StarZ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:32:
Daarbuiten doe je veel KBS opdrachten, waar het voor staat weet ik eerlijk gezegt niet eens meer. Maar wat het inhoud is dat je je met een groepje een paar weken hebt om een opdracht te maken. Soms een half jaar soms 4 weken. Deze doe je soms met andere richtingen (ID&S of BIM) of met andere SE'ers.
De KBS projecten staan voor Kenmerkend Beroepssituaties. Deze zijn echter vaak niet heel kenmerkend voor het beroep, iets wat je erg snel merkt als je gaat stage lopen (dan gaan opdrachtgevers melden dat de documentatie soms erg 'schools' is). Deze perioden zijn of 16 weken (1 semester, 2 perioden) of 8 weken (1 periode), 4 weken komt eigenlijk niet voor, omdat dan te veel tijd verloren gaat met 'opstarten' van zo'n project.
StarZ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:32:
je kunt het beste een krachtige windows laptop kopen. Ik heb zelf een mac, maar je hebt echt windows nodig. (bootcamp oid kan dus wel) Ik zou voor een duurdere laptop gaan aangezien je er toch 4 jaar best veel op moet werken.
Ik moest even reageren op dit stukje, want dan wordt je de zoveelste student die met een te dure, te zware (zowel in performance als in gewicht) laptop naar Windesheim komt. Je ontkomt niet aan Windows, zeker doordat je projecten doet met C# en Server Technology (in SE2, 2e jaar) waarbij je Microsoft diensten nodig hebt. Je kan echter gewoon een laptop zonder Windows kopen, dit krijg je gratis vanuit de opleiding (net zoals Office pakketten en veel software die je als SE student nodig zult hebben).
------
Ik zit zelf in mijn 4e jaar HBO-ICT, richting SE, voltijd, dus ik zal ook maar even mijn zegje doen.
In het eerste jaar wordt je flink op de proef gesteld, zeker qua inzicht, waarbij Windesheim een behoorlijk tempo aanhoudt voor mensen die nieuw zijn in de ICT wereld. Je kan deze periode echter veel makkelijker maken door vooraf jezelf HTML, CSS en (vooral) PHP aan te leren. Je krijgt in je eerste jaar ook lastigere vakken waar je aan moet werken, dus hoe meer je 'vooruit' werkt voordat je begint, hoe minder je hoeft te stressen.
De vakken zijn behoorlijk op te delen in groepsvakken en zelfstandige vakken. Sommige dingen moet je gewoon thuis leren (oldschool stampwerk) en sommige vakken vereisen inzicht (doen dus!), dit zijn de vakken die je vaak met je hele klas volgt maar zelf uitwerkt. Verder werk je eigenlijk altijd wel in een groep aan een opdracht (KBS, opdracht vanuit een bedrijf of stage), waar je ook vragen kan stellen over het schoolwerk.
In het eerste halfjaar wordt alles voor je ingeroosterd, je hoeft dus alleen je huiswerk in te plannen. Daarna zul je steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen, wat vaak begint door zelf, met je projectgroep, af te spreken van hoelaat tot hoelaat je op school bent. Natuurlijk moet je ook lessen tussendoor volgen, dus daar wordt vaak de planning op afgestemd.
Voor beroepsmogelijkheden geldt heel erg dat je eruit haalt wat je erin stopt. De school heeft contracten met een flink aantal ICT bedrijven in Nederland (vaak regio Zwolle, maar ook daarbuiten) en je kan via die route ook met veel bedrijven in contact komen (denk hierbij aan grote ICT bedrijven; de Belastingdienst en de Nedelandse Spoorwegen). Maar je kan ook de creatieve kant op gaan en zelf deze contacten leggen. Hierbij helpt het wel om je aan te sluiten bij een studentenvereniging, waar je sneller een netwerk opzet dan in je eentje.
Een LinkedIn account aanmaken schijnt ook te helpen om je netwerk te verbreden, omdat ICT'ers nogal gewild zijn en er vaak aanbiedingen voor stage-, afstudeer- of werkplekken worden rondgestuurd.
En dan de laptopissue. Dit topic is dat al alle kanten opgegaan, dus laat ik vooral even helpen.
Ik heb toen ik begon aan mijn studie een Dell laptop gekocht (17" Dell Inspiron met i7 en 6gb ram, exacte specs weet ik niet meer

). Deze was zwaar, lomp en was veel te sterk voor wat ik ermee deed. Nu heb ik een BTO VBOOK 15CL17 met 15" scherm, Intel i5 en 8gb ram, welke het een stuk beter doet en standaard BunsenLabs (Debian) draait, welke ruim voldoet aan de eissen vanuit Windesheim.
Voor de eisen van de opleiding heb je helemaal niet zo'n enorm sterke PC nodig. Stop er genoeg RAM in en pluk er een SSD in en je PC is waarschijnlijk wel snel genoeg (ik zou wel Intel i5 of beter nemen, i3 wordt met compilen van bijv. Java een hindernis). Mijn huidige laptop was ~600 euro, veel hoger hoef je niet uit te komen voor een laptop die prima voldoet aan de eisen.
Nou, genoeg levensverhalen, ik zal nog even schaamteloos melden dat ik ook mezelf bij studentenvereniging Gumbo Millennium heb aangesloten, waar de nodige technische ondersteuning is en als je verder nog vragen hebt, leef je uit!