinden.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Oké en hoeveel maakt het dan wel niet uit in performance? PCIE 2.0 vs PCIE 3.0?

@Roan

Kun je even het complete systeem posten? CPU, RAM, voeding etc etc..

[ Voor 4% gewijzigd door ECP0WERS op 04-10-2016 21:31 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ECP0WERS schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:29:
[...]

Oké en hoeveel maakt het dan wel niet uit in performance? PCIE 2.0 vs PCIE 3.0?
Ik heb zelf die kaart ook in een pci-e 2.0 slot gehad (oude pc), ik merk zelf weinig verschil. Ik kan nu (pci-3.0) 1 1920*1080 en 2 1440*900 schermen aansturen. Niet gamend. Waarschijnlijk zie je het alleen terug in brechmarks/testen. Ik heb verder niet zo veel verstand van videokaarten. Daar kunnen andere mee helpen.
@Roan

Kun je even het complete systeem posten? CPU, RAM, voeding etc etc..

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:20
Dit is complete onzin (wellicht kan ik beter zeggen: het is een totaal non-issue). Zelfs iets als een GTX1080 scoort misschien maar een paar procent slechter op een PCIe 2.0 x16 slot t.o.v. PCIe 3.0 x16. Een 750Ti komt hier in de verste verte niet bij in de buurt. Hoe denk je dat SLI werkt op s1151/s1150/s1155 moederborden? De mainstream Intel CPU's ondersteunen maar maximaal 16 PCIe lanes, dus in SLI draaien beiden kaarten op PCIe 3.0 x8, wat toevallig qua bandbreedte gelijk staat aan PCIe 2.0 x16.
Sommige heel highend moederborden van b.v. s1151 zorgen voor een uitzondering hierop, omdat deze een PLX chip aan boord hebben, die extra PCIe lanes verzorgd. Een voorbeeld hiervan is pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-Gaming G1

Terugkomend op de originele vraag:
roanbbb schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:06:
Mijn vraag
Hallo,
past de MSI GTX750 Ti Twin Frozr 2 GB grafische kaart ook op het asus p5kpl-am se moederbord?

Windows 10

Roan
Werkt het? Hoogstwaarschijnlijk wel. Het PCIe slot is niet het mogelijke probleem, eerder het bios. Soms wil een dergelijk oud moederbord de GPU niet (goed) herkennen. Soms is dit op te lossen met een bios update naar de laatst beschikbare versie, maar in een enkel geval werkt het totaal niet. Dit is echter vrij zeldzaam.

Maar... als het hier gaat om een aankoop advies, dan wordt toch verwacht dat je even het CAA beleid doorleest en op zijn minst wat meer informatie verstrekt over het systeem (CPU, voeding etc.), het beoogde doel, het budget enzovoorts.

edit: verduidelijking eerste zin

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Moi_in_actie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:40:
[...]

Dit is complete onzin (wellicht kan ik beter zeggen: het is een totaal non-issue). Zelfs iets als een GTX1080 scoort misschien maar een paar procent slechter op een PCIe 2.0 x16 slot t.o.v. PCIe 3.0 x16. Een 750Ti komt hier in de verste verte niet bij in de buurt. Hoe denk je dat SLI werkt op s1151/s1150/s1155 moederborden? De mainstream Intel CPU's ondersteunen maar maximaal 16 PCIe lanes, dus in SLI draaien beiden kaarten op PCIe 3.0 x8, wat toevallig qua bandbreedte gelijk staat aan PCIe 2.0 x16.
Sommige heel highend moederborden van b.v. s1151 zorgen voor een uitzondering hierop, omdat deze een PLX chip aan boord hebben, die extra PCIe lanes verzorgd. Een voorbeeld hiervan is pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-Gaming
Sorry voor de (gedeeltelijk) verkeerde informatie en bedankt voorde verbetering, maar goed weer wat geleerd. ;)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21

zelfs een gtx-1080 heeft vrijwel nog genoeg aan pci-e 2.0. Een 750ti gaat daar echt geen hinder aan ondervinden.

Wikipedia: PCI Express
https://linustechtips.com...80-pcie-30-x8-bottleneck/

pci-e 3.0 x 8 heeft ongeveer dezelfde hoeveel GB/s als een pci-e 2.0 x16.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 04-10-2016 21:55 ]

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-02 22:29
roanbbb schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:06:
Mijn vraag
Hallo,

Windows 10

Roan
Ja, dat gaat wel werken.

De 750ti is een kaart die goed werkt met oude moederboorden zonder uefi, nieuwere generaties gfx kaarten kunnen wat meer kieskeurig zijn en werken soms niet met bepaalde moederboorden.

Als de cpu een beetje snel is of 4 cores heeft, dan kun je met die combinatie nog bepaalde spellen redelijk spelen op de laagste details.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een hele oude Core2Duo op 2,66 Ghz en met een 750ti speel ik nog spellen zoals Heroes of the Storm redelijk goed.

Let wel op dat de 750ti nu al wel een paar jaartjes oud is, en dat systeem waarin je het wil zetten is ook heel erg oud (waarschijnlijk 8-9 jaar?). Weeg even de keuze af of wellicht het een optie is om even door te sparen en te upgraden naar een huidige generatie i3 systeem. Anders blijf je maar geld pompen in een achterhaald systeem.
Pagina: 1