AF of SP fans voor mijn NZXT H440 New Edition?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
Goedemiddag,

Enige tijd geleden heb ik een PC gebouwd. Ik heb toen gekozen om alles in een NZXT H440 New Edition te gaan zetten. De case bevat de volgende casefans:

- 3x 120mm intake aan de voorkant van de case
- 1x 140mm outtake aan de achterkant van de case

Nu heb ik toen der tijd er voor gekozen om de standaard case fans te laten zitten. Helaas is de outtake fan na 3 maanden behoorlijk gaan tikken. Dit zit duidelijk aan de binnenkant van de fan. Hij tikt 100% zeker nergens tegen aan. Ik moet deze fan dus gaan vervangen. Nu ik toch een nieuwe fan ga aanschaffen, ben ik van plan om er wat leuks van te maken. Ik heb zitten kijken naar de AF en SP varianten van Corsair (zie: http://www.corsair.com/en/cooling) De basiskennis wat betreft AF en SP fans is er wel. AF is het 'standaard' type fan dat je wilt gebruiken voor intake en outtake van de case. SP is bedoelt voor kleinere ruimtes waar de fan erg gecontroleerd lucht heen moet verplaatsen of wegzuigen (correct me if I'm wrong).

Maar als ik kijk naar mijn case, heeft hij een frontpanel dat helemaal solide dicht gemaakt is en hij lucht van de zijkanten moet aantrekken. (zie: http://i60.tinypic.com/dbtfmu.png) Is het dan nog steeds handig om gewoon AF fans voor in de case te plaatsen als intake?

Verder heb ik een gigantische lucht koeler in de case gezet (Dark Rock Pro 3). Als ik dan nog 1 of 2 extra fans aan de boven kant wil monteren als exhaust, is het dan nodig om SP120's te plaatsen (zoals vele doen met waterkoelingsystemen ivm de radiator) of is dit overbodig aangezien ik een luchtkoeler in de case heb zitten?

Ik zou het super op prijs stellen als iemand mij hier wat meer over kan vertellen!

Alvast bedankt :)

Groet,

Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 09:32
Puur op de fans boven: ik zou eerst de fans voor en achter plaatsen en kijken wat dat met de temperaturen doet. Grote kans dat het prima is, zou ik zeggen, maar mocht je het alsnog beetje warm vinden in je kast, kan het altijd nog.

Bij mij is het met 2x140mm voor en 1x120 achter bijvoorbeeld al heel keurig, met een forse luchtkoeler (Dark Rock TF) op m'n 6600K en een Fury in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
SP fans zijn static presure fans bedoeld voor op radiators. Ik zou wel zorgen dat je meer intake hebt dan exhaust dan creëer je overdruk en zuig je geen stof aan. Voor een goed overzicht verwijs ik je naar hardware.info daar staan veel testen van fans.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 18:23
Je kan eventueel ook gaan voor de nieuwste fans : https://tweakers.net/product/512463/corsair-ml140-pro/ of iets goedkoper : pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm

Nieuwste fans van Corsair en presteren het beste volgens de huidige reviews. Heb er zelf ook 12 en zeker tevreden over.

Review hier : productreview: Corsair ML140 Pro LED Rood, 140mm review door Foritain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
Tjm De Groot schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:40:
SP fans zijn static presure fans bedoeld voor op radiators. Ik zou wel zorgen dat je meer intake hebt dan exhaust dan creëer je overdruk en zuig je geen stof aan. Voor een goed overzicht verwijs ik je naar hardware.info daar staan veel testen van fans.
Dus aan een SP als exhaust boven in de kast ga ik niks hebben? Het is meer dat mijn collega mij er eentje aanbood. Ging om een SP120 van Corsair. Leek me dus leuk om een AF140 van Corsair te halen als vervanging voor die exhaust die is stuk aan het gaan namelijk. Dan heb ik dus 3x intake (default fans) en 1x 120mm SP exhaust en 1x 140mm exhaust.

De lucht aan de bovenkant moet wel door de zijkanten van de toppanel er uit, hij kan niet rechtdoor blazen zeg maar. Ook zit die fan dan mooi dicht op mijn heatsink van mijn CPU koeler. Maar als je zegt dat gaat niet helpen, houdt het op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
rolandos582 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:54:
Je kan eventueel ook gaan voor de nieuwste fans : https://tweakers.net/product/512463/corsair-ml140-pro/ of iets goedkoper : pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm

Nieuwste fans van Corsair en presteren het beste volgens de huidige reviews. Heb er zelf ook 12 en zeker tevreden over.

Review hier : productreview: Corsair ML140 Pro LED Rood, 140mm review door Foritain
Ja zat al erg te twijfelen. Maar heb een puur zwarte build, dus die witte fanblades trekken mij wat minder aan (LED versions dan). Vind die rode ringen nog wel wat toevoegen van die SP's en AF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 09:32
basvhout schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:01:
[...]

Het is meer dat mijn collega mij er eentje aanbood.
Kijk, als je er gratis eentje kan krijgen geldt natuurlijk "iets is beter dan niets" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 18:23
basvhout schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:02:
[...]

Ja zat al erg te twijfelen. Maar heb een puur zwarte build, dus die witte fanblades trekken mij wat minder aan (LED versions dan). Vind die rode ringen nog wel wat toevoegen van die SP's en AF's.
Ik heb zelf : pricewatch: Corsair ML140 Pro, 140mm
Zijn wel wat duurder maar puur zwart. Top fans, beste uit de test atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
Twam schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:11:
Puur op de fans boven: ik zou eerst de fans voor en achter plaatsen en kijken wat dat met de temperaturen doet. Grote kans dat het prima is, zou ik zeggen, maar mocht je het alsnog beetje warm vinden in je kast, kan het altijd nog.

Bij mij is het met 2x140mm voor en 1x120 achter bijvoorbeeld al heel keurig, met een forse luchtkoeler (Dark Rock TF) op m'n 6600K en een Fury in de kast.
3x intake en 1x exhaust was helemaal prima. Krijg alleen een gratis SP120 van een collega :) Dus als dat de airflow ten goede doet, waarom niet! En moet sowieso die 140 aan de achterkant vervangen, die is dood aan het gaan namelijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
rolandos582 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:03:
[...]

Ik heb zelf : pricewatch: Corsair ML140 Pro, 140mm
Zijn wel wat duurder maar puur zwart. Top fans, beste uit de test atm.
Zo dat zijn inderdaad wel hele mooie fans. Jammer van de prijs alleen. Net too much voor mij! Maar ik krijg al van iemand een SP120, dus dan is een AF140 wel leuk om ernaast te zetten, vandaar dat ik daar ook meteen naar keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Waarom niet 1 aan het dood gaan RMA sturen. en tijdelijk 2 intake 2 exhaust?
Pagina: 1