Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 14:21
Mijn vraag:
Welke zou ik nemen? De LR of PRO? Heeft de PRO ook een "Long Range" of gaat de LR echt 'verder' qua bereik?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb momenteel een Technicolor TC7210 Ziggo router met firmware STF0.76.07 waarop je helaas niet meer de DNS kunt veranderen. Ik heb verder nog een Linksys EA6400 als accespoint aktief.

Op de TC7210 heb ik enkel 2.4Ghz aktief ivm issues als je gelijkertijd gebruikt.

Ik heb een aantal apparaten die enkel met 2.4 Ghz werken, onze nieuwe tablets/smartphones werken op 5Ghz.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb diverse forum posts van hier en extern gevolgt om internet snel/stabiel te maken. Het valt mij op dat Facebook, Facebook Messenger en Whatsapp soms blijven steken, als ik dan WiFi uitzet, via 4G ga werkt het weer. Dit is mij ook opgevallen bij andere Ziggo klanten, dus niet op mijn eigen thuisnetwerk. Ik vermoed toch DNS issues, toen ik DNS zelf kon aanpassen had ik dit niet, die Ziggo DNS sever zijn gewoon slecht.

Extra vraag:
Wie heeft er ervaring met de Ubiquiti's en heeft deze issues niet meer?

Beste antwoord (via hawkeye73 op 05-10-2016 08:25)

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 23:04
Ik denk dat je inderdaad beter uit bent met pro's. Lager zendvermogen en betere antenneconfiguratie maken dat accesspoint veel beter geschikt voor wat jij wilt doen (tenzij je op het platteland woont en ook dekking wilt hebben op je akker).

Ik denk ook dat 3x Pro zware overkill is. Je moet wel erg ruig beton hebben als 2x Pro te weinig is voor een normaal woonhuis (1x Pro is in veel gevallen al voldoende).

Dan kun je dat geld denk ik beter stoppen in een router. Zeker gezien de klachten die je meldt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjornski
Welk probleem probeer je op te lossen, want dat is me nou niet helemaal duidelijk.

Wil je een DHCP server hebben waar je wel de DNS in kan stellen?
(dat kan niet met de Ubiquiti APs, daarvoor heb je een router nodig. Die LinkSys zou dat denk ik wel kunnen.)

Heb je problemen met je WiFi bereik?
(In dat geval is plaatsing belangrijker dan zendvermogen denk ik. De LR varianten zou ik zelf alleen buiten gebruiken. Misschien is meerdere lite AP's plaatsen een optie, bijvoorbeeld op elke verdieping één.)

Is er wel bereik, maar vallen verbindingen gewoon weg?

Als FB, FBM of WA "blijven steken", werken andere sites dan nog normaal? Precies hoe heb je die Linksys router nu precies in je netwerk geplaatst?

In zijn algemeenheid, wat voor mij goed werkt is de Ziggo router in bridge modus, met WiFi uit. Achter de Ziggo router plaats je dan een echte router (bijvoorbeeld een EdgeRouter Lite) en één of meer AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
hoe moet ik dit uitleggen. Door de bekabeling (1 UTP van meterkast naar zolder, zolder zit verdeling naar huis) wil ik geen dubbele NAT krijgen door nieuwe router en tc7210. tc7210 al in bridge mode laten zetten maar na een tijdje ging snelheid van 300/30 naar 70/2 enzo. Tijdklok geinstalleerd om te resetten maar soms zelfs in die tijd/dag verlies van snelheid. TC7210 (of Linksys EA6400) is klereding maar ze vervangen deze niet voor een Cisco. Het is nu redelijk stabiel, alleen FB, Messenger en Whatsapp soms niet. Zie je ook als FB dan externe dingen moet laden (DNS).

Ik wil van mijn losse APs af die niet met elkaar communiceren (MESH), vandaar mij oog op Ubiquiti.

Na lezen specs enzo dacht ik dit:

2x LR (prijs verschil 20 euro verwaarloosbaar tov Lite)
1x Pro (die kan ik dan in huiskamer bridgen met andere switch (TV, AndroidTV, console, DVR)

Misschien toch eens denken aan zo'n EdgeRouter of die USG variant? (ook te managen via controller software). Misschien dat de Linksys niet zo goed omgaat met het bridge gebeuren. Heb jij ook een TC7210?
Bjornski schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:55:
Welk probleem probeer je op te lossen, want dat is me nou niet helemaal duidelijk.

Wil je een DHCP server hebben waar je wel de DNS in kan stellen?
(dat kan niet met de Ubiquiti APs, daarvoor heb je een router nodig. Die LinkSys zou dat denk ik wel kunnen.)

Heb je problemen met je WiFi bereik?
(In dat geval is plaatsing belangrijker dan zendvermogen denk ik. De LR varianten zou ik zelf alleen buiten gebruiken. Misschien is meerdere lite AP's plaatsen een optie, bijvoorbeeld op elke verdieping één.)

Is er wel bereik, maar vallen verbindingen gewoon weg?

Als FB, FBM of WA "blijven steken", werken andere sites dan nog normaal? Precies hoe heb je die Linksys router nu precies in je netwerk geplaatst?

In zijn algemeenheid, wat voor mij goed werkt is de Ziggo router in bridge modus, met WiFi uit. Achter de Ziggo router plaats je dan een echte router (bijvoorbeeld een EdgeRouter Lite) en één of meer AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-07 15:34
hawkeye73 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:42:
gaat de LR echt 'verder' qua bereik?
Ja. Maar it takes two to tango, met WiFi (en andere dingen) ligt het ook aan het andere apparaat. Als dit een goedkope WiFi ontvanger is van enkele eurotjes zal je het verschil totaal niet merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 10:17
Wat betreft de verschillen tussen de accesspoints: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

De LR heeft dus betere range dan de PRO.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjornski
Als ik je verhaal goed begrijp, dan heb je problemen met DNS (requests die niet worden beantwoord?) en het probleem dat de snelheid na verloop van tijd inzakt. Beiden hebben waarschijnlijk niks met je wifi-dekking te maken. Ik neem aan dat dit ook via een kabeltje is te reproduceren. Het is me nog niet helemaal duidelijk of/waarom dit alleen optreedt bij FB, FBM en WhatsApp. Of treedt het ook op bij andere sites/diensten?

Maar, er vanuit gaande dat de DNS inderdaad brak is;
Wat je zou kunnen proberen is om de DHCP server in de Technicolor modem uit te zetten en dit door de Linksys te laten doen. Die laat je dan gewoon als DNS adressen GoogleDNS uitgeven (8.8.8.8 en 8.8.4.4).
Om nog eenvoudiger te testen kun je ook in Windows even hard de DNS op GoogleDNS zetten, om te kijken of het dan wel goed werkt.
Ik heb in het verleden wel last gehad van DNS issues met Ziggo, maar ook van een brakke DNS-cache implementatie in diverse routers. Vandaar de suggestie om rechtstreeks naar GoogleDNS te gaan.

Als de snelheid inzakt, dan kan het zijn dat je gewoon last hebt van de overboeking. Ook dat merk ik, ik haal niet altijd de volle snelheid, maar dat herstelt zich dan na enige tijd weer vanzelf.
Als je snelheid consequent, aantoonbaar inzakt en niet meer herstelt, dan zou ik eerst je bekabeling (laten) checken. Als de kwaliteit van het koper niet okee is, zal de modem vanzelf terugschalen naar een lagere snelheid.

Als de bekabeling meetbaar/aantoonbaar in orde is, zou ik aandringen op het vervangen van je modem.

Dubbele nat wil je inderdaad hoe dan ook niet hebben. Je kunt die EA6400 natuurlijk prima als AP gebruiken. Haalt het waarschijnlijk niet bij die Ubiquiti APs, maar met DD-WRT erop kun je denk ik wel redelijke resultaten halen.

Het verschil tussen de LR, en de Lite en Pro is, dat de LR een hogere max transmit-power heeft. Dat heeft eigenlijk alleen zin, als de andere kant met een even zo hoge transmit power terug kan praten of als er heel weinig interferentie is.
Als dat niet het geval is, dan zorgt dat extra vermogen het alleen maar voor extra interferentie. (Het AP roept heel hard, maar kan door het overige geroezemoes het zachtere antwoord niet verstaan. Het heel hard roepen zorgt dan alleen maar voor meer lawaai.)

Vaak wordt de kwaliteit van het ontvangst beter als het AP dichter bij is en met minder vermogen uitzend. Zodoende interfereert het AP minder met andere APs in de buurt op dezelfde frequentie, wat meer airtime oplevert. Je client zal dan ook sneller roamen naar een AP die dichter in de buurt is en dus beter in staat is om het verkeer af te handelen.

Ik zou dus kiezen voor twee lites en een pro (als je de bridge-functie per se nodig hebt), of voor LR's die je even netjes inmeet / terugschroeft zodat je niet de situatie creëert dat je telefoon op zolder blijft hangen aan het AP in de kelder.

Tot slot; kijk ook even kritisch naar je switches. Als je een losse switch hebt en als die te warm wordt, dan zou dat kunnen zorgen voor packet-loss en het enorm inzakken van je snelheid. Maar, dat zou dan ook merkbaar moeten zijn als je bijvoorbeeld iets kopieert van/naar een NAS.

offtopic:
ter info: Ik had een Cisco EPC modem en heb nu, na het wijzigen naar een iets sneller zakelijk abonnement, een Hitron CGN-4. Ik heb heel in het begin die EPC nog even als router gebruikt, maar dat was niet echt een succes. Nu heb ik een routed subnet (5 IP's) en staat de modem dus per definitie in bridge modus.

Voordat ik met Ubiquiti APs aan de slag ging, heb ik jaren lang een WNDR3700 als AP met DD-WRT gebruikt. Dat werkte prima, alleen heb ik het bij de overstap naar AC wireless toch wat professioneler aangepakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bjornski op 04-10-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Bjornski,

Helaas kan dat dus niet in de TC7210 sinds de laatste firmware. je kunt niet DHCP uitzetten of DNS aanpassen. Anders had ik inderdaad zelf DHCP aangezet met goede scope opties of DNS veranderd :(

Het is inderdaad ook via kabel maar niet zo vaak. De draadloze apparaten zoals iPhone/iPad en Samsung S7 en tablets hebben er echt last van. Lijkt wel of de Windows clients zich zelf opnieuw DNS flushen of beter hiermee omgaan. (alle clients hebben DNS info van DHCP, alleen mijn NAS heeft eigen settings).

Ik heb in die zin geen last van overboeking omdat de speedtests altijd wel lekker gaan, mijn NAS download veel automatisch en dat klopt op zich wel.

Om terug te komen op de vraag. Die is beantwoord door jouw info en reacties. Merci allemaal :)
Bjornski schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:22:
[...]

Als ik je verhaal goed begrijp, dan heb je problemen met DNS (requests die niet worden beantwoord?) en het probleem dat de snelheid na verloop van tijd inzakt. Beiden hebben waarschijnlijk niks met je wifi-dekking te maken. Ik neem aan dat dit ook via een kabeltje is te reproduceren. Het is me nog niet helemaal duidelijk of/waarom dit alleen optreedt bij FB, FBM en WhatsApp. Of treedt het ook op bij andere sites/diensten?

Maar, er vanuit gaande dat de DNS inderdaad brak is;
Wat je zou kunnen proberen is om de DHCP server in de Technicolor modem uit te zetten en dit door de Linksys te laten doen. Die laat je dan gewoon als DNS adressen GoogleDNS uitgeven (8.8.8.8 en 8.8.4.4).
Om nog eenvoudiger te testen kun je ook in Windows even hard de DNS op GoogleDNS zetten, om te kijken of het dan wel goed werkt.
Ik heb in het verleden wel last gehad van DNS issues met Ziggo, maar ook van een brakke DNS-cache implementatie in diverse routers. Vandaar de suggestie om rechtstreeks naar GoogleDNS te gaan.

Als de snelheid inzakt, dan kan het zijn dat je gewoon last hebt van de overboeking. Ook dat merk ik, ik haal niet altijd de volle snelheid, maar dat herstelt zich dan na enige tijd weer vanzelf.
Als je snelheid consequent, aantoonbaar inzakt en niet meer herstelt, dan zou ik eerst je bekabeling (laten) checken. Als de kwaliteit van het koper niet okee is, zal de modem vanzelf terugschalen naar een lagere snelheid.

Als de bekabeling meetbaar/aantoonbaar in orde is, zou ik aandringen op het vervangen van je modem.

Dubbele nat wil je inderdaad hoe dan ook niet hebben. Je kunt die EA6400 natuurlijk prima als AP gebruiken. Haalt het waarschijnlijk niet bij die Ubiquiti APs, maar met DD-WRT erop kun je denk ik wel redelijke resultaten halen.

Het verschil tussen de LR, en de Lite en Pro is, dat de LR een hogere max transmit-power heeft. Dat heeft eigenlijk alleen zin, als de andere kant met een even zo hoge transmit power terug kan praten of als er heel weinig interferentie is.
Als dat niet het geval is, dan zorgt dat extra vermogen het alleen maar voor extra interferentie. (Het AP roept heel hard, maar kan door het overige geroezemoes het zachtere antwoord niet verstaan. Het heel hard roepen zorgt dan alleen maar voor meer lawaai.)

Vaak wordt de kwaliteit van het ontvangst beter als het AP dichter bij is en met minder vermogen uitzend. Zodoende interfereert het AP minder met andere APs in de buurt op dezelfde frequentie, wat meer airtime oplevert. Je client zal dan ook sneller roamen naar een AP die dichter in de buurt is en dus beter in staat is om het verkeer af te handelen.

Ik zou dus kiezen voor twee lites en een pro (als je de bridge-functie per se nodig hebt), of voor LR's die je even netjes inmeet / terugschroeft zodat je niet de situatie creëert dat je telefoon op zolder blijft hangen aan het AP in de kelder.

Tot slot; kijk ook even kritisch naar je switches. Als je een losse switch hebt en als die te warm wordt, dan zou dat kunnen zorgen voor packet-loss en het enorm inzakken van je snelheid. Maar, dat zou dan ook merkbaar moeten zijn als je bijvoorbeeld iets kopieert van/naar een NAS.

offtopic:
ter info: Ik had een Cisco EPC modem en heb nu, na het wijzigen naar een iets sneller zakelijk abonnement, een Hitron CGN-4. Ik heb heel in het begin die EPC nog even als router gebruikt, maar dat was niet echt een succes. Nu heb ik een routed subnet (5 IP's) en staat de modem dus per definitie in bridge modus.

Voordat ik met Ubiquiti APs aan de slag ging, heb ik jaren lang een WNDR3700 als AP met DD-WRT gebruikt. Dat werkte prima, alleen heb ik het bij de overstap naar AC wireless toch wat professioneler aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Klopt maar de ontvangers zijn iPhon6, S7 Edge... niet de minste qua WiFi snelheid. Ik haal ook goede snelheden (290 Mbit/s) op 5 Ghz maar wil het verdelen op de verdiepingen beter regelen. Zoals ik zei denk voor mij beste 2xLR en 1xPRO. merci
RobinF schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:04:
[...]

Ja. Maar it takes two to tango, met WiFi (en andere dingen) ligt het ook aan het andere apparaat. Als dit een goedkope WiFi ontvanger is van enkele eurotjes zal je het verschil totaal niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Ik las het! Super. 2xLR en 1xPRO dus :) merci
Saeverix schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:06:
Wat betreft de verschillen tussen de accesspoints: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

De LR heeft dus betere range dan de PRO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hawkeye73 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:36:
Ik las het! Super. 2xLR en 1xPRO dus :) merci

[...]
Hoe groot woon je dan???

Bedenk dat de Pro duidelijk betere specs heeft binnen z'n bereik, waarbij vooral de 5GHz 3x3 MiMo (vs 2x2 bij de LR) van belang is. Meer antennes betekent beter opvangen van reflecties, wat dus binnenhuis neerkomt op beter om hoeken/door deuropeningen/trapgaten signalen kunnen oppikken. Dat is in een huis met flink dempende muren/vloeren veel belangrijker dan een paar dB harder kunnen schreeuwen in een rechte lijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Opzich niet groot maar verdeeld over meerdere verdiepingen, oud huis dikke beton/staal in muren.

Dus eigenlijk allemaal PROs nemen denk jij? Scheelt in totaal dan 80 euro, valt wel mee.
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:58:
[...]

Hoe groot woon je dan???

Bedenk dat de Pro duidelijk betere specs heeft binnen z'n bereik, waarbij vooral de 5GHz 3x3 MiMo (vs 2x2 bij de LR) van belang is. Meer antennes betekent beter opvangen van reflecties, wat dus binnenhuis neerkomt op beter om hoeken/door deuropeningen/trapgaten signalen kunnen oppikken. Dat is in een huis met flink dempende muren/vloeren veel belangrijker dan een paar dB harder kunnen schreeuwen in een rechte lijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bjornski
Ik denk dat je inderdaad beter uit bent met pro's. Lager zendvermogen en betere antenneconfiguratie maken dat accesspoint veel beter geschikt voor wat jij wilt doen (tenzij je op het platteland woont en ook dekking wilt hebben op je akker).

Ik denk ook dat 3x Pro zware overkill is. Je moet wel erg ruig beton hebben als 2x Pro te weinig is voor een normaal woonhuis (1x Pro is in veel gevallen al voldoende).

Dan kun je dat geld denk ik beter stoppen in een router. Zeker gezien de klachten die je meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Thanks

Ik zat eventueel te denken aan zo'n USG router van ubiquiti, die van rond de 130 euro, goed genoeg?

Ik zou dan bijv. 2x PRO kunnen nemen en mocht het nodig zijn op de plek waar ik slechte ontvangst nu heb, een Lite plaatsen? Kunnen de apparaten dan toch overschakelen ?
Bjornski schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:29:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjornski
hawkeye73 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:27:
Thanks

Ik zat eventueel te denken aan zo'n USG router van ubiquiti, die van rond de 130 euro, goed genoeg?

Ik zou dan bijv. 2x PRO kunnen nemen en mocht het nodig zijn op de plek waar ik slechte ontvangst nu heb, een Lite plaatsen? Kunnen de apparaten dan toch overschakelen ?

[...]
Ik heb zelf geen ervaring met die USG, maar EdgeRouters zijn erg goed (zeker voor het geld). Ik verwacht niet dat een USG daarvoor onder doet en configureren vanuit de controller zie ik als een groot voordeel.
De router is, aan de specs te zien, meer dan snel genoeg (wat overeenkomt met mijn ervaring met de ERLite en ERPro).

Kortom, ik denk dat een USG een prima aanschaf zou zijn i.c.m. een bridged Ziggo verbinding.

Voor wat betreft AP's; roaming is in mijn beleving nooit echt een probleem met Ubiquiti APs. Als client devices "blijven plakken" aan het verkeerde AP, dan moet je het zendvermogen wat terugschroeven en/of de minimale basic rate wat opkrikken. Dat kun je vanuit de controller doen (doorgaans staan die settings gewoon op "auto" en werkt het prima.

Ik denk dat je aan een Pro en een Lite al genoeg hebt, maar mocht je dekkingsproblemen hebben, dan is aanvullen met Lites geen probleem. Ik verwacht dat je met telefoons/tablets weinig verschil gaat merken tussen een pro en een lite. Beiden hebben prima bereik en performance (stukken beter dan doorsnee consumenten spul).

edit:

Verhaal over oude UAP-AC weggehaald. Ik dacht dat die ook PRO op het eind heette maar dat is niet zo.
Strekking van het verhaal; oude vierkante UAP-AC wordt je niet blij van.

[ Voor 16% gewijzigd door Bjornski op 05-10-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bjornski schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:48:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met die USG, maar EdgeRouters zijn erg goed (zeker voor het geld). Ik verwacht niet dat een USG daarvoor onder doet en configureren vanuit de controller zie ik als een groot voordeel.
Is het ook, maar de USG draait geen UniFi controller |:(

Als je geen zin hebt om een PC 24/7 te laten draaien voor de controller en een Ubiquiti-supported oplossing wilt, kun je een UniFi CloudKey overwegen. Maar een Raspberry Pi kan exact hetzelfde (op dit vlak, en tegelijk zat andere dingen) en kost veel minder.
De router is, aan de specs te zien, meer dan snel genoeg (wat overeenkomt met mijn ervaring met de ERLite en ERPro).

Kortom, ik denk dat een USG een prima aanschaf zou zijn i.c.m. een bridged Ziggo verbinding.
Het is een prima router met meer functies dan de gemiddelde thuisrouter, en het is vanuit de UniFi-omgeving te managen. Maar zoals gezegd, het draait geen controller, dus hou daar even rekening mee.
Voor wat betreft AP's; roaming is in mijn beleving nooit echt een probleem met Ubiquiti APs. Als client devices "blijven plakken" aan het verkeerde AP, dan moet je het zendvermogen wat terugschroeven en/of de minimale basic rate wat opkrikken. Dat kun je vanuit de controller doen (doorgaans staan die settings gewoon op "auto" en werkt het prima.

Ik denk dat je aan een Pro en een Lite al genoeg hebt, maar mocht je dekkingsproblemen hebben, dan is aanvullen met Lites geen probleem. Ik verwacht dat je met telefoons/tablets weinig verschil gaat merken tussen een pro en een lite. Beiden hebben prima bereik en performance (stukken beter dan doorsnee consumenten spul).
Verschil qua max throughput bij goed signaal ga je idd niet merken, er zijn geen telefoons die 3x3 MiMo doen. Wat wel uitmaakt is ontvangstgevoeligheid: met meer antennes heb je meer antenna diversity, dus de zwakke signalen van dat 1x1 telefoontje kunnen scherper ontvangen worden met de 3x3 array van de Pro, waardoor je langer bruikbaar verbinding houdt.

Of het echt de meerprijs rechtvaardigt is een tweede (je kunt per slot van rekening drie Lites kopen voor de prijs van twee Pros), maar het zou wel meetbaar zo niet merkbaar moeten zijn.
edit:

Verhaal over oude UAP-AC weggehaald. Ik dacht dat die ook PRO op het eind heette maar dat is niet zo.
Strekking van het verhaal; oude vierkante UAP-AC wordt je niet blij van.
Gelukkig totaal ander apparaat ja. Die AC was echt een draak, eigenlijk nooit van betatestniveau gepromoveerd tot volledig ondersteund, en Ubiquiti heeft de mensen ermee als baksteen laten vallen nu ze de nieuwe AC-reeks hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
dion_b schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:29:
[...]

Is het ook, maar de USG draait geen UniFi controller |:(

Als je geen zin hebt om een PC 24/7 te laten draaien voor de controller en een Ubiquiti-supported oplossing wilt, kun je een UniFi CloudKey overwegen. Maar een Raspberry Pi kan exact hetzelfde (op dit vlak, en tegelijk zat andere dingen) en kost veel minder.

[...]
Als je geen spannende dingen wilt doen (captive portal e.d.) heb je die controller toch alleen nodig als je de config wilt wijzigen? Of is dat bij een USG anders? (ik kan me moeilijk voorstellen dat dat zo is, maar ik heb geen ervaring met USG)

In mijn beleving worden zaken als band-steering en roaming door de AP's zelf geregeld (tenzij je zero-handoff / seamless roaming wilt gaan doen, maar dat lijkt me niet aan de orde hier. Er hangen geen draadloze VOIP telefoons aan.)

Gezien het verhaal van de TS zou ik denken dat de TS helemaal geen losse controller nodig heeft, maar alleen eenmalig de configuratie moet regelen met controllersoftware geïnstalleerd op een van zijn PC's.

Als een 24/7 controller wel nodig is, is CloudKey inderdaad een prachtige oplossing (en ruim goedkoper dan elk ander apparaat dat fatsoenlijk de controller kan draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wil je geen controller gebruiken, dan is de meerwaarde tov een goede 'losse' AP die een fractie van het geld kost nihil.

Dan kun je net zo goed een paar van die KPN Arcadyan AP's nemen. Die hebben zelfde specs qua WiFi (die ze ook waar maken) als de UniFi AC Pro, maar kosten EUR 50/stuk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
dion_b schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:53:
Wil je geen controller gebruiken, dan is de meerwaarde tov een goede 'losse' AP die een fractie van het geld kost nihil.

Dan kun je net zo goed een paar van die KPN Arcadyan AP's nemen. Die hebben zelfde specs qua WiFi (die ze ook waar maken) als de UniFi AC Pro, maar kosten EUR 50/stuk.
Ik kende dat ding eigenlijk helemaal niet. Interessante budget oplossing! Ik zie alleen wel wat verschillen t.o.v. Ubiquiti zonder controller.

Zonder controller kun je namelijk nog steeds minimum RSSI instellen, VLAN tags meesturen als je dat wilt, verschillende SSID's uitzenden als je dat wilt, etc... Kortom, je hebt zelfs zonder controller volgens mij wel een berg meer functionaliteit dan dat KPN ding, of zie ik dat nou verkeerd?

(gezien het verhaal van TS is die minimum RSSI instelling wel relevant, de rest niet zo. Heeft KPN dat misschien inmiddels in de firmware ingebouwd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Ik heb een NAS die Windows software kan draaien (Windows Server 2012R2), dus controller software kan hier draaien, draait toch al 24/7, toch extra cloud key aanschaffen lijkt me dan onnodig, niet? Het enige wat me tegenhoud is die Java.... ik heb liefst geen Java draaien daarom twijfel ik aan cloud key, is dan ook los van mijn NAS.

Ik denk een PRO dan in de woonkamer, ook ivm extra lanpoort en dan zo'n lite om te proberen op 1 plek en eventueel later aanvullen op andere plek met nog zo'n lite. Scheelt inderdaad. Net even gecheckt, S7 heeft 2x2 mimo, dus klopt dat ie het niet maximaal kan benutten.

Super tips allemaal! thanks

[ Voor 11% gewijzigd door hawkeye73 op 06-10-2016 13:08 . Reden: toevoeging java ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjornski
hawkeye73 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:07:
Ik heb een NAS die Windows software kan draaien (Windows Server 2012R2), dus controller software kan hier draaien, draait toch al 24/7, toch extra cloud key aanschaffen lijkt me dan onnodig, niet? Het enige wat me tegenhoud is die Java.... ik heb liefst geen Java draaien daarom twijfel ik aan cloud key, is dan ook los van mijn NAS.

Ik denk een PRO dan in de woonkamer, ook ivm extra lanpoort en dan zo'n lite om te proberen op 1 plek en eventueel later aanvullen op andere plek met nog zo'n lite. Scheelt inderdaad. Net even gecheckt, S7 heeft 2x2 mimo, dus klopt dat ie het niet maximaal kan benutten.

Super tips allemaal! thanks
Ik draai zelf de controller in een virtuele linux machine. Dat lijkt me in jouw geval de beste en simpelste oplossing. (Als je nas Windows kan draaien, kan die nas vast ook een lichte VM in de lucht houden)

Ik heb de controller één keer op Windows gedraaid en dat werkte ook prima. De installatie is compleet. Je hebt dus volgens mij niet nog een losse Java installatie nodig en de "ingebakken" Java versie lijkt me dus ook wat minder kwetsbaar, omdat je die niet vanuit andere software kunt gebruiken/aanspreken.
Klopt niet.

Je hebt gewoon een "normale" Java JRE installatie erbij draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Bjornski op 06-10-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
ja kan inderdaad een VM draaien, cpu en ram genoeg.... en daar dan java in laten draaien, nas zelf geen last van.... vraag me alleen af.. ga ik de tweakers toer op of toch niet... geen zin om die VM te onderhouden met java updates... cloud key is run and forget (hoop ik toch). ik denk er nog over na. merci voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 13:50
dion_b schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:29:
Maar een Raspberry Pi kan exact hetzelfde (op dit vlak, en tegelijk zat andere dingen) en kost veel minder.
Iemand al met de RPI ervaring mee en hoe in te stellen? Heb er eentje liggen dus wil er wel mee spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, het is simpel & makkelijk. Enige wat je minimaal hoeft te doen is UniFi toevoegen aan je sources.list, maar je kunt nog paar andere dingen erbij doen om het te stroomlijnen.

Deze howto komt neer op wat ik gedaan heb:
https://gist.github.com/kburdett/006a16316afa62148b16

Nog een tip: ipv "stable ubiquiti" in sources.list te zetten "unifi5 ubiquiti" erin doen. Dan krijg je de UniFiv5 controller ipv de v4, met o.a. DFS support en nog wat voordelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Ik wil iedereen bedanken voor de feedback!

Ik wil ook mijn besluit delen....

Besteld:

Unifi Cloud Key
-> geen zin in (extra) onderhoud en Java op mijn NAS/Windows2012R2, blijf zo ook onafhankelijk van de NAS mocht ik in toekomst andere NAS kies

Unifi UAP-AC-Pro
-> I.v.m. extra lanport komt deze in woonkamer en doorlussen naar een switch.

Unifi UAP-AC-Lite
-> Ik wilde eerst gaan voor de LR maar is niet nodig voor die verdieping, toch extra genomen ivm uittesten MESH, zelfde SSID.

Mijn hoofdswitch was wel aan vervanging toe. De oude gaat naar mijn TV/Beamer/console kast en dan kan mijn Linksys EA6400 weg.

Als hoofdswitch heb ik de Unify Switch US-16-150W besteld. Meteen POE en ik had nog 3 kabels niet aangesloten op oude switch. Het monitoren via de switch vind ik wel een fijne toevoeging.

Ik heb nog niet de router van Ubiquiti besteld. Ik wil eerst de Cloud Key, switch en de APs in orde hebben. Kijken hoe dit werkt. Daarna zal de router komen en gaat de Ziggo in bridge mode :)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawkeye73
Update:

De 16 poort maakte te veel lawaai, discussie via chat in controller (niet erg competent was deze vent). Moest maar RMA melden en vervangen. Na tijdje update firmware gedraaid en toen stil. Alleen wil ik niet afhankelijk zijn van een firmware of het ding loeit of niet. Dus vervangen door een 8P passieve uitvoering.

Ik moet waarschijnlijk toch nog een Lite erbij halen. Mijn 5G ontvangst is niet goed in de beneden verdieping, dit had ik al verwacht.

Eerste indruk.... technisch hardwarematig goede produkten, (firmware-) software en support mwuah...

Leverancier was wel zeer behulpzaam en duidelijk. De 16 poort switch via UbifiSupply.nl gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door hawkeye73 op 15-10-2016 15:20 . Reden: leverancier erbij vermelden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
16P vervangen door de 8P, passief dus stil...

Andere Lite is binnengekomen en nu goed ontvangst op elke verdieping. Zoals verwacht.

Alleen 1 issue dat me stoort. Ik zie bij statistics geen informatie van de devices die via LAN poorten op switch zijn aangesloten, alleen de wireless clients. Terwijl bij insights maar ook bij dashboard wel apparaten die via LAN kabel zijn aangesloten op de switch als 'most active client' worden aangemerkt zoals mijn NAS en Android TV. Zit al dagen te wachten op antwoord via email support. Iemand een tip/idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Jij hebt dus nu een Pro een Lite en een LR draaien ?
Ik wil bij mij thuis namelijk ook een AP per verdieping hangen. Heb nu ff een LR te leen om te testen en zit nog te twijfelen tussen de prijs van de Lite's, het mogelijke bereik van de LR's of de snelheid van de Pro's :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawkeye73
Nee. Ik heb 2x Lite en 1x Pro.

Morgen komt de router (USG) binnen.

Sinds ik op elke verdieping een AP heb werkt het wel goed. Toch te veel storing (zitten veel andere APs en dikke muren/vloeren/oud huis) om enkel 1xPro en 1x lite te doen. Die LR ligt natuurlijk ook eraan of je client/device zo ver kan zenden...
slayerrp schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:46:
Jij hebt dus nu een Pro een Lite en een LR draaien ?
Ik wil bij mij thuis namelijk ook een AP per verdieping hangen. Heb nu ff een LR te leen om te testen en zit nog te twijfelen tussen de prijs van de Lite's, het mogelijke bereik van de LR's of de snelheid van de Pro's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
hawkeye73 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:50:

Sinds ik op elke verdieping een AP heb werkt het wel goed. Toch te veel storing (zitten veel andere APs en dikke muren/vloeren/oud huis) om enkel 1xPro en 1x lite te doen. Die LR ligt natuurlijk ook eraan of je client/device zo ver kan zenden...

[...]
De USG is ook mooi spul :) Veel plezier er mee :D Weer iemand helemaal over op Unifi, mooi om te zien! :D

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Inderdaad... helemaal over...

zit alleen met 1 issue.. mijn 8P switch toont geen statistieken van LAN devices (wifi wel) in controller/cloudkey, nog geen oplossing gekregen, iemand tip?
DennusB schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:52:
[...]

De USG is ook mooi spul :) Veel plezier er mee :D Weer iemand helemaal over op Unifi, mooi om te zien! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
hawkeye73 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:50:

[...]
En die ene Pro heb je puur voor de Bridge? want mijn nieuwe huis is door de vorige eigenaar al van voldoende Cat voorzien, dus daarvoor hoef ik het niet te doen ;)
Anders bestel ik gewoon ff een Lite en vergelijk ik die qua bereik met de LR. Als de Lite al voldoende dekking bied is een LR natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
hawkeye73 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:02:
Inderdaad... helemaal over...

zit alleen met 1 issue.. mijn 8P switch toont geen statistieken van LAN devices (wifi wel) in controller/cloudkey, nog geen oplossing gekregen, iemand tip?

[...]
Kan zijn dat de stats er alleen met DPI compleet in komen, of alleen met 'echte' controller. DPI krijg je zodra je ook de gateway hebt aangesloten.

Hoewel je bij de support afdeling soms een beetje kneusjes te pakken kan krijgen zitten er ook wel goeie tussen. De software werkt als je alles zo nu en dan even langsloopt op updates vrij goed, en hoewel je nooit helemaal onderhoudsvrij zal zijn (zo werkt dat nou eenmaal ;-) er is geen one-size-fits-all configuratie en automatisch alles zichzelf laten updaten is ook niet een prettige oplossing) is het eigenlijk een vrij minimale inspanning met een erg goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Ik had hier gelezen LR beetje onzinnig en ja, moet zeggen dat ik het verschil natuurlijk niet ken maar ze werken goed qua ontvangst.

Ik heb de Pro inderdaad puur genomen om te bridgen. Ik heb overal UTP liggen maar in de woonkamer is dus 1 kabel naar de Pro en doorgelust naar de TV kast met Nvidia Android TV, console, dvr, etc... via switch verbonden. Stond vroeger Linksys EA6400 die dus 4 lan poorten heeft, zo heb ik het netjes opgelost. Ik wilde eigenlijk 3x Pro doen... was niet nodig volgens meningen hier, klopt wel. Ik moet bekennen dat de snelheden van de EA6400 op 5Ghz hoger waren maar.... de stabiliteit en gevoelssnelheid met de APs is geweldig. Klopt ook wel zie metingen (gedaan met nperf.com)

EA6400:
max : 304.31 Mb/s
avg : 303.54 Mb/s

max : 32.03 Mb/s
avg : 30.31 Mb/s

min : 23 ms
avg : 25 ms

APAC Pro
max : 291.6 Mb/s
avg : 284.67 Mb/s

max : 29.89 Mb/s
avg : 28.56 Mb/s

min : 11 ms
avg : 14 ms

Ping gewoon lager.
slayerrp schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

En die ene Pro heb je puur voor de Bridge? want mijn nieuwe huis is door de vorige eigenaar al van voldoende Cat voorzien, dus daarvoor hoef ik het niet te doen ;)
Anders bestel ik gewoon ff een Lite en vergelijk ik die qua bereik met de LR. Als de Lite al voldoende dekking bied is een LR natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
DPI snap ik alleen bij USG maar bij mijn switch (Unifi 8 ports POE) zou die normaal bij statistics en insights down/up moeten tonen maar doet ie dus alleen met wireless clients...

Ik heb een Cloudkey...
johnkeates schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:14:
[...]

Kan zijn dat de stats er alleen met DPI compleet in komen, of alleen met 'echte' controller. DPI krijg je zodra je ook de gateway hebt aangesloten.

Hoewel je bij de support afdeling soms een beetje kneusjes te pakken kan krijgen zitten er ook wel goeie tussen. De software werkt als je alles zo nu en dan even langsloopt op updates vrij goed, en hoewel je nooit helemaal onderhoudsvrij zal zijn (zo werkt dat nou eenmaal ;-) er is geen one-size-fits-all configuratie en automatisch alles zichzelf laten updaten is ook niet een prettige oplossing) is het eigenlijk een vrij minimale inspanning met een erg goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Alle device forget en reset en opnieuw begonnen met de USG etc..... werkt nu goed!

Puntje op de i zetten maar komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 12:35
Maar op de "Statistics" pagina kun je toch linksboven kiezen voor "Switch Stats"? Dan zie ik iig alles per aangesloten poort.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Mijn probleem was dus dat mijn switch dit niet liet zien.... na alles resetten en opnieuw installeren gelukkig wel. Liet me alleen de wifi clients stats zien... nu alles :)
Jeroen_ae92 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 20:45:
Maar op de "Statistics" pagina kun je toch linksboven kiezen voor "Switch Stats"? Dan zie ik iig alles per aangesloten poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawkeye73
Om het verhaal af te sluiten:

USG en 8 port binnen. Adopten werktte niet. IP conflict met ziggo router. Support via chat snapte het niet echt. Jammer. Besloten om alles te forget and reset te doen van Ubiquiti. Opnieuw opgezet. Werkt nu echt goed. Ik ben er blij mee.

Dank je wel allemaal, zowel hier als in PMs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hawkeye73
Inmiddels zeer tevreden:

http://www.ramonddevrede....n-ziggo-blijkt-goed-team/

Kernpunten:

- snel
- stabiel
- tevreden (wifi is nog nooit zo stabiel geweest met al onze verschillende apparaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403231

hawkeye73 schreef op donderdag 6 oktober 2016 @ 19:03: cloud key is run and forget (hoop ik toch).
Zal nog steeds af en toe in moeten loggen op de Cloud key om de Firmware en Controller software up to date te houden ;)

Of de USG wat is voor jou hangt vooral af van wat je er mee wilt en hoe handig je bent met de CLI.
Hardwarematig is de USG zo goed als gelijk aan de ERL minus de interface poorten.

In principe kan je best veel met de USG wat je ook met de ERL zou kunnen (niet alles!! maar veel). De UniFi controller is echter behoorlijk beperkt wanneer het op instellingen aankomt en je zal dus snel de CLI in moeten duiken om de zelfde functies in te stellen die je bij de ERL vanuit de GUI had kunnen doen.

Ook zal je bij de USG met een eigengemaakt configuratie bestandje aan de gang moeten om te voorkomen dat de UniFi controller al je extra (CLI) instellingen wist wanneer de USG reboot of opnieuw gaat "provisionen" Dit bestandje onderhouden luistert zeer nauw en een enkel type foutje resulteert al in een oneindige bootloop van de USG die irritant is op te lossen.

Als je een "plug and play" ervaring zoekt en weinig tot niets wil instellen in je router is de USG zeker een interessante optie met als voordeel dat alles centraal te regelen is met de UniFi controller met alle extra eye candy zoals grafiekjes en statistieken.

Als je meer wil dan alleen "plug and play" zou ik persoonlijk zeker bij de EdgeMax lijn routers blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeye73
Anoniem: 403231 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Zal nog steeds af en toe in moeten loggen op de Cloud key om de Firmware en Controller software up to date te houden ;)

Of de USG wat is voor jou hangt vooral af van wat je er mee wilt en hoe handig je bent met de CLI.
Hardwarematig is de USG zo goed als gelijk aan de ERL minus de interface poorten.
Cloud key en controller updaten gaat eenvouding. automatische backup en updates... nu en dan controleren.

USG met CLI VPN aangezet enzo, Je hebt voordeel Unifi GUI maar je kunt toch veel met CLI doen. Ik vind het geweldig.
Pagina: 1