• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-01 13:19
Hey,

Ik ben in het bezit van de pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed CPU en pricewatch: Scythe Mugen 4 koeler.

Tijdens het gebruik van mijn PC viel er mij iets op. Iedere keer als ik een nieuwe programma open of op een link klik, draait de CPU koeler sneller en dit is duidelijk hoorbaar. De koeler draait na 1 seconde weer normaal.

Als ik bijvoorbeeld snel achter elkaar op meerdere links klik, dan blijft de CPU fan langer sneller draaien en duurt het ook langer voordat de koeler naar de 'normale' stand teruggaat.

Is dit gedrag normaal?

De CPU temperaturen zijn overigens normaal (tussen 30 en 40 graden).

[ Voor 7% gewijzigd door Y451N op 04-10-2016 19:26 ]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:15
Gaat de temperatuur en/of CPU verbruik op het moment dat je op een link klikt of een programma opent ook omhoog?

Weet je zeker dat het de CPU fan is en niet de videokaart bijvoorbeeld? (kijken met een programma naar de fan speed bijvoorbeeld).

Bij de meeste moederborden kan je in de BIOS instellen hoe de CPU fan zich moet gedragen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De koeler, of eigenlijk de fan ervan, is PWM capable. Dit betekend dat de snelheid van de fan wordt geregeld adhv het CPU gebruik. Omdat de CPU aan het werk gaat als je op een link klikt e.d. zal de fan dus als voorzorg sneller gaan draaien.

Je kan dit gedrag in het BIOS aanpassen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-01 13:19
Bazvv schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:31:
Gaat de temperatuur en/of CPU verbruik op het moment dat je op een link klikt of een programma opent ook omhoog?

Weet je zeker dat het de CPU fan is en niet de videokaart bijvoorbeeld? (kijken met een programma naar de fan speed bijvoorbeeld).

Bij de meeste moederborden kan je in de BIOS instellen hoe de CPU fan zich moet gedragen.
Hero of Time schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:33:
De koeler, of eigenlijk de fan ervan, is PWM capable. Dit betekend dat de snelheid van de fan wordt geregeld adhv het CPU gebruik. Omdat de CPU aan het werk gaat als je op een link klikt e.d. zal de fan dus als voorzorg sneller gaan draaien.

Je kan dit gedrag in het BIOS aanpassen.
Hey, dank voor je antwoord.

Zodra ik op een link klik neem de CPU temp heel even toe met ongeveer 5 a 10 graden toe en draait de fan gemiddeld 60 a 70 RPM meer. Is dit normaal?

Wat is de meest ideale instelling voor de CPU?

Thanks!

[ Voor 23% gewijzigd door Y451N op 04-10-2016 19:48 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De instelling is net wat jij fijn vindt. Pwm is relatief nieuw en zal er wel voor een reden zijn, maar anderen vinden het dus irritant en zetten de fan speed op temperatuur gebaseerd, ipv CPU gebruik.

Commandline FTW | Tweakt met mate