Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
Beste tweakers,

Ik zit met een dilemma over het inrichten van mijn netwerk in huis. Ik gebruik het netwerk voor alle huis tuin en keuken dingen. Denk daarbij aan gamen, bestanden delen, printen, mobiele devices etc.

Ik heb een aantal dingen inmiddels gehaald, maar twijfel een beetje over de opzet. Hoe krijg ik de beste dekking binnen het huis?

Het huis ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/hwelah.png

Op de blauwe stip komt het internet binnen. Dat is de modem van Ziggo. Naar elke kamer in het huis gaat een UTP Cat 6 kabel.

In totaal heb ik 2 routers in huis. Een TP-Link WD1043 en een Asus RT-68u. Beide kunnen gebruikt worden, echter wil ik dat een beetje af laten hangen van jullie ideëen over de setup.

Op het kantoor staat een pc met een vaste kabel naar de meterkast (modem).

Ik heb op dit moment mijn Asus RT-68u als AP aangesloten op de Ziggo Modem en Wifi van de Ziggo modem uitgezet. De Asus staat op de slechtst denkbare plek in het huis... De meterkast... Dit resulteert in prima bereik beneden, in de tuin en op de eerste verdieping. Maar niet op zolder.

Om dit op te lossen zat ik aan 2 opties te denken:
1) De Asus als AP op de slaapkamer van de eerste verdieping zetten.
Maar... Hoe doe ik dat dan met de vaste PC? Volgens de AP handleiding moet ik de PC op de Lan poorten van Router/AP aansluiten. Dit wil dan niet, aangezien de kabel naar de meterkast gaat. Ik wil graag één netwerk creëren dus hoe doe ik dat dan?

2) De Asus in de meterkast laten staan, de TP-Link toevoegen als extra AP en deze op zolder plaatsen. Is dat een optie? Zo ja, hoe sluit ik deze dan aan? Net als de Asus op de Ziggo? Dus IP range regelen en SSID zelfde laten?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
1. Ziggo modem in bridge mode
2. Asus erachter, dit wordt de router
3. TP-Link op kantoor zetten (zo hoog mogelijk) en de CAT6-kabel in een LAN poort steken (dus niet in een WAN poort). Dit wordt je Accesspoint. Je kantoorpc sluit je op een andere LAN poort aan.
4. Op de TP-Link DHCP en alle andere services uitzetten
5. De SSID's van beide routers gelijk aan elkaar maken met hetzelfde wachtwoord
6. Eventueel de Wifi kanalen instellen zodat de Asus en TP-Link elkaar niet overlappen (afhankelijk van al aanwezige netwerken van buren etc).

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 04-10-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Dank, kan ik de tplink ook op de zolder plaatsen? En dan de pc aansluiten op de asus? Of creëer ik dan 2 losse netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Denk dat de Asus afdoende is.

1. Ziggo modem in Bridge mode
2. Ziggo modem via UTP kabel naar Kantoor; WAN poort RT-AC68U
3. Asus RT-AC68U op kantoor als Router/AP

Als er een 2e UTP kabel loopt naar kantoor...deze retour naar switch in de meterkast voor de andere kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als je de andere UTP-kabels niet gebruikt is de oplossing van kwakzalver de beste. Anders die van PhilipsFan. Veel meer valt er eigenlijk niet aan toe te voegen.

En ja als je de oplossing van PhilipsFan gebruikt kun je de TP-link als accesspoint plaatsen waar je maar wilt, dus ook op de aansluiting op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
kwakzalver schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:43:
Denk dat de Asus afdoende is.

1. Ziggo modem in Bridge mode
2. Ziggo modem via UTP kabel naar Kantoor; WAN poort RT-AC68U
3. Asus RT-AC68U op kantoor als Router/AP

Als er een 2e UTP kabel loopt naar kantoor...deze retour naar switch in de meterkast voor de andere kamers.
Als het Wifi-bereik van je Asus op die plek voldoende is voor het hele huis dan is dit nog een betere oplossing, want het scheelt een apparaat (en stroomverbruik). Maar ik heb de ervaring dat het bereik dan wel minder wordt. Ik ben erg blij me de extra router die ik boven op zolder heb staan als accesspoint, overal in huis goede ontvangst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
PhilipsFan schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:07:
[...]

Als het Wifi-bereik van je Asus op die plek voldoende is voor het hele huis dan is dit nog een betere oplossing, want het scheelt een apparaat (en stroomverbruik). Maar ik heb de ervaring dat het bereik dan wel minder wordt. Ik ben erg blij me de extra router die ik boven op zolder heb staan als accesspoint, overal in huis goede ontvangst!
Ja dat lijkt mij de beste optie! Dat wordt dus even met ziggo bellen voor de bridge modus! En dan met een kabel de TP-link op zolder zetten. Dan kan ik daar tenminste rustig op mn tablet tv kijken.

Bridge modus betekent dat ik dan wel de WAN poort van de Asus mag gebruiken toch? En dan een kabel in de lan stoppen van de TP-link vanaf de Lan van de asus?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Vergeet niet op alle devices behalve de de router als deze achter het modem in bridgemodus DHCP uit te zetten!

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Optie 1 en 2 werken prima.
Optie 3 is zonde omdat je dan niet alle mogelijkheden van de Asus benut.

Optie 1:
Ziggo modem (bridge modus) --> WAN poort Asus --> LAN Asus Interne netwerk

Optie 2:
Ziggo modem --> WAN poort Asus --> LAN Asus Interne netwerk | Op Ziggo modem Asus in DMZ zetten

Optie 3:
Ziggo modem (DHCP) --> LAN poort Asus (Asus als AP gebruiken)

Dan als het nodig is de TP-Link ND1043 aansluiten van LAN naar LAN op de Asus. (Als AP configureren. Fixed IP, DHCP uitzetten) Maar die 68U met MiMo blaast redelijk goed overal doorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met aan te geven exact welke Ziggo modem. Sommige van de meer recente zijn zowel qua routering als WiFi prima met een AC68U te vergelijken. Zonder te weten welke het is, is het voorbarig om gelijk af te doen, vooral omdat in dat geval de modemrouter wel 5GHz aankan en die WR-1043ND dinosaurus dat niet kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:51:
Begin eens met aan te geven exact welke Ziggo modem. Sommige van de meer recente zijn zowel qua routering als WiFi prima met een AC68U te vergelijken. Zonder te weten welke het is, is het voorbarig om gelijk af te doen, vooral omdat in dat geval de modemrouter wel 5GHz aankan en die WR-1043ND dinosaurus dat niet kan.
Het is een UBEE EVW321B modem. Meen je dat? Zijn die dingen echt zoveel beter geworden? De oude UBEE waren echt dramatisch, daarom heb ik de laatste jaren eigenlijk standaard de wifi van die apparaten uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robbartelds schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:40:
[...]

Het is een UBEE EVW321B modem. Meen je dat? Zijn die dingen echt zoveel beter geworden? De oude UBEE waren echt dramatisch, daarom heb ik de laatste jaren eigenlijk standaard de wifi van die apparaten uitgezet.
EVW321 is een middenmoter, voor nu bescheiden specs, maar redelijke implementatie. En in dit geval een dilemma:

- in 2.4GHz is de WR-1043ND zonder meer superieur
- de WR-1043ND doet geen 5GHz, de EVW321 wel, en vrij redelijk - 2x2 WiFi-n

Je zou de modem als router kunnen inzetten met alleen 5GHz aan, en dan de WR1043ND enkel als switch en AP voor 5GHz kunnen gebruiken, en dan de AC68U boven als AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
dion_b schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:41:
[...]

EVW321 is een middenmoter, voor nu bescheiden specs, maar redelijke implementatie. En in dit geval een dilemma:

- in 2.4GHz is de WR-1043ND zonder meer superieur
- de WR-1043ND doet geen 5GHz, de EVW321 wel, en vrij redelijk - 2x2 WiFi-n

Je zou de modem als router kunnen inzetten met alleen 5GHz aan, en dan de WR1043ND enkel als switch en AP voor 5GHz kunnen gebruiken, en dan de AC68U boven als AP.
Ik denk erover om het als volgt te doen:

Ziggo - Bridge - Asus als hoofdrouter gebruiken

Asus dekt het huis af op de beneden verdieping en op de eerste verdieping. Dan als AP de WR1043 op de 2e verdieping plaatsen, zodat daar een goede 2,4 ghz dekking is. Dan dus alleen beneden 5ghz maar dat vind ik niet erg.

Wat denk je hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan, maar door het andersom te doen zoals ik voorstelde heb je zelfde 2.4GHz-dekking overal (de AC68U en WR1043ND ontlopen elkaar erg weinig op dat vlak) maar nu wel 5GHz boven en beneden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Thanks, dat ga ik testen.
Pagina: 1