Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-11-2023
Tweakers,

Ik heb ongeveer iets meer dan een jaar geleden een rMBP 13,3" 2015 gekocht. Sinds de laatste twee weken ervaar ik met enige regelmaat wanneer ik mijn Macbook open doe (uit slaapstand haal), de kleurweergave van het display totaal niet is zoals deze moet zijn. Wanneer ik de Macbook weer dicht doe en opnieuw open doe is er niks meer aan de hand.

Alsnog lijkt me dit niet normaal dat een machine van +- 1500EU dit soort 'kuren' vertoont. Iemand enig idee wat de oplossing voor dit probleem is (misschien een clean install van macOS) of is het een hardwarematig probleem wat ik moet laten repareren?

Hieronder een foto van het probleem

https://i.imgur.com/1VpHaoZ.jpg
Heb een link van je foto gemaakt want met 3.8 MB is ie wel erg groot.

[ Voor 6% gewijzigd door Daedalus op 03-10-2016 20:59 ]

Beste antwoord (via No Lo0t op 04-10-2016 19:02)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Ik heb hier exact hetzelfde probleem (soms) bij het openklappen van m'n MacBook Pro (ook 13,3 2015 model). Het loginscherm vertoont dan ook die rare 8bit achtige kleuren. Het 'probleem' is bij mij gekomen na het updaten naar Mac OS Sierra. Gelukkig is het niet lastig eromheen werken, opnieuw dicht/open doen verhelpt het al, en soms zie ik het probleem zichzelf oplossen (dan springt ie vanzelf van die rare kleuren naar het normale scherm, zonder dat ik iets doe).

Het zal vast wel worden opgelost in een komende patch :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je al gekeken onder System Preferences > Accessibility > Display de Display Contrast aan staat? Anders kijken onder System Preferences > Displays > Color of er niet een 'vreemd' kleurprofiel is geselecteerd. Heb je al een nieuwe gebruiker aangemaakt en gekeken of je daar dezelfde problemen hebt?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
Beide instellingen staan juist ingesteld, zojuist even nagekeken. Maar nee ik heb geen andere gebruiker aangemaakt aangezien het probleem sporadisch voorkomt (de laatste twee weken ongeveer 5x). De Macbook vertoont het alleen wanneer hij uit slaapstand wordt gehaald. Na een keer dichtklappen en weer open is de kleur weer zoals het moet zijn.

Zal het eens proberen met een andere gebruiker.

Heb trouwens ook geprobeerd het vast te leggen op een screenshot. De screenshot ziet er normaal uit zoals het moet zijn. Lijkt me dus een hardware probleem?

[ Voor 16% gewijzigd door No Lo0t op 03-10-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is dan zeer waarschijnlijk dat het een hardwareprobleem is. Je zou Apple Diagnostics kunnen proberen, misschien dat daar wat tevoorschijn komt. Anders is het terug naar de winkel waar je 'm hebt aangeschaft, want je hebt nog gewoon garantie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-08 03:38
Ik heb sinds de update naar Sierra exact hetzelfde. Ik denk dan ook niet dat het een hardware probleem is. Tot die tijd namelijk nooit gehad. Zit hem eerder in de driver of zo. Ik heb geen clean install gedaan maar een upgrade van El Capitain --> Sierra. Heb jij dat ook gedaan?

ps: zelfde MBP als jij.

[ Voor 4% gewijzigd door pjotrski71 op 04-10-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
Had je al geüpdatet naar Sierra? Misschien dat dat het probleem verhelpt of juist veroorzaakt. Anders eens terug gaan of juist updaten

[ Voor 97% gewijzigd door sweebee op 04-10-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb ook de 13" 2015 en ik heb er geen last van. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik 10.12.1b2 draai en niet de standaard 10.12, dus wellicht dat het straks in 10.12.1 wel weg is.

Ik heb wel tijdens de dev previews gemerkt dat de video drivers niet erg stabiel waren. Mogelijk ligt daar het probleem nog steeds.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
Ik heb geupdate naar Sierra ja, draai inderdaad 10.12. Even afwachten dus. Is ook inderdaad pas sinds de update naar Sierra dat ik dit probleem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
pjotrski71 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:58:
Ik heb sinds de update naar Sierra exact hetzelfde. Ik denk dan ook niet dat het een hardware probleem is. Tot die tijd namelijk nooit gehad. Zit hem eerder in de driver of zo. Ik heb geen clean install gedaan maar een upgrade van El Capitain --> Sierra. Heb jij dat ook gedaan?

ps: zelfde MBP als jij.
Ja ik heb ook de upgrade gedaan en ook pas sinds toen het probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Ik heb hier exact hetzelfde probleem (soms) bij het openklappen van m'n MacBook Pro (ook 13,3 2015 model). Het loginscherm vertoont dan ook die rare 8bit achtige kleuren. Het 'probleem' is bij mij gekomen na het updaten naar Mac OS Sierra. Gelukkig is het niet lastig eromheen werken, opnieuw dicht/open doen verhelpt het al, en soms zie ik het probleem zichzelf oplossen (dan springt ie vanzelf van die rare kleuren naar het normale scherm, zonder dat ik iets doe).

Het zal vast wel worden opgelost in een komende patch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik hoorde een collega ook hierover. Hij heeft ook het 2015 model. Dus het lijkt erop dat het wel vaker bij dat model voor komt.

Ik heb zelf het 2014 model en ik heb dit nog nooit gezien op mijn eigen macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
Dan moeten we waarschijnlijk dus maar even wachten op de volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
No Lo0t schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:01:
Dan moeten we waarschijnlijk dus maar even wachten op de volgende update.
Ik heb die van mij vanavond een clean Install gegeven en na wat testen (10x klep dicht en uit slaap stand aan) is het niet meer terug gekomen! Dus wellicht een optie om dat ook te doen, koste me een half uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
pjotrski71 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:12:
[...]

Ik heb die van mij vanavond een clean Install gegeven en na wat testen (10x klep dicht en uit slaap stand aan) is het niet meer terug gekomen! Dus wellicht een optie om dat ook te doen, koste me een half uurtje.
Heb ik inderdaad nog niet gedaan in verband met virtuele machines die ik draai voor mijn studie. Toch maar even backupen dan en een clean install doen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
No Lo0t schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:15:
[...]

Heb ik inderdaad nog niet gedaan in verband met virtuele machines die ik draai voor mijn studie. Toch maar even backupen dan en een clean install doen, thanks!
Ik was te voorbarig, had zojuist bij thuiskomst weer een 8bit color scherm tijdens scherm openklappen. Druk op Esc en weer aan en het is weg. Toch maar even een update afwachten. Kan je dit ergens melden bij Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Hier hetzelfde probleem! Was al bang dat het aan de videokaart zou liggen. Gelukkig ben ik niet de enige. Heb hier overigens ook een 13" model van 2015. Nu net een jaar in bezit en sinds een week of twee op Sierra. Daarvoor nooit dit probleem gehad.

Edit, net de foto bekeken. Dt is wel wat erger dan bij mij. Hier is het vaak maar een deel van het scherm en niet het geheel. Maar schrok wel een beetje de eerste keer.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel_Elessar op 05-10-2016 20:09 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Lo0t
pjotrski71 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:37:
[...]

Ik was te voorbarig, had zojuist bij thuiskomst weer een 8bit color scherm tijdens scherm openklappen. Druk op Esc en weer aan en het is weg. Toch maar even een update afwachten. Kan je dit ergens melden bij Apple?
Geen idee of het ergens te melden valt, zal er morgen eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx!
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:24

Mx!

Idem problem met idem Macbook na upgrade naar Sierra.

Heb via chat met Apple support contact gehad. Apple geeft aan dat het om een onbekend probleem gaat en dat ze additionele stappen moeten nemen om het probleem vast te stellen. Ze gaan me terugbellen om een afspraak te maken.

Zelf denk ik dat het een driver issue is in Sierra..
Pagina: 1