Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
De dagen beginnen hier in het hoge noorden langzamerhand weer korter en kouder te worden. De zomer is weer voorbij en veel mensen treuren hier door de komst van de herfst en de winter die op de loer ligt.
Voor mij is dit een prachtige tijd om te genieten van de veranderende natuur. De veranderingen hier gebeuren veel sneller en intenser dan bijvoorbeeld in Nederland. Dit betekent ook dat je er snel bij moet zijn voordat de bladeren gevallen zijn en er weer sneeuw en ijs ligt.

Als landschapsfotograaf is dit voor mij geen droevige tijd maar weer een nieuwe periode met zijn eigen schoonheid.

Met deze testcase showcase probeer ik het gevoel over te brengen van deze zondagmorgen in Oktober. De omstandigheden waren zo goed als perfect. Hoge luchtvochtigheid, lage temperatuur, windstil en complete stilte.

De foto's zijn gemaakt in Nuuksio nationaal park, niet ver van Helsinki. En tevens de eerste keer dat ik op pad was met mijn nieuwe D750.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8661/29799812900_0874610ff2_c.jpgNuuksio-1 by MattiB, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/6/5674/30011196011_d654f9b5f1_c.jpgNuuksio-2 by MattiB, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8536/29980373622_21d9d9f92c_c.jpgNuuksio-3 by MattiB, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7541/29466634264_dcf0613d3c_c.jpgNuuksio-4 by MattiB, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7524/30060160736_16fd48e04a_c.jpgNuuksio-5 by MattiB, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8267/29466634574_1d92663080_c.jpgNuuksio-6 by MattiB, on Flickr

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 06-10-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

De foto's zijn wel eigenlijk allemaal een beetje van hetzelfde...steen op voorgrond in water en in de verte een lijn bomen het water in lopen al dan niet met perfecte spiegeling.

Bij foto 2 en 6 is de HUE van het groene kanaal wat te fel groen naar mijn idee. De horizon bij de laatste foto kon iets meer naar links getilted worden volgens mij.
Ik weet dat bij 1 de spiegeling symmetrisch is, maar toch wilt mijn oog meer ruimte boven zien, alsof het standpunt net iets te laag was.

Maar cool zeg, de sfeer zit er absoluut goed in! 1 en 2 zijn wel goed. Kleurgebruik is mooi. Foto's ogen kalm en niet onrustig. Ik vind foto's 1 en 4 eigenlijk de meeste sfeer uitstralen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:58

xleeuwx

developer Tweakers Elect
De fotos zijn vet, voor mij springen foto 4 en 6 er het meeste uit omdat zoals Deathchant ook al zegt de rest een beetje van het zelfde is, neemt niet weg dat alle foto's zeer geslaagd zijn.

De omgeving in Finland is prachtig maar wel beetje veel van het zelfde. Zeker in het Zuiden van Finland is het nogal vlak.

Als je de kans hebt om in Helsinki rond te toeren dan kan je nog even de eilandjes af en daar kun je hele leuke foto's van de verschillende huizen maken.

Zelf ben ik meer in het midden van Finland geweest (Jyvaskyla) en in het noorden (lapland) echter vond ik juist de diversiteit in Helsinki mooi om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Goede foto's maar teveel vergelijkbare fotos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Bedankt voor de replies, ik had zelf ook al een beetje het gevoel dat het qua serie misschien teveel van hetzelfde is. Maar al met al blij dat de foto's op zichzelf wat jullie betreft wel geslaagd zijn.
Deathchant schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:01:
Bij foto 2 en 6 is de HUE van het groene kanaal wat te fel groen naar mijn idee.

Ik weet dat bij 1 de spiegeling symmetrisch is, maar toch wilt mijn oog meer ruimte boven zien, alsof het standpunt net iets te laag was.

Maar cool zeg, de sfeer zit er absoluut goed in! 1 en 2 zijn wel goed. Kleurgebruik is mooi. Foto's ogen kalm en niet onrustig. Ik vind foto's 1 en 4 eigenlijk de meeste sfeer uitstralen.
Het groen is misschien iets te fel maar ik wilde het er graag uit laten springen in de verder sombere omgeving.

Heb ook een versie van #1 in portret formaat met wat meer 'headroom' :) (zie onder) Voor de serie wilde ik liever landscape formaat gebruiken zodat het meer eenduidig zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8494/30080218796_e7025f2a88_c.jpg
xleeuwx schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:59:
De fotos zijn vet, voor mij springen foto 4 en 6 er het meeste uit omdat zoals Deathchant ook al zegt de rest een beetje van het zelfde is, neemt niet weg dat alle foto's zeer geslaagd zijn.

De omgeving in Finland is prachtig maar wel beetje veel van het zelfde. Zeker in het Zuiden van Finland is het nogal vlak.

Als je de kans hebt om in Helsinki rond te toeren dan kan je nog even de eilandjes af en daar kun je hele leuke foto's van de verschillende huizen maken.

Zelf ben ik meer in het midden van Finland geweest (Jyvaskyla) en in het noorden (lapland) echter vond ik juist de diversiteit in Helsinki mooi om te zien.
Ik woon zelf inmiddels bijna 4 jaar in Helsinki, de eilandjes etc zijn zeker bekend ;) Eigenlijk zou je een eigen bootje moeten hebben zodat je alle onbewoonde eilanden kan bezoeken. Ik begeef me toch graag echt in de natuur hier, daar waar je echt op jezelf bent. Richting de winter, wanneer er nog geen sneeuw is, en de kleuren verdwenen zijn zal ik wel weer richting zee trekken voor wat seascapes.

Jyväskylä kom ik ook vaak, is al qua landschap veel heuvelachtiger. Ik moet daar nog even de mooiere plekken vinden. Lapland moet ik nog een keer heen in de herfst, de kleuren dan zijn zeer fraai, en geen muggen meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
Ik vind dit niet echt een testcase, maar meer een showcase ;-)

heerlijke platen

Ik vind 1 op dit formaat juist mooi, aangezien de rechterkant geheel vervaagd in de mist.

Wat mij wel opvalt, is dat plaat 1 een ingezoomde versie is van 2, echter in andere kleuren.

[ Voor 53% gewijzigd door Tomas_ op 06-10-2016 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Na overleg mag ik u allen verblijden met het heugelijke feit dat dit topic gepromoveerd is van testcase naar heuse showcase!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:01
Erg mooie platen!

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Congrats!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Wow gaaf, bedankt voor de bump naar showcase :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:54
1, duidelijk. Heerlijk zoals de plaat in het niets eindigt aan de rechterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:58
De sfeer en de kleuren heb je wat mij betreft goed te pakken. Ik krijg het er bijna koud van ;) Ik vind alleen dat er nog wel winst te behalen is in je composities. Grootste probleem zit hem wat mij betreft in dat verdwijnen in de mist dat door anderen gewaardeerd wordt. Nou waardeer ik het fenomeen an sich ook en ik begrijp ook dat je het graag in beeld wilt brengen, maar al die schuine (kijk)lijnen die uiteindelijk nergens naar toe leiden vind ik niet heel lekker kijken.

Even per stuk.

#1: bijna de helft van de foto is leeg waardoor het beeld mi niet goed in evenwicht is. Ik denk dat het beter zou werken als de verschillende delen van de foto (dichtbij, verder weg en horizon) allemaal ca. een derde zouden beslaan. In die zin vind ik de verticale ook beter in evenwicht.

#2: het kleine groepje bomen rechts maakt deze compositie voor mij al een stuk sterker. De omvallende bomen en de aangesneden rots links vind ik minder.

#3: ook hier weer te veel leeg op rechts wat mij betreft. Als je er links een stuk afsnijdt is het beeld meer in balans. De boom zou van links ook wat spannender het beeld in mogen lopen. Hij ligt nu nagenoeg horizontaal in beeld. En de aansnijding werkt voor mij ook niet echt.

#4: dit vind ik 1 van de betere, met name omdat je hier ook echt een onderwerp hebt. Maar ook hier weer veel leeg (dit keer links) terwijl je de onderkant van de boom rechts heel krap aansnijdt. Iets bijdraaien en je hebt echt een betere plaat.

#5: wat me hier opvalt is hoe de boom net dat fijne licht opvangt Heerlijk. Maar dat kan onmogelijk concurreren met die hele lijn van de overkant. Ik denk dat verticaal hier veel beter zou werken. Meer nadruk op de boom en minder op de overkant.

#6: je hebt hier 3 elementen die de rol van onderwerp opeisen: de rotsen in de voorgrond, het huisje en de bomen op het eilandje. Op zich prima, maar al die elementen bevinden zich in de rechterhelft van het beeld. Daardoor is ook dit beeld niet lekker in balans. Het liefst zou je het oog zo willen leiden dat het van het ene onderwerp naar het andere springt. Wat ik geprobeerd zou hebben is een paar stappen naar rechts te doen om de rotsblokken linksonderin de hoek te krijgen. Vervolgens een hoek vinden waarbij het huis zo ongeveer rechts aan de zijkant en op de horizon uitkomt (halverwege de hoogte bedoel ik) en dan het eilandje tussen beide onderwerpen in in het midden een beetje bovenin beeld. Ik weet natuurlijk niet of dat in werkelijkheid mogelijk was, maar door je onderwerpen zo te situeren breng je veel meer balans in de plaat en leid je het oog op een natuurlijke manier.

Ik wil hiermee geen kritiek leveren omwille van de kritiek. Ik zie echter dat je op een geweldig moment op een veelbelovende plek was en dat je met net wat meer aandacht voor de compositie met nog sterkere platen was thuisgekomen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
@klaaas, bedankt voor de goede opbouwende feedback! Kan me in veel dingen wel vinden en ga er aan werken volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:42

Polariteit

Fietsende fotografeur

Toffe serie hoor, wat een heerlijk sfeertje in de foto's :)
Pagina: 1