Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Sinds vandaag de RX480 van MSI ontvangen van Amazon.

Bij het opstarten (zonder de drivers) draaien de fans tamelijk luid, na het installeren wordt de zero fan technology geïnstalleerd waarna de fans stoppen met draaien. Echter, het valt me op dat de fans een vreemd geluid maken, alsof ze ergens tegenaan botsen. Dat is echter niet het geval. De linker fan heeft er bovendien een pak minder last van dan de andere fan. Het geluid is niet zomaar het geluid van lucht die beweegt, maar je hoort heel de tijd een soort van 'tiktiktik' geluid bij het ronddraaien van de fan. Volgende link verschaft hopelijk meer duidelijk. Vanaf seconde 8 is het echt heel duidelijk dat je een tik geluid hoort bij de fan en dat lijkt me niet normaal? De GPU tikt na 10 minuten Furmark (Full HD, no AA) 76 graden aan.

De link met het tikkende fangeluid: YouTube: MSI RX 480 4GB Gaming X Fan Noise
Gelieve je geluid goed luid te zetten. Het tikkende geluid is met het blote oor te horen met een dichte kast (Corsair Obsidian 250D).

Daarnaast zie ik dat mijn RX480 in idle (Youtube bekijken, word/excel) gemakkelijk 60 graden wordt waarnade fans aangaan voor een paar seconden en dan weer uitgaan. Dit gebeurt heel de tijd en is behoorlijk irritant. Mijn vorige GTX 960 van msi werd nooit warmer dan 35 graden in idle en ik hoorde dan ook nooit de fan aangaan. Wat me opvalt is dat de Memory Clock op 1750mhz blijft staan en maar zelden naar 300mhz gaat, ook al zet ik de 'bespaar energie in desktopmodus" functie aan in Wattman. Het lukt me niet om de memory clock stabiel te krijgen en ook de core clock varieert sterk.

Alvast bedankt!

MadWeasel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik hoor niks in de video, maar het is echter wel vrij normaal voor het type fan lager dat gebruikt wordt. Zijn namelijk dubbele kogellagers (double ball bearing) en die maken nu eenmaal een tikkend geluid.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid is naar mijn gevoel wel good hoorbaar, zeker als je het geluid luid zet. Ik wist echter niet dat het aan de double ball bearing technologie zou kunnen liggen. Misschien moet ik me er dan maar bij neerleggen. Het is echter wel irritant...

Heeft er iemand ervaringen van de MSI RX480 (of van een andere custom RX 480) en die me kan vertellen of het normaal is dat een RX 480 tijdens het kijken van youtube of netflix sporadisch de 58graden celsius aantikt waarna de fans beginnen te spinnen? De memory clock staat ook steeds op 1750Mhz en gaat slechts zelden naar 300mhz. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*Bump*

Ik vind verschillende fora waar mensen een soortgelijk probleem ondervinden van de memory clock, maar die dateren van begin juli met een reference kaart. Een Radeon Crimson driver update loste voor hen het probleem op. Daarnaast vind ik op Google of het MSI forum niemand die zo'n hoge idle temperatures heeft als ik. Verschillende reviews houden het op ofwel 38° of 48° in 'idle', whatever that may be. Idle als in op de desktop? Idle als in word/excel en netflix open?

Mensen met een custom RX 480 die hierover meer informatie kunnen verschaffen? Of zit ik met een 'brakke' kaart?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hogere kloksnelheid is er met een reden, slechte kaart heeft er sowieso niks mee te maken. Hogere kloksnelheid kan bijvoorbeeld door meerdere schermen of hoog resolutie scherm.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik één scherm met de full hd resolutie. Volgens verschillende fora zou de memory clock op 300Mhz moeten blijven steken en niet constant op 1750Mhz lopen. Ik vind echter geen verklaring voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:07

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:50:
Ik gebruik één scherm met de full hd resolutie. Volgens verschillende fora zou de memory clock op 300Mhz moeten blijven steken en niet constant op 1750Mhz lopen. Ik vind echter geen verklaring voor dit probleem.
Maar als je Yotube of Netflix open hebt, dan maken die gebruik van hardwareversnelling van je videokaart (om de CPU te ontlasten) en dan gaat de core en memoryclock ook omhoog, dat is normaal.
Kun je hardwareversnelling wel uitzetten, maar dan moet je CPU alles doen, en vaak heb je dan sneller last van stotters en dergelijke bij filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:50:
Als dat scherm een 60Hz scherm is en niet een 120 of 144Hz scherm is dan zou de videokaart idle niet op 1750MHz mogen draaien. Idle is gewoon de desktop weergeven, geen filmpjes of andere dingen waar de GPU voor aan het werk moet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
-The_Mask- schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:22:
[...]

Als dat scherm een 60Hz scherm is en niet een 120 of 144Hz scherm is dan zou de videokaart idle niet op 1750MHz mogen draaien. Idle is gewoon de desktop weergeven, geen filmpjes of andere dingen waar de GPU voor aan het werk moet.
Toch zit er ergens iets niet goed (drivers, gok ik, of tooling):
FANS STOP
Completely silent during idle, multimedia or light gaming (dit geeft MSI zelf aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De fans zijn temperatuur gestuurd, als de kloksnelheid hoog blijft zal de videokaart ook warmer worden en gaan de fans eerder draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat de memory clock and core clock omhoog gaan bij het kijken van een filmpje op Netflix of YT. Echter vind ik het wel vreemd dat de memory clock op z'n maximum draait... voor een filmpje? Is dat niet wat veel voor een simpel filmpje?

Mijn vorige GTX 960 van MSI werd amper 40 graden bij zo'n zaken, deze RX 480 van MSI wordt héél gemakkelijk 58 graden en dan begint de fan te draaien. Af en aan, af en aan, om gek van te worden. Dat is toch niet normaal? Is polaris dan zo energie inefficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laatste bump. Maandag stuur ik hem wrs terug want het tikgeluid van de fan irriteert me mateloos. Vind het nog steeds vreemd dat de memory clock steeds op 1750Mhz blijft staan en binnen de 5 minuten netflix 60 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:07

Nemesizz

Untouchable

Heb je de nVidia drivers grondig verwijderd? (safemode met een programma zoals DDU), de normale uninstaller is vaak niet grondig genoeg.

Geen aparte codecpacks of iets dergelijks geïnstalleerd?
Tijdje terug was er ook iemand met een GTX1070 (even uit m'n hoofd) die bleef ook constant op hoge clocks en load, en dat kwam omdat ie een codecpack had geïnstalleerd.

Ook geen andere gekke dingen op de achtergrond bezig? (coin-miner of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

netflix is geen idle; idle is puur desktopweergave. met de fans uit zou hij inderdaad snel richting 60 graden gaan als netflix aan staat.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met DDU grondig de Nvidia drivers verwijderd, inclusief die van intel om zeker te zijn (heb een tijdje onboard gebruikt). Maakt helemaal niets uit.
Youtube muziek in de achtergrond en de MSI RX 480 tikt binnen de 5 minuten 58 graden aan. Ik dacht dat AMD z'n power efficiency beter op orde had eerlijk gezegd! :/
Geen coin miners of codecpack op dit systeem. Gescand voor virussen, ook niets gevonden. Is bovendien ook de laatste nieuwe bios voor het moederbord + een clean install.
Pagina: 1