Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mierk
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-02 12:36
Goeiedag,

Situatieschets: een vriend van mij van Poolse komaf werkt al jaren in Nederland als zzp'er. Doet hier netjes elk jaar belastingaangifte. Heeft een dochter in Polen die is een lombard gestart, een pandjeshuis. Mijn vriend maakt elke maand een fors bedrag daarnaartoe over, een euro of 1000. Dit is om de opstartverliezen van het pandjeshuis te dekken, deels ook salaris van zijn dochter. Hij betaalt dit van zijn privegeld, dus nadat alle belastingen zijn afgedragen. Het pandjeshuis is een soort van eenmanszaak.

Zijn vraag is nu; is er een modus te vinden voor deze casus waarin hem dat belastingvoordeel oplevert in Nederland. Alle mogelijkheden zijn bespreekbaar, zoals het veranderen van rechtsvorm van het pandjeshuis naar bijvoorbeeld een BV of eventueel zelfs zijn eigen rechtsvorm.

Dank,
Mark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
Ik verwacht het niet. Volgens mij zijn belastingvoordeeltjes vooral bedoelt bij investeringen in eigen land? Immers, hoe wordt de NL belastingdient beter van geld wat naar het buitenland gaat?

Maar ik ben geen belastingdeskundige, wellicht dat je zo iemand eens kan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Ik zou eerder kijken naar Belastingvoordeel in Land van toepassing, dit geval Polen.

-Hoe staan die 1000 euro vermeld in de boeken daar? Niet? dan is de vraag niet meer relevant;p

Voorstel: laat hem hier informatie inwinnen bij een belastingconsulent en tegerlijkertijd hetzelfde doen in Polen.

Op die manier ben je zeker, hier op het forum krijg je zeker informatie die je kan gebruiken maar aangezien het om redelijk wat geld gaat, liever voor zeker gaan en de profi's inroepen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

Qwerty-273

Meukposter

Voor je zzp'ende vriend, zakelijke investeringen zijn alleen van toepassing op zijn eigen "bedrijf". Dus als je gaat investeren in een ander bedrijf is daar geen speciale regeling voor. Als zijn dochter wel bijvoorbeeld een administratie kan bijhouden, kan hij zijn administratie wellicht uitbesteden aan haar. En haar daarvoor betalen tegen een aannemelijk bedrag. Of ze dit dan via haar lombard doet, of bv als umowa zlecenie zal je even moeten uitzoeken wat handiger is (ook voor haar mbt opbouw van pensioenrechten en ZUS/NFZ etc)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Vanuit het NL perspectief betreft de investering: een gift, een lening of een investering (mede eigenaar). Die laatste twee vallen onder box 3 (gezien het informele karakter laat ik box 2 voor een aanmerkelijk belang maar even buiten beschouwing).