Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Hoi mensen,

Ik zit in een vrij unieke situatie. Kort samengevat:

Sinds april (weer) in het buitenland als "toerist" via mijn laptop aan mijn eigen bedrijf aan het werk in verschillende landen in Azië.
Zit in het 4e jaar HBO, maar volg geen lessen meer, heb afgelopen week wel mijn €2000,- lesgeld weer betaald.
Studieschuld onder oude regeling van ongeveer €5000 (OV + Basisbeurs + kleine lening). Ongeveer €4000 hiervan zou kwijtgescholden worden bij het voltooien van mijn studie (wat ik misschien volgend jaar van plan ben).
Reden om tijdens mijn reizen ingeschreven blijven staan voor de studie was omdat ik anders mijn progressie kan verliezen (aldus school).

De zaken gaan beter dan verwacht en ik heb nu een werkvergunning in Singapore + bijbehorend salaris die elke maand op mijn rekening in Singapore worden gestort.

In december ben ik van plan om weer 3 weken naar Nederland te gaan en om mij dan uit te schrijven bij de gemeente en te zeggen dat ik nu in Singapore woon. En principe wil ik rond de zomer volgend jaar weer naar NL en eventueel studie vervolgen of permanent mee stoppen.

1. Blijf ik normaal gesproken gewoon bij studielink bij mijn studie ingeschreven? Hoe gaat dit bijvoorbeeld met een Nederland die in Duitsland woont maar in Nederland studeert.
2. Mijn studieschuld moet ik die direct terugbetalen of gaat dat pas bij voltooien / beëindiging studie?
3. Alle post overheidsinstanties. In principe heb ik bij de belastingdienst zoveel mogelijk aangevinkt dat ik alles digitaal wil, soms gaat er nog wel iets tussendoor. Bij het vertrekken uit Nederland, kan je dan gewoon een buitenlands adres opgeven voor alle post?

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Zaken zoals verschuldigde belasting zal ik met een accountant overleggen, al zijn tips natuurlijk welkom. Ik heb namelijk een eenmanszaak ik Nederland, al heeft die heel 2016 geen omzet gehad (alles loopt via een limited in Singapore tegenwoordig, hier komt het inkomen ook vandaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je al met Studielink of bijvoorbeeld Duo gebeld? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:50
2) Je hoeft je studieschuld pas 2 jaar na voltooiing / beëindiging terug te betalen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33

orf

Denk ook aan je AOW. Dat kost je 2% (punt) per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

orf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:53:
Denk ook aan je AOW. Dat kost je 2% (punt) per jaar.
En is alleen maar relevant als je besluit om voor vast terug te keren naar NL en daar te werken en pensioen te gaan genieten. Ja, met het werken in het buitenland (en zeker buiten de EU) wordt je pensioenboekje een stukje lastiger, maar het is wel zo'n standaard dooddoener om het niet te doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:32
Denk ook aan je verzekering: je bent niet meer in NL verzekerd als je ergens anders woonachtig bent met bijbehorend visum. Eventuele zorg toeslag moet dan ook terug betaald worden.

In alle eerlijkheid, toen wij met de universiteit een jaar naar het buitenland gingen kregen we het advies mee om gewoon in NL ingeschreven te blijven: als je jezelf ziet terug keren in de zomer zou ik deze optie absoluut overwegen: ik heb mezelf destijds alsnog uitgeschreven en kreeg met o.a. m'n zorgverzekering een hoop gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 00:33

orf

Qwerty-273 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:00:
[...]

En is alleen maar relevant als je besluit om voor vast terug te keren naar NL en daar te werken en pensioen te gaan genieten. Ja, met het werken in het buitenland (en zeker buiten de EU) wordt je pensioenboekje een stukje lastiger, maar het is wel zo'n standaard dooddoener om het niet te doen.
Ik zeg toch niet dat hij het niet moet doen? Hij moet er bewust van zijn. En zich afvragen of hij permanent vertrekt of misschien voor een paar jaar. Of hij zich vrijwillig wil bijverzekeren voor de AOW of niet. Of hij op latere leeftijd alsnog van zijn pensioen in Nederland of juist in Singapore wil genieten.

Ik heb verschillende vormen gezien. Ik ken mensen die altijd ingeschreven zijn gebleven op een adres in Nederland. Ik heb iemand permanent zien vertrekken en daarvan verwacht ik niet dat hij ooit nog terug komt. En ik ken een aantal mensen voor wie het een avontuur van een paar jaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 17:44

FFW

Weet waar je aan begint als je je uitschrijft. Geen uitkering. Geen zorgverzekering. Dus niks om op terug te vallen als je wilt terugkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

FFW schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:40:
Weet waar je aan begint als je je uitschrijft. Geen uitkering. Geen zorgverzekering. Dus niks om op terug te vallen als je wilt terugkeren.
Maar als je wel ingeschreven blijft in Nederland dan moet je ook in Nederland inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen. Voor de plek waar je je inkomstenbelasting zou moeten betalen hanteert de belastingdienst de "2/3 regel". Men kijkt naar je nationaliteit, je woonadres en je werkadres. Als twee van die drie in het zelfde land zijn, betaal je daar in principe je belasting. Als je dus (volgens de Nederlandse administratie) in Nederland woont, en je bent Nederlander, dan moet je hier in Nederland inkomstenbelasting betalen. Bovenop de inkomstenbelasting die je waarschijnlijk in Singapore al betaalt aangezien ik vermoed dat Nederland en Singapore wellicht geen inkomstenbelastingverdrag hebben.

Ik zou je aanraden om bij DUO als postadres bijvoorbeeld het adres van je ouders aan te geven. Toen ik in 2001 naar Frankrijk verhuisde heb ik netjes mijn adres in Frankrijk doorgegeven aan DUO, en de jaren daarna bij verhuizingen telkens weer, maar ik kreeg nooit bericht van ze. Toen ik in 2008 terug in Nederland kwam en me hier weer inschreef, kreeg ik opeens een boze brief van DUO dat ik al mijn terugbetaaltermijnen (die mij nooit gecommuniceerd waren) gemist had en of ik binnen 14 dagen even zoveel duizend euro wilde aftikken. Uiteindelijk daarover een regeling kunnen treffen. Uiteindelijk bleek ook dat DUO vond dat het "onbekend was waar ik woonde" dus hebben ze helemaal nooit post gestuurd. Uhhh... Ten eerste had ik mijn adres in het buitenland netjes doorgegeven dus ze wisten wel waar ik woonde, en ten tweede, hoe kunnen ze nou beweren dat ik termijnen gemist heb terwijl ze zelf zeggen dat ze die termijn nooit aan mij gecommuniceerd hebben? 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 05-10-2016 08:56 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

orf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:28:
Ik heb verschillende vormen gezien. Ik ken mensen die altijd ingeschreven zijn gebleven op een adres in Nederland. Ik heb iemand permanent zien vertrekken en daarvan verwacht ik niet dat hij ooit nog terug komt. En ik ken een aantal mensen voor wie het een avontuur van een paar jaar was.
Klopt, wellicht was mijn reactie een beetje bot ;) ik woon al weer meer dan 10 jaar buiten NL, en bij het vertrek destijds was het idee dat het voor een paar jaar was (toch langer geworden zonder directe plannen nu om terug te keren naar NL). Ik verwacht ook niet om van mijn pensioen te gaan te genieten in NL ;) Ik heb mij destijds uitgeschreven, ik heb ook gekeken naar het bijverzekeren maar dat was toch een behoorlijk kostbaar grapje voor iets waar ik niet (zeker) van plan ben om gebruik van te maken.

Zoals ik de OP lees, bedrijf in Singapore met binnenlopende opdrachten, en misschien terug naar NL voor studie, verwacht ik eerder dat de TS in Singapore blijft plakken (wellicht door een vriendin :P) of verder de regio gaat zien.

Zelf merk ik wel dat ik NL leuk vind als "toerist" maar het niet zie als een betere plek om te wonen/werken. En ok, natuurlijk is het leuk om familie etc te zien, en de plaatsen waar je bent opgegroeid.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit soort zaken zal je toch zelf even achteraan moeten gaan, of wil je écht op wat tweakers vertrouwen of je studie wel doorgang kan vinden?

Ik heb wel ervaring met uitschrijven uit de gemeente (2x) (dus niet uit NL):

Wat betreft je post: gewoon een postadres opgeven bij de belastingdienst/overheid, dat staat volledig los van je woonadres. Al is dat tegenwoordig idd vaak digitaal.

Wat betreft je zorgverzekering: vraag ze of ze akkoord gaan met stopzetten (is namelijk een gunst, geen plicht, voor ze). Je bent niet verplicht een zorgverzekering aan te houden zonder vaste woon- of verblijfplaats-status. Neem dan bij bijv. joho een reisverzekering welke zorg zonder zorgverzekering dekt. Een stuk goedkoper ook.

Overigens snappen gemeentes en de belastingdienst meestal niks van deze procedures en kan het je wat gezeik opleveren, dus wellicht niet de moeite voor die paar maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik zou dit toch eens heel goed uitzoeken. Als je je uitschrijft in NL naar Singapore wordt je dan nog wel gezien als EU burger wanneer jij een verblijfsvergunning van daar hebt? Het zou zou maar eens kunnen dat je als niet EU'er achteraf de studie moet betalen en dat kan heel veel meer kosten.

Let ook op met de belastingdienst. Ik woon niet meer in de EU en de overheid is heer en meester om mij kwijt te raken. Wat nogal naar is met de nodige belastingen die ik in NL wel dien af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gaat het hier om 1 buitenland, of is dit weer zo'n van om de paar maanden een ander land om nergens inkomstenbelasting te hoeven betalen verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Het lijkt mij overigens niet redelijk dat je je progressie verliest als je je uitschrijft; daar zal waarschijnlijk al jurisprudentie over zijn en anders zou je een rechtszaak kunnen beginnen.

Het aanhouden van een administratie voor een student kost misschien een tientje per jaar. Als je al weet dat je verder geen gebruik zult maken van de diensten van de betreffende instelling valt dat niet meer onder redelijkheid en billijkheid.

Je zou een keertje kunnen gaan babbelen met een advocaat om precies je rechten te weten.

Ik vraag me alleen af wat je op die leeftijd in Azië moet zoeken. Heel goed dat je zo ondernemend bent, maar veel mensen die een bedrijf beginnen maken op die leeftijd maken hun studie nooit meer af en een aantal van die mensen is op lange termijn niet succesvol. Wat doe je in Azië wat waardeloos is binnen de EU?

Over je "plan" om je uit te schrijven, daar is geen ontkomen meer aan; dat ben je wettelijk verplicht. Het is trouwens illegaal om op een toeristenvisum te gaan werken in veel landen. In de VS kom je er niet meer in als je daaraan begint. Dit in het openbaar aankondigen is ook niet zo slim in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
sparticle schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 20:42:
Ik vraag me alleen af wat je op die leeftijd in Azië moet zoeken.
Misschien heeft ie er de liefde van zijn leven gevonden. :)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
n4m3l355 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:22:
Ik zou dit toch eens heel goed uitzoeken. Als je je uitschrijft in NL naar Singapore wordt je dan nog wel gezien als EU burger wanneer jij een verblijfsvergunning van daar hebt? Het zou zou maar eens kunnen dat je als niet EU'er achteraf de studie moet betalen en dat kan heel veel meer kosten.

Let ook op met de belastingdienst. Ik woon niet meer in de EU en de overheid is heer en meester om mij kwijt te raken. Wat nogal naar is met de nodige belastingen die ik in NL wel dien af te dragen.
Mij weten ze anders goed te vinden als het op rekeningen sturen aankomt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
dominicr schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:37:
[...]

Mij weten ze anders goed te vinden als het op rekeningen sturen aankomt :+
Jup hier ook. Kreeg weer een aanslag van BD, had teveel zorgtoeslag gekregen in het jaar dat ik ben uitgeschreven, of ik het effe kon overmaken :P Net als DUO, heb nog een schuldje daar lopen, krijg je of post thuis van of via DigiD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:52
Ik heb me destijds uitgeschreven voor emigratie naar Noorwegen. In principe kan je je nieuwe adres opgeven bij de gemeente waar je uitschrijft, die geven dat door aan de belastingdienst.

Houd er rekening mee dat als je een postbus hebt in het buitenland dat je die zelf doorgeeft, de gemeente geeft je verblijfsadres door en de belastingdienst stuurt daar post naartoe. Altijd handig als je verblijfadres geen officieel postadres is en post dus retour afzender gaat.

Verder je dingen in Nederland afhandelen zoals toeslagen. Je kunt je zorgverzekering opzeggen en uitschrijven uit Nederland, je zorgtoeslag loopt gewoon door als je die niet opzegt :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Sorry voor de late reactie. Om een paar punten aan te halen.

Singapore - Nederland hebben wel een dubbelbelasting verdrag. Volgend jaar in april moet ik in Singapore belasting betalen. En volgens mij kan ik dat weer verrekenen met wat ik in NL verschuldigd ben.
sparticle schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 20:42:
Het lijkt mij overigens niet redelijk dat je je progressie verliest als je je uitschrijft; daar zal waarschijnlijk al jurisprudentie over zijn en anders zou je een rechtszaak kunnen beginnen.

Het aanhouden van een administratie voor een student kost misschien een tientje per jaar. Als je al weet dat je verder geen gebruik zult maken van de diensten van de betreffende instelling valt dat niet meer onder redelijkheid en billijkheid.

Je zou een keertje kunnen gaan babbelen met een advocaat om precies je rechten te weten.

Ik vraag me alleen af wat je op die leeftijd in Azië moet zoeken. Heel goed dat je zo ondernemend bent, maar veel mensen die een bedrijf beginnen maken op die leeftijd maken hun studie nooit meer af en een aantal van die mensen is op lange termijn niet succesvol. Wat doe je in Azië wat waardeloos is binnen de EU?

Over je "plan" om je uit te schrijven, daar is geen ontkomen meer aan; dat ben je wettelijk verplicht. Het is trouwens illegaal om op een toeristenvisum te gaan werken in veel landen. In de VS kom je er niet meer in als je daaraan begint. Dit in het openbaar aankondigen is ook niet zo slim in die zin.
Het uitschrijven had er mee te maken dat ik het curriculum waarschijnlijk ging veranderen en dat de inhoud van de studie dus anders wordt als ik mij opnieuw inschrijf.
Ik zal school nog even een email sturen om na te vragen en voor advies.

Ik heb geen toeristenvisum meer, maar een werkvergunning. Alle tijd dat ik hier als toerist in Azië was heb ik ook geen salaris/vergoeding ontvangen. Nu ik dat wel ontvang, heb ik ook het bijbehorende visum.

Tjah wat ik hier te zoeken heb is een persoonlijke overweging. Ik zie veel kansen die ik toevallig heb gekregen door contact met de juiste mensen hier. Er is nog een behoorlijk risico dat alles faalt, maar dat is altijd zo.
Deze faalkans is dus ook de reden dat ik misschien volgend jaar zomer denk "het is mooi zo" en gewoon weer terug ga.

----

Volgens de site van de belastingdienst ben ik dus belasting in NL verschuldigd over mijn wereldinkomen. In Singapore betaal ik maar 3%, dit kan ik dus verrekenen, maar dat gaat dus nog wel een behoorlijke aanslag worden als dit inkomen als "Nederlands inkomen" wordt belast.

Heb ondertussen al een paar belastingadviseurs gevonden en ga daar contact mee opnemen.

Voor iedereen waar ik nu niet op gereageerd heb, je bericht is niet gemist en wordt heel erg gewaardeerd. Ik probeer later een reactie te sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Qwerty-273 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:00:
[...]

Voor Singapore (waar TS zit) is dit zeker wel relevant mijns inziens omdat Singapore een maximum leeftijd heeft voor het verstrekken van work permits (50 jaar). Tuurlijk is dat nog ver weg maar het is zeker iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Martijn19 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 04:27:
Sorry voor de late reactie. Om een paar punten aan te halen.

Singapore - Nederland hebben wel een dubbelbelasting verdrag. Volgend jaar in april moet ik in Singapore belasting betalen. En volgens mij kan ik dat weer verrekenen met wat ik in NL verschuldigd ben.

[...]

Het uitschrijven had er mee te maken dat ik het curriculum waarschijnlijk ging veranderen en dat de inhoud van de studie dus anders wordt als ik mij opnieuw inschrijf.
Ik zal school nog even een email sturen om na te vragen en voor advies.

Ik heb geen toeristenvisum meer, maar een werkvergunning. Alle tijd dat ik hier als toerist in Azië was heb ik ook geen salaris/vergoeding ontvangen. Nu ik dat wel ontvang, heb ik ook het bijbehorende visum.

Tjah wat ik hier te zoeken heb is een persoonlijke overweging. Ik zie veel kansen die ik toevallig heb gekregen door contact met de juiste mensen hier. Er is nog een behoorlijk risico dat alles faalt, maar dat is altijd zo.
Deze faalkans is dus ook de reden dat ik misschien volgend jaar zomer denk "het is mooi zo" en gewoon weer terug ga.

----

Volgens de site van de belastingdienst ben ik dus belasting in NL verschuldigd over mijn wereldinkomen. In Singapore betaal ik maar 3%, dit kan ik dus verrekenen, maar dat gaat dus nog wel een behoorlijke aanslag worden als dit inkomen als "Nederlands inkomen" wordt belast.

Heb ondertussen al een paar belastingadviseurs gevonden en ga daar contact mee opnemen.

Voor iedereen waar ik nu niet op gereageerd heb, je bericht is niet gemist en wordt heel erg gewaardeerd. Ik probeer later een reactie te sturen!
Als er een verdrag is tussen Nederland en Singapore dan kan je juist daar die 3% belasting betalen en hoef je over dat inkomen niet in Nederland nog een keer (extra) belasting te betalen.

Je Singaporese inkomen gaat eventueel we meetellen voor het berekenen van toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag etc) maar je hoeft er geen belasting over te betalen.

In Frankrijk was ik "non-imposable" en ik hoefde dus geen inkomstenbelasting te betalen. Maar over het inkomen dat ik daar verdiende en belastingaangifte over deed, ook al was de conclusie dat ik geen belasting hoefde te betalen, daar hoefde ik in Nederland geen inkomstenbelasting over te betalen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 12:00
Mx. Alba schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 07:30:
[...]

Als er een verdrag is tussen Nederland en Singapore dan kan je juist daar die 3% belasting betalen en hoef je over dat inkomen niet in Nederland nog een keer (extra) belasting te betalen.
Dat is een nogal gedurfde uitspraak.
Dat is namelijk geheel afhankelijk van wat er in het belastingverdrag geregeld is.
Dit staat daarover op de belastingdienst website:
Als er een belastingverdrag van toepassing is, dan is daarin geregeld in welk land belasting geheven mag worden over uw looninkomsten.

Lijkt me zeer verstandig als de TS hierover met een belastingadviseur praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Arjant2 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:30:
[...]

Dat is een nogal gedurfde uitspraak.
Dat is namelijk geheel afhankelijk van wat er in het belastingverdrag geregeld is.
Dit staat daarover op de belastingdienst website:
Als er een belastingverdrag van toepassing is, dan is daarin geregeld in welk land belasting geheven mag worden over uw looninkomsten.

Lijkt me zeer verstandig als de TS hierover met een belastingadviseur praat.
Goed punt. Maar over het algemeen houdt zo'n verdrag vooral in dat de landen onderling afspreken dat inkomen dat in het ene land belast wordt, niet ook nog eens in het andere land belast wordt, inclusief de nodige uitwisseling van gegevens om te kunnen controleren of dat inkomen in het andere land wel is aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 12:00
Mx. Alba schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:39:
[...]

Goed punt. Maar over het algemeen houdt zo'n verdrag vooral in dat de landen onderling afspreken dat inkomen dat in het ene land belast wordt, niet ook nog eens in het andere land belast wordt, inclusief de nodige uitwisseling van gegevens om te kunnen controleren of dat inkomen in het andere land wel is aangegeven.
Correct, alleen bij landen met zeer lage belastingtarieven wil dat nog wel eens anders uitpakken.
Echt belangrijk je hierin te laten adviseren, want je kan voor nare verrassingen komen te staan als achteraf blijkt dat het toch anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Arjant2 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:42:
[...]

Correct, alleen bij landen met zeer lage belastingtarieven wil dat nog wel eens anders uitpakken.
Echt belangrijk je hierin te laten adviseren, want je kan voor nare verrassingen komen te staan als achteraf blijkt dat het toch anders is.
Ik kan uiteraard niets anders doen dan me achter dit advies scharen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:31
Voor wat betreft het uitschrijven bij de gemeente: Als je langer dan 8 maanden per jaar niet meer in Nederland verblijft moet je je uitschrijven uit de BRP (Basisregistratie Personen). Je gegevens komen dan in het RNI (Register Niet-Ingezetenen) terecht. Je kan dan ook een verblijfadres in het buitenland opgeven. Deze gegevens worden met de betrokken overheidsinstanties gedeeld.

(https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen)

[ Voor 0% gewijzigd door DonDaaf op 12-10-2016 08:57 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Mx. Alba schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:39:
[...]

Heb toevallig net met een leeftijdsgenoot gesproken die ook in Singapore beland is. Hij gaf ook aan dat hij in Nederland niet belast werd over zijn inkomen hier. Ik ga als nog even bellen met een adviseur om het zeker te weten.

Dat lijkt in elk geval gunstiger dan ik eerst dacht.

Overigens ben ik net geen 8 maanden uit Nederland geweest dit jaar. Ik ben eind april naar Singapore gegaan en kom halverwege december tijdelijk weer terug en kan dan mijn zaken gaan regelen. Dus ~7.5 maand uit Nederland totaal in 2016. Netjes volgens de regels.

Ik zag overigens dat ik bij mijn gemeente gewoon online kan uitschrijven. Is het verstandig om dit nu per direct te doen of zeg vanaf 1 januari 2017 voor het gemak?

Ik vraag mij af of het nog uitmaakt dat ik okt, nov, dec nog wel in NL ben ingeschreven, maar inkomen in SG heb verdiend (en daar belasting over heb betaald). Mijn gevoel zegt dat ik mij beter deze maand kan uitschrijven zodat ik de laatste 3 maanden van 2016 ook echt niet meer woonachtig in NL ben. Alle maanden hiervoor doen er niet echt toe, aangezien ik niet werkte/inkomen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nogmaals: dit soort zaken zal je toch zelf even achteraan moeten gaan, of wil je écht op wat tweakers vertrouwen? Denk niet dat je gevoel heel veel bijdraagt aan een verstandige keuze in deze.

N.a.v. dit topic heb ik eens op Mijnoverheid.nl gekeken en daar staat nu vrolijk dat ik in Amerika heb gewoond. Ondanks dat ik dezelfde constructie als ik bij de VS heb gebruikt ook voor Australië heb gebruikt vind de overheid niet dat ik daar heb gewoond?

Daar kan ik nu dus achteraan, dat zal ongetwijfeld een hoop gedoe worden. In die tijd vond ik uitschrijven een goede optie en scheelde het best wat geld (voor toen), maar nu denk ik dat het beter niet had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Aikon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:22:
Nogmaals: dit soort zaken zal je toch zelf even achteraan moeten gaan, of wil je écht op wat tweakers vertrouwen? Denk niet dat je gevoel heel veel bijdraagt aan een verstandige keuze in deze.

N.a.v. dit topic heb ik eens op Mijnoverheid.nl gekeken en daar staat nu vrolijk dat ik in Amerika heb gewoond. Ondanks dat ik dezelfde constructie als ik bij de VS heb gebruikt ook voor Australië heb gebruikt vind de overheid niet dat ik daar heb gewoond?

Daar kan ik nu dus achteraan, dat zal ongetwijfeld een hoop gedoe worden. In die tijd vond ik uitschrijven een goede optie en scheelde het best wat geld (voor toen), maar nu denk ik dat het beter niet had kunnen doen.
Vor tips & tricks is Tweakers een geweldige bron. Ik weet nu beter welke vragen ik moet gaan stellen en waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Als je hier vraagt of je je per direct moet uitschrijven krijg ik niet de indruk dat je dit topic hoogstens als leidraad wilt gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Mijn ervaring: Ik heb mijzelf uitgeschreven in het midden van het jaar. Het jaar erop heb ik bij de belastingdienst een M-formulier ingevuld en ik kreeg veel belasting terug. Ik kreeg zelfs zorgtoeslag die ik normaal gesproken nooit kreeg omdat ik geen volledig inkomen had over het hele jaar. Mijn buitenland inkomen heb ik dat jaar op 0 gesteld. Als ze er om vragen heb je gewoon een sabbatical gehad de laatste maanden van het jaar.

In de jaren daarna heb ik in het buitenland gewerkt. Dan hoef je je natuurlijk niet te verantwoorden aan Nederland gezien je het volledige jaar in het buitenland woont en ik geen bezittingen in Nederland had. Dus een aangifte of ander gezeik hoef je dan niet te doen.

Bij het weer inschrijven kreeg al gezeik bij het inschrijven per 1 januari 2015. Een jaar later heb ik gewoon netjes aangifte gedaan. Toen heb ik post gehad met een dikke enveloppe met een M-formulier van 50-60 pagina’s, omdat ik niet het hele jaar stond ingeschreven in Nederland.

Uiteindelijk heb ik met wat boze brieven het M-formulier niet hoeven invullen en gewoon mijn normale aangifte weten te hanteren, maar dat was inmiddels alweer 6 maanden verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
zorg voor een Nederlands 06 nummer en DIGID
Dan kan je veel overal regelen (ook DUO en belastingen)
Zonder DIGID (en een NL 06 nummer om inlog code te kunnen ontvangen) gaat dat heel erg lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Divak schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:08:
Mijn ervaring: Ik heb mijzelf uitgeschreven in het midden van het jaar. Het jaar erop heb ik bij de belastingdienst een M-formulier ingevuld en ik kreeg veel belasting terug. Ik kreeg zelfs zorgtoeslag die ik normaal gesproken nooit kreeg omdat ik geen volledig inkomen had over het hele jaar. Mijn buitenland inkomen heb ik dat jaar op 0 gesteld. Als ze er om vragen heb je gewoon een sabbatical gehad de laatste maanden van het jaar.

In de jaren daarna heb ik in het buitenland gewerkt. Dan hoef je je natuurlijk niet te verantwoorden aan Nederland gezien je het volledige jaar in het buitenland woont en ik geen bezittingen in Nederland had. Dus een aangifte of ander gezeik hoef je dan niet te doen.

Bij het weer inschrijven kreeg al gezeik bij het inschrijven per 1 januari 2015. Een jaar later heb ik gewoon netjes aangifte gedaan. Toen heb ik post gehad met een dikke enveloppe met een M-formulier van 50-60 pagina’s, omdat ik niet het hele jaar stond ingeschreven in Nederland.

Uiteindelijk heb ik met wat boze brieven het M-formulier niet hoeven invullen en gewoon mijn normale aangifte weten te hanteren, maar dat was inmiddels alweer 6 maanden verder.
Bedankt! Ik lees inderdaad meer mensen die pas problemen krijgen bij het terugkomen in Nederland.
Silent7 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:56:
Zonder DIGID (en een NL 06 nummer om inlog code te kunnen ontvangen) gaat dat heel erg lastig
Ben ook van plan om mijn Nederlands nummer te houden. Digid en zoveel mogelijk post krijg ik al digitaal. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:52
Ik was na mijn avontuur in Noorwegen binnen het halfjaar alweer terug, enige wat ik merkte was een paar brieven van de belastingdienst die in Noorwegen retour afzender waren geweest.

Ik krijg nu alleen elk jaar nog een belastingaanslag uit noorwegen vanwege het feit dat er nog 21 kroon op een bankrekening staat die opgeheven zou moeten zijn. Na mijn vakantie in Noorwegen heb ik de bank opdracht gegeven mijn saldo over te boeken na aftrek van kosten en daarna de rekening op te heffen. Blijkbaar is dat niet gelukt en werd het jaar erop 21 kroon aan rente bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Let ook op dat dat nummer geen pre-paid is. Ik vertrok met een pre-paid nummer dat na enige tijd niet te hebben gebruikt, verliep. Hierdoor werkt mijn DigiD niet meer en is het een stuk lastiger om Nederlandse overheidszaken af te handelen. Gelukkig is er een belastingverdrag tussen Nederland en Noorwegen waardoor ik mijn belastingen gewoon in Noorwegen kan afhandelen.

@_JGC_ je mag die 21kr overmaken naar mijn rekening :P

@Aikon, mijnoverheid.nl in deze hoedanigheid kende ik niet. Dank voor de tip. Mijn beperkte DigiD (alleen gebruikersnaam/wachtwoord) geeft mij zelfs nog toegang.

[ Voor 20% gewijzigd door DAzN op 12-10-2016 11:52 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 11:20
Silent7 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:56:
Je kan DIgiD gewoon op een buitenlands nummer overzetten trouwens, je moet nog wel toegang hebben tot je oude nummer om het over te zetten. Zelfde gold bij mij voor bijvoorbeeld ING tan codes.

(Bron: 2 jaar in Ierland gewoond)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:10

LankHoar

Langharig tuig

Op https://mijn.overheid.nl/ kun je aangeven dat je je post digitaal wilt ontvangen (dit kun je niet terugdraaien though, mocht je je bedenken en weer fysieke post willen).

M-biljet is inderdaad erg leuk. Indien je inkomen in Nederland hebt gehad dit jaar, raad ik je zeker aan om daar gebruik van te maken. Over de ene maand die ik in Nederland nog inkomen heb gehad in 2013 kreeg ik toch mooi ~300 pegels terug. Wel zorgen dat je het goed uitzoekt, en het beste een buitenland expert inschakelen van de bdienst: het is een erg ingewikkeld biljet en je wilt het niet <5 jaar nog (gedeeltelijk) terug moeten betalen.

AOW zou ik me sowieso niet druk overmaken: zorg maar voor je eigen pensioen d.m.v. stock mutual fonds, dan heb je veel meer zekerheid en alles zelf in de hand. Het zou mij niet verbazen wanneer AOW in de toekomst niet meer bestaat. Ik maak me er in ieder geval geen zorgen om en dop mijn eigen boontjes wel.

Overigens, ik weet niet hoe je nu verzekerd bent qua ziekenfonds, er zijn echter best aantrekkelijke reisverzekeringen (die ook geldig zijn wanneer je tijdelijk in het buitenland woont) die veel meer dekking geven dan een lokale (=Nederlandse) verzekering, zoals reguliere huisarts bezoekjes. Ik heb toen een tijdje bij OOM gezeten, en betaalde geloof ik hetzelfde of nog minder dan in Nederland.

Nog een extra waarschuwing: zorg dat je je Digid goed geregeld hebt: eenmaal uitgeschreven kun je die niet meer aanvragen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Klopt, uitschrijven is ook voor de zorgverzekering een groot voordeel, want die heb je niet meer nodig! Als expat wordt dat vaak door de baas geregeld, dat is helemaal een voordeel.

Als ik dan eens op vakantie ging naar Nederland sloot ik gewoon een tijdelijke verzekering af via OOM, kostte me geloof ik 15 euro voor elke week dat ik in Nederland was, dus echt geen drol vergeleken met de 80 à 110 euro die je in Nederland verplicht kwijt bent als je nog staat ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toen ik in 2001 naar Frankrijk vertrok, en toen ik in 2008 weer naar Nederland kwam, was het inderdaad verplicht om voor die jaren waarin ik niet het hele jaar in Nederland woonde een papieren aangifte te doen. Ik heb het Nederlandse deel ervan gewoon met het programma van de belastingdienst ingevuld maar niet ingestuurd, en die getallen overgenomen op de papieren aangifte en daar het Franse deel aan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

LankHoar schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:50:
Nog een extra waarschuwing: zorg dat je je Digid goed geregeld hebt: eenmaal uitgeschreven kun je die niet meer aanvragen.
Mwa, dat is dus al een paar jaar niet meer het geval: https://www.digid.nl/over-digid/digid-via-balieuitgifte
Gewoon aanvragen via de website en vervolgens bij een van de gewezen balies ophalen (paar gemeentes en een aantal ambassade's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
Even out-of-the-box: Is het niet handiger gewoon eerst je vierde jaar af te ronden en daarna te emigreren? Dan vervalt de hele duo discussie en heb je een diploma. Als ondernemer wordt je meestal drukker dan niet drukker als de zaken goed gaan :P.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Laatst online: 26-09 12:06

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

ex87 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:33:
[...]

Je kan DIgiD gewoon op een buitenlands nummer overzetten trouwens, je moet nog wel toegang hebben tot je oude nummer om het over te zetten. Zelfde gold bij mij voor bijvoorbeeld ING tan codes.

(Bron: 2 jaar in Ierland gewoond)
Mijn ervaring is net iets anders. DigiD kon inderdaad makkelijk overgezet worden, maar de ING melde dit jaar doodleuk dat je gewoon een NL nummer moet hebben. Zowel telefonisch als in een bankfiliaal (een wat? ja ik weet het) konden ze me niet verder helpen. (Kan zijn dat ik net de paar minder goed geïnformeerde medewerkers heb getroffen, maar informeer je daar dus goed over). Was helaas te laat om alles makkelijk naar een andere NL bank over te hevelen die mij daar wel mee kon helpen.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 11:20
LightPhoenix schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:28:
[...]

Mijn ervaring is net iets anders. DigiD kon inderdaad makkelijk overgezet worden, maar de ING melde dit jaar doodleuk dat je gewoon een NL nummer moet hebben. Zowel telefonisch als in een bankfiliaal (een wat? ja ik weet het) konden ze me niet verder helpen. (Kan zijn dat ik net de paar minder goed geïnformeerde medewerkers heb getroffen, maar informeer je daar dus goed over). Was helaas te laat om alles makkelijk naar een andere NL bank over te hevelen die mij daar wel mee kon helpen.
Apart, ik heb hem vanuit het buitenland geblokkeerd en opnieuw geactiveerd met me Ierse nummer.. werkte prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:29
Goed initiatief - ben benieuwd wat je ervan gaat bakken daaro!
sdk1985 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:42:
Even out-of-the-box: Is het niet handiger gewoon eerst je vierde jaar af te ronden en daarna te emigreren? Dan vervalt de hele duo discussie en heb je een diploma. Als ondernemer wordt je meestal drukker dan niet drukker als de zaken goed gaan :P.
Dit lijkt mij ook praktischer, maar misschien is hij nu niet gemotiveerd om het af te maken en dan duurt dat 'laatste studiejaar' misschien wel drie jaar? En is daarna de passie verdwenen.

Daarnaast wil hij misschien ook de optie behouden om te kunnen bijlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Praktisch was om mijn middelbare school af te maken. Helaas vind ik ondernemen veel leuker en waren mijn studies meer een excuus om dingen in mijn vrije tijd te proberen.
Het gaat dan ook om mijn eigen bedrijf in Singapore en heb zelfs al personeel aangenomen. Gewoon terug naar school zit er voorlopig niet in.
Maar zoals vele ondernemers gaat alles wat je verdiend weer terug in het bedrijf en word ik er op dit moment nog niet rijk van :)

Nederland ben ik meer gaan waarderen en zou ik graag als vangnet willen houden mocht alles toch niet lukken.

Heb ondertussen contact opgenomen met een adviseur en daar ga ik binnenkort mee praten.
Pagina: 1