3 beamers 1 filmpje... iemand nog tips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12
Heren,

Ik begin ergens een beetje de weg kwijt te raken met resoluties en beamers en geen zwarte/witte balken.

In essentie is de vraag of ik met een 1920x1080 beamer ook 1920x820 kan projecteren zonder witte balken...

Ik ben een setup aan het maken met 3 beamers die samen 1 breed filmpje projecteren....

Ik heb het volgende bedacht wat mij het meest simpel lijkt:
Ik noem dit ff "Native Beamer Optie"

- 1 systeem met een videokaart van Nvidia of ATI die 3 schermen kan aansturen.
- ATI of Nvidia driver tool maakt van 3 monitoren 1 grote monitor
- 3 beamers kopen die 1920x1080 zijn
- 3 filmpjes maken van 1920x1080
- Filmpjes stichen met een tool naar een totaal van 5760x1080
- Filmpje fullscreen afspelen.
- Doek laten maken in de 48:9 verhouding

Ik heb nu dus de maximale resolutie van de beamers over de hoogte waardoor ik dus geen witte of zwarte balken projecteer naast het scherm.

Maarrrr... Stel nou dat ik perse een resolutie wil van 5760x820 waardoor het filmpje dus niet zo hoog is... en die hoogte resolutie is echt niet standaard (dus bv 820)

Hoe ga ik dit aanpakken? Als ik dan een filmpje van 5760x820 afspeel krijg ik OF een zwarte/witte balk rechts en links OF boven en onder...

OF bestaan er beamers waar ik een deel uit kan schakelen? Dus dat ik een 1920x1080 beamer forceer op 1920x820 zonder dat ik wit projecteer onder en boven het filmpje?

See... daar raak ik het kwijt. Ik snap hoe ik het moet doen op de native resolutie van de beamer... maar stel ik wil toch smaller... hoe doe ik dat dan?

Thanks!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste World Citizen,

Écht zonder witte (of eigenlijk eerder zwarte, aangezien de beamer daar 'zo min mogelijk' probeert te projecteren) balken gaat eigenlijk niet lukken. Maarrr: hoe erg is dit? Als je zelf een doek op maat laat maken, en ervoor zorgt dat de zwarte kaders van dit doek op 16:8 (+/-) zitten, dan zie je die balken toch niet.

Overigens, let wel: als je gaat Edge Blenden (beamers naast elkaar laat projecteren), zit je wel met een heel ander verhaal. Om ze mooi te blenden, leg je de projecties iets 'over elkaar heen' en corrigeer je dan het overlap stukje qua brightness. Daarnaast moet je behoorlijk de kleuren aanpassen van die dingen, anders zie je enorm goed dat ze verschillen qua kleur.

Epson heeft hier een leuk filmpje over:
http://www.epson.com/cgi-...96007858001?UseCookie=yes

Let wel: Epson maakt hier ook gebruik van software die in hun Pro-serie beamers is ingebouwd, dat zit niet standaard in andere beamers.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12
fpjschreuder schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:46:
Beste World Citizen,

Écht zonder witte (of eigenlijk eerder zwarte, aangezien de beamer daar 'zo min mogelijk' probeert te projecteren) balken gaat eigenlijk niet lukken. Maarrr: hoe erg is dit? Als je zelf een doek op maat laat maken, en ervoor zorgt dat de zwarte kaders van dit doek op 16:8 (+/-) zitten, dan zie je die balken toch niet.

Overigens, let wel: als je gaat Edge Blenden (beamers naast elkaar laat projecteren), zit je wel met een heel ander verhaal. Om ze mooi te blenden, leg je de projecties iets 'over elkaar heen' en corrigeer je dan het overlap stukje qua brightness. Daarnaast moet je behoorlijk de kleuren aanpassen van die dingen, anders zie je enorm goed dat ze verschillen qua kleur.

Epson heeft hier een leuk filmpje over:
http://www.epson.com/cgi-...96007858001?UseCookie=yes

Let wel: Epson maakt hier ook gebruik van software die in hun Pro-serie beamers is ingebouwd, dat zit niet standaard in andere beamers.

Veel succes!
Yes thanks... Ik wil eigenlijk een compleet vrij hangend scherm maken midden in een ruimte. Dus geen zwarte kaders om het witte doek, maar echt enkel het doek zichtbaar wat ook geprojecteerd word. Dus ja ik moet echt een bepaalde verhouding kunnen forceren zonder balken... (of ik pak dus gewoon 48:9 om dat te voorkomen)

Kwa blending ben ik aan het studeren... Ik heb nog geen beamers dus heb daar nog keus. Ik lees veel verschillende dingen over gratis tools of tools van de beamer fabrikant. Tevens zie ik wat 3th party opplossingen...

Voorlopig snap ik beamers nog niet goed genoeg dus ben nog wel even aan het lezen. Stap 1 is resolutie en verhoudingen, stap 2 is blending.

Video materiaal is er nog niet en ook geen opname aparatuur... Ik heb dus nog een redelijk leeg vel voor me...

Mijn stappenplan is nu

- Meer leren over Blending en lens distortion en verschillende type beamers.
- Spelen met Nivida en ATI driver om van 3 schermen 1 scherm te maken, en daar een fullscreen filmpje in native resolutie op te draaien. Gewoon eens om te zien hoe een PC dat trekt en of ik niet meer PC power nodig heb.
- Beamers kopen
- Bepalen hoeveel overlap die specifieke beamer nodig heeft om zo een eind resolutie en verhouding vast te stellen.
- Filmpje in elkaar flansen in die resolutie en verhouding en test draaien.
- Doek kopen.

FreeReef.nl