Toon posts:

Externe grafische kaart op pcie 3.0 4x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik zit met het volgende. Ik vorig jaar een shuttle xh170v gekocht met:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Tray€ 175,-€ 175,-
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 0,-€ 0,-
1Shuttle Barebone XH170V LGA1151SL/SO DIMM black€ 222,49€ 222,49
1Crucial CT102464BF160B€ 34,95€ 34,95
1Kingston SSDNow M.2 SATA 120GB€ 57,55€ 57,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,99

Deze heb ik aangeschaft als htpc met de mogelijkheid tot het spelen en streamen van games.
Nu valt mij toch de interne grafische kaart wat tegen(dacht dat skylake al irispro's had) dus zit ik te kijken wat er eventueel mogelijk is.
De rest van de setup was dikke overkill voor een htpc dus het enige wat ik aan moet pakken is de gpu.

Omdat er geen ruimte in de shuttle is neig ik al gauw naar een externe gpu.
Hier is momenteel veel over te lezen en ook te krijgen, maar toch snap ik het niet allemaal.
De shuttle heeft een pcie 3.0 4x slot wat volgens mijn berekeningen genoeg moet zijn om een r9 290x te draaien
Zou ik doormiddel van een exp gdc beast werkend kunnen krijgen?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de Exp GDC Beast bekijkt zie je een miniPCIe kabel die naar een dergelijke poort moet. Die past niet in een volledige PCI-E x4, dus dan moet je wel een miniPCIe in de shuttle hebben zitten om hem te kunnen aansturen, anders is er geen contact tussen externe graka en de PC.

Ook heb je een externe voeding nodig voor de videokaart, al met al wordt dat wel echt een zooitje. De meest elegante oplossing is de shuttle een celeron voeren en lekker HTPC laten zijn en de i5 meenemen naar een ITX build oid waar wel een videokaart bij past denk ik.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mini pcie schijnt er op het bord te zitten. Zooitje valt wel mee heb al een nette doos waarin ik hem weg kan werken. Ik lees alleen ook dingen op internet dat sommige mobo's de pci lanes via een andere weg routen als anderen waardoor het spechter of niet zou kunnen werken

Ben er niet goed genoeg in huis omdat als waarheid of onzin af te doen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 18:16 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
De bandbreedte is op zich wel voldoende. Het gaat er inderdaad om waar de pci-e slots vandaan komen. Komen ze van de cpu af, dan is het goed, komen ze van de chipset af, dan is het minder. Je kunt dan namelijk last krijgen van latency, framedrops etc.

Nu zou je kunnen zeggen dat de processor 16 pci-e lanes heeft en dus prima deze 4 lanes kan aansturen, maar ja, je moet wel zeker weten dat dit ook gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe vind ik dat uit? Hoe de lanen lopen?

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:29:
Hoe vind ik dat uit? Hoe de lanen lopen?
Staat meestal in de handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
Eli3l schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:38:
[...]

Staat meestal in de handleiding.
Nee, staat vrij weinig echt technisch in de shuttle handleiding

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:46:
[...]

Nee, staat vrij weinig echt technisch in de shuttle handleiding
Heb je op de website gekeken van de fabrikant? Daar staan meestal wel technische specs of zoek op Google, je zal vast niet de eerste zijn met deze vraag.

Verwijderd

Topicstarter
zoals gezegd is mijn kennis niet zo groot dat ik de infrastructuur van moederborden snap.
Daarbij is shuttle nou niet echt gortig met het delen van hun informatie.
Ik stel de vragen juist hier omdat ik er al googlend en lezend in de manuals niet uit komt.

Dus deel wat nuttigs of bemoei je niet met dit topic.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Onderstaand plaatje zou het moederbord moeten zijn. Als ik dit zo zie verwacht ik dat de PCI-E 4x niet op cpu zit. Hij zit namelijk pal naast de moederbord chipset.

Afbeeldingslocatie: http://www.shuttle-japan.jp/wp-content/uploads/xh170v/xh170v_detail_03.jpg

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

geforce5_guy schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:29:
Onderstaand plaatje zou het moederbord moeten zijn. Als ik dit zo zie verwacht ik dat de PCI-E 4x niet op cpu zit. Hij zit namelijk pal naast de moederbord chipset.
De M.2 zit naast de chipset, de mini PCI-E zit bij de CPU, op het plaatje rechtsboven ;)

de reguliere PCIE X4 is niet bruikbaar voor deze toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 05-10-2016 10:33 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• geforce5_guy
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:33:
[...]

De M.2 zit naast de chipset, de mini PCI-E zit bij de CPU, op het plaatje rechtsboven ;)

de reguliere PCIE X4 is niet bruikbaar voor deze toepassing.
De mini-PCI had ik even over het hoofd gezien. Die zou dan gezien de locatie op moederbord vanuit CPU komen.

De PCI-E 4x slot dat links midden/boven zit komt vanuit het moederbord chipset gezien de locatie.

Mocht je de reguliere PCI-E 4x slot willen gebruiken is misschien een optie om met onderstaande oplossing de kaart te kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.microsatacables.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/c/pci-e16x-4xa.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door geforce5_guy op 05-10-2016 10:43 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

geforce5_guy schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:41:
[...]

De mini-PCI had ik even over het hoofd gezien. Die zou dan gezien de locatie op moederbord vanuit CPU komen.

De PCI-E 4x slot dat links midden/boven zit komt vanuit het moederbord chipset gezien de locatie.

Mocht je de reguliere PCI-E 4x slot willen gebruiken is misschien een optie om met onderstaande oplossing de kaart te kunnen gebruiken.

[afbeelding]
Ik denk eerlijk gezegd dat-ie ook uit de CPU komt. De CPU heeft gewoon 16 lanes te verdelen. Een volledige x16 past alleen niet, dus ik denk dat daar de X4 voor is en dat 4 andere lanes voor de Mini-PCIe zijn. M.2 lijkt me wel een gevalletje chipset lanes ja.

• geforce5_guy
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:44:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat-ie ook uit de CPU komt. De CPU heeft gewoon 16 lanes te verdelen. Een volledige x16 past alleen niet, dus ik denk dat daar de X4 voor is en dat 4 andere lanes voor de Mini-PCIe zijn. M.2 lijkt me wel een gevalletje chipset lanes ja.
Het is een aanname gezien de locatie hij zou inderdaad net zo goed vanuit de CPU kunnen komen.. Op internet is er niet echt wat over te vinden voor dit moederbord. Hij kan dit navragen bij de support van shuttle dan weet hij het zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt inderdaad op mijn mobo, maar ik denk dat ik gewoon een gokje ga wagen dan. Die minipcie naar full size pci kosten ook de wereld niet en gpu's zijn redelijk waarde vast. Dus als het niet werkt kan ik die altijd weer verkopen

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

geforce5_guy schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:57:
[...]

Het is een aanname gezien de locatie hij zou inderdaad net zo goed vanuit de CPU kunnen komen.. Op internet is er niet echt wat over te vinden voor dit moederbord. Hij kan dit navragen bij de support van shuttle dan weet hij het zeker.
Klopt. Wel een gedoe zo'n ghettomod. Ik zou zelf liever een andere kast/mobo combi nemen voor zoiets, maar daar heeft TS niets aan :+

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:59:
[...]

Klopt. Wel een gedoe zo'n ghettomod. Ik zou zelf liever een andere kast/mobo combi nemen voor zoiets, maar daar heeft TS niets aan :+
Je hebt helemaal gelijk ik achteraf ook. Maar t leek zo'n chique oplossing en zoals gezegd ik was bij de aanschaf in de overtuiging dat er al irispro chips op de skylakes zaten die beduidend beter presteren als de intel graphica hd...

De verkoop waarde van die shuttle is alleen zo laag anders zou ik inderdaad een andere setup neerzetten.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:04:
[...]

Je hebt helemaal gelijk ik achteraf ook. Maar t leek zo'n chique oplossing en zoals gezegd ik was bij de aanschaf in de overtuiging dat er al irispro chips op de skylakes zaten die beduidend beter presteren als de intel graphica hd...

De verkoop waarde van die shuttle is alleen zo laag anders zou ik inderdaad een andere setup neerzetten.
Iris Pro zal helaas nooit standaard worden. Dat zijn IGP's die alleen op bepaalde modellen worden geleverd. Omdat ze eigen EDRAM (ook wel L4 cache) hebben zijn ze duurder om te produceren, daarbij de marge per chip opgeteld kom je op een hogere verkoopprijs uit. Ook is de vraag blijkbaar beperkt genoeg dat het vrijwel alleen op laptopproccies zit.

Verwijderd

Topicstarter
Word vervolgd iig
Pagina: 1