Computer op ongeaard stopcontact?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.067 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-07 19:21

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik woon sinds kort op kamers en hier zijn geen geaarde stopcontacten aanwezig. Aangezien ik een zelfbouw pc heb ben ik niet zo happig op het aansluiten van de pc op deze stopcontacten in verband met statische elektriciteit. Ik weet niet hoe groot de kans is dat de pc kapot gaat of dat het überhaupt niet kan. Ik kon ook niet veel op internet vinden, dus vraag ik het hier. Ik kan eventueel wel een draadje trekken naar de verwarming, maar als het niet hoeft dan liever niet.

Weet iemand van jullie of deze pc gewoon kan worden aangesloten of dat er problemen kunnen komen?

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:53

MsG

Forumzwerver

Newsflash, een aanzienlijk deel van Nederland heeft alleen aarde in de keuken, of zelfs af en toe wellicht geen aarde.

Ik zit al 6 jaar ongeaard. Nog nooit problemen mee gehad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 11:27
Als je handig bent, in veel centraal-dozen zit de aarde-draad wel afgemonteerd. Het is dan een kwestie van de draad doortrekken naar een wand-contactdoos. Uiteraard moet je dan ook het binnenwerk van de contactdoos vervangen. Ik heb in het verleden een aantal rare dingen gezien met zelfbouw pc's die niet op een wandcontactdoos aangesloten waren met aarde, ik zou het risico niet lopen. Uiteraard moet je dat afwegen tegen de moeite en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:02
Als je op kamers zit en geen aarde hebt zou ik ook niet teveel gaan rommelen. Goed kans dat de huisbaas/eigenaar het niet heel erg op prijs stelt.

Sowieso is het gebruik van de verwarmingsbuis als aarde niet heel geschikt aangezien deze niet 100% van metaal meer zijn. Vaak zat dat er ergens een stuk plastic tussen zit waardoor het niet goed werkt. Ook zijn er genoeg "horror verhalen" te vinden over de gevolgen. Kort samengevat, niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-07 22:10
Draadje trekken naar de verwarming is vragen om nog meer problemen inderdaad.

Gewoon lekker ongeaard doen en niet zelf je PC en iets geaards aan willen raken, eventueel zorgen dat alle rand apparatuur wel op zelfde stekkerdoos (dus samen een aarde deelt) zit om gekke stroompjes over andere kabels voor te zijn en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepkever op 03-10-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zit (helaas) altijd op een niet-geaard stopcontact met mijn PC. In heel mijn leven slechts één keer problemen gehad met een blikseminslag in de wijk waardoor er het e.e.a. aan componenten stuk ging.

Bij normale omstandigheden geen enkel probleem dus.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 15:42
Neuh inderdaad ik zou er niet echt bang van worden, je zou een stekkerdoos kunnen halen met een beveiliging erin al helpt dat inet tegen statische elektriciteit. maar ik zit ook al jaar en dag op een ongeaard stopcontact nog nooit issues gehad (nock on wood :P )

maar wat maakt het uit of je een zelfbouw pc hebt, wat bedoel je daar uberhaubt mee?

[ Voor 8% gewijzigd door WeeDzi op 03-10-2016 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Seroczynski schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:33:
Ik zit (helaas) altijd op een niet-geaard stopcontact met mijn PC. In heel mijn leven slechts één keer problemen gehad met een blikseminslag in de wijk waardoor er het e.e.a. aan componenten stuk ging.

Bij normale omstandigheden geen enkel probleem dus.
even opmerken dat het absoluut niet gezegd is dat een geaard stopcontact hierbij geholpen had !
en met boven mij, dat het zelfgebouwd is doet er verder niet toe

* heuveltje heeft ook al 6 jaar zijn pc aan een ongeaard stopcontact hangen

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 03-10-2016 16:46 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om alle apparaten in huis aan te sluiten op dat ene geaarde stopcontact in de keuken leek me ook geen goed idee. :+ Hier dus ook uit noodzaak (huurhuis) al jaren ongeaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-07 20:27
hier al 2 jaar aan een ongeaard stopcontact nog geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47
Kreeg wel telkens een forse tik van de pckast. Waarschijnlijk door lekkage van het netfilter. Na 2 jaar toch maar gaatje geboord en de voeding van een geaard stopcontact op zolder weggepakt. (Eigenlijk bedoeld voor een wasmachine). Zie verder niet direct in hoe het kwaad kan voor de pc zelf alleen je netfilter zal niet meer goed functioneren en je kast kan onder netspanning komen te staan bij een defect in de voeding.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423,
Heeft niets met lekkage te maken, het verschijnsel heb je met elke ongeaarde computer, al tientallen keren hier aan de orde geweest. Het komt inderdaad door het netfilter. Daardoor staat de PC altijd onder de halve netspanning als hij niet is geaard.
@MsG (TS) Het heeft dan ook helemaal niets met statische elektriciteit te maken. Dat is een ander fenomeen dat hier totaal niet aan de orde is. En inderdaad, al minstens honderd keer met heel veel nadruk betoogd, NOOIT draadjes naar verwarmingsradiatoren.

Vroeger bij de eerste PC's waren netwerkkaarten blijkbaar niet galvanisch gescheiden. Dat leidde er bij mij toe dat toen ik een tweede computer erbij zette, met een netwerkkabel met elkaar verbonden, dat in beide PC's de netwerkkaart sneuvelde. Na dat ik deze verving trok ik toch maar op beide locaties een aarddraad.
Later vernam ik steeds vaker dat nieuwere PC's netwerkkaarten wel die galvanische scheiding hadden en verneem ik dergelijke defecten eigenlijk niet meer, hooguit soms een iets hogere gevoeligheid voor storingen. Blijft over de lichte prik die je voelt bij gelijktijdig aanraken van b.v. de verwarming en de computer. Maar dat is niet gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, dat is het risico van een interfacekabel tussen 2 apparaten koppelen welke niet op een geaard stopcontact zitten.Dan heb je even te maken met een spanningesverscil van de massa.

Heb in een ver verleden al de nodige geplofte I/O chips moeten vervangen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 15:56

Genius-General

Expect the Unexpected

Computer crashde supervaak en hoorde je steeds zo'n aardelus brom. Aarde van zolder naar mijn kamer getrokken en de problemen waren opgelost. (Heb nu voor de zekerheid wel een andere voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-07 19:21

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Na het lezen van jullie antwoorden is de conclusie dus dat het verschilt per geval. Bij de een werkt het wel zonder aarding, bij de ander niet. Het beste is om vanuit de meterkast een draad toe te voegen, maar je moet nooit een draadje trekken naar de verwarming.

Ik zal wel gewoon deze week even proberen of het kan. Ik kan momenteel toch niet veel met mijn computer aangezien deze geen netwerkkaart heeft en er alleen draadloos netwerk is, omdat de router is het huis ernaast staat :/ .

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 22:00

SA007

Moderator Tweaking
Ik wil er nog even aan toevoegen dat een 'beveiligd' stekkerplug of stekkerdoos geen zin heeft in een niet-geaard stopcontact.
Die dingen werken door te hoge spanning af te voeren naar de aarde, als er geen aarde is doet zo'n ding erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 15:42
SA007 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:28:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat een 'beveiligd' stekkerplug of stekkerdoos geen zin heeft in een niet-geaard stopcontact.
Die dingen werken door te hoge spanning af te voeren naar de aarde, als er geen aarde is doet zo'n ding erg weinig.
oh goed dat je het zegt dan ik dacht altijd dat er een zekering in zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:41

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Vraag me toch werkelijk waar of je niet te zwaar hangt aan het gebruik van een geaard stopcontact voor een p.c.
Als je p.c. gewoon goed gebouwd is zou dit namelijk absoluut niet nodig moeten zijn.
Om even een ander voorbeeld te nemen, ik ken geen enkele laptop die geaard is, (wellicht de voeding wel maar ook die zie je steeds vaker met de bekende 2 polige euro stekker).

Alle problemen die ik tot op heden heb ervaren in ongeaarde situaties zijn toch altijd gebleken doordat er 1 stuk apparatuur waarmee andere apparatuur verbonden stond een probleem had.
(kabel modems / voedingen van switches e.d. in het geval van je p.c. )

Maar als dat gewoon op orde is zie ik geen enkele noodzaak om je p.c. perse op een geaard stopcontact aan te moeten sluiten.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In zekere zin heb je wel gelijk, maar het ging hier over een desktop. Daar ligt een en ander een beetje anders dan bij laptops. Bij een desktop heb je toch te maken met dat netfilter, ongeacht of hij "gewoon goed" is gebouwd, dat heeft er niets mee te maken. Daar heb je dus als je nou wilt of niet dat netfilter, dat je trouwens niet alleen in PC's, maar in velerlei elektrische en elektronische apparatuur vindt.
Dus wat heet "te zwaar ergens aan tillen", het is oké als je die prik bij genoemde gelijktijdige aanraking geen probleem vindt. Hoewel de ARBO zoiets absoluut afkeurt als ze zoiets in een bedrijf vinden. Voorts ben jij je wellicht wel bewust van die zaken, maar menige leek is dat beslist niet.
Maar ondanks die toegevende houding, van het loopt zo'n vaart niet, waar het best mogelijk is dat het jaar in jaar uit gewoon probleemloos gaat, zal het elders met aangesloten randapparatuur wel terdege een opeenstapeling van problemen kunnen geven. En dan is er toch maar één commentaar, dat is dat de aardaansluiting er niet voor niets aan zit. Zit ook aan ons koffiezetter, maar dat is wel even wat anders vind ik. Daar is het maar net waar hij staat en die is heel wat minder complex.

Edit:
Wel een verstandige beslissing vind ik van een aantal jaren geleden, toen het voorgeschreven werd om bij nieuwe woningen alle stopcontacten te voorzien van randaarde.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 04-10-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
Heb persoonlijk (wonend in een oude flat op aardige hoogte) in de keuken, woonkamer wel aarde. Maar in de slaapkamers dus niet. Nu kwam ik bij toeval erachter toen ik aan veranderen was dat overal bij mij wel aarde draad aanwezig is maar dat de opbouw nog niet aangepast was. Aangezien ik niks bijzonders heb in de slaapkamers heb ik daar ook niks aangedaan. Tevensheb ik al mijn dure apparatuur achter een APC beveiligingsblok en of een APC noodstroom met beveiliging. Ik weet alleen niet in hoeverre de beveiliging werkt zonder een aarde. Ze gaven zelf op de site destijds aan dat deze minder was maar hoever weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Techneut schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:54:
In zekere zin heb je wel gelijk, maar het ging hier over een desktop. Daar ligt een en ander een beetje anders dan bij laptops. Bij een desktop heb je toch te maken met dat netfilter, ongeacht of hij "gewoon goed" is gebouwd, dat heeft er niets mee te maken. KNIP

Edit:
Wel een verstandige beslissing vind ik van een aantal jaren geleden, toen het voorgeschreven werd om bij nieuwe woningen alle stopcontacten te voorzien van randaarde.
Toch eens even gegoogled want hoewel ik toch mijn fair share behoor te weten over voedingen wist ik dit niet of ben ik dit kwijt ergens in de afgelopen 10 jaar compleet vergeten. (zo zie je maar weer nooit te oud om te leren)

Ik kan derhalve je ook niet anders dan gelijkgeven en mijn eigen betoog gedeeltelijk ontkrachten.
Ben het tevens met je eens dat het sowieso altijd veiliger is om een geaard stopcontact te gebruiken (mits er wel een deugdelijke zekeringen en aardlek schakelaar gemonteerd zijn).

Ook vond ik net dat in basis geldt voor een p.c. dat het een Klasse 1 apparaat is, dat wil zeggen dat deze apparaten voldoen aan de veiligheidseisen die aan deze klasse worden gesteld in NEN3544 (Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik).
Toepassing van de veiligheidsaarde is daarbij verplicht.

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 05-10-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Prima dat we het eens zijn. Met name die opmerking over klasse 1 apparaten. Echter wat heet verplicht? Er wordt bij particulieren nooit controle uitgeoefend. Alleen één aspect, je zegt "mits er wel deugdelijke zekeringen en aardlekschakelaar gemonteerd zijn". Dat "mits" is niet waar, dat speelt hier totaal geen rol. De stroompjes door de condensatoren in het netfilter naar de aarde zijn daar veel te klein voor. Bovendien zou als dat mits wel zou gelden, deze aarding bij de talloze installaties die nog niet voorzien zijn van een aardlekschakelaar geen zin hebben. Het mag duidelijk zijn dat dit absoluut niet het geval is,! Verder mogen we aannemen dat elke installatie is voorzien van deugdelijke zekeringen, anders is het niet een deugdelijke installatie. Een aspect overigens dat hier eveneens helemaal los van staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

de mits slaat op mijn opmerking "een geaard stopcontact is altijd veiliger" en daar blijf ik bij gezien ik al meerdere situaties ben tegengekomen waar geen aardlek aanwezig was en er doodleuk 230v op de aarde stond i.v.m. een defect apparaat. (Met aardlek was dit nooit gebeurd)

Daarmee creëer je dus een situatie welke per definitie onveiliger is met randaarde dan zonder.
(met randaarde staat hiermee ieder geaard aangesloten apparaat onder 230v wat zonder randaarde beperkt zou zijn gebleven bij maar 1 apparaat).

Aannames in elektrische installaties vind ik zo ongeveer het meest onverstandige / onveilige wat je kunt doen. Je weet immers nooit wie er zelf heeft lopen klooien (zekeringen vervangen met aluminium folie nooit tegengekomen ? ) en dat gebeurd vaker dan je lief is. Zelfs gecertificeerde electricians die zich niet aan de NEN1010 houden (of er überhaupt ooit van gehoord hebben), er is een behoorlijke kaalslag gepleegd in de bouwsector en dat heeft zo zijn weerslag op de kwaliteit, ook op die van elektrische installateurs.

Maar dat is een hele andere discussie.
Je punt aangaande de netfilters is zeker valide en was mij geheel ontgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

cyclone schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:59:
de mits slaat op mijn opmerking "een geaard stopcontact is altijd veiliger" en daar blijf ik bij gezien ik al meerdere situaties ben tegengekomen waar geen aardlek aanwezig was en er doodleuk 230v op de aarde stond i.v.m. een defect apparaat. (Met aardlek was dit nooit gebeurd)
Dan heb je ergens een zwevende aarde gecreerd lijkt me ?
Want het hele idee van een aardepin is juist dat er nooit spaning op kan staan omdat alles meteen naar de aarde vloeit :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

heuveltje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

Dan heb je ergens een zwevende aarde gecreerd lijkt me ?
Want het hele idee van een aardepin is juist dat er nooit spaning op kan staan omdat alles meteen naar de aarde vloeit :P
Yup, gebeurd vaker dan je denkt hoor, een aardpen die niet diep genoeg (meer) zit (i.v.m. gezakt grondwaterpeil) b.v. of een te hoge overgangsweerstand door corrosie zie je ook nog wel eens.
Het is vaak een samenloop van omstandigheden, maar het gebeurd wel !

Dus stellig zeggen dat een geaard stopcontact altijd / per definitie veilig is vind ik onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Daarmee creëer je dus een situatie welke per definitie onveiliger is met randaarde dan zonder.
(met randaarde staat hiermee ieder geaard aangesloten apparaat onder 230v wat zonder randaarde beperkt zou zijn gebleven bij maar 1 apparaat).
...........
Ik denk dat we het in grote trekken wel eens zijn, want in het geval dat je hier schetst geldt het gevaar alleen als de aarding niet in orde is. Zonder aadlek moet de aardingsweerstand namelijk uiterst laag zijn, nl. 25/In (In is de waarde van de grootst mogelijke zekering in de installatie, in huisinstallaties meestal 16A). Ik vermoed dat je dat even niet realiseert. Bij een aardsluiting slaat dan gewoon de zekering door. Wasmachines e.d. moeten sowieso altijd geaard worden aangesloten, daar discussieert ook niemand over. Dit wordt al gedaan vanaf het begin dat elektrische wasmachines kwamen en toen moest de gevoelige aardlekschakelaar nog worden uitgevonden.

Ik vermoed dat je een paar dingen met elkaar verwart. Niet alle apparaten zijn verplicht om van een aardaansluiting te zijn voorzien. Toch bestaat (behalve bij dubbel geïsoleerde apparaten) de kans op een zodanig effect dat ze onder spanning komen te staan. Met alle mogelijke gevolgen vandien en daarvoor is de gevoelige aardlekschakelaar geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Techneut schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:57:
[...]
Ik vermoed dat je dat even niet realiseert. Bij een aardsluiting slaat dan gewoon de zekering door. Wasmachines e.d. moeten sowieso altijd geaard worden aangesloten, daar discussieert ook niemand over.
Euh ik realiseer me dat terdege derhalve ook mijn opmerking in mijn eerdere post Ik vermoed dat je daar overheen hebt gelezen :)
(mits er wel een deugdelijke zekeringen en aardlek schakelaar gemonteerd zijn).
Nogmaals aannames maken in elektrische installaties kunnen naar (zo niet met dodelijke uitkomst) uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Seroczynski schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:33:
Beschermen goede voedingen je componenten daar niet tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heb je een wandcontactdoos geopend en erin gekeken? Sprak hierover met een collega en die had ook een oudere woning maar vond ook de aarde draad overal maar er waren geen stopcontacten met aarde aangesloten. (zelfde wat ik eigenlijk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
eL_Jay schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Beschermen goede voedingen je componenten daar niet tegen?
Nee. De spanning knalt letterlijk door de componenten heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Cave_Boy schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Nee. De spanning knalt letterlijk door de componenten heen.
Daar heb je dus echt zo'n fancy stekkerdoos voor nodig? Of is dat ook schijnveiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Schijnveiligheid... Deels.

Onweer is een piek en hoe hoog de piek is dat weet je niet maar er is apparatuur te koop zoals je zelf aangeeft die je apparatuur kan beschermen tegen hoge pieken. Als de piek echter hoger gaat dan waar het apparaat die het beschermen moet aankan dan heb je kans op alsnog schade bij de rest van je apparatuur.

Ikzelf heb dit soort stekkerdozen dan ook maar dan met master slave. Lekker makkelijk zodat direct een deel ook aangaat als je bijvoorbeeld de tv of radio aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb zo'n fancy stekkerdoos als je linkt. Ik had ook een redelijk prima voeding. Beide hebben geen effect gehad. Waarschijnlijk klapt er wel iets uit, maar het gebeurt zo snel dat zelfs dat te laat was. Je kon het spoor van vernieling letterlijk door de kabels volgen. Ik kwam er nog redelijk goed vanaf met een kapotte GPU, HDMI kabel en HDMI poort op mijn TV.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 11:42

Emiel1984

Made in NL

Ik heb nooit mijn computer in een geaard stopcontact gehad.
Wel is een flink aantal apparaten verloren door blikseminslag.
Echter was deze inslag niet via het stopcontact maar via de toen nog gebruikte Buurtbeveiligings systeem (Antenne) via via.naar ethernetkaart PC.

Als er onweer dreigt, sluit ik meestal alles compleet af van de netspanning en het eventuele anders aanluitingen die leiden tot iets buiten de woning. Echt al 20+ jaar geen enkel probleem meer gehad.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Naar aanleiding van enige opmerkingen hierover c.q. discussie, voor zover niet uitvoerig bekend:
Er zijn twee zaken die men niet met elkaar moet verwarren. De ene is gewoon overspanningspieken, daar beschermen bepaalde contactdozen tegen, al dan niet ook overspanningen door blikseminslag. Dit laatste is dan van toepassing op inslagen in de buurt, die secundaire ontladingen tot gevolg hebben. Daar bieden ze naar verluidt een vrij goede bescherming tegen, mits geaard, anders hebben ze geen enkele zin. Directe inslag is meestal niets tegen bestand. De daarbij voorkomende spanningen slaan overal met barstend geweld doorheen alles op hun weg kapot. Die houd je niet tegen, die kun je hooguit omleiden met een bliksemafleider op het dak. Dan houd je alleen die genoemde secundaire effecten en daartegen helpt zo'n beveiliging wel weer, wederom mits geaard en uiteraard een goed exemplaar.

Tegen te hoge netspanning of netspanningspieken door andere oorzaken speelt de noodzaak tot aarden minder of helemaal niet een rol. Daar gaat het ook alleen maar om de spanning tussen fase en nul. Zinvol die dingen of alleen maar geld weggooien? Ik weet het niet, sommigen zeggen van wel, anderen van totaal niet. Ik houd me liever buiten die discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Blikseminslag bij bv. de buren zonder dat het op de spanningsnet inslaat geeft ook een gigantisch hoog statisch veld wat ver door kan dringen. Een geaarde kast houdt dat ook beter tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Ik heb een verlengkabel vanaf de cv ketel stopcontact getrokken tot in mijn werk- studeerkamer. Daar is iedere pc aangesloten op een flinke UPS die weer op randaarde zit. Ook de randapparatuur zit op geaarde stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:05:
[...]

Euh ik realiseer me dat terdege derhalve ook mijn opmerking in mijn eerdere post Ik vermoed dat je daar overheen hebt gelezen :)

[...]

Nogmaals aannames maken in elektrische installaties kunnen naar (zo niet met dodelijke uitkomst) uitpakken.
Oké, ik heb daar zeker niet overheen gelezen maar waarschijnlijk alleen verkeerd begrepen. Je schreef:

Ik begreep daaruit dat je derhalve vond dat bij alle apparaten die geaard zouden moeten zijn, maar dat het te allen tijde veiliger zou zijn om deze achterwege te laten bij ontbreken van een aardlek. Ik vond dat idee nogal gevaarkijk en bovendien tegenstrijdig met je verdere instemming. Natuurlijk kan een pruts-installatie sowieso gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 09:47
Techneut schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 19:59:
Jim423,
Heeft niets met lekkage te maken, het verschijnsel heb je met elke ongeaarde computer, al tientallen keren hier aan de orde geweest. Het komt inderdaad door het netfilter. Daardoor staat de PC altijd onder de halve netspanning als hij niet is geaard.
Ondanks dat het technisch gezien de bedoeling is ''lekt'' er toch iets energie weg via de aarddraad, anders zou de behuizing geen potentiaalverschil (tov aarde) opbouwen lijkt me. (Of via jezelf als je de kast en de verwarming tegelijk pakt met een ongeaarde machine). Het zal het nog niet eens een mA continu bedragen echter bij multimedia apparaten kan dit bijvoorbeeld op de coax kabel toch een aardige lading opbouwen (alle apparatuur samen), iig genoeg voor zichtbare vonken :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou kunnen die vonken, nooit meegemaakt trouwens. Maar niet echt interessant, geen reden om die aarding dan maar achterwege te laten. Maar energie weglekken? Het is slechts een capacitieve stroom die "lekt". Dus nagenoeg energieloos. Maar strikt genomen heb je gelijk :), ook al is het een minuscuul klein beetje van pakweg een kWh in honderd jaar of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haphius
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 20:18
Een vraagje, ik wil mijn nieuw te kopen pc ook aarden, maar natuurlijk heb ik ook geen geaard stopcontact. Ik zie wel kans om een draadje te leggen naar het aardpunt in de meterkast. Kan ik het andere eind van deze kabel dan op een van de aarde pinnetjes in de verdeeldoos aansluiten, zodat ook bijvoorbeeld mijn monitor geaard is? Of is een andere plek verstandiger?

Het ombouwen van het stopcontact naar een volwaardig geaard stopcontact gaat waarschijnlijk niet lukken.

EDIT: Wat is eigenlijk de beste methode om de aarde draad op een pinnetje van de verdeeldoos aan te sluiten? Solderen geeft natuurlijk de beste geleiding, maar ik zat zelf te denken aan iets wat wat minder permanent is. Zou het ook met een klemmetje kunnen of zo?

EDIT2: Volgens mij heb ik net al mijn eigen antwoord bedacht, volgens mij is het gewoon het handigst de aardedraad in een stekker te stoppen (zonder de + en - pool) en zo de hele verdeeldoos te aarden. Zo is de kabel mooi weggewerkt en zou het contact niet minder moeten zijn dan bij een normaal geaard stopcontact.

[ Voor 38% gewijzigd door Haphius op 06-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Haphius schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:13:
Een vraagje, ik wil mijn nieuw te kopen pc ook aarden, maar natuurlijk heb ik ook geen geaard stopcontact. Ik zie wel kans om een draadje te leggen naar het aardpunt in de meterkast. Kan ik het andere eind van deze kabel dan op een van de aarde pinnetjes in de verdeeldoos aansluiten, zodat ook bijvoorbeeld mijn monitor geaard is? Of is een andere plek verstandiger?

Het ombouwen van het stopcontact naar een volwaardig geaard stopcontact gaat waarschijnlijk niet lukken.

EDIT: Wat is eigenlijk de beste methode om de aarde draad op een pinnetje van de verdeeldoos aan te sluiten? Solderen geeft natuurlijk de beste geleiding, maar ik zat zelf te denken aan iets wat wat minder permanent is. Zou het ook met een klemmetje kunnen of zo?
Je kan wel een draad leggen maar niet het stopcontact ombouwen?

In ergste geval nieuw stopcontact en dan aansluiten. Let wel dit is wel een smerige mannier. Netjes zou zijn alle drie de kabels bij elkaar houden.

Heb vroeger ook wel eens gehoord over soort stekkers die je dan in een geaard of ongeaard stopcontact kon doen. Deze zouden dan de pieken of via de aarde afgeven of direct omzetten in hitte. Hierna zou het apparaat ook niet meer werken. Dacht dat ik ze wel eens zag voor 1o euro ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Cave_Boy op 06-10-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, ik heb ook wel eens verhalen gehoord, het ene nog fantasierijker dan het andere.
Hoe verzint iemand zoiets. Hoe zou zo'n apparaatje in de stekker er uit moeten zien. "... de pieken of via de aarde afgeven of direct omzetten in hitte". Wat een ongelooflijke lariekoek! Elke keer verbaasd dat zoiets serieus wordt genomen, ook al is het door leken.

Verder zou ik iedereen die een dusdanig weinig verstand van zaken heeft het al meermalen geplaatste dringende advies willen geven om er even iemand bij te halen die er echt verstand van heeft en niet met onzin komt aanzetten. In zo goed als zo'n 90% van de gevallen kan het gemakkelijk worden opgelost met het bijtrekken van een aarddraad, zo'n grote klus is dat helemaal niet. Alle andere methoden zijn bovendien niet toegestaan en waarom zou het niet lukken? En wat bedoelt Haphius b.v. met die aarde pinnetjes in de verdeeldoos?
Misschien gewoon de lasdoos in het plafond midden in de kamer en de zich daarin bevindende lasklemmen? Als hij daar bij kan komen, met een aarddraad via dezelfde buis als de fase- en nuldraad, dan is het voor 99% opgelost.

Oh ja, solderen wordt in die situaties nooit gedaan. Verder een kleinigheid, dit zijn draden waar we over spreken, geen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilith
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb over de afgelopen 14 jaar, drie generaties computers gebruikt, en een ps3, op niet geaarde wandcontactdozen en heb hier nooit iets raars mee gehad.

Overigens is een aarde aansluiting niet eens om apparatuur te beschermen tegen statische ontlading, maar meer om jou te beschermen mocht een apparaat onder spanning staan en jij vervolgens geleidende delen aan zou raken. In dat geval tript de aardlekschakelaar zodat jij geen hoopje koolstof wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door nephilith op 11-10-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVroe
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 09:22
Ik had jaren lang ook geen problemen. Tot een paar weken geleden. Ik kreeg een splinter nieuwe HP binnen en sloot bijna alles aan. Ik startte hem op en volgde de procedures om Windows 11 pro te instaleren.
Na de setup werkte Windows. Ik plugde een usb harddisk in, en mijn beeld was een paar seconden zwart. Dat gebeurde nog een aantal keren. Sinds die tijd plug ik alleen iets in als de pc uit staat. Verder werkt alles prima.
Ik heb bij navraag begrepen dat het gebruik van een ongeaard stopcontact kan stroompieken veroorzaken, wat kan leiden tot defecten en beschadigde onderdelen . Slechte prestaties - Ongeaarde stopcontacten kunnen uw pc niet van een stabiele elektrische stroom voorzien. Stroomschommelingen kunnen leiden tot onbetrouwbare en onbevredigende prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De aarde heeft totaal geen invloed op de stabiliteit van de geleverde spanningen, aarde is alleen voor veiligheid en het tegenhouden van signalen die de ether in worden gestuurd.

Ook als je USB disk geen stekker heeft met een aarde zou dat het probleem niet moeten zijn. Als je beeld op zwart gaat en weer gewoon opkomt lijkt het mij dat bij de detectie van hardware drivertechnisch even de video gestoord wordt.

Even snel gegoogled: https://answers.microsoft...69-443e-90e0-84b1d100a9a2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-07 19:48
Wat een bump :P De aarding is idd iets voor veiligheid en niet voor stabiliteit. Het maakt dat de stroom bij een defect een weg vindt en dat niet via jou moet doen.

Hier in het huurhuis enkel stopcontacten met aarding in de keuken, rest is zonder. Nog geen enkel probleem gehad met allerlei elektronica. *knock on wood*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 10:19
Nouja, de stromen van netfilters gaan door je data kabels lopen.

Ik heb het wel eens zien vonken aan een USB connector, en in een grijs verleden heeft het me een videokaart gekost.

Dus ... zorg toch maar dat het geaard is. Als dat absoluut onmogelijk is (en dat is het eigenlijk nooit) zorg dan dat al je apparatuur op een stekkerblok met randaarde zit. Dan zit minimaal alles op hetzelfde potentiaal.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

We weten niet of de USB disk in kwestie uberhaupt een netspanning gevoede drive is en de meeste met een netvoeding die ik heb gezien bevatten alle een netvoeding zonder randaarde, dat betekent dat het netfilter anders is uitgevoerd.

Maar inderdaad, de constructie van een netfilter op een apparaat met randaarde zorgt ervoor dat zonder een aarde op het stopcontact de aarde van het apparaat gaat zeven en een eigen potentiaal aanneemt, bij 2 apparaten met een zwevende aarde zal bij een verbinding de 2 aarde-potentialen naar elkaar toegetrokken worden. Als het potentiaal tussen de 2 flink verschilt kan dat een vonk tot zelfs een storing geven. En als bij het pluggen niet eerst de aarde een verbinding maakt zal het rechttrekken over een datalijn gaan dat schade kan veroorzaken. Vroeger heb ik heel veel I/O chips vervangen omdat de printerpoort was opgeblazen door zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:26
In m'n ouderlijk huis heb ik ook nooit ge-aarde stopcontacten gehad, en heb zonder problemen computers/playstations kunnen gebruiken in mn jeugd vanaf 1996 toen ik mn eerste pc kreeg tm 2010 toen ik t huis uit ging. mocht je echt niet zeker zijn .. hang je gewoon een kabel van je pc naar je verwarmingspijp , volgens vadertje werkte dat ook :D

Als je 100% zeker wilt zijn koop je je een UPS of verdeelstekker met powersurge bescherming , dan heb je geen problemen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Metallize op 30-05-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:23
JVroe schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:22:
Ik had jaren lang ook geen problemen. Tot een paar weken geleden. Ik kreeg een splinter nieuwe HP binnen en sloot bijna alles aan. Ik startte hem op en volgde de procedures om Windows 11 pro te instaleren.
Na de setup werkte Windows. Ik plugde een usb harddisk in, en mijn beeld was een paar seconden zwart. Dat gebeurde nog een aantal keren. Sinds die tijd plug ik alleen iets in als de pc uit staat. Verder werkt alles prima.
Ik heb bij navraag begrepen dat het gebruik van een ongeaard stopcontact kan stroompieken veroorzaken, wat kan leiden tot defecten en beschadigde onderdelen . Slechte prestaties - Ongeaarde stopcontacten kunnen uw pc niet van een stabiele elektrische stroom voorzien. Stroomschommelingen kunnen leiden tot onbetrouwbare en onbevredigende prestaties.
Intressant, antwoorden op een topic van 9 jaar oud >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Trichoglossus schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:34:
[...]

Intressant, antwoorden op een topic van 9 jaar oud >:)
Inweze een goede aanvulling voor dit topic en tegelijk een teken dat deze topic herstarter enigszins de zoekfunctie heeft gebruikt. Maar ik betwijfel dat zijn probleem er iets mee te maken heeft, een buggie of beschadigde driver lijkt eerder het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 22:00

SA007

Moderator Tweaking
Er zijn zoveel topic over ongeaarde computers, dat de zoveelste keer alles herhalen niet heel zinnig is.

Na 9,5 jaar zal de TS hier ook niet veel meer aan hebben.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.