beste tweakers, ik heb een groot terrein waar geen bedraad netwerk mogelijk is. Ik wil een wifi router plaatsen die via 4G met het internet connecteert. Zover geen probleem, maar het terrein is 150 x 80 meter en ik wil overal goede ontvangst. Men slaat mij om de oren met access points, hot spots en repeaters, en ik weet niet meer wat te kiezen. Kan iemand mij helpen met de keuze van het juiste materiaal?
PS dit is je eerste post? zo lees ik van je nieuwe profiel
1) waarom is bedraad niet mogelijk?
2) waarom dan niet eigen 4g via je gsm provider ? (dus mensen zelf voor internet te laten zorgen)
Dan hoeveel gebruikers verwacht je? als je dit "betaald" wilt doen .. er zijn aanbieders die dit faciliteren..
je kan zelf wellicht als aanbieder nog wat eraan verdienen ..
als je dit "goedkoop" wilt doen .. zit je met een aantal uitdagingen:
1) maximale kabel lengte UTP = 25m (ongeveer) ..
2) wifi (N versie) kan 250m max .. maar ja "optimale" omstandigheden ..
3) Je kan ook glasvezel aan laten? leggen, een kabel kost vanaf 50,- met connectors ..
3a) glasvezel + je kan er een connector aan laten monteren.. .. is 50,- per paar + doorgemeten dus het word werkend afgeleverd.
Glas kan veel grotere afstand gelegd worden, maar ja dan moet je naast een Wifi punt ook nog een omvorming hebben van glas --> utp --> wifi hebben ..
In alle gevallen moet je ook stroomvoorziening hebben, tegenwoordig gaat dit wellicht gemakkelijker met generator/zonnepanelen etc..
begin eerst eens de volgende vragen te beantwoorden:jpslootmans schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:27:
beste tweakers, ik heb een groot terrein waar geen bedraad netwerk mogelijk is. Ik wil een wifi router plaatsen die via 4G met het internet connecteert. Zover geen probleem, maar het terrein is 150 x 80 meter en ik wil overal goede ontvangst. Men slaat mij om de oren met access points, hot spots en repeaters, en ik weet niet meer wat te kiezen. Kan iemand mij helpen met de keuze van het juiste materiaal?
2) waarom dan niet eigen 4g via je gsm provider ? (dus mensen zelf voor internet te laten zorgen)
Dan hoeveel gebruikers verwacht je? als je dit "betaald" wilt doen .. er zijn aanbieders die dit faciliteren..
3) Je kan ook glasvezel aan laten? leggen, een kabel kost vanaf 50,- met connectors ..
3a) glasvezel + je kan er een connector aan laten monteren.. .. is 50,- per paar + doorgemeten dus het word werkend afgeleverd.
Glas kan veel grotere afstand gelegd worden, maar ja dan moet je naast een Wifi punt ook nog een omvorming hebben van glas --> utp --> wifi hebben ..
In alle gevallen moet je ook stroomvoorziening hebben, tegenwoordig gaat dit wellicht gemakkelijker met generator/zonnepanelen etc..
Tja vanalles
offtopic:
1. UTP kabel zelf heeft geen maximale lengte, het protocol dat er gebruikt wordt echter heeft een beperking in lengte qua prestaties en technische redenen zoals collision detection met Ethernet etc. Ethernet heeft een maximale kabel lengte beperking voor 100Base-TX, 1000Base-T en 10GBase-T, dus is 100 meter wel de maximale lengte ipv de gestelde 25 meter.
1. UTP kabel zelf heeft geen maximale lengte, het protocol dat er gebruikt wordt echter heeft een beperking in lengte qua prestaties en technische redenen zoals collision detection met Ethernet etc. Ethernet heeft een maximale kabel lengte beperking voor 100Base-TX, 1000Base-T en 10GBase-T, dus is 100 meter wel de maximale lengte ipv de gestelde 25 meter.
Je geeft niet aan wat het budget is, of het gaat om een permanente oplossing of tijdelijk, hoeveel gebruikers het hier om gaat, hoeveel data er verstookt gaat worden, of er roaming moet zijn tussen de punten, welke locatie de meeste gebruikers heeft en welke minder, wat de minimale afstand is van de dichtstbijzijnde bekabelde verbinding etc, etc....
Maar als het iets eenmaligs is, er geen bekabelde internetverbinding binnen 100 meter tot 2,5 KM zicht afstand is en een beperkt budget, koop anders gewoon een paar MIFI routers en plaats deze strategisch over het terrein met simkaarten die een grote bundel hebben ?
[ Voor 7% gewijzigd door Breezers op 04-10-2016 20:40 ]
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Als je al een bestaand wifi netwerk heb, is het mogelijk om met een richtantenne (Of een bus Pringles, zie google) een signaal sturen dat verder weg is.
Ik heb het zelf eens met een bus Pringles gedaan naar een locatie 100mverderop. De latency is over het algemeen dan wel een stuk slechter.
De bus Pringles raad ik alleen aan als het een tijdelijk iets is, je moet goed richten en zo'n bus is over het algemeen niet regen en windbestendig. Wij hadden het gebruikt als overbrugging tijdens een verhuizing.
Ik heb het zelf eens met een bus Pringles gedaan naar een locatie 100mverderop. De latency is over het algemeen dan wel een stuk slechter.
De bus Pringles raad ik alleen aan als het een tijdelijk iets is, je moet goed richten en zo'n bus is over het algemeen niet regen en windbestendig. Wij hadden het gebruikt als overbrugging tijdens een verhuizing.
IMHO niet helemaal OT, maar ja nu is het gokken ..Breezers schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:35:
offtopic:
offtopic:
Ik persoonlijk houd van veilige marges, wanneer men te weinig info post, desalniet te min
Ik persoonlijk houd van veilige marges, wanneer men te weinig info post, desalniet te min
Tja vanalles
Tip die ik kreeg van een ex-collega: maxiformaat Unox soepblikken zijn stukken beter bestand tegen weer & wind. Voor WiFi marginaal minder goed dan een droge Pringlesbus, maar oneindig veel beter dan een ingezakte zompige Pringlesbus.DannyvdM schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:56:
[...]
Hij heeft er de eerste WiFi-verbinding op Pinkpop jaren geleden mee geregeld
Maar verder met meeste andere bovenstaande posters: TS, kom met wat meer info. Dat je bos niet door bomen kunt zien komt rechtstreeks van geen eisen die scherp genoeg zijn om dat bos weg te hakken.
Oslik blyat! Oslik!
Beste tweakers,
ik zal proberen alle vragen te beantwoorden:
- dit is inderdaad mijn eerste post,
- bedraad is niet mogelijk wegens het feit dat het terrein afgelegen in de Zeeuwse polder ligt en er geen kabel passeert. Een prijsvraag bij KPN heeft als resultaat gegeven dat het trekken van een kabel vanuit het dichtstbijzijnde bedrade punt "onbetaalbaar" kost. Vandaar de 4G oplossing, Een SIM kaart kost bij Albert Heijn 5 € en een 1 Gb data pre-paid kaart 10 € voor een maand. Het terrein is per jaar maar 4 maanden in gebruik, dus deze kost valt mee. Met 1 Gb per maand moeten we ruim toekomen.
- 4g via eigen provider is niet mogelijk aangezien we de gebruikers niet zelf willen laten betalen voor het gebruik op het terrein (het zijn vrijwilligers),
- het moet inderdaad goedkoop,
- er zijn maar een viertal vaste gebruikers en een aantal occasionele maar we gaan de gebruikers niet laten betalen,
- er is stroom aanwezig in één uithoek van het terrein, dus daar moet de apparatuur opgesteld worden en vanaf daar is het verste punt waar nog ontvangst mogelijk moet zijn,150 meter verwijderd. Ik vond een router met Sim kaart bij D-link (http://www.routercenter.b...97690/d-link-dwr-116.html) die me wel wat lijkt, maar ik heb geen idee wat ik nodig heb om aan een sterk wifi signaal te geraken.
groetjes,
JP
- bedraad is niet mogelijk wegens het feit dat het terrein afgelegen in de Zeeuwse polder ligt en er geen kabel passeert. Een prijsvraag bij KPN heeft als resultaat gegeven dat het trekken van een kabel vanuit het dichtstbijzijnde bedrade punt "onbetaalbaar" kost. Vandaar de 4G oplossing, Een SIM kaart kost bij Albert Heijn 5 € en een 1 Gb data pre-paid kaart 10 € voor een maand. Het terrein is per jaar maar 4 maanden in gebruik, dus deze kost valt mee. Met 1 Gb per maand moeten we ruim toekomen.
- 4g via eigen provider is niet mogelijk aangezien we de gebruikers niet zelf willen laten betalen voor het gebruik op het terrein (het zijn vrijwilligers),
- er zijn maar een viertal vaste gebruikers en een aantal occasionele maar we gaan de gebruikers niet laten betalen,
- er is stroom aanwezig in één uithoek van het terrein, dus daar moet de apparatuur opgesteld worden en vanaf daar is het verste punt waar nog ontvangst mogelijk moet zijn,150 meter verwijderd. Ik vond een router met Sim kaart bij D-link (http://www.routercenter.b...97690/d-link-dwr-116.html) die me wel wat lijkt, maar ik heb geen idee wat ik nodig heb om aan een sterk wifi signaal te geraken.
groetjes,
JP
vso schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:05:
PS dit is je eerste post? zo lees ik van je nieuwe profiel
[...]
begin eerst eens de volgende vragen te beantwoorden:
1 gb verdeeld over 4 gebruikers is 1.3 MB per dag. dat staat gelijk aan ieder 2 minuten Facebook. Die 1 gb is veelste weinig ben ik bang.
150 meter overbruggen met wifi gaat een flinke uitdaging worden. Tenzij je line of sights hebt wordt het zoiezo kabels trekken en met poe accespoints werken.
Ik denk persoonlijk dat je je flink verkijkt op dataverbruik en de kosten van aanleg. Denk persoonlijk dat je goedkoper en mobieler bent met een paar mifi routers met elk een eigen simkaart.
150 meter overbruggen met wifi gaat een flinke uitdaging worden. Tenzij je line of sights hebt wordt het zoiezo kabels trekken en met poe accespoints werken.
Ik denk persoonlijk dat je je flink verkijkt op dataverbruik en de kosten van aanleg. Denk persoonlijk dat je goedkoper en mobieler bent met een paar mifi routers met elk een eigen simkaart.
Als het open terrein is kan je een heel eind komen met een goede sector antenne. Blijft over dat de kosten nogal kunnen oplopen en als het voor vrijwilligers is die al een smartphone hebben moet je je afvragen of je in de juiste richting denkt. onderzoek eerst eens de behoefte voordat je met een onnodige oplossing komt.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
een post is geen briefjpslootmans schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:46:
Beste tweakers,
groetjes,
JP
[...]
- "vast" internet is niet mogelijk/rendabel .. omdat je 4 maanden "actief" bent.- bedraad is niet mogelijk wegens het feit dat het terrein afgelegen in de Zeeuwse polder ligt en er geen kabel passeert. Een prijsvraag bij KPN heeft als resultaat gegeven dat het trekken van een kabel vanuit het dichtstbijzijnde bedrade punt "onbetaalbaar" kost. Vandaar de 4G oplossing, Een SIM kaart kost bij Albert Heijn 5 € en een 1 Gb data pre-paid kaart 10 € voor een maand. Het terrein is per jaar maar 4 maanden in gebruik, dus deze kost valt mee. Met 1 Gb per maand moeten we ruim toekomen.
Je hebt dan 2 keuzes, welke natuurlijk afhankelijk zijn van je mogelijkheden, als je in het centrum van het terrein een "wifi' punt kan opstellen dan zou dat de beste van de 2 opties zijn, de andere optie is aan de "rand" .. Dit is gecombineerd met of je er elektra aansluiting naar toe kan krijgen.
Je zoekt een "MIFI" router met de mogelijkheid om een losse + ??dbi antenne erop te schroeven.
zoiets als mifi router met losse antenne
Stel dat het bereik van de mifi router niet toereikend is, kan je met de een bijvoorbeeld +9dbi antenne het bereik vergroten. dit heeft samen met de plaatsing van de antenne voordelen. omdat dit zo afhankelijk is van de locatie, eventuele objecten die geplaatst worden. is het voor ons onmogelijk om te zeggen welke factor 9, 11 of 20 dbi toereikend zal zijn. uitgaande dat er geen storing door externe factoren zijn.
dus extra antenne's
Uiterraad heb je nog een "data" stick nodig, en een data abbonement.
Je doet ernaast wel wijs aan om telefonisch contact te leggen met 1 of meerdere providers, internet voor evenementen is geen dagelijkse vraag maar je zal niet de eerste zijn.
Als je kosten wilt drukken kan je de mifi router vervangen door bv een laptop met een usb wifi adapter zoals hieronder ziet let op deze heeft al groter bereik, maar kan nog een grotere antenne op.
Maar dan moet je iemand vinden die er een router van kan maken
Tja vanalles
Afhankelijk van obstakels andere omstandigheden, kan je misschien toe met 1 sector antenne.
Maar houd er ook rekening mee dat de devies waarvoor je WiFi aanbied, mogelijk niet genoeg zendbereik hebben. Dan heb je misschien wel volledige dekking maar kan je op delen van het terrein er niks mee.
Je zou dan ook een testopstelling moeten maken om te zien of het geen wat jij wilt dus ook werkt.
Maar houd er ook rekening mee dat de devies waarvoor je WiFi aanbied, mogelijk niet genoeg zendbereik hebben. Dan heb je misschien wel volledige dekking maar kan je op delen van het terrein er niks mee.
Je zou dan ook een testopstelling moeten maken om te zien of het geen wat jij wilt dus ook werkt.
Zoals ik het nu begrijp is bedraad naar de Internet aanbieder lastig, dus daarvoor bij voorkeur een draadloze verbinding.
Maar dan is het toch wel mogelijk vanaf de Mifi router (o.i.d) om over het terrein een paar draden uit te rollen of in te graven en dan daaraan enkele Wifi (Lan to Wifi) verbindingen te hangen?
Maar dan is het toch wel mogelijk vanaf de Mifi router (o.i.d) om over het terrein een paar draden uit te rollen of in te graven en dan daaraan enkele Wifi (Lan to Wifi) verbindingen te hangen?
Lastig. data verbruik gaat meestal een stuk hoger zijn dan je denkt. Zeker wanneer men 'gratis wifi' heeft. Ik denk eigenlijk dat het goedkoper is om de vrijwilligers een bepaalde vergoeding te geven om ze gebruik te laten maken van hun eigen bundel.
'het moet goedkoop' is ook erg algemeen. Ik vind 1000 euro voor een goed werkende wifi verbinding in zo'n veld best goedkoop. Wat vind jij goedkoop?
Vraag jezelf ook af hoe belangrijk het is dat het hele terrein dekking heeft. Misschien is 1 punt bij de 'kantine' wel voldoende?
'het moet goedkoop' is ook erg algemeen. Ik vind 1000 euro voor een goed werkende wifi verbinding in zo'n veld best goedkoop. Wat vind jij goedkoop?
Vraag jezelf ook af hoe belangrijk het is dat het hele terrein dekking heeft. Misschien is 1 punt bij de 'kantine' wel voldoende?
[ Voor 14% gewijzigd door Clifdon op 08-10-2016 12:08 ]
Always look on the bright side of life.
Geldt hetzelfde niet voor 4g? Prepaid wordt echt een dure grap, en een abbo voor 4 maanden afsluiten gaat je niet lukken denk ik.vso schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:26:
[...]
- "vast" internet is niet mogelijk/rendabel .. omdat je 4 maanden "actief" bent.
Kan je de stroomvoorziening niet naar het midden van het terrein trekken en daar een flinke accesspoint/router neergooien? Verste punt is dan 75m maar wel zonder betonnen muren of andere obstakels, lijkt me dat je dan nog wel bereik hebt.
Zijn die vrijwilligers los van elkaar aan het rondlopen of samen op een zelfde plek?
Mifi router met 4G sim (bereik?) en evt een zonnepaneel om de interne accu op spanning te houden. Lekker low-tech oplossing die blijft werken. Opstelling kun je op een paal met als dak het zonnepaneel timmeren en neerzetten waar je wilt.
Als je toch prepaid data gebruikt zou je zelf meerdere van deze palen kunnen plaatsen, moet je alleen remote kunnen opwaarderen.
Mifi router met 4G sim (bereik?) en evt een zonnepaneel om de interne accu op spanning te houden. Lekker low-tech oplossing die blijft werken. Opstelling kun je op een paal met als dak het zonnepaneel timmeren en neerzetten waar je wilt.
Als je toch prepaid data gebruikt zou je zelf meerdere van deze palen kunnen plaatsen, moet je alleen remote kunnen opwaarderen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik weet niet wat de prijzen zijn in BE, maar in NL is iets dergelijks afhankelijk van het volgendezacht schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:19:
[...]
Geldt hetzelfde niet voor 4g? Prepaid wordt echt een dure grap, en een abbo voor 4 maanden afsluiten gaat je niet lukken denk ik.
- vertakkingspunt (dichtbijzijnde centrale) waarvandaan de kabel getrokken moet worden.
- eventueel graaf werkzaamheden.
- aansluit kosten.
- abbonement / gebruiksduur ..
Als je dit alleen al calculeert kom je makkelijk op duizenden euro's .. en dat voor een periode van jaarlijks 4 maanden voor ? evenement waar men niet veel kosten maakt --> goed doel (daarvoor vrijwilligers?)
Dan ben je voor 5 jaar al goedkoper uit met abbonementen die je maar 4 maanden van het jaar gebruikt.
Daarnaast denk ik dat met een (bekend)goed doel er echt wel wat mogelijk is bij telecom providers.
afstanden tabel afstand is niet het probleem zoals je ziet in de tabel, hoewel een iets sterkere antenne het prettig(er) maakt. zodat je nog bereik hebt.. immers per x meter vervalt het signaal naar "zwakker" .. dus hoe verder weg hoe langzaamer het internet.Malt007 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:20:
Kan je de stroomvoorziening niet naar het midden van het terrein trekken en daar een flinke accesspoint/router neergooien? Verste punt is dan 75m maar wel zonder betonnen muren of andere obstakels, lijkt me dat je dan nog wel bereik hebt.
Ter info, de eerste standaard had je nog maar effectief 2mb na bv 10-20 meter (buiten) .. om dit te voorkomen wil je dus een "sterkere" antenne.
Tja vanalles
Verwijderd
Dit dus. Als je Lebara one bekijkt dan heb je prepaid voor 10 Euro per GB. Het tegoed blijft geldig, echter na 180 dagen wordt het beltegoed 'bevroren' tot er weer wordt opgewaardeerd, Opwaarderen kan via de website van Lebara. LET op! Bij Lebara 10=20 kost data meer en is maar 1 maand geldig. Je moet echt voor Lebara one beltegoed kiezen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:25:
Zijn die vrijwilligers los van elkaar aan het rondlopen of samen op een zelfde plek?
(ik heb niets te maken met Lebara, wel heb ik mijn ouders van een mifi router voorzien op hun boot en dat werkt prima)
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 12:43 ]
Zou het niet een stuk praktischer zijn om in plaats van 4G een wireless bridge naar een locatie verderop te maken? Met een nanoBeam van ubnt kan je 15KM doen, met een PowerBeam 30KM. Er is vast wel een aansluiting in een straal van 30KM waar je wat internet kan lenen.
[ Voor 23% gewijzigd door johnkeates op 08-10-2016 12:47 ]
@VSO De maximale lengte van utp is helemaal geen 25meter. Op 100 meter kan je nog prima 80-90Mbit halen, wat er met een gigabit aansluiting en goede kabel (puur koper) doet weet ik niet, waarschijnlijk wel hoger dan 100mbit.
Dus vanaf het stroompunt naar het midden van het gebied stroom leggen en daar een router (of accespoint en spul neerplempen) en vanaf daar nog 1 naar achter in het midden en naar voren in het midden via utp. Kan natuurlijk ook alles met stroom verlengen en dan direct op die punten alles aansluiten (dus utp niet als verlengstuk gebruiken). Alleen utp tussen routers/switches/accespoints zelf is dan weer wel aan te raden (qua snelheid en qua lage latency).
1GB per maand is wel erg weinig, dat is prima om wat te browsen, e-mail en te whatsappen voor een aantal gebruikers. Maar zodra er gefacebooked wordt, evenals filmpjes bekeken (youtube, of constant delen via whatsapp, e-mail). In ieder geval met video en afbeeldingen gaat het hard en zal je of eisen moeten stellen aan het gebruik of een 4-5GB abbo moeten nemen of hoger.
Dus vanaf het stroompunt naar het midden van het gebied stroom leggen en daar een router (of accespoint en spul neerplempen) en vanaf daar nog 1 naar achter in het midden en naar voren in het midden via utp. Kan natuurlijk ook alles met stroom verlengen en dan direct op die punten alles aansluiten (dus utp niet als verlengstuk gebruiken). Alleen utp tussen routers/switches/accespoints zelf is dan weer wel aan te raden (qua snelheid en qua lage latency).
1GB per maand is wel erg weinig, dat is prima om wat te browsen, e-mail en te whatsappen voor een aantal gebruikers. Maar zodra er gefacebooked wordt, evenals filmpjes bekeken (youtube, of constant delen via whatsapp, e-mail). In ieder geval met video en afbeeldingen gaat het hard en zal je of eisen moeten stellen aan het gebruik of een 4-5GB abbo moeten nemen of hoger.
[ Voor 29% gewijzigd door ToFast op 08-10-2016 13:06 ]
Via de satelliet? Zie bijv. hier: http://satelliet-internet.eu/internet-via-de-satelliet/ of hier: http://www.tweeweginternet.nl. Let op de kleine lettertjes! Totaal ongeschikt voor het spelen van online spellen, maar dat was toch niet de bedoeling.
[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 08-10-2016 20:34 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Jup, dit dus! Hele goeie ervaringen met de PowerBeams. Ben je meteen van je datalimiet af waar je inderdaad toch al niet mee uit kwam.johnkeates schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:46:
Zou het niet een stuk praktischer zijn om in plaats van 4G een wireless bridge naar een locatie verderop te maken? Met een nanoBeam van ubnt kan je 15KM doen, met een PowerBeam 30KM. Er is vast wel een aansluiting in een straal van 30KM waar je wat internet kan lenen.
Internet lenen, schotels ophangen, router in het midden en gaan.
Check eens wireless belgium. Hebben ook in zeeland een punt staan...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
hmm je doet je naam eer aan ..ToFast schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:58:
@VSO De maximale lengte van utp is helemaal geen 25meter. Op 100 meter kan je nog prima 80-90Mbit halen, wat er met een gigabit aansluiting en goede kabel (puur koper) doet weet ik niet, waarschijnlijk wel hoger dan 100mbit.
1) kabel lengte al genoemd
2) TS heeft al meer informatie gegeven
3) 1gb per maand weinig . is ook al genoemd
4) 150mx80m (uit post 1) .. waarom graven ?
dus onderstaande is ook erg overbodig .
Erg onduidelijk en volgens mij heeft de TS dat iets dergelijk niet wenselijk/mogelijk is of iets in die geest..Dus vanaf het stroompunt naar het midden van het gebied stroom leggen en daar een router (of accespoint en spul neerplempen) en vanaf daar nog 1 naar achter in het midden en naar voren in het midden via utp. Kan natuurlijk ook alles met stroom verlengen en dan direct op die punten alles aansluiten (dus utp niet als verlengstuk gebruiken). Alleen utp tussen routers/switches/accespoints zelf is dan weer wel aan te raden (qua snelheid en qua lage latency).
Tja vanalles
Is het niet goedkoper om de vrijwilligers te compenseren voor het gebruik van hun eigen verbinding? Geef ze 2 tientjes voor een maand, en je hoeft niet moeilijk te doen met gecompliceerde apparatuur. Vermoedelijk ben je dan ook nog veel goedkoper uit!jpslootmans schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:46:
[...]
IK heb eens een soortgelijk terrein van wifi voorzien met een 500 mW accesspoint met daarop een sptrietantenne van 15 dB . Het was wel een spriet van ruim anderhalve meter maar met deze combinatie was dekking op een groot terrein haalbaar.
Totale kosten waren toen iets van 200 euro voor de antenne en router samen. Maar let wel, daar je volgens de wet geen zendapparatuur mag hebben (op de wifi band) van met een zendvermogen van meer dan 100 mW is het gebruik niet legaal in Nederland.
Antenne: https://www.afuture.nl/pr...r-omnidirectional-antenna
zender: Engenius 200ext (let wel, je mag 'm in NL wel kopen en bezitten, maar gezien het zendvermogen mag deze volgens de wet niet gebruikt worden; ook niet op eigen terrein)
Totale kosten waren toen iets van 200 euro voor de antenne en router samen. Maar let wel, daar je volgens de wet geen zendapparatuur mag hebben (op de wifi band) van met een zendvermogen van meer dan 100 mW is het gebruik niet legaal in Nederland.
Antenne: https://www.afuture.nl/pr...r-omnidirectional-antenna
zender: Engenius 200ext (let wel, je mag 'm in NL wel kopen en bezitten, maar gezien het zendvermogen mag deze volgens de wet niet gebruikt worden; ook niet op eigen terrein)
7400 Wp op het dak
Misschien dat de topic starter iets meer uit de doeken kan doen over het terrein, want ik lees in de onderwerp regel " grote tuin". En verderop "een terrein dat 4 maanden per jaar gebruikt word en afgelegen is"
Een tuin is over het algemeen niet afgelegen, hoort vaak bij een gebouw wat bewoonbaar is verklaard, of een volkstuin.
Ik krijg het idee dat het een festival achtig terrein is, of een camping achtig iets...
Kan de nieuw aan te schaffen installatie het hele jaar daar blijven op het terrein of moet deze slechts 4 maanden daar werken?
Een tuin is over het algemeen niet afgelegen, hoort vaak bij een gebouw wat bewoonbaar is verklaard, of een volkstuin.
Ik krijg het idee dat het een festival achtig terrein is, of een camping achtig iets...
Kan de nieuw aan te schaffen installatie het hele jaar daar blijven op het terrein of moet deze slechts 4 maanden daar werken?
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Pagina: 1