• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Beste mensen.

Ik speel nog wel eens met virtuele machines, waarbij ik ook een videokaart in de virtuele machine probeer te gebruiken. Nu gaat dit helaas vaak moeizaam, omdat mijn huidige hardware geen fatsoenlijke ACS ondersteunt (dit houdt in dat iedere PCIe device onder een andere IOMMU valt, en dus in een andere IOMMU groep terecht komt). Ik denk er dus over om over te stappen naar een Socket 2011 processor, welke dit wel schijnen te ondersteunen (zie deze blog-post)

Mijn vraag nu is, als ik een CPU heb die ACS ondersteunt, moet ik dan ook ervoor zorgen dat mijn moederbord dit ondersteunt, of zal vrijwel elk moederbord doen wat het moet doen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor GPU-passthrough gaat het primair om ondersteuning van Intel VT-d in de processor of vergelijkbare techniek van AMD. Niet alle standaard desktopprocessors ondersteunen dit (sowieso alle K modellen niet). Daarnaast kan een GPU niet worden doorgegeven als deze als primaire videokaart wordt gebruikt op dat moment, dan zijn de resources al in gebruik.

M.a.w.: VT-d ondersteuning is vereist en je moet een tweede grafische chip hebben om je OS/hypervisor mee te bedienen om een hele kaart te kunnen doorschuiven naar een VM.

Dit is voor zover mijn kennis reikt. Kennis van ACS en IOMMU mapping heb ik verder niet, dat weten andere tweakers mogelijk wel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik ben me inderdaad bewust van de noodzaak van VT-d. Oorspronkelijk had ik een 3570K, welke dit niet ondersteunde. Dit is iets dat vooral in de processor zit, maar waar sommige moederborden soms wat raar mee om kunnen gaan. Momenteel is dit voor mij ook geen probleem. Mijn probleem is echt met ACS. Met IOMMU groepen, en videokaarten die allemaal in dezelfde groep worden geplaatst. Ook niet echt features waar fabrikanten vaak mee staan te pronken, wat het niet makkelijker maakt om info te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 03-10-2016 18:24 ]