Advies ddr4 ram Asus z170 deluxe mobo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus B.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
Ik begrijp niet goed het zit met de specificaties van het DDR4 ram geheugen wat ik voor mijn nieuwe Asus z170 deluxe moerderbord wil kopen (pricewatch: Asus Z170-DELUXE ). Mijn voorkeur gaat uit naar een 2x8gb ddr4 ram dual channel kit. Ander advies is uiteraard welkom. Windows 10 pro x64.

Op de website van Asus staat dit:
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3733(O.C.)/3600(O.C.)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3333(O.C.)/3300(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2400(O.C.)/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture
*Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs.
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
*Refer to www.asus.com or this user manual for the Memory QVL (Qualified Vendors Lists).

Standaard is het mobo dus geschikt voor 2133 MHz. Daarnaast heeft Asus ook nog een zogeheten Quality vendors list voor compatible geheugen (zie: http://dlcdnet.asus.com/p...166.1288338445.1473779880 )

Vraag:
1 moet ik me uit voorzorg houden aan de QVL list van compatible geheugen van Asus? Om stabiliteitsproblemen te voorkomen...
2. Zo ja, kan ik dan zomaar ieder type van deze lijst kopen en inpluggen, of moet alles boven 2133 MHz worden overgeklokt? Overklokken is overigens niet mijn uitgangspunt. Mijn systeem gebruik ik voornamelijk voor semi-professioneel desktop audio recording (Magix samplitude PRO x3 suite). Dat is belangrijk (en met name zeer lage systeem latency voor ssd audio recording). En verder voor amateur foto- en video bewerking met een simpel Corel X9 pakket en een klein beetje gaming.
3. zo nee, welke frequentie en cas latency (merk/type) kan ik dan het beste kopen? En waarom?

Ik was zelf uitgekomen op pricewatch: Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16 maar die staat niet in de Asus lijst en de cas van dit geheugen is lager dan de gemiddelde cas op de Asus lijst. Op de webiste van Kingston staat wel iets uitgelegd over compatibiliteit van dit geheugen met de Asus z170 deluxe, maar dit lijkt meer over XMP te gaan (http://www.hyperxgaming.com/us/certifications ) Heb al verhalen gelezen van gebruikers die hun systeem niet aan de praat krijgen met het verkeerde geheugen en Asus schijnt daar nogal strict in te zijn.

Ik kom er niet meer uit, dus graag advies. Bij voorbaat dank.
Gaby

Beste antwoord (via Bertus B. op 05-10-2016 11:32)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
De qvl is een lijst die zogenaamd 100% zeker moet werjen. Memory buiten de qvl zou ook gewoon moeten werken. Qvl heeft voorkeur, maar is zeker geen garantie.

Geheugen sneller dan 2133 mhz heeft op een non z170 mobo geen zin want daar kan het niet snellrr. Op een z170 mobo kan sneller geheugen gestopt worden. Dit is dan soort van een oc voor de cpu voor het deel dat de bandbreedte regelt, niet qua cire speed.

Over het algemeen levert sneller geheugen weinig winst op, maar als je software daadwerkelijk baat heeft bij lage latency dan is daarnaar zoeken handig. Let op! Latency is niet 1 op 1 via cas te vergelijken. De true latency moet helaas handmatig berekend worden. (googke naar true latency voor meer info)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
De qvl is een lijst die zogenaamd 100% zeker moet werjen. Memory buiten de qvl zou ook gewoon moeten werken. Qvl heeft voorkeur, maar is zeker geen garantie.

Geheugen sneller dan 2133 mhz heeft op een non z170 mobo geen zin want daar kan het niet snellrr. Op een z170 mobo kan sneller geheugen gestopt worden. Dit is dan soort van een oc voor de cpu voor het deel dat de bandbreedte regelt, niet qua cire speed.

Over het algemeen levert sneller geheugen weinig winst op, maar als je software daadwerkelijk baat heeft bij lage latency dan is daarnaar zoeken handig. Let op! Latency is niet 1 op 1 via cas te vergelijken. De true latency moet helaas handmatig berekend worden. (googke naar true latency voor meer info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus B.
dank voor je reactie Ardjee,
Ben meteen gaan zoeken. Geheugen met hogere frequenties lijkt dan op papier een lagere true latency te halen. Scheelt iets van 3ns, zeg 9,3ns op 3000Mhz en 12,2 op 2133. Maar dan moet ik dus gaan overklokken en het scheelt in de modulespanning en warmte. Zeg ik het goed dat ik dan beter voor een goede 2133 op een lager voltage kan gaan? Als ik de Asus lijst bekijk kom ik nu uit op Corsair geheugen. in de Asus lijst staat deze op 4x4gb genoemd, maar ik heb liever 2x8gb. Kan ik altijd nog uitbreiden. Zou dat sowieso uitmaken, 2 of 4 broodjes geheugen?

Hier kom ik nu op uit:
kit van 2: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13
kit van 4: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2133C13

zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi uitgebreid aankoopadviestopic :)

Maareh:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Niet hier dus. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Met 4x4 kan je niet verder uitbreiden, met 2xb wel. In theorie zijn de modules van 8 GB niet hetzelfde als 4 gb dus is het niet helemaal QVL specifiek. Persoonlijk zou ik de QVL even negeren, en pas als je bij het installeren merkt dat het niet goed werkt de bios updaten voor eventuele betere ram support.

Qua geheugen: ik weet niet precies hoe het zit qua geheugencontroller op de CPU. Die wordt ietswat lichtelijk buiten specificaties gezet (dus overgeclocked) wanneer het gecombineerd wordt met geheugen sneller dan 2133. Maar het kan net zo goed een limiet van het moederbord zijn. AFAIK is de CPU redelijk bestendigd tegenover sneller geheugen, en z170 mobos ondersteunen ook nog eens sneller geheugen. Sorry dat ik je daar niet verder mee kan helpen.

Eventueel kan je ook voor 2133 MHz geheugen gaan met een lagere latency, al heb ik geen idee of die daadwerkelijk ook te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus B.
Dank je. Ik heb nog geen 2133 dimms met lagere latency gevonden, behalve de corsair dominator serie. Maar die zijn veel te hoog met die overdreven heatsink op de dimm's. Zul je zien dat de cooler niet past vanwege die hoogte. Voor de zekerheid even contact opgenomen met Asus. Die 2x8gb Corsair kit zou goed moeten werken en dan kan ik indien nodig inderdaad uitbreiden met nog eens 2x8gb. Wellicht beetje overkill want ik ken weinig mensen die met een DAW werken en meer geheugen hebben dan 16gb, tenzij ze heel veel met samples doen of zeer uitgebreide orkestratie partijen hebben. (muziek arrangeurs bijvoorbeeld). in ieder geval alles eraan gedaan nu om problemen te voorkomen. Dank voor je tips! Case closed, ik ga ze bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 23:22
Mijn RAM kit staat niet op de QVL lijst, maar via de site van de fabrikant van het kitje kan je ook zien op welke moederborden het kitje getest is en of het dus werkte. Mijn kit wad getest op mijn moederbord met XMP op 3000Mhz. Heb het vervolgens gemakkelijk overclocked naar 3333Mhz met 2 klikjes. Ik zou me niet teveel zorgen maken over QVL lijsten, eem fabrikant zal niet alle kitjes testen en RAM fabrikanten testen meestal populaire bordjes. Dus je zal ook vast iets vinden over het desbetreffende kitje en dat moederbord van Asus.

[ Voor 9% gewijzigd door LostInNight op 06-10-2016 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met een Z170 bord is het zonde om voor 2133Mhz geheugen te gaan. Sneller geheugen kan in een aantal gevallen zeker een leuke prestatie winst opleveren.

De pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 of
pricewatch: GeIL Dragon RAM GWW416GB3000C15DC
zijn bijvoorbeeld 2 leuke setjes, niet hoog wat handig kan zijn met grote koelers en staan ook nog eens op de QVL lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus B.
@JVRadeon,
Dank voor de info. Kun je wat specifieker zijn over de gevallen waar dit voordeel oplevert? Ik gebruik mijn desktop dus vooral voor semi-pro SSD audio recording (http://www.magix-audio.com/gb/samplitude/ ) en daarnaast voor amateur video- en fotobewerking. Speel weinig games. Moet gewoon snel en stabiel zijn mijn systeem, zonder veel toeters en bellen met overklokken.
Pagina: 1