Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 14:16
Dit topic neigt naar aankoopadvies (dan hoort het thuis in CAA), maar gaat echt meer over configuratie van mijn draadloze netwerk.

Ik woon in een appartement (zeg ongeveer vierkant) met midden aan één zijde (dus niet een hoek) het draadloze modem van Ziggo. In de verste hoeken heb ik net geen snel/stabiel bereik meer.

Ik wil dus een repeater/draadloos access point. Kan dat met een router en wat is daarvoor nodig? Evt. met custom firmware, wel zo leuk om meer te kunnen tweaken.

Ik heb nog een Linksys E3200 liggen, die met custom firmware erop wel als repeater kan worden ingesteld, maar dat liep echt niet lekker (hij bridget 2.4GHz<-->5GHz en dat kost in elk geval 50% van de snelheid en komt het bereik niet ten goede) en er was de helft van de tijd geen internet. Wat misschien wel zou werken is de E3200 bridgen van draadloos->poort Linksys->draad->poort nieuwe router->draadloos. Ik kan me niet voorstellen dat dit lekker werkt, maar daarover ook mijn vraag aan jou. Hoe kan ik de E3200 inzetten, evt. met een andere router om het draadloze signaal toch op redelijke wijze te herhalen? Ik heb zeer weinig te besteden voor een nieuwe router, dus denk in het budgetsegment.

Het is geen optie om draden te trekken i.v.m. de plaats van het Ziggo modem en hoe de muur daar wat rare hoeken heeft: |:( teveel gedoe en ik moet een te grote afstand overbruggen voor ik in de buurt van een logische plek voor een router/AP kom.

[ Voor 23% gewijzigd door erikieperikie op 05-10-2016 10:03 . Reden: Sitecom in de titel niet meer in aanbieding, dus uit post gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 19:31
Met custom firmware kan dit vaak wel (bv. OpenWRT, mogelijk dat je die nu ook gebruikt had). Voor de in je post genoemde Sitecom is overigens voor zover mij bekend nog geen OpenWRT / DD-WRT of iets dergleijks. Uitgaande van je eigen voorstel is router -> wifi -> wireless extender 1 -> kabel -> wireless extender 2 het beste, maar of het wenselijk is, is punt 2. Allereerst kun je, als je echt aan een repeater wilt beginnen, vaak goedkoper een 'echte' wireless extender van bv. TP-link kopen. Daarnaast hakken vrijwel alle wireless extenders de snelheid van het eerste netwerk doormidden en moeten op een plek staan waar het basissignaal stabiel is. Dat een kabel trekken even wat gedoe is kan zijn is te begrijpen, maar aan het eind loont het altijd omdat de verbindingen een stuk sneller en stabieler is dan het geklungel met een wireless extender.

[ Voor 7% gewijzigd door Id3ntityX op 07-10-2016 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, het lijkt me handig eerst diagnose te stellen. Een min-of-meer vierkante open ruimte zou prima met een enkele AP afgedekt moeten kunnen worden. Als dat niet gaat kunnen er drie dingen aan de hand zijn:

- AP is brak. Welke Ziggo modem/router gaat het hier exact om?
- Client device is brak. Heb je dit probleem met al je draadloze apparaten of vooral met eentje?
- Er is zat signaal, maar ook teveel interferentie. Kan de Ziggo modem/router in 5GHz werken? En minstens één van je clients? Zo ja, wat gebeurt er op 5GHz?

Ervan uitgaande dat de Ziggo modem/router niets bijzonders is en je je problemen op meerdere client devices ervaart, en de gok makend dat je veel buren heb in vergelijkbare appartementen, zou ik als eerste inzetten op interferentie. In dat geval is 5GHz doorgaans de enige structurele optie. De E3200 is daarvoor alvast nutteloos, de WLR-5002 niet veel beter (slechts één 5GHz-antenne, ultra low-end ontwerp) en is maar de vraag wat de modemrouter kan. Goede kans dat je best een enkele goede AP naast de modem kunt plaatsen met 5GHz support waarmee het overal redelijk zou moeten werken. Maar goed, dit is een aanname op basis van onvolledige info, geef die info en we kunnen meer duidelijkheid verschaffen.

Oslik blyat! Oslik!