Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk verbeteren: waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:43
Goedendag tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe ik mijn thuisnetwerk kan upgraden, m.n. op het gebied van wireless. Ik heb een paar ideeën, maar ik kan niet goed inschatten wat de beste optie zou zijn, evt. ook naar de toekomst. Ik ben geen die-hard grootgebruiker, vind het wel leuk om af en toe wat te prutsen, maar uiteindelijk moet het wel gewoon goed werken ;)

Huidige situatie
  • Ziggo AiE Start (40/4Mbps)
  • Nieuwbouwwoning (dus veel isolatie)
  • CAT6-bekabeling naar 1e verdieping en zolder
  • Draadloos alleen 2.4GHz in gebruik
  • Apart SSID voor AP boven
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40920571/network/network_layout.jpg
(Rood is wifi, gestippeld zou kunnen profiteren van 5GHz, zwart is bekabeld)

Issues met huidige situatie
  • Stabiliteit UBEE (vaak verbindingsproblemen wireless)
  • Stabiliteit UBEE (veel DHCP-issues gehad, nu vrijwel alles op fixed IP staan)
  • Geen mogelijkheid guest account
  • Geen/weinig wifi in de tuin
  • Apparaten (m.n. telefoons) schakelen niet of moeizaam tussen UBEE en TP-link
Eisen voor nieuwe situatie
  • Mogelijkheid guest account
  • 2,4 + 5GHz (voornamelijk op toekomst gericht, dus liefst AC)
  • Bereik beter dan huidige situatie
Ik heb eigenlijk 2 opties in mijn hoofd:

(1) Wifi uitschakelen op de Ubee en daar een nieuw AP (Fritz 1750 bv.) aan hangen. Voordeel is dus dat die beter te positioneren is, zou zelfs uit de meterkast kunnen en in de woonkamer. Dat levert waarschijnlijk ook in de tuin beter bereik op. "Nadeel" is dat de Ubee nog steeds de routerfunctie houdt, al vind ik het lastig inschatten wat ik daar eventueel als verbetering zou kunnen verwachten.

(2) Ubee in bridge mode laten zetten en een nieuwe router (D-Link DIR-868L dacht ik aan) aanschaffen. Voordeel is dat deze de routerfunctie over kan nemen (nogmaals, geen idee wat me dat nou eigenlijk echt oplevert), maar het nadeel is dat ik die eigenlijk veel lastiger kan verplaatsen (ivm de vaste aansluitingen naar de andere ruimtes). Qua bereik zou ik dan mogelijk alsnog een repeater oid dichtbij de tuin moeten plaatsen.

Hopelijk kunnen jullie meedenken en adviseren wat in mijn geval het slimste upgrade path zou zijn :) Alvast bedankt voor de input!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-11 15:30

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Je zou op elke verdieping een ubiquiti ap kunnen hangen, hiermee hoef je maar een ssid te maken, je verbindt automatisch met de beste ap. Ook kunnen ze een gastnetwerk opzetten (gescheiden van de rest). De ubee in bridge (laten) zetten en daarachter een edgerouter. Dat lost je ip probleem in elk geval op. De router zelf heeft geen wifi, dus die kan in de meterkast/bij modem. De ap hang je in de kamer.

Voorbeeld producten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 86,33€ 86,33
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 141,33

Wat het beste is, hangt af van je budget/mogelijkheden in huis.

[ Voor 67% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-10-2016 13:13 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke Ubee modemrouter heb je? Ze verschillen nogal in eigenschappen, vooral ook qua WiFi, dus relevant.

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:08:
Wat het beste is, hangt af van je budget/mogelijkheden in huis.
Klinkt wel als een hele mooie oplossing, maar dat automatisch het sterkste AP kiezen, werkt dat alleen voor 2 Ubiquiti's onderling? Want dan moet er dus nog eentje bij ;)
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:12:
Welke Ubee modemrouter heb je? Ze verschillen nogal in eigenschappen, vooral ook qua WiFi, dus relevant.
De EVW3200 als ik het goed heb.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

Klinkt wel als een hele mooie oplossing, maar dat automatisch het sterkste AP kiezen, werkt dat alleen voor 2 Ubiquiti's onderling? Want dan moet er dus nog eentje bij ;)
De meerwaarde van Ubiquiti haal je alleen als je meerdere UniFi apparaten koopt, dus idd, dan moet er eentje bij.

Een enkele UniFi-geval is niet beter dan de KPN en Ziggo AP's die zeer goede prijs/kwaliteit bieden voor een fractie van de prijs (gelijke WiFi specs aan de UniFi AP AC Pro, maar dan eenderde van de prijs).
[...]

De EVW3200 als ik het goed heb.
OK, dan is het niet gek dat je dat ding niet wilt gebruiken. Allereerste generatie modem met ingebouwde WiFi-n. Daar is werkelijk alles mee gezegd, en je mist niets als je het uitschakelt.

Oslik blyat! Oslik!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:22:
[...]

De meerwaarde van Ubiquiti haal je alleen als je meerdere UniFi apparaten koopt, dus idd, dan moet er eentje bij.

Een enkele UniFi-geval is niet beter dan de KPN en Ziggo AP's die zeer goede prijs/kwaliteit bieden voor een fractie van de prijs (gelijke WiFi specs aan de UniFi AP AC Pro, maar dan eenderde van de prijs).
Zolang je 2 AP's hebt op t zelfde SSID en met t zelfde wachtwoord werkt automatisch naar de AP die het dichtst bij is ook prima met verschillende merken hoor. Zero Handoff werkt alleen niet, maar dat zet je in een thuis situatie toch niet aan..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DennusB schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:24:
[...]

Zolang je 2 AP's hebt op t zelfde SSID en met t zelfde wachtwoord werkt automatisch naar de AP die het dichtst bij is ook prima met verschillende merken hoor.
...als je client meewerkt. Maar daarom zeg ik juist dat UniFi in heterogeen situatie nul meerwaarde biedt tov iets van 1/3 van de prijs ervan.
Zero Handoff werkt alleen niet, maar dat zet je in een thuis situatie toch niet aan..
Juist in een thuissituatie zou ik het wel overwegen: de nadelen (totale bandbreedte dat niet groter is dan een enkel AP, en idd niet 100% stabiel) vallen sterk mee en de voordelen (sticky clients hoeven niet meer mee te werken) ervaar je iedere keer dat je trap op of af gaat.

Dat gezegd, ik zou het pas aanzetten als je constateert dat je clients echt niet meewerken.

Oslik blyat! Oslik!

• DennusB
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:29:
[...]

...als je client meewerkt. Maar daarom zeg ik juist dat UniFi in heterogeen situatie nul meerwaarde biedt tov iets van 1/3 van de prijs ervan.

[...]

Juist in een thuissituatie zou ik het wel overwegen: de nadelen (totale bandbreedte dat niet groter is dan een enkel AP, en idd niet 100% stabiel) vallen sterk mee en de voordelen (sticky clients hoeven niet meer mee te werken) ervaar je iedere keer dat je trap op of af gaat.

Dat gezegd, ik zou het pas aanzetten als je constateert dat je clients echt niet meewerken.
Helemaal eens met bovenstaand verhaal :)

• Stalensnuitje
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:29:
[...]

Dat is het nu precies, ik kan mijn telefoon op de AP boven leggen, zolang de verbinding beneden nog in stand is (1 streepje bereik), wordt er niet gewisseld. Wifi aan/uit en het werkt weer, maar dat inderdaad elke keer als je de trap op of af gaat wordt vrij irritant op een gegeven moment.

Is Ubiquiti dan de enige met zo'n systeem? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die deze situatie tegenkomt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:58:
[...]

Dat is het nu precies, ik kan mijn telefoon op de AP boven leggen, zolang de verbinding beneden nog in stand is (1 streepje bereik), wordt er niet gewisseld. Wifi aan/uit en het werkt weer, maar dat inderdaad elke keer als je de trap op of af gaat wordt vrij irritant op een gegeven moment.

Is Ubiquiti dan de enige met zo'n systeem? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die deze situatie tegenkomt.
Kijk eens bij Cisco Meraki of Aruba Networks >:)

Maar serieus:
Je probleem is duidelijk, er zijn veel meer manieren om het aan te pakken, o.a..
- client gedwongen laten roamen door te blacklisten onder bepaalde SSID (of link rate)
- transmit power van je AP's omlaag gooien zodat overlap zo klein mogelijk is (5GHz gebruiken valt in zelfde categorie, dat is veel meer alles/niets)
- op de client instellingen wijzigen of software installeren om beter te roamen.

Wat voor telefoon is het exact? (merk, type, OS versie)

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
OnePlus X met CM13 en Moto G op de originele Android 6 ROM.

Hebben beiden geen ondersteuning voor 5GHz, dus dat is voor nu niet het issue danwel de oplossing ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb soortgelijke indeling en ook soortgelijke problemen.
Ik had met de iPads in huis een irritant probleem bij het gebruik van gelijke SSID voor verschillende APs,
het switchen tussen AP (wat dan idd vanzelf gaat) zorgde voor een connection drop (volgens mij gaat ie dan opnieuw een DHCP request doen), wat zwaar irritant is als je een online spelletje speelt.
Heb nu een zware AP centraal in huis (Asus RT-N66U) waarmee ik bijna overal bereik heb, alleen in de tuin niet ivm HR++ glas dat alles tegenhoudt..
Heb daarvoor een extra AP op zolder, met een andere SSID. Die heeft wel bereik in de tuin, maar moet dus expliciet switchen (en weer terug,.).

Benieuwd wat je uiteindelijk voor oplossing kiest en hoe dat bevalt :)

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:54

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ubee er tussenuit of in bridge
EdgeRouter Lite/PoE5 of Unifi Security Gateway.
2 Unifi AC-LR's plaatsen
PiHole weglaten en uBlock Origin installeren op je browsers.
En als je alles wat mooier en flexibeler wil, een Patchpannel plaatsen en een grotere switch (24p oid)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Stalensnuitje
HellStorm666 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:31:
Ik zal me vanavond eens inlezen in de (on)mogelijkheden van Ubiquiti, maar wat is het voordeel van deze 2 tov die EdgeRouter X?

• DennusB
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:46:
[...]

Ik zal me vanavond eens inlezen in de (on)mogelijkheden van Ubiquiti, maar wat is het voordeel van deze 2 tov die EdgeRouter X?
Het grote voordeel van de USG is dat hij integreert in de Unifi controller software waar je ook je AP's mee beheert. Alles in 1 geheel beheren is wel zo fijn :)

• HellStorm666

HellStorm666

Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:46:
[...]

DennusB schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:48:
[...]

Het grote voordeel van de USG is dat hij integreert in de Unifi controller software waar je ook je AP's mee beheert. Alles in 1 geheel beheren is wel zo fijn :)
Dat dus.

En t.o.v. de Edgerouter Lite, deze heeft 1gbit naar de processor per port, de X heeft 1gbit totaal over 5 poorten.
De Lite en de PoE5 zijn eigenlijk het zelfde, maar de PoE5 heeft eth2,3,4 als switch zitten, dus gewoon wat meer poorten. En kan de Unifi AP's direct via de port van voeding voorzien.

Scientia Potentia Est

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:08:
OnePlus X met CM13 en Moto G op de originele Android 6 ROM.

Hebben beiden geen ondersteuning voor 5GHz, dus dat is voor nu niet het issue danwel de oplossing ;)
Dat is wel degelijk deel van de issue, aangezien sticky clients inherent groter probleem is bij 2.4GHz, maar eentje die je met deze hardware niet kunt oplossen.

Desondanks:
- zendvermogen terugschroeven om overlap te verkleinen kan flink helpen, maar ten koste van throughput.
- zorg dat niet alleen SSID en key maar ook security (WPA2) en encryption (CCMP-AES only) hetzelfde zijn op alle AP's. Als die laatste twee verschillen tussen AP's gaan clients ook niet roamen.

Vanaf Android 5 wordt doorgaans vrij intelligent geroamed, dus ik gok dat hier een probleem zit.

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:01:
[...]

Dat is wel degelijk deel van de issue, aangezien sticky clients inherent groter probleem is bij 2.4GHz, maar eentje die je met deze hardware niet kunt oplossen.

Desondanks:
- zendvermogen terugschroeven om overlap te verkleinen kan flink helpen, maar ten koste van throughput.
Dat de tuin een issue is met het AP beneden (meterkast vooraan het huis) is niet zo vreemd, maar mijn slaapkamer (recht boven de meterkast) is blijkbaar zodanig geïsoleerd dat het signaal daar (vrijwel) 0 is, hoewel dat hemelsbreed veel dichterbij is. Sta ik op de overloop dan vangt'ie hem wel weer op, maar sta ik dus ook al in het bereik van het AP.
- zorg dat niet alleen SSID en key maar ook security (WPA2) en encryption (CCMP-AES only) hetzelfde zijn op alle AP's. Als die laatste twee verschillen tussen AP's gaan clients ook niet roamen.

Vanaf Android 5 wordt doorgaans vrij intelligent geroamed, dus ik gok dat hier een probleem zit.
Ik hád de situatie waarin inderdaad alles (behalve het kanaal) beneden en boven gelijk was. Ivm de issues geprobeerd om boven een ander SSID te gebruiken en zo dmv een app roaming af te dwingen bij een signaalsterkte onder de xx dBm, maar dat werkte ook niet echt naar wens.

Het wordt toch een beetje een kostenafweging, denk ik, want met zo'n USG + 2x AP zit ik al over de 300 euro en dan moet ik misschien mijn patchpanel ook nog vervangen/uitbreiden. Eens kijken of ik mijn wederhelft kan overtuigen dat zij die issues ook irritant vindt :X

• DennusB
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:11:

Het wordt toch een beetje een kostenafweging, denk ik, want met zo'n USG + 2x AP zit ik al over de 300 euro en dan moet ik misschien mijn patchpanel ook nog vervangen/uitbreiden. Eens kijken of ik mijn wederhelft kan overtuigen dat zij die issues ook irritant vindt :X
Je kan beginnen met 1 AP en als het bevalt een 2e kopen :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

USG is helemaal niet nodig voor UniFi AP's, die kost kun je je alvast besparen :)

Je hebt voor UniFi wel een controller nodig, maar dat doet de USG sowieso niet; die controller kan prima op de Pi die PiHole doet of op de Synology. Kosten: klein uurtje prutsen. Onder Raspbian is het zeer makkelijk/pijnloos.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:58:
Nee, managed networks zijn gebruikelijk in enterprise-omgevingen. Ubiquiti weet die features echter voor een prijs aan te bieden die een stuk acceptabeler is, zonder sterk in te leveren op voor thuisgebruikers belangrijke features.
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:15:
Je hebt voor UniFi wel een controller nodig, maar dat doet de USG sowieso niet; die controller kan prima op de Pi die PiHole doet of op de Synology. Kosten: klein uurtje prutsen. Onder Raspbian is het zeer makkelijk/pijnloos.
Ik begrijp dat een controller voor een beperkt aantal functies nodig is, zoals bijvoorbeeld een landing page. De rest draait ook zonder. Naar verluidt, dat wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 17:31 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:29:
[...]

Nee, managed networks zijn gebruikelijk in enterprise-omgevingen. Ubiquiti weet die features echter voor een prijs aan te bieden die een stuk acceptabeler is, zonder sterk in te leveren op voor thuisgebruikers belangrijke features.

[...]

Ik begrijp dat een controller voor een beperkt aantal functies nodig is, zoals bijvoorbeeld een landing page. De rest draait ook zonder. Naar verluidt, dat wel.
Klopt, maar als je niet van plan bent een controller te nemen is de meerwaarde tov een veel goedkopere compentente AP (de KPN/Ziggo gevallen van EUR 50/60 resp) bijvoorbeeld nihil.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:32:
Klopt, maar als je niet van plan bent een controller te nemen is de meerwaarde tov een veel goedkopere compentente AP (de KPN/Ziggo gevallen van EUR 50/60 resp) bijvoorbeeld nihil.
Voor zover ik begrijp is een deel self managed, waaronder mogelijk roaming. Voor geavanceerdere zaken heb je dus wel een controller nodig.

Zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met het spul, dus wat precies wanneer wel en niet nodig is zou Stalensnuitje zelf even moeten dubbelchecken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:33
Misschien een dooddoener, maar de meeste roaming probemen onstaan doordat de AP's op hezelfde kanaal staan of op automaties.

Tweede potentiele probleem is AP' s die te veel vermogen uitzenden ten opzichte wat een client doet.
Dan wordt er nooit geroamed.
De client ziet dan de AP wel en roamed dus niet maar het AP ziet de client niet.

Roamig wordt altijd door de client gedaan, behalve als je iets als een Aruba omgeving met controller en clientmatch software hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 04-10-2016 19:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daarom zendvermogen AP's terugschroeven.

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:00:
Daarom zendvermogen AP's terugschroeven.
Hm, dat betekent dus ook dat het bereik in de tuin (dat hangt nu op de Ubee) nog slechter wordt. Eens testen of ik daarvandaan ook met de AP kan verbinden.

Trouwens, dat schiet me ineens te binnen: als de AP dus blijkbaar zodanig in de range van de Ubee zit, zou ik die dan niet beter als Range Extender inzetten?

[ Voor 20% gewijzigd door Stalensnuitje op 05-10-2016 10:00 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:59:
[...]

Hm, dat betekent dus ook dat het bereik in de tuin (dat hangt nu op de Ubee) nog slechter wordt. Eens testen of ik daarvandaan ook met de AP kan verbinden.
Je was toch van plan dat ding sowieso te vervangen voor WiFi ivm stabiliteit? Zou ik zeker doen.
Trouwens, dat schiet me ineens te binnen: als de AP dus blijkbaar zodanig in de range van de Ubee zit, zou ik die dan niet beter als Range Extender inzetten?
Nee, nee en nog eens nee.

Je houdt dan alle problemen mbt roaming die je nu hebt, maar je voegt een enorme eraan toe: alle verkeer dat er dan overheen gaat moet dubbel verzonden worden in zelfde kanaal (namelijk client <-> repeater en dan nog eens repeater <-> AP). Dat halveert gelijk de bandbreedte op het kanaal, en maakt bovendien alles dat achter de repeater hangt kwestbaar voor de onvolkomenheden van de EVW320 beneden.

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
dion_b schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

Je was toch van plan dat ding sowieso te vervangen voor WiFi ivm stabiliteit? Zou ik zeker doen.
Ja, precies. Maar dan ga je dus óf voor een nieuwe Wifi-router met beter bereik, waar je vervolgens het vermogen van terugschroeft (gevoelsmatig is dat dan zonde van het geld), óf voor een complete set Ubiquiti's (en zit je gelijk aan €300+).
[...]

Nee, nee en nog eens nee.
Dank, dát is nog eens duidelijk _/-\o_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:41:
[...]

Ja, precies. Maar dan ga je dus óf voor een nieuwe Wifi-router met beter bereik, waar je vervolgens het vermogen van terugschroeft (gevoelsmatig is dat dan zonde van het geld),
Denken dat vermogen alles is, is als denken dat alcoholpercentage de kwaliteit van een drankje bepaalt (of trouwens een andere voor de hand liggende mannelijke vergelijking) :+

Wat VEEL belangrijker is dan zendvermogen is ontvangstgevoeligheid. Ieder AP zendt harder uit dan een willekeurige smartphone. De kunst is niet om harder te schreeuwen maar om beter te luisteren. Er is veel op de markt wat beter luistert dan je huidige EVW320. Dat is nooit weggegooid geld
óf voor een complete set Ubiquiti's (en zit je gelijk aan €300+).
Er zijn toch wel stuk meer opties dan dat. Kijk bjiv naar de KPN/Arcadyan AP's (of trouwens die van Ziggo voor tientje meer). Dan mis je de meest geavaceerde VLAN functies van UniFi en de mogelijkheid tot centraal management, maar qua WiFi doen ze er echt niet voor onder, en ze kosten een fractie ervan.

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
dion_b schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Denken dat vermogen alles is, is als denken dat alcoholpercentage de kwaliteit van een drankje bepaalt (of trouwens een andere voor de hand liggende mannelijke vergelijking) :+

Wat VEEL belangrijker is dan zendvermogen is ontvangstgevoeligheid. Ieder AP zendt harder uit dan een willekeurige smartphone. De kunst is niet om harder te schreeuwen maar om beter te luisteren. Er is veel op de markt wat beter luistert dan je huidige EVW320. Dat is nooit weggegooid geld
Kijk, dat is voor mij dus nieuwe kennis: weer wat geleerd vandaag :)
Er zijn toch wel stuk meer opties dan dat. Kijk bjiv naar de KPN/Arcadyan AP's (of trouwens die van Ziggo voor tientje meer). Dan mis je de meest geavaceerde VLAN functies van UniFi en de mogelijkheid tot centraal management, maar qua WiFi doen ze er echt niet voor onder, en ze kosten een fractie ervan.
Juist, dan kom je dus eigenlijk op mijn initiële ideeën uit, toch? Dan is 't weer de vraag of de grootste winst zit in "een betere router/AP op dezelfde plek", of "router gelijk laten en betere AP op een andere plek"? ;) Ik zag een D-Link DIR-868L in V&A, die is nauwelijks duurder dan een Ziggo AP.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:21:
[...]

Kijk, dat is voor mij dus nieuwe kennis: weer wat geleerd vandaag :)

[...]

Juist, dan kom je dus eigenlijk op mijn initiële ideeën uit, toch? Dan is 't weer de vraag of de grootste winst zit in "een betere router/AP op dezelfde plek", of "router gelijk laten en betere AP op een andere plek"? ;) Ik zag een D-Link DIR-868L in V&A, die is nauwelijks duurder dan een Ziggo AP.
Nauwelijks duurder, maar zeker niet beter:

- de Ziggo AP (Archer C7) heeft betere antennes
- geen van beide doen ze DFS out-of-the-box, dus je zult in beide gevallen andere firmware moeten flashen om normale functionaliteit te krijgen.

De KPN AP is EUR 10 goedkoper, heeft antennes die minstens zo goed zijn als die van de DIR-868L en doet wel out-of-the-box DFS dus is zo inzetbaar.

De DIR-868L is een eerste-generatie WiFi-ac geval, dus overpriced, slurpt stroom en pas na veel firmware updates was het enigszins stabiel. Plus de UI is (IMHO) vreselijk.

Oh, en mbt DFS: dat is een protocol om radar te ontwijken die verplicht is als je 15 van de 19 5GHz-kanalen wilt gebruiken. Geen DFS betekent dat je maar 4 kanalen van 20MHz kunt gebruiken. En WiFi-ac gebruikt standaard kanalen van 80MHz, dus ieder WiFi-ac apparaat dat geen DFS ondersteunt staat per definitie te storen met elk ander WiFi-ac apparaat zonder DFS. Zodra je meer dan één AP in huis hebt, is DFS dus een must.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 05-10-2016 15:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Stalensnuitje
Kijk, ik leer hier echt van, bedankt!

Ik denk dat ik het als volgt aanpak: eerst een Ziggo AP kopen en flashen met DD-WRT/OpenWRT (nog nooit gedaan, maar voor alles is een eerste keer).

Instellen als AP en een beetje spelen met locatie. Als ik in de buurt van het modem nog enigzins goede resultaten oplevert laat ik'm daar staan en zet ik de routerfunctionaliteit erbij aan (en Ubee in bridge).

Enorm bedankt, ik laat nog even weten wat de resultaten zijn :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:27:
Kijk, ik leer hier echt van, bedankt!

Ik denk dat ik het als volgt aanpak: eerst een Ziggo AP kopen en flashen met DD-WRT/OpenWRT (nog nooit gedaan, maar voor alles is een eerste keer).
Let op dat TP-Link voor Ziggo een paar aanpassingen gemaakt heeft om dat minder makkelijk te maken... je kunt dus niet de reguliere Archer C7 xWRT images gebruiken om de eerste keer te flashen (daarna wel, want die aanpassingen zitten in de Ziggo fw). Gelukkig zijn er zat kant-en-klare oplossingen, gewoon eentje uit deze topicstart gebruiken:

Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Ik heb zelf de genoemde DD-WRT image genomen. Dat werkte gelijk maar leverde een vrij oud systeem op. Heb daarna van de DD-WRT site zelf de nieuwste image genomen, was toen (medio september) maar paar dagen oud. Twee keer firmware update via de GUI en klaar was kees. Doodsimpel :)

Oslik blyat! Oslik!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

Videopac

Rommelt wat aan.

Stalensnuitje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:08:
Goedendag tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe ik mijn thuisnetwerk kan upgraden, m.n. op het gebied van wireless. Ik heb een paar ideeën, maar ik kan niet goed inschatten wat de beste optie zou zijn, evt. ook naar de toekomst. Ik ben geen die-hard grootgebruiker, vind het wel leuk om af en toe wat te prutsen, maar uiteindelijk moet het wel gewoon goed werken ;)

Huidige situatie
  • Ziggo AiE Start (40/4Mbps)
  • Nieuwbouwwoning (dus veel isolatie)
  • CAT6-bekabeling naar 1e verdieping en zolder
  • Draadloos alleen 2.4GHz in gebruik
  • Apart SSID voor AP boven
[afbeelding]
(Rood is wifi, gestippeld zou kunnen profiteren van 5GHz, zwart is bekabeld)

Issues met huidige situatie
  • Stabiliteit UBEE (vaak verbindingsproblemen wireless)
  • Stabiliteit UBEE (veel DHCP-issues gehad, nu vrijwel alles op fixed IP staan)
  • Geen mogelijkheid guest account
  • Geen/weinig wifi in de tuin
  • Apparaten (m.n. telefoons) schakelen niet of moeizaam tussen UBEE en TP-link
Eisen voor nieuwe situatie
  • Mogelijkheid guest account
  • 2,4 + 5GHz (voornamelijk op toekomst gericht, dus liefst AC)
  • Bereik beter dan huidige situatie
Ik heb eigenlijk 2 opties in mijn hoofd:

(1) Wifi uitschakelen op de Ubee en daar een nieuw AP (Fritz 1750 bv.) aan hangen. Voordeel is dus dat die beter te positioneren is, zou zelfs uit de meterkast kunnen en in de woonkamer. Dat levert waarschijnlijk ook in de tuin beter bereik op. "Nadeel" is dat de Ubee nog steeds de routerfunctie houdt, al vind ik het lastig inschatten wat ik daar eventueel als verbetering zou kunnen verwachten.

(2) Ubee in bridge mode laten zetten en een nieuwe router (D-Link DIR-868L dacht ik aan) aanschaffen. Voordeel is dat deze de routerfunctie over kan nemen (nogmaals, geen idee wat me dat nou eigenlijk echt oplevert), maar het nadeel is dat ik die eigenlijk veel lastiger kan verplaatsen (ivm de vaste aansluitingen naar de andere ruimtes). Qua bereik zou ik dan mogelijk alsnog een repeater oid dichtbij de tuin moeten plaatsen.

Hopelijk kunnen jullie meedenken en adviseren wat in mijn geval het slimste upgrade path zou zijn :) Alvast bedankt voor de input!
Ik heb vrijwel exact hetzelfde gehad.
Ik heb ook zo'n Ubee 3200 router: die is gewoon echt bagger.
Veruit de beste oplossing, naar mijn mening, is het in bridged modus zetten van dat Ubee ding.
En nog een wifi-router tip: als je al in de prijsklasse van een DIR-868 aan het kijken bent, geef dan nog een paar tientjes meer uit en koop een TP-Link Archer C2600. Daar kun je ook OpenWrt/Lede op zetten en die heeft een goed werkende Mu-Mimo chipset.
En stel snellere DNS servers in, mocht je nog de Ziggo DNS servers gebruiken.
Dit zou ik als eerste doen, dan kijken welke problemen je eventueel nog hebt en eventueel vervolgstappen plannen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Stalensnuitje
Ik heb inmiddels de Ziggo/Archer gekocht, ga dat nu eerst proberen. Andere DNS-servers had ik al langer (en nu m'n PiHole)

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

Videopac

Rommelt wat aan.

HellStorm666 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:31:
Ubee er tussenuit of in bridge
2 Unifi AC-LR's plaatsen
PiHole weglaten en uBlock Origin installeren op je browsers.
En als je alles wat mooier en flexibeler wil, een Patchpannel plaatsen en een grotere switch (24p oid)
Wat is hier het voordeel van? Het voordeel van Pi-Hole is dat het meteen werkt voor al je verbonden devices.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• HellStorm666

HellStorm666

Videopac schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:44:
[...]

Wat is hier het voordeel van? Het voordeel van Pi-Hole is dat het meteen werkt voor al je verbonden devices.
Klopt,
Maar het nadeel is dat je het niet makkelijk kan uitzetten. En tools die je DNS aanpassen kosten stabiliteit.
Hoe meer je toevoeg aan iets (een netwerk bijvoorbeeld) hoe meer er mis kan gaan en des te instabieler het wordt.

Scientia Potentia Est

Pagina: 1