Incompleet pakket ontvangen (PostNL)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-04 12:17
Hallo,

Ik heb bij een nederlandse webwinkel meerdere schoenen besteld voor mijn vriendin. Echter, heb ik bij het controleren geconstateerd dat er 1 paar schoenen ontbreekt. Ik heb de webwinkel benaderd en die zijn er 100% zeker van dat alle schoenen geleverd zouden moeten zijn, omdat het gewicht gelijk zou zijn aan alle schoenen. Zij gaan nu een onderzoek bij PostNL starten om te achterhalen waar ze zijn gebleven. Kan iemand mij mogelijk vertellen hoe dit zal gaan? Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat iemand bij PostNL zal aangeven dat zij schoenen uit de doos hebben gepakt. De doos geeft namelijk duidelijk de naam weer van de webwinkel en de doos was niet geseald of iets dergelijks.

Kan ik er alvast van uitgaan dat ik voor de kosten moet opdraaien van de missende schoenen?

Alvast bedsnkt voor de reacties.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wrstylo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:01:
[...]

Kan ik er alvast van uitgaan dat ik voor de kosten moet opdraaien van de missende schoenen?
Nee, hoor. De afzender is verantwoordelijk voor het verzenden van de goederen. Als dat niet goed gegaan is, hebben zij de bewijsplicht, niet jij. Ze moeten de ontbrekende schoenen in dat geval nasturen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Room42 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:04:
[...]
Nee, hoor. De afzender is verantwoordelijk voor het verzenden van de goederen. Als dat niet goed gegaan is, hebben zij de bewijsplicht, niet jij. Ze moeten de ontbrekende schoenen in dat geval nasturen.
Het enige goede antwoord. De winkel is verantwoordelijk voor de zending totdat die in jouw beheer is. Als de schoenen verdwenen waren toen je het pakket kreeg, is niet geleverd waarvoor betaald is. Dat moet dan dus alsnog geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Room42 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:04:
hebben zij de bewijsplicht, niet jij.
Gewicht bij verzending is gelijk aan het gewicht bij aflevering. Wat wil je nog meer voor bewijs? Moeten ze het hele proces tot aan de deur filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:19
En wat is het gewicht van wat je ontvangen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ago schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:19:
[...]

Gewicht bij verzending is gelijk aan het gewicht bij aflevering. Wat wil je nog meer voor bewijs? Moeten ze het hele proces tot aan de deur filmen?
Ik hoef helemaal geen bewijs, ik ben helemaal geen partij 8)7 Ik gaf alleen aan waar de bewijslast ligt. Of het bewezen is bepaalt uiteindelijk de rechter, als ze het zover laten komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 04-10-2016 22:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het pakketje bij de voordeur gewogen?

Dan nog maakt het overigens niet uit. Wellicht hebben de schoenen er nooit in gezeten. Dan is het gewicht de hele route gelijk. De leverancier blijft verantwoordelijk.

En ja, het juiste bewijs leveren is inderdaad behoorlijk lastig voor de leverancier.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 04-10-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
De app van PostNL geeft een gewicht van 4.8 kg aan. Bij aankomst heb ik, nadat ik erachter dat het pakket niet compleet is, het pakket op de weegschaal gezet. Deze heeft een waarde van 3.5 kg aangegeven. Dus dat gewicht klopt niet. Maar via de chat blijft PostNL zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de verzender zal liggen en zij enkel een doorgeef luik zijn. Het zal mij echt benieuwen hoe dit zal aflopen, het gaat namelijk om een bedrag van 160€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
wrstylo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:23:
De app van PostNL geeft een gewicht van 4.8 kg aan. Bij aankomst heb ik, nadat ik erachter dat het pakket niet compleet is, het pakket op de weegschaal gezet. Deze heeft een waarde van 3.5 kg aangegeven. Dus dat gewicht klopt niet. Maar via de chat blijft PostNL zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de verzender zal liggen en zij enkel een doorgeef luik zijn. Het zal mij echt benieuwen hoe dit zal aflopen, het gaat namelijk om een bedrag van 160€.
Een webwinkel is doorgaans verzekerd voor dit soort situaties. Je kan dus bij hun terecht om verhaal te halen. Zijn ze niet verzekerd horen ze alsnog voor de kosten op te draaien.

Wat betreft het PostNL onderzoek, dit duurt gemiddeld 3 werkdagen voor er een uitslag is. Je kan hierbij denken dat men contact op gaat nemen met het depot en de desbetreffende chauffeur.

Ik zou dus even wachten op deze uitslag, om vervolgens contact op te nemen met de webwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PostNL heeft daar inderdaad een handje van. Zodra iets niet verzekerd is, is het ook niet hun probleem - of dat vindt men. Een bijzonder laakbare houding.

Maar goed, het is hoe dan ook de verantwoordelijkheid van de verzender. Of en hoe de verzender het wil uitvechten met PostNL is aan hem. Jij bent niet eens een partij wat betreft het verzenden en doorgaans wijst PostNL klagers daar dan ook op. Ik zou eerlijk gezegd zelf ook niet met de zaak aan de slag gaan. Het is jouw probleem niet.

Voor de duidelijkheid, er is sprake van twee losstaande overeenkomsten:

Verzender <> Jij
Verzender <> PostNL

Jij hebt strikt genomen dus niets met PostNL te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-04 07:56
[...]

Hoe weet jij dat dat gewicht bij aflevering het zelfde was? Heeft de chauffeur het gewogen in zijn bus dan? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
Bedankt allen voor de reacties, ik wacht tot op heden nog steeds op een reactie. Deze week zou ik de uitkomst van het onderzoek te horen krijgen, ik kan al raden wat de uitkomst zal zijn maar goed we wachten het even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkjeb93
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-03-2023
Hopelijk komt alles toch nog goed! Wanneer je het verlossende nieuws krijgt, deel het a.u.b. met ons. Ben eigenlijk wel benieuwd wat eruit gaat komen ;)
Good luck!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrstylo
Ik heb vandaag het (goede) nieuws mogen ontvangen. Uit het PostNL onderzoek is niks naar voren gekomen (wat te verwachten was). Daarom heeft de webshop besloten om het uit coulance vanuit hun kant te vergoeden. Dus het heeft even geduurd maar het is toch netjes opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

wrstylo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:46:
Ik heb vandaag het (goede) nieuws mogen ontvangen. Uit het PostNL onderzoek is niks naar voren gekomen (wat te verwachten was). Daarom heeft de webshop besloten om het uit coulance vanuit hun kant te vergoeden. Dus het heeft even geduurd maar het is toch netjes opgelost!
Uit 'coulance'? :D Maar goed nieuws, ze mogen zelf dan met PostNL achter de schermen formuliertjes gaan invullen etc.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

"Uit coulance" klinkt wel een stuk beter dan "omdat we dit nou eenmaal verplicht zijn", natuurlijk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:28
henri86 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:36:
En wat is het gewicht van wat je ontvangen hebt?
Dat dus: als het gewicht bij jou thuis zonder dat paar schoenen overeenkomt met het gewicht dat zij gewogen hebben dan is toch duidelijk dat die schoenen er van begin af aan niet in gezeten hebben? n.v.m.
Als het gewicht bij jou thuis minder is als wat postnl/leverancies gewogen hebben dan is op het lokale verdeelpunt waarschijnlijk iets verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bwerg schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:52:
"Uit coulance" klinkt wel een stuk beter dan "omdat we dit nou eenmaal verplicht zijn", natuurlijk.
Wat mij betreft niet, want het geeft aan dat ze totaal geen idee hebben van wat ze professioneel verplicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrstylo
ik vond het ook bijzonder dat ze het woordje coulance hebben gebruikt, maar was allang al blij met het goede nieuws en ik dit eindelijk kon afronden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 20:44

WhiteDog

met zwarte hond

Ik zou graag is weten hoe koeriersdiensten hier intern mee omgaan. Als alle pakjes tijdens elke stap gewogen worden en men alle verdachte gevallen nauwgezet registreert dan moet er zich toch al snel een patroon vormen bij welke persoon er vaak iets verdwijnt?

Ik vermoed dat ze deze gevallen gewoon stil houden en de slechte werknemers (vaak zonder vast contract) gewoon op straat zet.

Een webwinkel kan zich overigens wel een beetje wapenen hiertegen door bv. speciale tape te gebruiken die je niet zomaar kan overplakken of verwijderen zonder sporen achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gelukkig dat het snel opgelost is. Zulke dingen kunnen soms ook maanden duren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 641336

Klopt... met mijn verdwenen iPhone 6 heeft het 4 maanden geduurd voordat ik een nieuwe heb gekregen..
PilatuS schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:24:
Gelukkig dat het snel opgelost is. Zulke dingen kunnen soms ook maanden duren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
In het geval van bedrijven die een PostNL pakket versturen, is het gewicht tevens ook niet betrouwbaar. Dit kan een bedrijf zelf invullen en zolang het ingevulde gewicht en het gewicht van de inhoudt niet het maximale gewicht voor die zending overschrijd, zal PostNL het pakket accepteren en versturen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WxbJ5Zz.jpg

Zo komt het label er dan uit te zien en deze kan vervolgens op ieder pakket geplakt worden, zonder dat dit pakket ook daadwerkelijk 4800 gram weegt. Zolang de inhoudt maar niet meer dan 5 kilo weegt, zal PostNL er geen punt van maken.

Goede kans dat dit het standaard gewicht is dat de verkoper invult zolang de zending per definitie niet meer dan 5 kilo weegt, dat gebeurt hier ook. Het kost teveel moeite en tijd om ieder pakket te wegen en het exacte gewicht vervolgens in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
wrstylo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:15:
ik vond het ook bijzonder dat ze het woordje coulance hebben gebruikt, maar was allang al blij met het goede nieuws en ik dit eindelijk kon afronden
Maar wat moesten ze nou eigenlijk 'uit coulance' vergoeden? Neem aan dat je sowieso niet gaat betalen voor wat je nooit ontvangen hebt. Eigenlijk zouden ze het missende paar na moeten sturen.

Maar een volgende keer enkel met de shop communiceren. Met de verzender heb je als consument niets te maken, die heeft een contract met de shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 14:56

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:59:
[...]

Wat mij betreft niet, want het geeft aan dat ze totaal geen idee hebben van wat ze professioneel verplicht zijn.
Hij bedoelt natuurlijk dat het uit het oogpunt van het bedrijf beter klinkt om te doen alsof je je klant tegemoet komt dan wanneer je zegt dat je aan je verplichtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 22:41
Dimens schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:54:
[...]

In het geval van bedrijven die een PostNL pakket versturen, is het gewicht tevens ook niet betrouwbaar. Dit kan een bedrijf zelf invullen en zolang het ingevulde gewicht en het gewicht van de inhoudt niet het maximale gewicht voor die zending overschrijd, zal PostNL het pakket accepteren en versturen.

[afbeelding]

Zo komt het label er dan uit te zien en deze kan vervolgens op ieder pakket geplakt worden, zonder dat dit pakket ook daadwerkelijk 4800 gram weegt. Zolang de inhoudt maar niet meer dan 5 kilo weegt, zal PostNL er geen punt van maken.

Goede kans dat dit het standaard gewicht is dat de verkoper invult zolang de zending per definitie niet meer dan 5 kilo weegt, dat gebeurt hier ook. Het kost teveel moeite en tijd om ieder pakket te wegen en het exacte gewicht vervolgens in te vullen.
Een webwinkel is op de website van PostNL verplicht een gewicht in te vullen.
Maar inderdaad niet elke webwinkel gaat zijn pakketjes wegen, omdat PostNL dit in het verzendprocess ook nog eens doet.
Vaak wordt hier 0 of een schatting ingevuld :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark-k schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:40:
Hij bedoelt natuurlijk dat het uit het oogpunt van het bedrijf beter klinkt om te doen alsof je je klant tegemoet komt dan wanneer je zegt dat je aan je verplichtingen voldoet.
Ik begrijp dat hij dat bedoelt, maar het klinkt natuurlijk helemaal niet beter dat een bedrijf doet alsof de wettelijke verplichtingen een gunst zijn. In het beste geval is men totaal niet op de hoogte van de rechten en plichten van de consument, in het slechtste geval is het huichelarij om er zelf beter op te staan. In geen situatie is het in het voordeel van het bedrijf om het zo uit te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 14:56

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:39:
[...]

Ik begrijp dat hij dat bedoelt, maar het klinkt natuurlijk helemaal niet beter dat een bedrijf doet alsof de wettelijke verplichtingen een gunst zijn. In het beste geval is men totaal niet op de hoogte van de rechten en plichten van de consument, in het slechtste geval is het huichelarij om er zelf beter op te staan. In geen situatie is het in het voordeel van het bedrijf om het zo uit te spelen.
Tenzij de klant het ook niet weet en die denkt dat het bedrijf lief is geweest tegenover hem/haar. Heb ik ook eens gehad met de vergoeding van initiële verzendkosten bij WKOA, uiteindelijk 'uit coulance' terug gehad terwijl ze het gewoon verplicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
Dimens schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:54:
[...]

[afbeelding]

Klopt ook helemaal wat je zegt. Bij het bedrijf waar ik werk gaat dat er ook zo aan toe. Degene die pakketjes verstuurd schat ook het gewicht in en vervolgens print hij een label uit en wordt het op iedere pakket die naar dezelfde ontvanger gaat geplakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
sambalbaj schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 16:03:
[...]

Maar wat moesten ze nou eigenlijk 'uit coulance' vergoeden? Neem aan dat je sowieso niet gaat betalen voor wat je nooit ontvangen hebt. Eigenlijk zouden ze het missende paar na moeten sturen.

Maar een volgende keer enkel met de shop communiceren. Met de verzender heb je als consument niets te maken, die heeft een contract met de shop.
Ze moesten hoe dan ook opdraaien voor de kosten en eigenlijk niets uit *coulance* doen. De webwinkel heeft aangegeven dat ze de schoenen wilden nasturen, maar mijn vrouw was al tevreden met de maat en het model wat ik wil had ontvangen. Daardoor heb ik ervoor gekozen om gewoon mijn geld terug te laten storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
mark-k schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 00:24:
[...]

Tenzij de klant het ook niet weet en die denkt dat het bedrijf lief is geweest tegenover hem/haar. Heb ik ook eens gehad met de vergoeding van initiële verzendkosten bij WKOA, uiteindelijk 'uit coulance' terug gehad terwijl ze het gewoon verplicht zijn.
Klopt helemaal wat je zegt. Dit bedrijf liet het ook zo lijken dat het eigenlijk niet gebruikelijk is dat ze een missend product vergoeden en dat ik eigenlijk verantwoordelijk ben voor de producten, ook al is het nooit in mijn bezit geweest.
Pagina: 1