Een paar maanden geleden heb ik een mobo teruggestuurd omdat het bleek dat een van de geheugenslots defect was, en mij random crashes en BSODs bezorgde, en ik heb hiervoor een gereviseerd exemplaar, de MSI Z87-G41 PC Mate voor teruggekregen. Tijdens de 1e keer dat ik dit mobo in gebruik heb genomen viel het mij al op dat de performance slecht is. Nou zit ik de laatste maanden al te prutsen en dingen uit te zoeken, maar er zit geen vooruitgang in.
Symptomen; Alles wat ik in doe laadt traag
Internetpagina's zie ik in delen geladen worden, start klikken zie ik alles 1 voor 1 laden, desktop laadt na een boot zeer langzaam. Cursor blijft hangen. Geluid hapert zelfs met geluidskaart en kan te laat afspelen in games. Youtube startpagina laadt nog moeilijker dan bij mijn vaders antieke pc (singlecore & IDE) en het afspelen van video's verloopt schokkerig. HDD blijft 100% bezet terwijl de transfer rate onder de mb blijft.
Kortom: het is net alsof ik een kapotte HDD en manke CPU gebruik met 1gb geheugen.
Wat ik zelf al heb geprobeerd;
-Alle mogelijke tools gedownload om te kijken of er hardwareproblemen zijn, wat niet zo is. HDD haalt in de Seagate Seatools test de HDD en haalt gewoon de maximale snelheden. Intel tools net zo. Geheugen is ook goed. Overige tools hebben ook niets te melden.
- Clean Win10 en nog eens deze diagnostic tools gebruikt, en een paar andere. Geen verschil.
- Hardware status en voltages is normaal.
- HDD en geheugen werken in een andere pc ook gewoon.
- In games is er weinig performance verschil, naast dat het voorkomt dat er dingen te laat worden geladen.
- Verschillende BIOS versies geïnstalleerd.
En toen kwam ik een vreemd verschijnsel tegen;
Als ik de bios laadt en dan weer sluit om verder te gaan met opstarten; heeft mijn pc weer de performance die ik gewend ben... Herstart ik de pc, of start ik mijn pc koud, zonder de bios te laden, is de performance gewoon waardeloos.(HDD 100% is ook direct genezen) Wat moet ik hier nou mee?
Specs:
Z87-G41 PC mate
i5 4670k & NZXT Kraken x61 cpu cooler
4x4 Crucial Ballistix Sport ddr3 @ 1600mhz
600W gold PSU
MSI gtx 1070
SATA3 hdd
Symptomen; Alles wat ik in doe laadt traag
Internetpagina's zie ik in delen geladen worden, start klikken zie ik alles 1 voor 1 laden, desktop laadt na een boot zeer langzaam. Cursor blijft hangen. Geluid hapert zelfs met geluidskaart en kan te laat afspelen in games. Youtube startpagina laadt nog moeilijker dan bij mijn vaders antieke pc (singlecore & IDE) en het afspelen van video's verloopt schokkerig. HDD blijft 100% bezet terwijl de transfer rate onder de mb blijft.
Kortom: het is net alsof ik een kapotte HDD en manke CPU gebruik met 1gb geheugen.
Wat ik zelf al heb geprobeerd;
-Alle mogelijke tools gedownload om te kijken of er hardwareproblemen zijn, wat niet zo is. HDD haalt in de Seagate Seatools test de HDD en haalt gewoon de maximale snelheden. Intel tools net zo. Geheugen is ook goed. Overige tools hebben ook niets te melden.
- Clean Win10 en nog eens deze diagnostic tools gebruikt, en een paar andere. Geen verschil.
- Hardware status en voltages is normaal.
- HDD en geheugen werken in een andere pc ook gewoon.
- In games is er weinig performance verschil, naast dat het voorkomt dat er dingen te laat worden geladen.
- Verschillende BIOS versies geïnstalleerd.
En toen kwam ik een vreemd verschijnsel tegen;
Als ik de bios laadt en dan weer sluit om verder te gaan met opstarten; heeft mijn pc weer de performance die ik gewend ben... Herstart ik de pc, of start ik mijn pc koud, zonder de bios te laden, is de performance gewoon waardeloos.(HDD 100% is ook direct genezen) Wat moet ik hier nou mee?
Specs:
Z87-G41 PC mate
i5 4670k & NZXT Kraken x61 cpu cooler
4x4 Crucial Ballistix Sport ddr3 @ 1600mhz
600W gold PSU
MSI gtx 1070
SATA3 hdd