Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanna99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-06-2023
Hoihoi,

Ik heb een vraagje over de opleiding software engineering aan hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik zit namelijk nu in het laatste jaar van de Havo en wil volgende maand naar de opendag van deze opleiding maar wil alvast wat meer weten erover zodat ik al een beetje vootbereid ben. Nu is dus mijn vraag of iemand hier deze opleiding doet of heeft gedaan en wat van mijn vragen kan/wil beantwoorden. (:

1. Hoe ziet een schooldag/week er uit? (Welke vakken, schooltijden etc.)

2. Wat voor soort opdrachten krijg je en is het veel zelfstandig werken of juist veel samenwerken?

3. Wat zijn de beroepsmogelijkheden of stage mogelijkheden? (Bij wat voor soort bedrijven kom je terecht en wat doe je daar dan voor werk)

4. Wat voor soort laptop is het handigst om te hebben en waarom?

Dit waren mijn vragen tot nu toe. Ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden en als je mij meer kunt vertellen dan alleen de antwoorden op mijn vragen mag dat natuurlijk ook. (:
Alvast bedankt!

(Ik hoop trouwens dat ik dit topic op de juiste plek geplaatst heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 18:14
Shanna,

Het eerste jaar is voor eigenlijk alle HBO-ICT richtingen hetzelfde, de vakken zijn daar dan ook op gericht. Je begint met de 'relatief standaard' vakken, zoals Nederlands & Professionele Ontwikkeling, maar ook een aantal wat technische vakken, zoals Webprogrammeren & SQL. In het eerste semester is het in elk geval vooral wennen aan de snelheid en structuur.

Qua opdrachten zal dit dus ook een beetje afhangen per vak, maar je zal snel genoeg ook moeten samenwerken.

Bij welke bedrijven je terecht kan komen is overigens ook wel enigszins regiogebonden en hoe de markt (in jouw geval) er over 4 jaar uitziet. Ik zou me kunnen voorstellen dat je je stage als een (junior) developer gaat invullen.

Qua laptop, tja voor de programmeerwerkzaamheden, zeker in de eerste jaren, heb je niet tegelijk een zwaar model nodig, maar ik adviseer je goed te letten op het scherm (en de grootte/resolutie) en toetsenbord. Persoonlijk vind ik 17" het fijnst (ivm groot oppervlak), maar sommigen zweren bij 15". Dit is dus meer een persoonlijk iets. Een laptop die nu niet ouder is dan 2 jaar, zal in vrijwel alle gevallen voldoen.

Mocht je er meer mee willen doen, bijv. ook design, dan zal je je keuze er natuurlijk op moeten aanpassen :)

Een standaard GoTter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Shanna99 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:57:
Voor programmeren is het handig dat er een redelijke processor inzit (core i5 of i7), redelijk wat geheugen (4gb of meer) en een SSD (128gb of meer).

Ik zou me verder niet druk maken om de grafische kaart, maar wel proberen zoveel mogelijk accuduur te krijgen. Want niks is irritanter dan de hele tijd een stopcontact opzoeken.

En ik zou voor 15" 1920 x 1080 gaan, zodat je genoeg resolutie hebt om programma's als Visual Studio goed te kunnen gebruiken. 13" vind ik te klein om op te werken, 17" te groot om mee te sleuren.

Maar goed, geen idee wat jouw budget is. SSD kun je vaak ook nog achteraf inbouwen (kan goedkoper zijn dan direct model met SSD te kopen).
3. Wat zijn de beroepsmogelijkheden of stage mogelijkheden? (Bij wat voor soort bedrijven kom je terecht en wat doe je daar dan voor werk)
Als je HBO Software Engineering hebt gedaan, is de kans het grootste dat je programmeur wordt. Dat lijkt me logisch als je voor deze opleiding kiest althans.

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 05-10-2016 09:46 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Zenix

BOE!

Ik doe geen software engineering, maar het eerste semester is voor alle richtingen hetzelfde. Wat boven wordt gezegd klopt niet, in het tweede semester kies je een richting van twee opleidingen en vervolgens moet je voor het tweede jaar een definitieve keuze maken.

Lijstje van wat ik mij kan herinneren:
- SQL, ERD diagrammen
- Functioneel ontwerpen (UML, use cases, scherm ontwerpen)
- Webprogrammeren HTML,CSS en PHP voorbereiding zie > https://www.codecademy.com/
- Professionele ontwikkeling, elke week coaching les met je projectgroep en je moet dan portfolio maken met reflecties etc.
- Nederlands
- Bedrijven en processen
- Project met ongeveer 5/6 medestudenten waarmee je een website moet gaan bouwen, ofwel wat je hebt geleerd moet je in de praktijk gaan brengen. Je begint met het maken van een functioneel ontwerp, vervolgens ga je dit uitwerken na dynamische website met SQL database erachter. Kortom je werkt individueel aan de vakken, maar het project doe je samen.

Als je deze vakken met veel plezier doet dan past software engineering wel redelijk goed bij je, maar indien dat niet zo is dan kan je nog voor een andere richting kiezen.

Over stages. Na het tweede jaar mag je anderhalf jaar zelf indelen, stage is hierbij niet verplicht maar wel aan te raden. Van deze anderhalf jaar moet je een semester kiezen op bachelor niveau van je afstudeerrichting en mag je nog een semester van lager niveau kiezen. Eventueel kan je ook één minor doen die helemaal niks met ICT te maken heeft, zoals Chinees.

Ik zit nu met een 4e jaars software engineering student in een projectgroep en die heeft een i5, wat dus ruim voldoende is. Ik zou wel aanraden om een 15" 1080p laptop te nemen, groter is zwaarder en is niet fijn om mee te sleuren.

[ Voor 45% gewijzigd door Zenix op 06-10-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik heb 7 jaar gelden software engineering gestudeerd, Als aanvulling op bovenstaande. je gaat kwa werk natuurlijk veel programmeren of consulten. Op dit moment is er nog steeds een enorm tekort (of werkgevers betalen simpelweg niet genoeg) aan programmeurs. Je kan zowel de web dev kant op als bijv embedded of java development. Je eerste carriere jaren zou ik vooral ook switchen van baan na 2 of 3 jaar omdat je dan veel bredere kennis en ervaring krijgt en met een beetje geluk een beter salaris.

Overigens is er een prima boterham mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 12:48
Ik doe de deeltijd variant van deze opleiding en ik zit in het 3e jaar.

Je krijgt als software engineer het eerste jaar vooral de basis van HTML en PHP en Java. 2e jaar krijg je C# en Java.
Buiten de programmeer vakken krijg in de eerste 2 jaar ook Nederlands, Engels, Persoonlijke ontwikkeling (coaching gesprekken etc) Bedrijf en process modelering, UML, SCRUM, Onderzoeken en rapporteren en nog wel een aantal andere vakken.

Daarbuiten doe je veel KBS opdrachten, waar het voor staat weet ik eerlijk gezegt niet eens meer. Maar wat het inhoud is dat je je met een groepje een paar weken hebt om een opdracht te maken. Soms een half jaar soms 4 weken. Deze doe je soms met andere richtingen (ID&S of BIM) of met andere SE'ers.

Omdat ik deeltijd doe heb ik geen stages maar je komt bij webbureau's, software huizen en in-house development afdelingen, het verschilt enorm.

je kunt het beste een krachtige windows laptop kopen. Ik heb zelf een mac, maar je hebt echt windows nodig. (bootcamp oid kan dus wel) Ik zou voor een duurdere laptop gaan aangezien je er toch 4 jaar best veel op moet werken.

Ik hoop dat het een beetje helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirQuack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-06 17:46
StarZ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:32:
Daarbuiten doe je veel KBS opdrachten, waar het voor staat weet ik eerlijk gezegt niet eens meer. Maar wat het inhoud is dat je je met een groepje een paar weken hebt om een opdracht te maken. Soms een half jaar soms 4 weken. Deze doe je soms met andere richtingen (ID&S of BIM) of met andere SE'ers.
De KBS projecten staan voor Kenmerkend Beroepssituaties. Deze zijn echter vaak niet heel kenmerkend voor het beroep, iets wat je erg snel merkt als je gaat stage lopen (dan gaan opdrachtgevers melden dat de documentatie soms erg 'schools' is). Deze perioden zijn of 16 weken (1 semester, 2 perioden) of 8 weken (1 periode), 4 weken komt eigenlijk niet voor, omdat dan te veel tijd verloren gaat met 'opstarten' van zo'n project.
StarZ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:32:
je kunt het beste een krachtige windows laptop kopen. Ik heb zelf een mac, maar je hebt echt windows nodig. (bootcamp oid kan dus wel) Ik zou voor een duurdere laptop gaan aangezien je er toch 4 jaar best veel op moet werken.
Ik moest even reageren op dit stukje, want dan wordt je de zoveelste student die met een te dure, te zware (zowel in performance als in gewicht) laptop naar Windesheim komt. Je ontkomt niet aan Windows, zeker doordat je projecten doet met C# en Server Technology (in SE2, 2e jaar) waarbij je Microsoft diensten nodig hebt. Je kan echter gewoon een laptop zonder Windows kopen, dit krijg je gratis vanuit de opleiding (net zoals Office pakketten en veel software die je als SE student nodig zult hebben).

------

Ik zit zelf in mijn 4e jaar HBO-ICT, richting SE, voltijd, dus ik zal ook maar even mijn zegje doen.

In het eerste jaar wordt je flink op de proef gesteld, zeker qua inzicht, waarbij Windesheim een behoorlijk tempo aanhoudt voor mensen die nieuw zijn in de ICT wereld. Je kan deze periode echter veel makkelijker maken door vooraf jezelf HTML, CSS en (vooral) PHP aan te leren. Je krijgt in je eerste jaar ook lastigere vakken waar je aan moet werken, dus hoe meer je 'vooruit' werkt voordat je begint, hoe minder je hoeft te stressen.

De vakken zijn behoorlijk op te delen in groepsvakken en zelfstandige vakken. Sommige dingen moet je gewoon thuis leren (oldschool stampwerk) en sommige vakken vereisen inzicht (doen dus!), dit zijn de vakken die je vaak met je hele klas volgt maar zelf uitwerkt. Verder werk je eigenlijk altijd wel in een groep aan een opdracht (KBS, opdracht vanuit een bedrijf of stage), waar je ook vragen kan stellen over het schoolwerk.

In het eerste halfjaar wordt alles voor je ingeroosterd, je hoeft dus alleen je huiswerk in te plannen. Daarna zul je steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen, wat vaak begint door zelf, met je projectgroep, af te spreken van hoelaat tot hoelaat je op school bent. Natuurlijk moet je ook lessen tussendoor volgen, dus daar wordt vaak de planning op afgestemd.

Voor beroepsmogelijkheden geldt heel erg dat je eruit haalt wat je erin stopt. De school heeft contracten met een flink aantal ICT bedrijven in Nederland (vaak regio Zwolle, maar ook daarbuiten) en je kan via die route ook met veel bedrijven in contact komen (denk hierbij aan grote ICT bedrijven; de Belastingdienst en de Nedelandse Spoorwegen). Maar je kan ook de creatieve kant op gaan en zelf deze contacten leggen. Hierbij helpt het wel om je aan te sluiten bij een studentenvereniging, waar je sneller een netwerk opzet dan in je eentje.

Een LinkedIn account aanmaken schijnt ook te helpen om je netwerk te verbreden, omdat ICT'ers nogal gewild zijn en er vaak aanbiedingen voor stage-, afstudeer- of werkplekken worden rondgestuurd.

En dan de laptopissue. Dit topic is dat al alle kanten opgegaan, dus laat ik vooral even helpen.

Ik heb toen ik begon aan mijn studie een Dell laptop gekocht (17" Dell Inspiron met i7 en 6gb ram, exacte specs weet ik niet meer :F). Deze was zwaar, lomp en was veel te sterk voor wat ik ermee deed. Nu heb ik een BTO VBOOK 15CL17 met 15" scherm, Intel i5 en 8gb ram, welke het een stuk beter doet en standaard BunsenLabs (Debian) draait, welke ruim voldoet aan de eissen vanuit Windesheim.

Voor de eisen van de opleiding heb je helemaal niet zo'n enorm sterke PC nodig. Stop er genoeg RAM in en pluk er een SSD in en je PC is waarschijnlijk wel snel genoeg (ik zou wel Intel i5 of beter nemen, i3 wordt met compilen van bijv. Java een hindernis). Mijn huidige laptop was ~600 euro, veel hoger hoef je niet uit te komen voor een laptop die prima voldoet aan de eisen.

Nou, genoeg levensverhalen, ik zal nog even schaamteloos melden dat ik ook mezelf bij studentenvereniging Gumbo Millennium heb aangesloten, waar de nodige technische ondersteuning is en als je verder nog vragen hebt, leef je uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou me hier niet zo druk over maken anders dan dat het waarschijnlijk "iets met computers is"
Zelf ook HBO software opleiding gedaan en ik ontwerp nu processoren voor ARM dus kan soms anders lopen dan je gedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
1. Hoe ziet een schooldag/week er uit? (Welke vakken, schooltijden etc.)

2. Wat voor soort opdrachten krijg je en is het veel zelfstandig werken of juist veel samenwerken?

Ik zit zelf op de Fontys in Eindhoven, ben nu aan het afstuderen, en denk dat ik wel een redelijk beeld voor je kan schetsen ook al is het een compleet andere school.

1. Wisselt van semester tot semester. Ik heb semesters gehad zoals op de middelbare school: van ongeveer 9 tot 3, maar ook 9 tot 5 (elke dag), 9 tot 12, vrije dagen tussendoor.. het wisselt enorm.

2. Op de Fontys was het ook een mix. Het ene vak was individueel, bij sommige vakken mocht je in koppeltjes werken, en de proftaak (langer lopend project) deed je in groepjes van 4 tot 6 man. Eenmaal (tijdens de minor) zelfs met de gehele klas (17 man) samengewerkt in 3 kampen (Android, iOS, back-end). Dat was wel echt een leuke ervaring. Bij sommige vakken mag je wel samenwerken, maar moet je individueel aftekenen. Ligt ook aan de leraar hoe streng hij/zij daar mee om gaat.

3. De beroepsmogelijkheden hangen veel af van wat je wilt doen later. Wil je websites bouwen, wil je apps maken, wil je veel werken aan een back-end (nadruk op API's bouwen en communicatie met databases).. Ik heb voorheen stage gelopen bij een bedrijf dat voor enkele multinationals (Mars, Heineken, ..) de industriële automatisering verzorgd (van ontwerp van software tot uitrol daarvan incl. de lopende band). Momenteel studeer ik af bij een grote detacheerder. Een wereld van verschil qua klanten, maar allebei heel erg leuk. Dit zijn allebei grote bedrijven, sommige mensen vinden een kleiner bedrijf juist leuker. Let daar goed op als je stage gaat lopen en wissel af. Ik kwam van het MBO af en heb daar 3x stage gelopen bij kleine bedrijven (1 manszaak tot een bedrijf van 20 man). Een groot bedrijf schikt mij beter.

4. Wat voor soort laptop. Hangt af van het lesaanbod. Ik had eerst een Dell XPS15, en ben na een tijdje geswitched naar een Macbook Pro (13"). Als het lesaanbod qua programmeren voornamelijk in .NET is, dan is een Windows laptop waarschijnlijk het meest voor de handliggend. Als je veel gaat doen met Java (of web an sich), dan maakt het niet uit. Heb ook altijd klasgenoten gehad die een distributie van Linux draaide. Zorg over het algemeen voor een lekkere CPU en wat RAM. Opleidingen vinden het ook nog wel eens leuk om je te verplichten om zo nu en dan met VM's te werken en dat vreet RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanna99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-06-2023
Wauw bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik nu voorlopig wel genoeg informatie heb.
[quote]Zenix schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:51:
https://www.codecademy.com/
[/quote/]

^^De Website is ook super handig en ben er meteen mee begonnen.
Ik had nog wel een laptop vraag. In principe is mijn laptop geschikt voor deze opleiding (ssd, i5 processor etc) alleen hij is met normaal internetten na 2 uur leeg plus dat ie een ontzettend veel lawaai maakt. Nu dacht ik zelf om een macbook pro te kopen omdat ik liever met Apple werk. En thuis hebben we nog een desktop staan die draait op Windows dus als het dan echt een keer nodig is om Windows te gebruiken dan zou dat kunnen. Of is dit heel erg af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamikey4444
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-09 14:38
Ik doe ook de Software Engineering op Windesheim (3e jaar) en werk ook met een mbp. Ik vind het echt ideaal werken. Het nadeel is wel dat er vooral in het eerste jaar gebruik wordt gemaakt van Windows. De leraren gebruiken Windows en werken met software die niet op OSX te installeren zijn. Er zijn wel alternatieven, die net zo goed werken. Het enige nadeel is dus dat je zelf wat meer research moet gaan doen wanneer de opleiding gebruik maakt van Windows software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Zenix

BOE!

Ik had nog wel een laptop vraag. In principe is mijn laptop geschikt voor deze opleiding (ssd, i5 processor etc) alleen hij is met normaal internetten na 2 uur leeg plus dat ie een ontzettend veel lawaai maakt. Nu dacht ik zelf om een macbook pro te kopen omdat ik liever met Apple werk. En thuis hebben we nog een desktop staan die draait op Windows dus als het dan echt een keer nodig is om Windows te gebruiken dan zou dat kunnen. Of is dit heel erg af te raden?
Als je HTML en CSS goed kan bij codecademy loop je bij dat vak al twee weken voor. Ik heb persoonlijk totaal geen voorbereiding gedaan, maar alsnog het vak gehaald, maar wel met moeite.

Ik zou persoonlijk je oude laptop gebruiken, als tweaker hem uit elkaar halen en schoonmaken en koelpasta vervangen zodat hij weer wat stilller wordt. Twee uur op de accu is voldoende, mijn laptop doet ook niet veel meer dan dat er zijn genoeg stopcontacten. Als blijkt dat je er niet mee kan leven dan een nieuwe laptop kopen. Je kan ook Windows gebruiken als je een Macbook Pro hebt, doormiddel van bootcamp.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 08-10-2016 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Shanna99 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:40:
Wauw bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik nu voorlopig wel genoeg informatie heb.
[quote]Zenix schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:51:
https://www.codecademy.com/
[/quote/]

Het Windesheim beschikt over genoeg stopcontacten. Er zijn gebouwen die niet genoeg hebben, maar die hebben weer allemaal stekkerdozen in iedere ruimte. Het 1e jaar zal je veel heen en weer moeten per les, pas in het 2e jaar en verder zal je meestal in een vast lokaal zitten. Die vaste lokalen hebben gewoon "bureaus" en bureaustoelen, waar de stopcontacten + stekkerdozen overal zijn/liggen.

Dat je laptop maar 2 uur meegaat, dat is niet zoon probleem in het Windesheim. De vraag veranderd dus ook, is het de investering waard omdat je liever met OSX werkt?
Pagina: 1