Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19
Hoi allemaal,

Ik ben er behoorlijk lange tijd uit geweest qua PC gaming, maar ben sinds kort weer begonnen. Heb een PC gekocht via marktplaats welke inmiddels aardig voldoet, maar ben even zoekende naar wat nou verstandig is qua upgrades. Daarbij heb ik altijd een AMD pc gehad en als ik me er nu goed in heb verdiept is AMD en gaming niet echt meer je van het (zover dat al was). Ik wil het dus bij Intel houden, tenzij anders geadviseerd uiteraard.

Opzich werkt het systeem prima en speel ik spellen als Battlefield Hardline (eigenlijk enkel multiplayer) en wil in de toekomst ook dergelijke shooters blijven spelen uiteraard.

Momenteel heb ik het volgende systeem:
Moederbord: Asrock H61M-GS
CPU: Intel I5 3550
VGA: Zotac GeForce GTX 670 2GB AMP! Edition
RAM: Kingston HyperX 8gb 1600mhz
SSD: 256gb Samsung EVO750
HDD: 1000GB

Ik zoek een?
Mijn gevoel zegt me dat ik als eerste het moederbord en de cpu moet vervangen. Ik dacht aan:
Moederbord: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
CPU: Intel Core i5-6600K

Moederbord lijkt me prima, geen bijzonderheden volgens mij maar gewoon een goed bordje. Correct me if i'm wrong!

CPU komt vaak naar voren bij adviezen rondom een Game PC dus vandaar dat ik hier op uit gekomen ben. Indien een andere CPU (wellicht goedkoper of duurder) meerwaarde biedt, dan hoor ik dat ook graag!

Als deze geupgrade zijn zou ik denke aan de VGA. Welke? Écht geen idee! Kaartje rond de 200 euro lijkt me prima, mag ook iets meer zijn, maar dat is afhankelijk van de meerwaarde.

Wat is je budget?
geheel afhankelijk van de meerwaarde van duurdere componenten. Ik ben bereid ergens extra voor te betalen mits de meerwaarde in verhouding is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ben er even uitgeweest en weinig ervaring met intel. Gigabyte moederbord voorheen gehad en beviel prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil liever niet overklokken. Het moet gewoon een goede game pc zijn die niet elk jaar geupgrade hoeft te worden, maar hoeft ook geen 5 jaar mee te gaan.

Mocht ik ergens niet duidelijk over zijn geweest, dan alvast mijn excuses >.<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliwier30
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09-2021

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:17:
Hoi allemaal,

Ik ben er behoorlijk lange tijd uit geweest qua PC gaming, maar ben sinds kort weer begonnen. Heb een PC gekocht via marktplaats welke inmiddels aardig voldoet, maar ben even zoekende naar wat nou verstandig is qua upgrades. Daarbij heb ik altijd een AMD pc gehad en als ik me er nu goed in heb verdiept is AMD en gaming niet echt meer je van het (zover dat al was). Ik wil het dus bij Intel houden, tenzij anders geadviseerd uiteraard.

Opzich werkt het systeem prima en speel ik spellen als Battlefield Hardline (eigenlijk enkel multiplayer) en wil in de toekomst ook dergelijke shooters blijven spelen uiteraard.

Ik zoek een?
Mijn gevoel zegt me dat ik als eerste het moederbord en de cpu moet vervangen. Ik dacht aan:

Moederbord lijkt me prima, geen bijzonderheden volgens mij maar gewoon een goed bordje. Correct me if i'm wrong!

CPU komt vaak naar voren bij adviezen rondom een Game PC dus vandaar dat ik hier op uit gekomen ben. Indien een andere CPU (wellicht goedkoper of duurder) meerwaarde biedt, dan hoor ik dat ook graag!

Als deze geupgrade zijn zou ik denke aan de VGA. Welke? Écht geen idee! Kaartje rond de 200 euro lijkt me prima, mag ook iets meer zijn, maar dat is afhankelijk van de meerwaarde.

Wat is je budget?
geheel afhankelijk van de meerwaarde van duurdere componenten. Ik ben bereid ergens extra voor te betalen mits de meerwaarde in verhouding is.

Nee, ben er even uitgeweest en weinig ervaring met intel. Gigabyte moederbord voorheen gehad en beviel prima.

Ik wil liever niet overklokken. Het moet gewoon een goede game pc zijn die niet elk jaar geupgrade hoeft te worden, maar hoeft ook geen 5 jaar mee te gaan.

Je geeft aan dat je niet wilt overklokken maar kiest vervolgens wel een unlocked CPU. Als je niet wilt overklokken kan je beter de https://tweakers.net/pric...l-core-i5-6600-boxed.html kiezen. Een ander moederbord zou ook goed zijn aangezien je niet wilt overklokken, de https://tweakers.net/pric...igabyte-ga-b150-hd3p.html bijvoorbeeld.

PSN: TiS_x_ChaozZ | https://soundcloud.com/skarbamusic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Ik denk dat je beter je gpu kan upgraden. 1060 of een rx 470 is al een stuk sterker dan de 670 die je nu hebt.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Oliwier30 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:28:
[...]

Je geeft aan dat je niet wilt overklokken maar kiest vervolgens wel een unlocked CPU. Als je niet wilt overklokken kan je beter de https://tweakers.net/pric...l-core-i5-6600-boxed.html kiezen. Een ander moederbord zou ook goed zijn aangezien je niet wilt overklokken, de https://tweakers.net/pric...igabyte-ga-b150-hd3p.html bijvoorbeeld.
Dankjewel! scheelt ook nog geld ook haha :-) ik heb daar inderdaad niet specifiek naar gekeken. Overklokken mag trouwens wel, maar daarvoor wil ik het niet kopen :-)
shadvet schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:44:
Ik denk dat je beter je gpu kan upgraden. 1060 of een rx 470 is al een stuk sterker dan de 670 die je nu hebt.
Is dat dan ook eerder nodig dan het moederbord en cpu?

[ Voor 17% gewijzigd door crimby op 04-10-2016 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:45:
[...]

Dankjewel! scheelt ook nog geld ook haha :-) ik heb daar inderdaad niet specifiek naar gekeken. Overklokken mag trouwens wel, maar daarvoor wil ik het niet kopen :-)

Is dat dan ook eerder nodig dan het moederbord en cpu?
Als je het niet per se wilt doen kan je beter de centen besparen.

Een betere GPU zou wel je prestaties in games verder omhoog krikken dan een CPU en Moederbord. Maar je kunt ze het best gewoon allebei vervangen als je future proof wilt zijn.

Je CPU is niet heel verkeerd namelijk, ik heb erger gezien.

[ Voor 29% gewijzigd door Oliwier30 op 04-10-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Oliwier30 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:46:
[...]

Als je het niet per se wilt doen kan je beter de centen besparen.

Een betere GPU zou wel je prestaties in games verder omhoog krikken dan een CPU en Moederbord. Maar je kunt ze het best gewoon allebei vervangen als je future proof wilt zijn.

Je CPU is niet heel verkeerd namelijk, ik heb erger gezien.
Oke! Het idee is ook om alles uiteindelijk te upgraden. Maar vanwege de kosten doe ik het in stappen (kan best zijn maand later de volgende stap).
Eerst VGA dus? en dan een 1060? Deze bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Videokaart lijkt me ook de hoogste prio hebben. Een videokaart nu, sluit een CPU+Mobo upgrade later niet uit, dus het lijkt me logisch inderdaad eerst de videokaart te doen en dan verder te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:55:
[...]

Oke! Het idee is ook om alles uiteindelijk te upgraden. Maar vanwege de kosten doe ik het in stappen (kan best zijn maand later de volgende stap).
Eerst VGA dus? en dan een 1060? Deze bijvoorbeeld?
Die is wel erg goedkoop, lijkt mij een foutje van de webshop. Of een hele goed aanbieding.

Je zou ook voor een 480 kunnen gaan, maar dit zijn 2 mooie kaartjes:

https://tweakers.net/pric...si-radeon-rx-480-8gb.html

https://tweakers.net/pric...1060-windforce-oc-6g.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een GPU. Ik draai nu alle games nog met een stock 3570K en een RX480 zonder issues. BF1 liep ook prima.

Vraag: Kingston HyperX 8gb 1600mhz << is dit een enkel stripje van 8 GB? Want dan zou ik een 2e van hetzelfde merk/type/model erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Suicyder schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:04:
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een GPU. Ik draai nu alle games nog met een stock 3570K en een RX480 zonder issues. BF1 liep ook prima.

Vraag: Kingston HyperX 8gb 1600mhz << is dit een enkel stripje van 8 GB? Want dan zou ik een 2e van hetzelfde merk/type/model erbij kopen.
Oke thanks!

Wat betreft de ram... dat is dus een beetje een dingetje... op een of andere manier leest mijn moederbord maar 1 stripje. Doe ik de strip in een ander slot, werkt dit ook prima, maar doe ik er 2 in dan blijft ie er maar 1 lezen. Ik kan in de bios geen setting hiervoor vinden, dus wellicht hier een tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
crimby schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:19:
[...]
Wat betreft de ram... dat is dus een beetje een dingetje... op een of andere manier leest mijn moederbord maar 1 stripje. Doe ik de strip in een ander slot, werkt dit ook prima, maar doe ik er 2 in dan blijft ie er maar 1 lezen. Ik kan in de bios geen setting hiervoor vinden, dus wellicht hier een tip voor?
Ik neem aan dat je beide geheugenbankjes al los van elkaar getest hebt? Dus ze werken beiden als ze als enige in de machine zitten? Zo niet, dan even proberen :)
Het bord kan 2x 8GB maximaal aan begrijp ik zo snel.

Als je ze er beiden in hebt zitten, kan je ook een keer met bijvoorbeeld CPU-Z kijken onder het tabje memory of ze daar wel of niet beiden bij staan.

Ondertussen bedenk ik vast nog wel iets :P

edit:
Je kan ook altijd nog even kijken welke BIOS versie op het bordje staat. Ondanks dat het wat meer werk is (en ik de flash met 1 bankje zou doen voor de zekerheid) kan een update meer compatibiliteit opleveren mbt het geheugen als ze daadwerkelijk beide 100% werken en je niet de laatste bios hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Suicyder op 04-10-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Suicyder schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:24:
[...]

Ik neem aan dat je beide geheugenbankjes al los van elkaar getest hebt? Dus ze werken beiden als ze als enige in de machine zitten? Zo niet, dan even proberen :)
Het bord kan 2x 8GB maximaal aan begrijp ik zo snel.

Als je ze er beiden in hebt zitten, kan je ook een keer met bijvoorbeeld CPU-Z kijken onder het tabje memory of ze daar wel of niet beiden bij staan.

Ondertussen bedenk ik vast nog wel iets :P
helaas allemaal al gedaan. De PC kwam met 2x 4gb. De PC las helaas maar 4gb. Vervolgens heb ik beide bankjes apart getest in beide slots, maar het bleef op 4gb helaas.

CPU-Z leest ook maar 1 bankje...

In de BIOS zie ik wel continu Single channel modus staan, maar dat zou niet het probleem moeten zijn toch?

Overigens toen ik de PC op marktplaats kocht, zei de verkoper ook dat er 8gb is zat.. nu heb ik daar prima compensatie voor gekregen en kon ik 1x8gb voor terug kopen... maar ergens lijkt iets mis te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
crimby schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:29:
[...]
In de BIOS zie ik wel continu Single channel modus staan, maar dat zou niet het probleem moeten zijn toch?
Dit zou dus Dual-channel moeten worden zodra je 2 identieke geheugenbankjes erin stopt (let wel identiek). Wel zijn er dus BIOS updates geweest (laatste is ook alweer 2013) voor memory compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Suicyder schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:33:
[...]

Dit zou dus Dual-channel moeten worden zodra je 2 identieke geheugenbankjes erin stopt (let wel identiek). Wel zijn er dus BIOS updates geweest (laatste is ook alweer 2013) voor memory compatibility.
Oh ga ik vanavond meteen even doen :) ik laat je de resultaten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Suicyder schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:33:
[...]

Helaas na bios update nog steeds maar 1 bankje. Geld het dan nog steeds eerst VGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat moederbord is dan wellicht kapot op dat vlak, of de cpu zit niet goed in zijn socket (krom pinnetje of wat). Daarnaast moet het geheugen op bepaalde plaatsen, kijk in de handleiding waar de eerste en tweede module moeten zitten. Je kan ook goed kijken of er pinnetjes krom zitten in de sockets voor de ram.

Je hoeft naast je GPU niets te upgraden, maar een defect mobo is wellichjt wel een goede reden de boel weg te doen. Maar zou het mobo wel goed zijn, dan win je met een nieuwe mobo/CPU/ram wellicht 1 a 2 fps. Een hele investering voor iets dat je niet eens merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17
crimby schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:17:
Hoi allemaal,

Ik zoek een?

Wat is je budget?

Je hebt op mp een 2e hands pc op de kop getikt.
gezien de specs zal ik niet meer uitgeven dan een 2e hands gtx970.
Wil je een nieuwe cpu/mobo/gpu waarom heb je dan in eerste instantie een 2e hands pc op mp gekocht? Dan kon je beter alles gelijk nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
SonyEricsson schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:06:
[...]

Je hebt op mp een 2e hands pc op de kop getikt.
gezien de specs zal ik niet meer uitgeven dan een 2e hands gtx970.
Wil je een nieuwe cpu/mobo/gpu waarom heb je dan in eerste instantie een 2e hands pc op mp gekocht? Dan kon je beter alles gelijk nieuw kopen.
Er zijn tal van goede redenen waarom iemand eerst een PC op MP koopt en vervolgens, na enige tijd, deze te upgraden. Zo heb ik bv net een huis gekocht en kon niet nog eens 1000 euro of meer missen om een nieuwe PC te kopen die helemaal naar wens was...

Daarbij, ongeacht de PC van markplaats komt of niet, heeft een PC wel eens een upgrade nodig. Ook als je deze nieuw koopt voor misschien zelfs wel 2000 euro.

Je advies snap ik niet helemaal. Gezien mijn specs zou ik minder goed upgraden? Dan kom ik er nooit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Reepje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:10:
Dat moederbord is dan wellicht kapot op dat vlak, of de cpu zit niet goed in zijn socket (krom pinnetje of wat). Daarnaast moet het geheugen op bepaalde plaatsen, kijk in de handleiding waar de eerste en tweede module moeten zitten. Je kan ook goed kijken of er pinnetjes krom zitten in de sockets voor de ram.

Je hoeft naast je GPU niets te upgraden, maar een defect mobo is wellichjt wel een goede reden de boel weg te doen. Maar zou het mobo wel goed zijn, dan win je met een nieuwe mobo/CPU/ram wellicht 1 a 2 fps. Een hele investering voor iets dat je niet eens merkt.
Bedankt! Zoals de meeste, en jij ook, aangeven wordt het dan dus voorlopig eerst maar een GPU. Mocht ik 16gb nodig hebben ga ik alsnog kijken naar een nieuw mobo of nieuwe cpu en mobo vanwege de socket (wil geen 100 euro uitgeven aan een 1155 socket mobo om vervolgens er geen nieuwe cpu in te kunnen doen >.<)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
crimby schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:34:
[...]

Er zijn tal van goede redenen waarom iemand eerst een PC op MP koopt en vervolgens, na enige tijd, deze te upgraden. Zo heb ik bv net een huis gekocht en kon niet nog eens 1000 euro of meer missen om een nieuwe PC te kopen die helemaal naar wens was...

Daarbij, ongeacht de PC van markplaats komt of niet, heeft een PC wel eens een upgrade nodig. Ook als je deze nieuw koopt voor misschien zelfs wel 2000 euro.

Je advies snap ik niet helemaal. Gezien mijn specs zou ik minder goed upgraden? Dan kom ik er nooit....
Het is niet aanvallend bedoeld, zo moet je het niet zien. Ik kan natuurlijk niet zien hoeveel tijd er tussen koop en upgrade is geweest. Het klinkt voor mij iig als niet zo lang geleden(minder als een maand) en dat is natuurlijk wel zonde van het geld als je erna gelijk met allemaal nieuwe producten gaat upgraden.

Mijn advies voor een 2ehands gtx970 is duidelijk uit te leggen. Aangezien je niet vies bent van 2e hands zou ik deze adviseren omdat deze prijstechnisch gewoon momenteel het beste is. Haal je een betere perfomance kaart, doe je deze kaart geen plezier mee omdat je cpu niet meer helemaal up to date is. Haal je een nieuwe gtx970 dan doe je je portemonnee weer te kort (vooral in verhouding dat je de rest ook 2e hands hebt gehaald)

Hoe dan ook. Welke gpu je ook erin wilt zetten, meer dan 1,5-2 jaar gamen ga je het niet meer.
Ik zou dus zelf een gtx970 erin zetten en lekker de komende 1,5 jaar op 1080p gamen.
En tegen die tijd een nieuwe mobo/cpu/gpu/ram erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

SonyEricsson schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:49:
[...]

Het is niet aanvallend bedoeld, zo moet je het niet zien. Ik kan natuurlijk niet zien hoeveel tijd er tussen koop en upgrade is geweest. Het klinkt voor mij iig als niet zo lang geleden(minder als een maand) en dat is natuurlijk wel zonde van het geld als je erna gelijk met allemaal nieuwe producten gaat upgraden.

Mijn advies voor een 2ehands gtx970 is duidelijk uit te leggen. Aangezien je niet vies bent van 2e hands zou ik deze adviseren omdat deze prijstechnisch gewoon momenteel het beste is. Haal je een betere perfomance kaart, doe je deze kaart geen plezier mee omdat je cpu niet meer helemaal up to date is. Haal je een nieuwe gtx970 dan doe je je portemonnee weer te kort (vooral in verhouding dat je de rest ook 2e hands hebt gehaald)

Hoe dan ook. Welke gpu je ook erin wilt zetten, meer dan 1,5-2 jaar gamen ga je het niet meer.
Ik zou dus zelf een gtx970 erin zetten en lekker de komende 1,5 jaar op 1080p gamen.
Je weet dat een 1060 goedkoper/net zo duur is als een 970? En een 1060 levert betere prestaties en verbruikt minder stroom, je bent echt beter uit met een 1060.

Ik snap niet waarom je nu nog zou adviseren om een 970 te halen, terwijl de 1060 een betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Oliwier30 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Je weet dat een 1060 goedkoper/net zo duur is als een 970? En een 1060 levert betere prestaties en verbruikt minder stroom, je bent echt beter uit met een 1060.

Ik snap niet waarom je nu nog zou adviseren om een 970 te halen, terwijl de 1060 een betere optie is.
Als je mijn bericht beter had gelezen zou je het begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

SonyEricsson schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:13:
[...]

Als je mijn bericht beter had gelezen zou je het begrijpen.
Ik heb je hele bericht gelezen, je hoeft niet zo kinderachtig te reageren.

Aangezien de 970 al een wat oudere kaart is snap ik niet waarom je die adviseert.

In mijn ogen lijkt de 1060 mij een betere optie. Hij kost niet veel meer en levert betere prestaties met minder stroomverbruik.

Waarom zou je nu de 970 kopen om over 1,5/2 jaar weer te upgraden? Dan ben je meer geld kwijt, kan je beter meteen een nieuwe 1060 kopen, i.p.v een 2e hands 970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Oliwier30 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:23:
[...]

Ik heb je hele bericht gelezen, je hoeft niet zo kinderachtig te reageren.

Aangezien de 970 al een wat oudere kaart is snap ik niet waarom je die adviseert.

In mijn ogen lijkt de 1060 mij een betere optie. Hij kost niet veel meer en levert betere prestaties met minder stroomverbruik.

Waarom zou je nu de 970 kopen om over 1,5/2 jaar weer te upgraden? Dan ben je meer geld kwijt, kan je beter meteen een nieuwe 1060 kopen, i.p.v een 2e hands 970.
Het gaat hier over een tweedehands 970. De prijs/performance van een tweedehands 970 is toch echt stukken beter dan de 1060. Ook zitten er niet zulke grote verschillen tussen de 970 en de 1060 dat de 1060 magischer wijze vele malen langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

Ardjee schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

Het gaat hier over een tweedehands 970. De prijs/performance van een tweedehands 970 is toch echt stukken beter dan de 1060. Ook zitten er niet zulke grote verschillen tussen de 970 en de 1060 dat de 1060 magischer wijze vele malen langer mee gaat.
https://nl.hardware.info/...tx-1060-vsnanderenkaarten

Alsof een 1060 niet 2e hands te kopen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
SonyEricsson schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:49:
[...]

Thanks voor je uitleg, ik vatte het inderdaad zo'n beetje zo op.... maar nu niet meer :-) Ik ben eigenlijk helemaal niet van de 2e hands, maar nu moest ik een keus maken. Nu kunnen gamen met een 2e hands systeem of een maand/2 maanden wachten en dan kunnen gamen.
Dit was opzich een mooie deal voor een compleet systeem (incl toetsenbord, muis en monitor) en kon ik direct aan de slag.

Nu ben ik aan het kijken om langzaam upgrades uit te voeren. Uitbreiding van een SSD zit er net in dus nu ben ik aan het kijken naar de volgende.

De games die ik nu speel laten het toe om nog even met dit systeem te doen, maar zo nu en dan in dat kastje hobbyen vind ik ook leuk :) Dus ik ben alvast aan het oriënteren wat er geupgrade moet worden en vooral in welke volgorde.
Het is wel zo, dat als ik het nu upgrade dan wil ik dat ook zonder concessies uitvoeren. Als de 1060 meerwaarde biedt tov een iets goedkopere 970, zal ik voor de 1060 gaan.

Als nu de conclusie is dat de GPU als eerste aangepakt moet worden en voor nu de 1060 de beste optie is, ga ik kijken wanneer ik die 250-300 euro kan en wil missen en of dit vervolgens matched met mijn verwachtingen van de upgrade. Als ik deze NU upgrade, merk ik dan ook NU verschillen of merk ik dat pas met een game die bv eind 2017 uit komt?

Ik was, toen ik de post opende, in de veronderstelling dat ik de CPU (en daardoor het moederbord) relatief snel moest vervangen voor extra performance. Nu blijkt dat al niet het geval te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:29:
[...]

Thanks voor je uitleg, ik vatte het inderdaad zo'n beetje zo op.... maar nu niet meer :-) Ik ben eigenlijk helemaal niet van de 2e hands, maar nu moest ik een keus maken. Nu kunnen gamen met een 2e hands systeem of een maand/2 maanden wachten en dan kunnen gamen.
Dit was opzich een mooie deal voor een compleet systeem (incl toetsenbord, muis en monitor) en kon ik direct aan de slag.

Nu ben ik aan het kijken om langzaam upgrades uit te voeren. Uitbreiding van een SSD zit er net in dus nu ben ik aan het kijken naar de volgende.

De games die ik nu speel laten het toe om nog even met dit systeem te doen, maar zo nu en dan in dat kastje hobbyen vind ik ook leuk :) Dus ik ben alvast aan het oriënteren wat er geupgrade moet worden en vooral in welke volgorde.
Het is wel zo, dat als ik het nu upgrade dan wil ik dat ook zonder concessies uitvoeren. Als de 1060 meerwaarde biedt tov een iets goedkopere 970, zal ik voor de 1060 gaan.

Als nu de conclusie is dat de GPU als eerste aangepakt moet worden en voor nu de 1060 de beste optie is, ga ik kijken wanneer ik die 250-300 euro kan en wil missen en of dit vervolgens matched met mijn verwachtingen van de upgrade. Als ik deze NU upgrade, merk ik dan ook NU verschillen of merk ik dat pas met een game die bv eind 2017 uit komt?

Ik was, toen ik de post opende, in de veronderstelling dat ik de CPU (en daardoor het moederbord) relatief snel moest vervangen voor extra performance. Nu blijkt dat al niet het geval te zijn :)
Je zult zeker meteen prestatie verschillen merken, het is niet zo dat alleen nieuwe games zijn geoptimaliseerd ofzo. Alle games zullen vloeiender runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
succes met het kopen van een 2ehands gtx1060 :D op mp welgeteld 3 vanaf 275 euro
gtx 970 32 stuks vanaf 125 euro

Maar goed. Wat jij wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

SonyEricsson schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:32:
[...]

succes met het kopen van een 2ehands gtx1060 :D op mp welgeteld 3 vanaf 275 euro
gtx 970 32 stuks vanaf 125 euro

Maar goed. Wat jij wilt
Het is wat de TS wilt, misschien moet je zijn posts eens wat aandachtiger doorlezen.

Denk er ook aan dan die 970 kaarten al heel wat maanden ouder zijn dan die 1060 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Oliwier30 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:35:
[...]

Het is wat de TS wilt, misschien moet je zijn posts eens wat aandachtiger doorlezen.

Denk er ook aan dan die 970 kaarten al heel wat maanden ouder zijn dan die 1060 kaarten.
Weet je. Ik ga maar een inhoudelijk op jouw nonsens reageren. Sorry TS voor je topicverneuking.
Het is inderdaad wat TS wilt en welke upgrade het beste is voor zijn systeem. Zowel hardwarematig, prijstechnisch en uiteraard wat de wensen zijn van TS

TS zegt:

TS heeft een:
(2e hands gekocht, dus TS vindt 2e hands niet erg)

Dan wil jij een nieuwe GTX1060 adviseren? tegenover een 2ehands GTX970?
Ok jij je zin. Je kan volgens jou een gtx1060 ook 2ehands kopen ? Voor 275 mats ik je wel even omdat die op mp staat.

dan nog is er een prijsverschil van €150 euro Dus een prijsverschil van ove de 100% voor een perfomanceplus van +/- 20%?

Wat ik lekker dus ga adviseren weet je al. Ik zou die 150 in de zak steken en over 2 jaar gebruiken voor een mooie systeem upgrade. Mocht je al een 2e hands gtx1060 kunnen kopen. Grote kans is gewoon dat je daar 340 euro voor ee nieuwe betaald.
Dan is het prijsverschil al +200 euro.

En wat jij wil adviseren aan TS, Boeit me totaal niet, want ik heb al begrepen dat je er geen bal van begrijpt. Hou je dus dus prima aan je ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

SonyEricsson schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:46:
[...]

Weet je. Ik ga maar een inhoudelijk op jouw nonsens reageren. Sorry TS voor je topicverneuking.
Het is inderdaad wat TS wilt en welke upgrade het beste is voor zijn systeem. Zowel hardwarematig, prijstechnisch en uiteraard wat de wensen zijn van TS

TS zegt:

TS heeft een:
(2e hands gekocht, dus TS vindt 2e hands niet erg)

Dan wil jij een nieuwe GTX1060 adviseren? tegenover een 2ehands GTX970?
Ok jij je zin. Je kan volgens jou een gtx1060 ook 2ehands kopen ? Voor 275 mats ik je wel even omdat die op mp staat.

dan nog is er een prijsverschil van €150 euro Dus een prijsverschil van bijna 100% voor een perfomanceplus van +/- 20%?

Wat ik lekker dus ga adviseren weet je al. Ik zou die 150 in de zak steken en over 2 jaar gebruiken voor een mooie systeem upgrade. Mocht je al een 2e hands gtx1060 kunnen kopen. Grote kans is gewoon dat je daar 340 euro voor ee nieuwe betaald.
Dan is het prijsverschil al +200 euro.

En wat jij wil adviseren aan TS, Boeit me totaal niet, want ik heb al begrepen dat je er geen bal van begrijpt. Hou je dus dus prima aan je ondertitel.
crimby schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:29:
[...]

Ik ben eigenlijk helemaal niet van de 2e hands, maar nu moest ik een keus maken. Nu kunnen gamen met een 2e hands systeem of een maand/2 maanden wachten en dan kunnen gamen.

Als de 1060 meerwaarde biedt tov een iets goedkopere 970, zal ik voor de 1060 gaan.
Ik weet dat lezen moeilijk is, maar je moet iets beter je best doen.

Edit: Als je echt waar wilt voor je geld dan kan je het best meteen voor de 1070 gaan en nog die 2 maanden volhouden op je oude systeem.

Zou je later ook een 1440p Monitor voor kunnen kopen bijv. Als je daar behoefte aan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Oliwier30 op 05-10-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Relaxt mensen :-) beide adviezen zijn goede en gaan, na verduidelijking, in op mijn wensen. Ik wil liever geen 2e hands maar als dat 50% van de prijs scheelt tov 20% winst is dat iets wat ik toch ga bekijken (icm kwaliteit en garantie).

Beide waardevol dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

Je hoeft trouwens helemaal geen 1060 6Gb te halen, met een https://tweakers.net/pric...orce-gtx-1060-3gt-oc.html ben je ook al mooi opweg, het scheelt misschien een paar frames per game. Maar hij is nogsteeds sneller dan een 970/RX480 en goedkoper dan de 6GB versie.

Maar je zou zelf even rond moeten zoeken wat jou het beste uit zou komen.

Je hebt ook niet echt een budget genoemd, het is misschien handig als we een max. prijs hebben waar we naar kunnen zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Oliwier30 op 05-10-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Oliwier30 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:07:
Je hoeft trouwens helemaal geen 1060 6Gb te halen, met een https://tweakers.net/pric...orce-gtx-1060-3gt-oc.html ben je ook al mooi opweg, het scheelt misschien een paar frames per game. Maar hij is nogsteeds sneller dan een 970/RX480 en goedkoper dan de 6GB versie.

Maar je zou zelf even rond moeten zoeken wat jou het beste uit zou komen.

Je hebt ook niet echt een budget genoemd, het is misschien handig als we een max. prijs hebben waar we naar kunnen zoeken.
Ik heb expres geen budget genoemd omdat ik gewoon het beste advies wil :) natuurlijk heb ik wel iets in mijn hoofd, maar wil daardoor niet gelimiteerd worden... mijn idee is:

GPU: max 300
CPU: max 300
MOBO: max 150

maar zoals gezegd als blijkt dat een gpu van 310 aanzienlijk beter is of een cpu van 240 prijs/kwaliteit het beste is wil ik dat ook weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:19:
[...]

GPU: max 300
CPU: max 300
MOBO: max 150
Voor minder dan 300 heb je al een MOBO en CPU,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,85

Dan kan je als je wilt wat meer uitgeven aan een nieuwe SSD/GPU.

Je kunt er nu voor kiezen, je haalt nu een 970/1060.

Of je haalt later een betere GPU die wat langer meegaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Oliwier30 op 05-10-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
970 is tweedehands ook nog 200+ euro als ik het goed bekijk toch?
Oliwier30 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:28:
[...]

Voor minder dan 300 heb je al een MOBO en CPU,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,85

Dan kan je als je wilt wat meer uitgeven aan een nieuwe SSD/GPU.

Je kunt er nu voor kiezen, je haalt nu een 970/1060.

Of je haalt later een betere GPU die wat langer meegaat.
Wat betreft cpu; 6400 betere keus dan 6600 prijs/kwaliteit?
En gpu: gaat een gpu van 500 euro echt zoveel langer mee?

[ Voor 86% gewijzigd door crimby op 05-10-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:28:
970 is tweedehands ook nog 200+ euro als ik het goed bekijk toch?

[...]

Wat betreft cpu; 6400 betere keus dan 6600 prijs/kwaliteit?
En gpu: gaat een gpu van 500 euro echt zoveel langer mee?
Grootste verschil tussen 6400 en 6600 is de prijs.

En ja een 1070 gaat qua prestaties langer mee dan een 1060/970 bijv. Games vereisen steeds meer van de hardware, daarom kan je met een snellere kaart ook langer vooruit.

Edit: https://nl.hardware.info/...attlefield-4-+-frametimes hier staan een paar mooie benchmarks.

[ Voor 14% gewijzigd door Oliwier30 op 05-10-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Oliwier30 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:16:
[...]

Grootste verschil tussen 6400 en 6600 is de prijs.

En ja een 1070 gaat qua prestaties langer mee dan een 1060/970 bijv. Games vereisen steeds meer van de hardware, daarom kan je met een snellere kaart ook langer vooruit.

Edit: https://nl.hardware.info/...attlefield-4-+-frametimes hier staan een paar mooie benchmarks.
Oke! maar met de besparing van de CPU (en misschien mobo) kan de prijs van de GPU wel iets om hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

crimby schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:26:
[...]

Oke! maar met de besparing van de CPU (en misschien mobo) kan de prijs van de GPU wel iets om hoog :)
Die review gaat over de 1060, maar tussen die benchmarks staat ook de 1070 ;)

Je moet oven naar beneden scrollen in dat artikel.

Maar met een nieuwe 1070 zit je ook weer tegen de 450 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hey allemaal,

even terugkomend op deze topic. Ik overweeg om deze week een GTX1060 aan te schaffen. Budget voor de VGA is ongeveer 300 euro, maar zie enorm veel soorten en merken voor de 1060. Variërend van 270 euro tot aan 350 euro. Welke is nou dé kaart om te kopen? En 6gb lijkt me verstandiger prijs/kwaliteit tov de 3gb kaart? Klopt dat?

Ik kwam zelf uit op pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G
Maar is deze misschien een betere keus? pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G
Pagina: 1