Vraag

• Grimfilth
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-12-2025
Een paar maanden geleden heb ik een mobo teruggestuurd omdat het bleek dat een van de geheugenslots defect was, en mij random crashes en BSODs bezorgde, en ik heb hiervoor een gereviseerd exemplaar, de MSI Z87-G41 PC Mate voor teruggekregen. Tijdens de 1e keer dat ik dit mobo in gebruik heb genomen viel het mij al op dat de performance slecht is. Nou zit ik de laatste maanden al te prutsen en dingen uit te zoeken, maar er zit geen vooruitgang in.

Symptomen; Alles wat ik in doe laadt traag
Internetpagina's zie ik in delen geladen worden, start klikken zie ik alles 1 voor 1 laden, desktop laadt na een boot zeer langzaam. Cursor blijft hangen. Geluid hapert zelfs met geluidskaart en kan te laat afspelen in games. Youtube startpagina laadt nog moeilijker dan bij mijn vaders antieke pc (singlecore & IDE) en het afspelen van video's verloopt schokkerig. HDD blijft 100% bezet terwijl de transfer rate onder de mb blijft.
Kortom: het is net alsof ik een kapotte HDD en manke CPU gebruik met 1gb geheugen. :/

Wat ik zelf al heb geprobeerd;
-Alle mogelijke tools gedownload om te kijken of er hardwareproblemen zijn, wat niet zo is. HDD haalt in de Seagate Seatools test de HDD en haalt gewoon de maximale snelheden. Intel tools net zo. Geheugen is ook goed. Overige tools hebben ook niets te melden.
- Clean Win10 en nog eens deze diagnostic tools gebruikt, en een paar andere. Geen verschil.
- Hardware status en voltages is normaal.
- HDD en geheugen werken in een andere pc ook gewoon.
- In games is er weinig performance verschil, naast dat het voorkomt dat er dingen te laat worden geladen.
- Verschillende BIOS versies geïnstalleerd.
En toen kwam ik een vreemd verschijnsel tegen;
Als ik de bios laadt en dan weer sluit om verder te gaan met opstarten; heeft mijn pc weer de performance die ik gewend ben... Herstart ik de pc, of start ik mijn pc koud, zonder de bios te laden, is de performance gewoon waardeloos.(HDD 100% is ook direct genezen) Wat moet ik hier nou mee?

Specs:
Z87-G41 PC mate
i5 4670k & NZXT Kraken x61 cpu cooler
4x4 Crucial Ballistix Sport ddr3 @ 1600mhz
600W gold PSU
MSI gtx 1070
SATA3 hdd

Alle reacties

Verwijderd

Wellicht even de CMOS clearen door de batterij uit het moederbord te halen en vervolgens de CMOS pinnen kort te sluiten met elkaar. Check de Engels handleiding op pagina 29:
https://www.msi.com/Mothe...-PC-Mate.html#down-manual

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 22:27
waarschijnlijk is het hem niet, maar de symptomen komen bekend voor: heb je in de BIOS het boeltje op IDE staan ipv AHCI?

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
HDD blijft 100% bezet
Heb je dit geconstateerd met een tool of voelt het zo aan?
Want als je dit geconstateerd hebt dan kan je ook achterhalen waarmee hij zo bezig is en welk proces hiervoor verantwoordelijk is.
Dan ben je denk ik weer een stapje dichterbij.

-Real power isn't given, it must be taken-

• Grimfilth
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:25:
Wellicht even de CMOS clearen door de batterij uit het moederbord te halen en vervolgens de CMOS pinnen kort te sluiten met elkaar. Check de Engels handleiding op pagina 29:
https://www.msi.com/Mothe...-PC-Mate.html#down-manual
Been there, done that, didn't work
kubuksa schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:44:
waarschijnlijk is het hem niet, maar de symptomen komen bekend voor: heb je in de BIOS het boeltje op IDE staan ipv AHCI?
Ik heb niets meer op de IDE aansluiting, en zoiets lijkt me toch standaard niet ingesteld? Ik zal er naar kijken. Nope staat op AHCI
vyndrox schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:50:
[...]

Heb je dit geconstateerd met een tool of voelt het zo aan?
Want als je dit geconstateerd hebt dan kan je ook achterhalen waarmee hij zo bezig is en welk proces hiervoor verantwoordelijk is.
Dan ben je denk ik weer een stapje dichterbij.
Volgens task manager en rescource monitor.. Het voelt ook echt aan alsof de HDD preoccupied is, maar dan kijk je naar de overdrachtsnelheid en dan is er helemaal geen programma wat uitzonderlijk veel data heen en weer schuift... Hooguit 1 mb/s in totaal. Seatools test de snelheid en vergelijkt het met de opgegeven potentiële snelheid, en zelfs als ik mijn pc langzaam start, haalt hij wel het maximum, terwijl de schijf nog steeds 100% preoccupied is. 8)7

Maargoed, internetten gaat niet direct vanaf de HDD maar is ook zeer traag, niet alleen de browser openen, maar vooral het laden van de website onderdelen, inloggen, op knopjes klikken wat een lijst tevoorschijn moet brengen.

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 22:27
In dit geval hebben AHCI en IDE niks te maken met de fysieke aansluiting/stekkers. Sommige mobo's vinden AHCI icm hdd's (fysieke platters) niet leuk. Heb het een keer meegemaakt met het fatsoeneren van een laptop van een kennis. Er werd mij verzekerd dat er een ssd in zat dus ik in de BIOS het boeltje op AHCI laten staan. Na installatie kreeg ik dezelfde symptomen als jij nu hebt. Wanhoop nabij ik de laptop open schroeven, zat er stiekem toch een hdd in. In de BIOS IDE ingesteld en hij liep daarna als een zonnetje.

Ik zou het voor de grap toch eens op IDE proberen. Mocht het niet helpen is het tenslotte zo weer teruggedraaid.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Wat zijn de smartwaarden van de HDD en heb je in de eventviewer opslag gerelateerde fouten of waarschuwingen?

• Grimfilth
noguru schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:20:
Wat zijn de smartwaarden van de HDD en heb je in de eventviewer opslag gerelateerde fouten of waarschuwingen?
Waar kan ik dat terugvinden? De SMART check heeft in ieder geval niets te melden. (dat is een andere test en die heeft eigenlijk niets in zijn log staan)
Afbeeldingslocatie: http://www.ag-it.nl/hdd1.jpg

Ik ben er wel van overtuigd dat het niet aan de HDD, het geheugen of de CPU ligt, de symptomen zijn wel een massive fuckup van die 3 bij elkaar, vandaar dat ik het mobo verdacht vindt, helemaal als er na het bios booten niets mis is.

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
Grimfilth schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:08:

Volgens task manager en rescource monitor.. Het voelt ook echt aan alsof de HDD preoccupied is, maar dan kijk je naar de overdrachtsnelheid en dan is er helemaal geen programma wat uitzonderlijk veel data heen en weer schuift... Hooguit 1 mb/s in totaal. Seatools test de snelheid en vergelijkt het met de opgegeven potentiële snelheid, en zelfs als ik mijn pc langzaam start, haalt hij wel het maximum, terwijl de schijf nog steeds 100% preoccupied is. 8)7

Maargoed, internetten gaat niet direct vanaf de HDD maar is ook zeer traag, niet alleen de browser openen, maar vooral het laden van de website onderdelen, inloggen, op knopjes klikken wat een lijst tevoorschijn moet brengen.
Welke services staan helemaal bovenaan wanneer je sorteert op HDD load in resource monitor?
Er zijn ontzettend veel threads al over 100% HDD load in win 10, zo zijn de windows services "Superfetch" en "Windows Search" al vaak een boosdoener geweest en zelfs een bug in het notificatie systeem van windows "show me tips about Windows."

-Real power isn't given, it must be taken-

• Grimfilth
vyndrox schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:42:
[...]

Welke services staan helemaal bovenaan wanneer je sorteert op HDD load in resource monitor?
Er zijn ontzettend veel threads al over 100% HDD load in win 10, zo zijn de windows services "Superfetch" en "Windows Search" al vaak een boosdoener geweest en zelfs een bug in het notificatie systeem van windows "show me tips about Windows."
Dat wisselt, vooral omdat de transfer rate nooit meer dan 1 mb/s is (wat bijna niets is) en dingen als system en service host, niet uit te schakelen zijn. Ook hier heb ik al naar gekeken, en andere dingen die windows dwars kunnen zitten en het klopt gewoon niet dat ik met een disk usage van 1mb/s volgens de rescource monitor direct al 100% usage heb bereikt. Vervolgens laad ik een game en blijft de usage 100% en de transfer rate wordt wel veel groter.
Als ik een schone installatie van win10 op een andere (veel langzamere) schijf zet, blijft het probleem, en de snelheid van de schijf lijkt geen invloed te hebben tijdens een langzame start. Ik heb echt heel veel geprobeerd en veel te veel tijd verspild, maar ja ik moet met een sterk verhaal komen als ik alweer aanspraak wil maken op de garantie.

Verwijderd

Het lijkt erop dat je HDD niet alligned is, Logical sector indeling is 512 en je Physical indeling 4096.
Dit geeft een lagere performance.

• Grimfilth
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:12:
Het lijkt erop dat je HDD niet alligned is, Logical sector indeling is 512 en je Physical indeling 4096.
En hoe kan de tussenkomst van de BIOS hier een verschil in uitmaken? Wel bijzonder dat dit HDD defect pas opvalt nu ik een gereviseerd mobo heb teruggekregen.

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 12:25
De problemen die je uitlegt heb ik van de week zelf meegemaakt bij iemand, alles duurde zo lang.... traag en noem het maar op. Taskmanager gaf toen ook de schijfgebruik op 100% de hele tijd. HDD vervangen verhielp alle problemen toen, terwijl SMART alleen "Caution" zei.

Zou je misschien toch eens de SMART data een screenshot van kunnen maken (sowieso de HEX waardes aangezien oa. Seagate rare constructies gebruikt zoals bij Seek Error Rate). Ik heb toevallig exact dezelfde HDD in mijn PC.
Heb hetzelfde op mijn PC met exact zelfde HDD... ik heb geen performance issues (in ieder geval niets merkbaars).

[ Voor 30% gewijzigd door V-rg op 05-10-2016 11:36 ]

Verwijderd

Grimfilth schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

En hoe kan de tussenkomst van de BIOS hier een verschil in uitmaken? Wel bijzonder dat dit HDD defect pas opvalt nu ik een gereviseerd mobo heb teruggekregen.
Als de drive niet Alligned is betekent het niet dat je HDD defect is, de format is dan niet juist voor deze HDD.
De HDD heeft dan meer werk te verzetten en verklaart mogelijk de 100% belasting. Er zijn verschillende tooltjes voor te vinden om dit te testen en of te verhelpen. (Ook met de data nog op de drive aanwezig!)
Hoe dan ook je vergooit performance hier door, kan veel of weinig zijn afhankelijk van de grote van het te lezen of schrijven data. Dit "probleem" Is in ieder geval op te lossen.

De BIOS kan een bug hebben al dan niet met dit type HDD, misschien is er een BIOS update.
Nieuwere Firmware voor deze drive is er mogelijk ook, is me niet helemaal duidelijk geworden bij Seagate voor jouw HDD.

P.S. De BIOS word toch altijd geladen met opstarten en herstarten en wat bedoel je precies met een langzame start?

• j.f.marinus
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik vraag me inderdaad ook af hoe de bios niet geladen zou kunnen worden.

Ik heb zelf een probleem gehad met een eerste boot. Voor mijn hielp het om fast boot in windows uit te zetten. Mischien bij jou ook?

• Grimfilth
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 23:32:
[...]

Als de drive niet Alligned is betekent het niet dat je HDD defect is, de format is dan niet juist voor deze HDD.
De HDD heeft dan meer werk te verzetten en verklaart mogelijk de 100% belasting. Er zijn verschillende tooltjes voor te vinden om dit te testen en of te verhelpen. (Ook met de data nog op de drive aanwezig!)
Hoe dan ook je vergooit performance hier door, kan veel of weinig zijn afhankelijk van de grote van het te lezen of schrijven data. Dit "probleem" Is in ieder geval op te lossen.

De BIOS kan een bug hebben al dan niet met dit type HDD, misschien is er een BIOS update.
Nieuwere Firmware voor deze drive is er mogelijk ook, is me niet helemaal duidelijk geworden bij Seagate voor jouw HDD.

P.S. De BIOS word toch altijd geladen met opstarten en herstarten en wat bedoel je precies met een langzame start?
Ik bedoel via de BIOS setup mijn pc starten, dan gedraagt mijn pc zich zoals je verwacht met 4.2 ghz en 16gb ram. De performance met stock speeds dmv clear cmos maakt niet uit, zelfde probleem bij een lagere snelheid. Als ik niet het BIOS setup laadt en de pc gewoon laat starten, dan is het net een antieke pc. Het laden van bureaublad snelkoppeling icoontjes duurt dan ongeveer 15 minuten, en het Windows is opgestart geluidje kom nog eens na 30 minuten.. Start menu klikken heb je ook geduld nodig, helemaal om de lijst met programma's zich op te laten bouwen, en de icoontjes zelf kan je wel vergeten zo lang dat dat duurt. :'( Ik heb ondertussen 3 verschillende BIOS versies geprobeerd, waarvan 1 mijn CPU niet support, maar dat lijkt ook niet uit te maken. Volgensmij heb ik gewoon een brak gereviseerd mobo teruggekregen van msi.
j.f.marinus schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:37:
Ik vraag me inderdaad ook af hoe de bios niet geladen zou kunnen worden.

Ik heb zelf een probleem gehad met een eerste boot. Voor mijn hielp het om fast boot in windows uit te zetten. Mischien bij jou ook?
Maakt niet uit :|
Pagina: 1