PC (zelfbouw) valt af en toe uit. Power probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-12-2022
Hallo,

Ik heb van tevoren enige tijd op internet gezocht, maar het is voor mij onmogelijk om de oorzaak van mijn probleem nader vast te stellen. Meerdere zaken kunnen hier spelen, maar zoals de titel al doet vermoeden dénk ik dat het een probleem is met mijn voeding.

Enige tijd terug heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet. Uitgezonderd mijn grafische kaart, een oude HDD (voor restopslag) en mijn oude voeding heb ik geen onderdelen niet vervangen. De PC bevat momenteel de volgende onderdelen:

- Grafische kaart: GTX 780
- Voeding: 650w. Het merk kan ik helaas momenteel niet achterhalen: daarvoor moet ik de voeding uit de PC halen om het af te kunnen lezen. Gigabyte GE-P610A-C2 , 610W.
- SSD/HDD : 120 GB SSD (OS schijf), 250 GB HDD, 1 TB SSD
- RAM: 3200 Mhz DDR 4, Corsair Vengeance.
- CPU: Intel i7 6700k
- CPU Koeler: Cooler Master V8 GTS
- Moederbord: Asus Maximus VIII Ranger

Beschrijving van het probleem

De PC valt momenteel uit bij één game, maar dat hoort er niet toe te doen. Het betreft hier Planetside 2, en continue bij een zelfde soort probleem: wanneer ik in een vehicle zit en het vehicle ontploft. Een ontploffing dichtbij lijkt tevens hetzelfde probleem te creëren, dus kort door de bocht wanneer er in mijn scherm plotseling véél gerendered moet worden doet dit probleem zich voor.

Zoals beschreven valt dus alles uit. De temperatuur van de CPU blijft continue aan de koele kant: in rustmodus hangt deze zelfs rond de 19/20 graden celsius, dus het lijkt mij wel heel erg stug dat het hier overheat protection (van ook nog eens een heel goede CPU!) zou zijn. Dit laat naar mijn mening problemen over met de videokaart en de voeding.

Nu is het van belang om het volgende aan te geven: ik heb een redelijk aparte computerkast, te weten een Aeroxcool Strike-x (http://www.aerocool.us/strikex/images/thumb_stx_air-4.png). Dit bracht een onverwacht probleem met zich mee: de kabels van de voeding waren te kort m.b.t. de processor, én ik kwam hier en daar ook wat kabels tekort! Als gevolg heb ik verlengkabeltjes gekocht voor de processor én ook voor de 4pins molex aansluiting bij de videokaart.

De videokaart heeft twee kabelingangen: een rode 8pins variant, waarbij de betreffende kabel direct naar de voeding loopt. Daarnaast is er nog een zwarte 6 pins aansluiting waar 2 gele, 2 bruine en 2 zwarte kabels uit voortspruiten. Ieder setje van 3 loopt weer uiteen in een 4 pins-Molex aansluiting (één pin blijft leeg). Dus uit de videokaart volgt een soort van 'splitter'. Deze twee kabels zijn weer vastgemaakt aan andere molex aansluitingen aan de kabelboom, waarbij één kabel op een molex/sata kabel is aangesloten (dus een kabel met een molex hoofd en een sata einde). Hiervoor heb ik geopteerd om het gebrek aan molex kabels aan mijn kabelboom op te lossen, aangezien Sata nog in overvloed aanwezig was. Deze kabels zijn weer vastgemaakt met een Sata/Molex splitter (1 Sata ingang, 2 Molex uitgangen, dus een driehoekje). Het uiteinde van de driehoek is weer vastgemaakt op een reguliere Sata kabel aansluiting. Dus ik ga van één kabel --> splitter --> vastklikken op andere splitter --> terug naar één kabel.

Dus wat is het?

Nu is de vraag: wat is het probleem hier? De voeding is misschien de dader, ondanks dat iedere berekening op Internet suggereert dat circa 450w voor mijn huidige 'rig' voldoende moet zijn. Ik kan echter niet uitsluiten dat dit het issue is. Daarnaast kan het zo zijn dat de Sata aansluitingen uit de kabelboom werken op een ander voltage/amperage dan de molex aansluitingen, maar ook daarvoor heb ik niet voldoende reden om dat zomaar aan te nemen. Als dat tóch zo is dan moet ik mijn PC toch echt anders aansluiten en mogelijk zelfs voor een volledig nieuwe voeding gaan.

Een enigszins gecompliceerd onderwerp dus. Ik wilde het graag korter houden maar om te voorkomen dat de lezer hier relevante informatie zou missen heb ik dat absoluut niet gedaan.

Ik hoor graag wat jullie suggesties zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Parabellum123 op 03-10-2016 21:32 . Reden: Kleine correctie m.b.t. voeding. Bekabeling correctie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gezien het maar bij 1 game gebeurt, zou ik toch eerder een driverprobleem verwachten, of een probleem in de game, anders zou je pc wel bij iedere zware belasting eruit klappen.

Echter, hoe die videokaart prik krijgt klinkt niet echt tof. Verlengkabels willen nog wel eens van zeer discutabele kwaliteit zijn, net als verloopstekkertjes.

Ook is het altijd handig om te weten welke voeding je hebt, van "een oude 650w voeding" krijg ik zelf altijd de kriebels, omdat mijn ervaring leert dat dat bijna altijd een prutvoeding is. Zeker als je blijkbaar korte kabels hebt, veel enigsinds moderne goede voedingen hebben behoorlijk lange kabels.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:07
Het is misschien handig te kijken wat voor voeding het is, en of deze genoeg kracht over de 12v lijn kan leveren. Ik heb eerder dit jaar het zelfde probleem gehad, mijn computer viel uit bij hoge gpu load en het bleek dat mijn voeding die voldoende kracht zou moeten kunnen leveren dit niet allemaal op de 12v lijn kon.

In theorie zouden de molex power adapters (en ook nog molex naar sata?) geen probleem moeten zijn. Maar als je het zeker wilt weten kan je tijdelijk je voeding buiten je kast plaatsen op een manier dat je korte kabels wel op de juiste plek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
RobinHood schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:23:
Gezien het maar bij 1 game gebeurt, zou ik toch eerder een driverprobleem verwachten, of een probleem in de game, anders zou je pc wel bij iedere zware belasting eruit klappen.

Echter, hoe die videokaart prik krijgt klinkt niet echt tof. Verlengkabels willen nog wel eens van zeer discutabele kwaliteit zijn, net als verloopstekkertjes.

Ook is het altijd handig om te weten welke voeding je hebt, van "een oude 650w voeding" krijg ik zelf altijd de kriebels, omdat mijn ervaring leert dat dat bijna altijd een prutvoeding is. Zeker als je blijkbaar korte kabels hebt, veel enigsinds moderne goede voedingen hebben behoorlijk lange kabels.
Bedankt voor de reactie! Kan een driverprobleem ertoe leiden dat mijn pc zich zomaar afsluit dan? Dit is enigszins nieuw voor mij, aangezien ik dan een eerder een crash of iets dergelijks verwacht. Overigens zijn de drivers wel helemaal up to date, maar niet specific geoptimaliseerd voor Planetside 2. Om de een of andere reden weigert Nvidia Geforce Experience het te herkennen, maar dat lijkt mij niet het probleem.

Zou een 650 watt voeding overigens wél genoeg kunnen zijn? Want zelfs met een effectieve output van 80% (laten we dus zeggen tegen de 520 watt in het slechtste geval) zou ik nog steeds voldoende moeten hebben - zelfs onder piekbelasting.

Kan het overigens dat Sata kabels op een ander voltage/amperage werken dan Molex kabels? Dan weet ik dat voor als ik straks nog eens even alles ga inventariseren in de kast! Misschien dat ik het alsnog op de een of andere manier allemaal kan ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
Flamesz schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:34:
Het is misschien handig te kijken wat voor voeding het is, en of deze genoeg kracht over de 12v lijn kan leveren. Ik heb eerder dit jaar het zelfde probleem gehad, mijn computer viel uit bij hoge gpu load en het bleek dat mijn voeding die voldoende kracht zou moeten kunnen leveren dit niet allemaal op de 12v lijn kon.
Bedankt voor je reactie!

Hoe kan ik dit het beste meten? Moet ik hierbij gewoon de BIOS openen en kijken waar het voltage op uit komt, of een of andere tool installeren? Volgens mij kon ik dit namelijk niet inzien buiten de BIOS, maar ik hoor graag hoe ik dit het beste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Parabellum123 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Hoe kan ik dit het beste meten? Moet ik hierbij gewoon de BIOS openen en kijken waar het voltage op uit komt, of een of andere tool installeren? Volgens mij kon ik dit namelijk niet inzien buiten de BIOS, maar ik hoor graag hoe/wat ik dit het beste kan doen.
De makkelijkste manier om dit uit te vinden is fysiek op je voeding kijken welk model het is, en dan op de website van de fabrikant te kijken wat de specificaties van de voeding zijn. Dan krijg je een tabelletje te zien zoals hieronder.
Daar wil je op zien dat er op de 12v lijn meer vermogen kan worden gegeven dan jouw 12v vragende componenten samen vragen, of het liefst 100% van het vermogen zoals in dit voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14twev.png

[ Voor 14% gewijzigd door Flamesz op 03-10-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Parabellum123 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:34:
[...]

Bedankt voor de reactie! Kan een driverprobleem ertoe leiden dat mijn pc zich zomaar afsluit dan? Dit is enigszins voor mij, aangezien ik dan een eerder een crash of iets dergelijk
s verwacht. Overigens zijn de drivers wel helemaal up to date, maar niet specific geoptimaliseerd voor Planetside 2. Om de een of andere reden weigert Nvidia Geforce Experience het te herkennen, maar dan nog lijkt het onwaarschijnlijk.
Als je hele videokaart-driver zegt "zoek het zelf maar uit", dan kan dat je pc laten crashen ja.

En ook up to date drivers kunnen problemen geven, drivers zijn eigenlijk maar vervelende dingen, want soms werken ze niet op jouw specifieke combinatie hardware en software, terwijl ze wel op alle andere combinaties draaien.
Zou een 650 watt voeding overigens wél genoeg kunnen zijn? Want zelfs met een effectieve output van 80% (laten we dus zeggen tegen de 520 watt in het slechtste geval) zou ik nog steeds voldoende moeten hebben - zelfs onder piekbelasting.
Een goede 650w wel, maar, ik weet niet of je een goede hebt.

En de efficiëntie van een voeding werkt absoluut niet zo! Je moet andersom rekenen, als je voeding een efficiëntie heeft van 80% bij full-load, moet je het verbruik erbij op tellen, niet af trekken van het maximale vermogen.
Kan het overigens dat Sata kabels op een ander voltage/amperage werken dan Molex kabels? Dan weet ik dat voor als ik straks nog eens even alles ga inventariseren in de kast! Misschien dat ik het alsnog op de een of andere manier allemaal kan ompluggen.
Nope, SATA heeft ook gewoon een 12v lijn, en amperage, daar zorgt je voeding wel voor. Overigens is amperage wel een beetje het probleem: Als je echt lullige kwaliteit kabels hebt, kunnen ze de isolatie laten smelten, omdat er teveel A'tjes over een dunne kabel moeten. Een soort gloeilamp-effect dus.

Wat je voeding geeft qua voltage etc. kun je niet meten met het bios of een multimeter, daarvoor heb je echt veel en dure apparatuur nodig.

Wat op de sticker staat zegt overigens ook niet alles, MS-Tech zegt ook dat ze 750w kunnen leveren ;) Sticker + het merk en type, daar draait het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
Dus ik heb de laptop er maar even bij gepakt (de pc heb ik uit elkaar gehaald). De voeding is van het volgende type:

- Gigabyte GE-P610A-C2 (in principe dus een 610W voeding, geen 650W)

De tabel op de zijkant van de voeding zegt het volgende onder 12V:

+12V1/18A + 12V2/18A + 12V3/18A = 504 W. Lagere wattages leveren nog eens 170W wat volgens de tabel (die verder naar onder gaat) op niet bepaald logische wijze moet optellen tot 591,5 W. Verder blijft er nog 18.5 W over onder de noemers -12V /0,5A en +5Vsb /2.5A

Afsluitend zegt de voeding onderin nog: 610W (Peak power 720W)

Ja, nu ziet het er toch wat anders uit. Hebben we de 'dader' misschien te pakken hier?

[ Voor 0% gewijzigd door Parabellum123 op 03-10-2016 21:12 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Als ik een grove schatting van je computer in de power supply calculator van outervision gooi dan kom ik er op uit dat je voeding niet meer dan 400-420w op de 12v rail nodig heeft, dat zou dus nog geen probleem moeten zijn. (al ken ik je exacte configuratie niet, dus vul het vooral zelf ook even in).
Over de kwaliteit van je voeding durf ik zelf niks te zeggen, daar zijn een hoop tweakers van die daar meer van weten dan ik, of het voeding advies en informatietopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
Flamesz schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:15:
Als ik een grove schatting van je computer in de power supply calculator van outervision gooi dan kom ik er op uit dat je voeding niet meer dan 400-420w op de 12v rail nodig heeft, dat zou dus nog geen probleem moeten zijn. (al ken ik je exacte configuratie niet, dus vul het vooral zelf ook even in).
Over de kwaliteit van je voeding durf ik zelf niks te zeggen, daar zijn een hoop tweakers van die daar meer van weten dan ik, of het voeding advies en informatietopic.
Bedankt! Ik zal even kijken of ik elders dan nog een topic maak over de kwaliteit van de voeding. Zelf heb ik helaas ook veel te weinig kennis van de verschillende merken om er ook maar een enigszins zinvol oordeel over te kunnen vellen. De configuratie is gewoon zo standaard als maar zijn kan: ik heb niets ge-overclocked dus het stroomverbruik moet toch in de buurt van de lijn komen zoals die door jou wordt aangegeven.

Nog even terugkomend op de bekabeling: ik heb zojuist nog eens goed gekeken hoe de videokaart 'gepowered' wordt. Blijkt dat er het volgende gebeurt met zwarte 6 pins aansluiting:

- de 6 pins aansluiting splits zich op in twee 4pins aansluitingen (Molex) met ieder 3 kabels, zoals bovenin beschreven.
- Vervolgens blijkt dat ik een Sata naar Molex splitter had gekocht. Deze is weer aangesloten op de beide 4 pins Molex aansluitingen, waarbij de kop van de betreffende kabel driehoek weer is aangesloten op een sata kabel.

Kort door de bocht: ik ga van één kabel naar twee kabels om vervolgens weer twee kabels terug te brengen naar één kabel. Mogelijk krijgt mijn GPU hierdoor te weinig power, maar ook hier hoor ik nog even graag een oordeel over ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Parabellum123 op 03-10-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die specifieke voeding kan ik niet vinden, maar de 450w versie, die voor de duidelijk de Superb 550 heet, is nou niet echt een geweldige voeding. Hij is, ook voor zijn leeftijd, behoorlijk inefficiënt, rond de 50% valt het bij de 450w versie nog mee, maar daaronder en daarboven is knap matig. Ook zijn de gebruikte onderdelen nou niet echt geweldig. LTec caps zijn niet zo rampzalig als bepaalde andere merken, en in een goede voeding overleven ze het wel even, maar dit is nou niet echt een goede voeding verder.

Ik zou hem dus vervangen, ik denk niet dat het de oorzaak van je problemen is trouwens, maar een goede voeding kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 17:07
Wat ik hier over kan vinden is dat een sata-power connector 4.5A kan leveren op 12V. Dit staat gelijk aan 54 watt, terwijl een 6pin kabel 75 watt zou moeten kunnen leveren. Zonder mogelijke verliezen door het gebruik van verschillende aansluitingen betekend dit dat je al 21 watt minder zou kunnen leveren dan eigenlijk zou moeten. Of deze 21 watt inderdaad het probleem zijn kan ik je zo niet zeggen, maar het is zeker een verbetering om de sata-connector er tussen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
Wederom bedankt voor jullie reacties: ik zal morgen proberen om het probleem met de 6pin kabel op te lossen. Helaas is er momenteel nog sprake van flinke 'cablegore' in mijn kast dus ik kan mijn originele 6pin aansluiting niet vinden. Naar ik dacht was deze wel beschadigd (ja...), dus misschien kom ik dan alsnog uit op een nieuwe voeding.

Gezien de kabelellende die mijn huidige, niet modulaire voeding oplevert is het misschien ook maar beter om 'm te dumpen. Het topic wat door RobinHood is gelinkt heeft mij overigens veel duidelijk gemaakt over goede voedingen! Nogmaals mijn dank hiervoor.

Als iemand nog iets heeft toe te voegen aan dit topic, doe dit dan ook vooral. Ik zal al jullie suggesties meenemen bij het proberen op te lossen van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik heb niks gedumpt, ik ben onschuldig! :o :+

In zo'n kast/benchtable als jij hebt kan een modulaire voeding inderdaad geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabellum123
Hallo,

Even terugkoppelend op bovenstaand topic: het is opgelost. Allereerst heb ik geprobeerd om de twee molex stekker uitgangen van de P6 kabel via twee aparte SATA kabels (in plaats van eén zoals het eerst was) te 'poweren'. Ik dacht dat het halen van stroom over twee kabels misschien het probleem zou oplossen, maar na even testen bleek de PC toch weer opnieuw uit te vallen tijdens het gamen.

Nieuwe voeding besteld, op basis van het gelinkte topic bovenin. Ik ben daarmee gegaan voor de Corsair RM750X. Na het installeren van de voeding (ik was blij dat de kabels lang genoeg waren overigens!) zijn alle problemen opgelost. Jammer genoeg blijft onduidelijk wat het exacte probleem was, én of de situatie zoals die eerst bestond wél had gewerkt met een betere voeding. Ik vermoed dat de voeding echter ondermatig presteerde.

Nogmaals bedankt voor de tips ;).
Pagina: 1