Vraag

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik aan het vechten met m'n nieuwe NUC5CPYH (Celeron). Het idee is km hier Openelec op te zetten en 'm als mediaspeler in te zetten.

Echter, wat ik ook probeer, iedere Linux distro geeft kernel panics, meestal 'fatal exception in interrupt'. Ik heb ook verschillende kernelversies uitgeprobeerd (4.1 en 4.4).

Vaak gaat het al fout bij de installatie van Openelec of het starten ervan als installatie wel gelukt is. Soms doet ie 't iets langer maar een film afspelen is er niet bij.

Wat heb ik al geprobeerd? Wat niet...

Verschillende distributies: Ubuntu, Lubuntu, Mint, Openelec 6.0.3 en 7.0 beta. Allemaal lopen ze vroeg of laat vast.

Memtest86+: kan geen fouten vinden maar loopt in multicore mode vast

Ander reepje geheugen. Dezelfde problemen
Andere voeding

Installatie in UEFI en legacy mode.
Alle power saving modes in de BIOS uit en aan gezet
Meerdere keren BIOS reset

Installatie op verschillende hdd's, stick, sd kaarten.

Alles uit de USB poorten halen. Zelfs de wifi module uit het M2 slot gehaald...

Googlen tot ik een ons weeg. Ik schijn de enige te zijn die het specifiek met deze NUC heeft.

Ik begin daarom een hardwareprobleem te vermoeden. Kan dat vermoeden kloppen of mis ik iets anders?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Beste antwoord (via RvL op 04-10-2016 21:20)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Misschien inderdaad even de stabiliteit testen via Windows. Nieuwste bios erop staan ? Kan natuurlijk altijd dat de nieuwste niet de beste is betreffende bugs. Aangezien je al aardig wat geprobeerd hebt sluit ik bios problemen of brakke hardware (mobo / CPU, Wi-Fi chip) niet uit

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Hier staan wat ideen in dei je kunt proberen, https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=891220

• RvL
  • Nu online
Even gekeken naar je link. Het topic waar je naar linkt is 8 jaar oud. Ze stellen daarin voor om ACPI in de kernel uit te schakelen. Dat lijkt me niet nodig. Laat ik het anders zeggen: dat zou niet nodig moeten zijn.

Het zou ook niet verklaren waarom ik geen enkele linux distro kan draaien of zelfs maar geinstalleerd kan krijgen, terwijl ik nergens op internet specifieke problemen met deze NUC en linux lees.

Het enige wat ik lees is dat de linux kernel (4.2 destijds in ieder geval) problemen had met de c-states. Voor de Bay Trail NUCs werd de kernel daarom vaak ook ingesteld op max C1. Dat zou ik nog kunnen problemen, hoewel ik niet lees dat dat ook geldt voor de Braswell NUC's.

Nu de dekens nog...

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:18
Kijk eens wat ie doet onder Windows, al heb je geen licentie Win10 kun je iig installeren, mocht ie dan gaan bluescreenen, dan is het ook meestal makkelijk te vinden waardoor het is.

• RvL
  • Nu online
Installatie van Windows gisteren ging goed, maar veel verder dan de installatie ben ik niet gegaan inderdaad. Ik kan dat nog wel eens proberen. Heb nog wel een lege SSD in m'n computer zitten die ik daar even voor kan gebruiken.

Maar dan nog zou het ding ook Linux moeten kunnen draaien. Ik ben namelijk niet van plan om er Windows op te draaien want dat vind ik veel te zwaar voor de toepassing. En ik lees overal dat het kan, dus misschien toch de tips uit de link hierboven een uitproberen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Misschien inderdaad even de stabiliteit testen via Windows. Nieuwste bios erop staan ? Kan natuurlijk altijd dat de nieuwste niet de beste is betreffende bugs. Aangezien je al aardig wat geprobeerd hebt sluit ik bios problemen of brakke hardware (mobo / CPU, Wi-Fi chip) niet uit

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
The boot opties voor linux is om te kijken of het dan opgelost is, dan kun je op deze bootoptie verder zoeken wat het is.
Oude linux versie proberen, en bijv een hele nieuwe(beta).

Firmware update voor de nuc misschien?

In bios misschien alles langzamer zetten of van turbo naar normaal.
Dit dus om te kijken of je problemen weg gaan.
Dus underclocken kun je proberen.

Hier met via google zoeken,
NUC5CPYH+linux+problem+fatal exception in interrupt
of
NUC5CPYH+linux+problem
bij laatste zie je alle problemen.

[ Voor 97% gewijzigd door jan99999 op 04-10-2016 13:05 ]

• RvL
  • Nu online
Nieuwste BIOS inderdaad, versie 56. Begonnen met 54 uit begin dit jaar. Maar dat heeft ook geen oplossing gebracht... Straks maar eens verder testen, Windows erop zetten en daar eens prime95 op draaien. Als het dan aan de CPU ligt dan komen we daar met een beetje mazzel zo achter.

Nu de dekens nog...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RvL schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:09:
Even gekeken naar je link. Het topic waar je naar linkt is 8 jaar oud. Ze stellen daarin voor om ACPI in de kernel uit te schakelen. Dat lijkt me niet nodig. Laat ik het anders zeggen: dat zou niet nodig moeten zijn.
En toch is het bij hedendaagse hardware soms nog wel eens nodig. Je kan het altijd even testen via de boot parameter.
Het zou ook niet verklaren waarom ik geen enkele linux distro kan draaien of zelfs maar geinstalleerd kan krijgen, terwijl ik nergens op internet specifieke problemen met deze NUC en linux lees.
Nou, de distro's die je hebt geprobeerd hebben allemaal dezelfde basis, dus om nou te zeggen dat je echt andere distro's hebt geprobeerd, nee, dat heb je in feite niet. Je kan pas zeggen dat je wat anders hebt gebruikt als je Fedora of OpenSuSE neemt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• RvL
  • Nu online
Gaan we zeker eens proberen! Jammer genoeg verwacht de opdrachtgever dat ik nog een paar uurtjes hier op m'n stoel blijft zitten... ;)

Ik zal vanavond weer een update geven.

Nu de dekens nog...

• RvL
  • Nu online
Goed, normaal not done om binnen 24 uur weer te posten, maar ik wilde de 'oplossing' (uitkomst is een beter woord) toch even melden.

Nog een aantal dingen uitgeprobeerd vanavond:
• alle peripherals (audio, lan) uitgezet in BIOS. Zelfs SATA uitgezet
• Fedora Live USB stick
• Installatie van Windows 10 starten

Uitzetten van apparaten in de BIOS had geen enkel effect. Fedora crashte net zo hard als de rest en ook de Windows installatie crashte. Vooral als je ook maar even geen activiteit hebt.

Kortom, NUC aangemeld voor RMA. Er zit duidelijk iets niet goed met dit beestje.

Nu de dekens nog...

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Alle NUCs zijn erg kieskeurig w.b.t. RAM. Omdat je aangeeft dat het om een nieuwe gaat, ga ik er vanuit dat het nooit goed gewerkt heeft, ondanks dat de eerste W10 installatie is doorgelopen.

Dus voordat je dat ding terugbrengt/instuurt: kijk even goed op Intels RAM-compatibility-list.

Je hebt al veel zelf gedaan om dingen uit te kunnen sluiten, dat is super en altijd de juiste methode. Maar het andere reepje RAM: was dat er een van dezelfde soort?

• RvL
  • Nu online
Nee, het was niet hetzelfde reepje. Hynix vs. Crucial. De Crucial, welke ik voor de NUC heb gekocht, staat daarnaast ook op de compatibiliteitslijst, dus ook dat is uitgesloten :)

Nu de dekens nog...

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ok, dan heb je eigenlijk alles wel gehad. RMA is trouwens niet nodig, het ding was kennelijk DOA. Dus gewoon binnen zeven/veertien dagen te ruilen.
Pagina: 1