Toon posts:

Sanyo 20 ez CRT monitor isolatie transformator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb hier nog een oude Sanyo EZ 20 arcade monitor liggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4VZ9MiW.jpg
niet die van mij

Die heeft dus 100v nodig, en daar heb ik geen isolatie transformator voor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4b7zK9d.png
de techsheet.

Weet iemand een geschikte transformer? Ik heb reeds de hele dag gezocht, en kan echt niets vinden.
Is er wellicht een andere oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19

Genius-General

Expect the Unexpected

Kan je niet gewoon zoiets gebruiken? http://www.allekabels.nl/...er-230-100v-100-watt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan heb je niet zo goed gezocht, want een step-down transformator die van 230v naar 110 of 115 gaat, is niet zo moeilijk te vinden. Als je het echt netjes wil doen, pak dan een ringkerntrafo met een 100v of 2x50v secundaire wikkeling en sluit hem daarop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
110v schijnt echter iets teveel te zijn, hij wordt dan erg warm.
100v is wat lastiger te krijgen, en volgens de meesten moet het echt een geisoleerde zijn. Een switcher zou dus niet goed werken.

Via via kan ik misschien een oude 110 naar 100v trafo blok krigen. Die is dus geisoleert. Zou met een 230 naar 110v omvormer zoals die Genius-General het dan wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Iedere trafo zorgt voor galvanische scheiding, dus iedere trafo is geïsoleerd. Toleranties staan er ook bij, mag er 10% boven zitten, dus 110V als absolute max. Daar wil je dus onder zitten.

Ik denk dat je hier zelf een trafo zou moeten (laten) wikkelen. Dit is wel erg exotisch om op de plank te houden, maar een trafo wikkelen is goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Flake schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:54:
Iedere trafo zorgt voor galvanische scheiding, dus iedere trafo is geïsoleerd. Toleranties staan er ook bij, mag er 10% boven zitten, dus 110V als absolute max. Daar wil je dus onder zitten.

Ik denk dat je hier zelf een trafo zou moeten (laten) wikkelen. Dit is wel erg exotisch om op de plank te houden, maar een trafo wikkelen is goed te doen.
https://www.ringkerntrafo...ntransformator-160va.html
Deze webwinkel beweert gewoon voorraad te hebben. Zoals in de beschrijving staat kan de secondaire wikkeling in serie gezet worden voor 100V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 10:42
Iedere trafo zorgt voor galvanische scheiding, dus iedere trafo is geïsoleerd.
Dat is niet waar. Bijvoorbeeld een autotrafo heeft meestal geen galvanische scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad.
Mooi voorbeeld is de hoogspanningstrafo in een CRT monitor/TV Daar hangen de massa's van de primaire en de secundaire spoel gewoon aan elkaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Iedere trafo zorgt voor galvanische scheiding, dus iedere trafo is geïsoleerd.
Woah Sally !
Heet veel van die 230 > 115V trafo's zijn NIET geisoleerd !!
Dat zijn autotrafo's, ofwel 1 grote wikkeling met een paar aftakkingen, dat scheelt koper en blik materiaal.

Bij die arcade bakken gebruiken inderdaad vaak een geisoleerde voeding voor de monitor omdat ook de voedingen in die monitors niet altijd net gescheiden is.

Het idee van Kaj met 2x50V (of 2x48, dat is wat beter verkrijgbaar) lijkt me de beste optie.

-edit-
Deze zou het kunnen doen:
http://www.elektrodump.nl...nnings-transformator.html

Als je de 2x 0-40V-1A en 2x 0-8,5V-1A in serie zet heb je 97V bij 1A, dat is ruim binnen de specs van je monitor.

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 10-10-2016 20:33 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Autotrafo's had ik voor dit vraagstuk niet in overweging genomen, als je het op die manier stelt dan klopt dat. Maar dit zou ik simpel houden, een ouderwetsen 50Hz trafo met een correcte wikkelverhouding. Ja, dat kost je rendement, maar het is ook een vintage applicatie. Dan geldt wat mij betreft dat simpele oplossingen de beste zijn.

Ik zou voor die ringkerntrafo van marcop23 gaan, ziet er qua documentatie uit als een prima product, inderdaad 2x50V in serie zetten. Wel verifiëren met een fatsoenlijke meter. Die van Sine heeft onbenutte secundaire windingen en geniet daarom niet mijn voorkeur. Dat zijn leveranciers die ik overigens niet ken en waar ik ook niet zo 123 zou zoeken.

Verder, vergeet de zekering op de 230V zijde niet. Staat ook netjes in de datasheet.

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 11-10-2016 00:08 ]

Pagina: 1