Speciaal glas, coating op verkeerde plek.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13
na veel puzzelen er voor gekozen het glas op de benedenverdieping te vervangen door Pinkelton K Glas N met Argon vulling.

http://www.pilkington.com...ation/kglassn/default.htm

Tijdens het plaatsen keek ik wat beter naar de stikker op het glas. Daaruit blijkt dat de eerste coating (hr) op positie twee zit en de K glas coating op positie 3. Deze hoort echter op positie 4 te zitten (zie brochure)

buiten 1 glas 2 ---spouw--- 3 glas 4 binnen

http://www.pilkington.com...on/kglassn/literature.htm

De fabrikant heeft inmiddels ook erkend dat het verkeerd zit maar geeft in eerste instantie aan dat dit niet uitmaakt. Dat geloof ik in ieder geval niet. Als het niet uitmaakt zou je mijn inziens altijd voor positie 3 kiezen zodat het nooit beschadigd kan raken (4 is buitenkant binnenruit)

buiten 1 glas 2 ---spouw--- 3 glas 4 binnen

Weet iemand in hoeverre dit nu de isolatie of andere eigenschappen van het glas beïnvloed ?

wat nu ? alles nieuw laten leveren ?

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 03-10-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-04 17:57

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als de binnen en buitenruit dezelfde dikte hebben kun je het er andersom in laten plaatsen.

De coating zit op de andere kant, dus de hele isolerende werking van de coating icm het aragon gas werkt nu nauwelijks meer lijkt me.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
het buitenglas is 6 mm en het binnenglas 4. zo zijn er al een aantal geplaatst.

buiten - 1 - glas -2 -(HR coating) --spouw-- 3 (N coating) glas - 4 - binnen

nu zit het gas dus tussen beiden lagen in terwijl de tweede laag niet op 3 maar op 4 zou moeten zitten.

Normaal HR glas zit normaal op positie 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
Je kiest dus een product wat overal schreeuwt hoe goed (warmtereflecterend aan binnenzijde, betere optiek) het wel niet is door een coating op plaats 4 aan te prijzen, en dan zou je akkoord gaan met een produktiefout? Dat lijkt me dus niet ;)

Er is niet conform spec geleverd op een onderscheidend produkteigenschap. Klaar.

Doordat er nu eerst een lucht/glas overgang is zal de werking anders zijn. Denk aan brekingsindices, warmteabsorptie in het glas, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 17:51

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Pilkington is lekker bezig, zeg.

Bij ons hebben ze begin dit jaar twee ramen (beide triple glas) geleverd met luchtbellen. En een derde (eveneens triple glas) waarvan ook de coating aan de verkeerde kant zat. Alle drie zijn ze vervangen, de luchtbellen waren groter dan de norm toeliet.

Dat van die coating ontdekten we, omdat dat het enige raam was waar geen ijsbloemen aan de buitenkant ontstonden.

Ik zou zeggen: glasexpert inschakelen en een oordeel laten vellen.

Volgende keer kies ik zeker voor een andere glasleverancier, nu ik dit heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Rukapul schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:12:
Je kiest dus een product wat overal schreeuwt hoe goed (warmtereflecterend aan binnenzijde, betere optiek) het wel niet is door een coating op plaats 4 aan te prijzen, en dan zou je akkoord gaan met een produktiefout? Dat lijkt me dus niet ;)

Er is niet conform spec geleverd op een onderscheidend produkteigenschap. Klaar.

Doordat er nu eerst een lucht/glas overgang is zal de werking anders zijn. Denk aan brekingsindices, warmteabsorptie in het glas, etc.
klopt. Vervelende is dat er al een aantal geplaatst zijn. De glaslatten allemaal met nietten vast en al in de kit. Eruit halen geeft extra werk en schade aan de kozijnen.

Ik probeer er dus achter te komen wat er redelijkerwijs te zeggen valt van de punten die je noemt als warmte absorptie en lichtbreking.

@Ge2rt, weet jij waar ik zo'n glasexpert kan vinden ?

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 03-10-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 17:51

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ray schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:59:
[...]

@Ge2rt, weet jij waar ik zo'n glasexpert kan vinden ?
Zie PM. Samenwerkende Glasverzekering is door de kozijnenboer ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Ge2rt schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:25:
[...]

Zie PM. Samenwerkende Glasverzekering is door de kozijnenboer ingeschakeld.
Heb ze gebeld maar zij werken voornamelijk voor! Pinelton en willen hier niets mee doen

Blijft de vraag is er iemand hier die iets zinnigs kan zeggen wat het gevolg is van de verkeerde coating of die een bedrijf weet wat een onafhankelijk advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 19:00
ik zou geen moete hebben met de coating op pos 3, coating op de buitensta posities slijt met de loop der jaren weg net als bij het zelfreinigende glas.

nu zit de coating eigenlijk achter de ruit en dat maar niks uit, zou het een folie zijn dan word het anders die geeft vaak kleur verschil en dat zie je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Ik heb bericht terug en een rapport waaruit blijkt dat op positie 3 de U waarde daalt naar 1.0 terwijl deze op positie 4 wel 0.9 is.

De positie van de coating is dus bewust gekozen voor een betere isolatiewaarde.

Overigens stelt de fabrikant dat deze speciale laag niet onderhevig is aan slijtage

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 04-10-2016 19:19 ]

Pagina: 1