NAS of externe harde schijf voor opslag foto's & videos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvdHorst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 16:21
Goedemiddag,

Naar aanleiding van mijn steeds groter wordende (vakantie) foto & film bibliotheek ben ik op zoek naar een goede oplossing om al deze data te managen.

Ik ben al even bezig geweest met een oude NAS, maar ik weet niet of dat de beste oplossing is ivm snelheid. Zeker met wat grotere video bestanden (1080p, 60fps) is dat misschien niet altijd even handig.

Wat raden jullie aan: een externe harde schijf of een NAS rekening houdend met de volgende wensen:
  • Snelheid (zeker bij het netwerk aangezien de videobestanden en het willen editen vanaf de opslaglocatie)
  • Eenvoudige wijzen van backuppen
  • Aanschijfprijs niet boven € 500,-
  • Stroomverbruik
  • Werking met Windows & Mac
Hoor graag wat jullie adviezen zijn!

Groet,

Rolf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om hoeveel data gaat het?

Je stelt dat backup een doel is, maar als ik je goed begrijp wordt die nas/externe disk je enige plek voor je videobestanden. Heb je dus alsnog een backup nodig.

Wat is mis met een interne ssd/hdd en daarnaast een externe hdd (offline) als backup? Sneller dan intern wordt het niet (en lijkt me ook de enige werkbare optie voor videobestanden) en een externe disk die je niet aangesloten houdt (en liefst offsite) is een prima backup. Beide passen makkelijk binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvdHorst
De data van videos en foto's van de vorige vakantie was ongeveer 26 gb, naast mijn huidige foto's.

Ik zat eigenlijk aan een NAS te denken en deze dan in Raid 1 o.i.d te plaatsen zodat er altijd een backup is, maar daarvoor ben ik dus bang voor de snelheid over het netwerk.

Een interne ssd/hdd is lastig omdat ik met een laptop (ook nog eens een Mac O-) ) werk en daar niet zomaar een extra of grotere harde schijf in te plaatsen is volgens mij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

RAID1 is geen backup. 1 brand, virus, inbraak, ect en alles is weg!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 15:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

ajhaverkamp schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:03:
RAID1 is geen backup. 1 brand, virus, inbraak, ect en alles is weg!
Dit dus, een nas is puur alleen opslag. Het is in principe wel een backup als je het ook op je systeem bewaard. Ook dan staat het in hetzelfde huis waarschijnlijk en zullen sommigen het nog niet een veilige backup vinden.

Is het budget van 500 euro alleen voor de nas? Of ook voor de schijven? Hoeveel opslag wil je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvdHorst
Ja dat is waar. Zeker met het gevaar van al die ransomware tegenwoordig.

Budget is voor een complete opstelling.

Opslag waar ik aan zit te denken is 1 a 2 TB om er voorlopig nog mee vooruit te kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
26GB is erg weinig, maar ik neem aan dat je vorige vakantie niet je eerste was? Dus nogmaals: om hoeveel data gaat het?

Zoals gezegd is RAID geen backup, het heeft er ook niks mee te maken. Een logische, veelgemaakte fout.

Welke mac heb je? Wellicht valt er wél iets uit te breiden namelijk.

Je angst voor ransonware is terecht, maar de enige manier om dat te ondervangen is een offsite backup. Je nas wordt ook gewoon gencrypted met een beetje pech namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

Zou gewoon voor een NAS gaan.
Zorgen dat je data die je echt belangrijk vindt alsnog gebackupped wordt (cloud bv).
En zorgen dat je lokaal je video en foto's bewerkt.

Dat werkt gewoon het prettigst. Lokaal een SSD gebruiken en als je klaar bent verplaatsen naar NAS.
Dan kan je je werk vanaf alle computers (en evt zelfs internet) benaderen.

Als je "even" zonder data kan. Hoef je niet eens een RAID setup te draaien (mits goede backup natuurlijk).
Koop je gewoon een DS216j en een 3tb HDD. (kan je altijd latere uitbreiden met een 2e disk)
En dan een SSD voor in je werkstation. Ben je voor minder dan 500,- klaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2x externe HDD/SSD afhankelijk wat je hardware/budget toelaat van type USB3, eSATA of FireWire.

1x bij jou; en 1x als backup op kantoor of bij familie. Alleen stroomverbruik als hij aanstaat. Snelheid zal niet minder zijn dan van een NAS. Als je er zelf een externe behuizing omheen fietst, kan je nu met bijv. 500GB beginnen en later upgraden naar behoefte.

Software suggestie: SyncBack en/of rsync.

ps. Als je op glas zit is een offsite cloud backup een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvdHorst
Dank voor alle antwoorden! Ik denk dat 2 externe harde schijven dan wellicht de slimste oplossing is.

Dan ben ik gegarandeerd van snelheid en kan ik 1 van de twee als backup gebruiken.

Nadelen van NAS zijn waarschijnlijk toch snelheid, aanschafkosten en backup (of ik zou alsnog een externe HDD moeten kopen)

Lijkt me de beste oplossing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Nog een klein tipje. Een goede backup werkt met versioning. En niet alleen een copy paste verhaal.
Als je syncback e.d gaat gebruiken zorg er dan ook voor dat lege mappen niet meegenomen worden in je backup job. Dus als je per ongeluk iets weggooit dat deze wijziging niet gesynct wordt naar je backup.
Of een andere wijziging op je data waardoor die ongewenste wijziging gebackupped word.

En hou ook rekening met crypto's. Dat je backup niet makkelijk bereikbaar is zodat je niet verrast wordt op een dag dat ook je backup disk ge-encrypt is.
Zelf ben ik daarom juist voorstander van een online backup tool. Zelf gebruik ik crashplan maar er zijn er meerdere. En kan ik terug in de tijd naar een punt waarvan ik zeker weet dat het bestand nog in een goede staat was.

Syncback doet, volgens mij, niet aan versioning.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
1 data op je pc bewaren, dit is voor het bewerken het snelst, maar dit is geen back-up.

Dan je backup,
1 nas hier file version op zetten, en de back-up automatisch maken, mensen vergeten of zijn te lui of te druk , om dit te doen. Zorg dat jij zo min mogelijk op de nas mag doen, dus niet als admin werken, dan helpt dit ook bij een crypto virus.
2 back-up naar een externe hd, deze ook altijd ontkoppelen van je pc en van het stroom net.
3 en als je het echt goed wilt doen, of in de cloud een back-up maken, of een kopie bij vrienden family leggen.

1 copie voor bewerken.
en je back-up is 2 of 3 kopieën.

-Een copie /past naar je back-up is geen back-up, je moet back-up software gebruiken, die het origineel en back-up controleert of dit hetzelfde is, en ja dan duurt je back-up nog langer.
-Back-up kost veel geld en veel tijd, en is niet zo simpel als je zou denken.
-Raid is geen back-up, dus is 1 kopie. raid is gemaakt om door te kunnen werken, terwijl je de raid kunt repareren, wat snel fout kan gaan, dus back-up is noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Laatst online: 21:46
Ik heb zelf een extern harde schijf gekocht van een paar tb, voor onder de 150 euro.
Vervolgens Crashplan als cloud backup gekozen zodat de backup geregeld is. Hij synced dan 's nachts alles naar de cloud, en klaar. (https://store.crashplan.com/store/)

Voor mij werkt dat perfect, wellicht ook voor jou een idee. Als het alleen op het backuppen van je foto's gaat zou je nog flickr.com kunnen proberen. Daar mag je gratis 1tb aan foto's op gooien.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:08
DarkSide schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:51:
...

Syncback doet, volgens mij, niet aan versioning.
Syncback doet prima versioning. Evenals, als je dat zou willen, bestanden pas na x dagen weg gooien en het renamen van verplaatste bestanden..
De hoeveelheid opties in syncback zijn legio en met goed ingestelde profielen kan je mijn inziens een prima backup strategie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ok. Dat wist ik niet.
Dan is syncback dus inderdaad een valide optie.

Had namelijk in verleden wel eens bij mensen dit soort tools gezien die gewoon alles overschrijven bv waardoor je alsnog een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 18:09
Gewoon alles op de NAS zetten en op de NAS bv Crashplan installeren. Bij je ouders of bij je vriend installeer je ook Crashplan. Deze kan je aan elkaar koppelen en quota opgeven. De NAS is en blijft de centrale plek en je echte belangrijke data zoals documenten en fotos sync je naar je vriend die ook Crashplan heeft. Andersom kan je het ook instellen voor je vriend. Zijn belangrijke data belandt dan op jouw NAS. Alles encrypted en onzichtbaar voor elkaar. Je kan niet in elkaars bestanden kijken. Het komt in encrypted archief files te staan. Ik gebruik dit al een jaar of 3 met 4 man tegelijk. 2 man betalen 20 euro per jaar ;-)

Ohja het heet "Crasplan Friends" en dit werkt perfect op Synology maar ook geloof ik op andere platformen. Mocht het niet op je NAS werken kan je het ook via losse clients op losse PC's configureren en via netwerkdrives doen. Vanzelfsprekend werkt het alleen als de systemen elkaar kunnen zien en dus tegelijk online zijn. Het mooie is dat wanneer een sync wordt onderbroken de volgende keer de draad wordt opgepakt waar het gestopt was.

[ Voor 24% gewijzigd door InsanelyHack op 06-10-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvdHorst
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Ik heb alles even rustig doorgenomen en overwogen en denk dat ik voor de volgende configuratie ga:
- Een grote externe harde schijf zodat de snelheid goed blijft indien ik wil werken met bestanden vanaf de Externe HD
- Eventueel een extra externe HD om naar te backuppen. Is dat een pre of niet per se nodig en zoja hoeveel keer grote moet deze schijf dan zijn ten opzichte van de 'gegevens-schijf'?
- Een cloudbackup via een dienst zoals crashplan -> hier backup ik de externe harde schijf naartoe zodat er ook altijd een backup is op een andere locatie.

Ik ben afgestapt van de NAS aangezien dat een vrij kostbaar apparaat is en niet optimaal voldoet aan mijn wensen.

Nog op of aanmerkingen op bovenstaande?

Nog even off-topic: Weet iemand ook een goede online backuptool die backups kan maken van een NAS in het netwerk? Liefst met een betrouwbare opslaglocatie in Nederland ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RolfvdHorst op 13-10-2016 11:48 ]

Pagina: 1