Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeuye112
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 06:49
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een nieuw audiosysteem aan te schaffen. Thuis gebruik ik mijn eigen laptop met een televisie als monitor. In verband met een wat hogere input lag van de tv verschuift de audio wel eens. Mede om deze reden wil ik een geluidssysteem direct aansluiten aan mijn laptop zodat de audio niet bovenop de input lag van de tv komt. Ik zit vaak op de bank films e.d. te kijken via de laptop en ben om deze reden op zoek naar een 5.1 surround set. Nu heb ik rond zitten kijken en las ik dat de standaard audio jack van een laptop maximaal 2.1 audio ondersteund. Mijn huidige laptop is de ASUS N752VX-gc089t.

Op dit moment heb ik de Logitech Z506 op het oog, maar twijfel ik of deze de goede aansluitingen heeft.

Ik heb nog een HDMI aansluiting tot mijn beschikking en las dat deze wel een 5.1 audiosignaal kon leveren. Wat kan ik het beste halen om hiervan gebruik te maken? Moet ik dan zo'n HDMI audio extractor apparaat erbij aanschaffen?

Onderstaand een afbeelding van de set.
Afbeeldingslocatie: https://bin.snmmd.nl/m/m1nydoiw8lnb.jpg

Ik wil mijn budget gelieve beperken tot €200,-

Dank voor het lezen!

P.s. Ik weet nu al dat de kabels van de sateliet speakers achter te kort zullen zijn, kunnen deze gewoon verlengt worden met een tulp verlengsnoer?

Beste antwoord (via smeuye112 op 05-10-2016 10:36)

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:10
Hmmm, nog nooit gehoord van dit soort adapterproblemen, interessant.

Als je voor een 5.1 set wilt gaan lijkt mij een externe USB geluidskaart een prima oplossing, zoals diegene die hierboven werd aangedragen door NL_Scratch.

Over een 5.1 set: kijk ook eens op marktplaats en de Vraag&Aanbod hier. Speakers zijn goed tweedehands te koop (meestal wel ophalen ivm gewicht en grootte) en meestal heb je meer bang for the buck.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Je kunt kijken naar een USB geluidskaart.

Ik heb deze zelf al jaren aan de Logitech Z-5500 hangen:

pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeuye112
NL_Scratch schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:44:
Je kunt kijken naar een USB geluidskaart.

Ik heb deze zelf al jaren aan de Logitech Z-5500 hangen:

pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card
Dank voor je reactie!

Deze kan ik dan installeren en zowat laten voor wat het is? Ik regel de volume bijvoorbeeld puur via de computer (besturing via muis op afstand). Als ik de volume op de geluidskaart dan op medium/maximum zet hoef ik er in principe niet meer naar om te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Ik denk dat je persoonlijk vrolijker wordt van een goede 2.1 set, al dan niet samengesteld uit een losse 2.0 set een actieve subwoofer. Ik denk dat het gemis aan de "surround" minder zwaar weegt dan geluidskwaliteit. Persoonlijke mening uiteraard.

En dan nog over het out-of-sync van de audio. Dit komt meestal, zoals jezelf ook al verteld, omdat de TV last heeft van input-lag. Ik neem aan dat je last hebt van audio die te vroeg wordt afgespeeld? Meestal is dit het geval, omdat audio decoderen een stuk eenvoudiger is dan video decoderen, en dus eerder klaar staat om geserveerd te worden. Met een losse speakerset die niet de mogelijkheid heeft om vertraging toe te passen schiet je dus niets op. Onderstaand de uitleg:

Situatie:
(Tijd = 0) Bron video -> (T=5 ms) decodering in de TV -> (T=100 ms) Vertoning.
(T=0) Bron audio -> (T=5 ms) Decodering in de TV -> (T= 40 ms) Vertoning.

Dit geldt uiteraard ook exact voor de nieuwe situatie, waarbij de audio door de set wordt gedecodeerd, wat nog steeds rapper zal zijn dan het decoderen van de video.

Hoe los je dit dan wel op? Kwalitatieve mediaafspeelprogramma's zoals VLC of Kodi (mijn persoonlijke favoriet) bieden de optie om het geluid te hersynchroniseren. Zo kan je dus op het oor het geluid goed zetten. Zit er een fout in je bron? Geen probleem, kan je hiermee meteen meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeuye112
Micktator schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:24:
Ik denk dat je persoonlijk vrolijker wordt van een goede 2.1 set, al dan niet samengesteld uit een losse 2.0 set een actieve subwoofer. Ik denk dat het gemis aan de "surround" minder zwaar weegt dan geluidskwaliteit. Persoonlijke mening uiteraard.

En dan nog over het out-of-sync van de audio. Dit komt meestal, zoals jezelf ook al verteld, omdat de TV last heeft van input-lag. Ik neem aan dat je last hebt van audio die te vroeg wordt afgespeeld? Meestal is dit het geval, omdat audio decoderen een stuk eenvoudiger is dan video decoderen, en dus eerder klaar staat om geserveerd te worden. Met een losse speakerset die niet de mogelijkheid heeft om vertraging toe te passen schiet je dus niets op. Onderstaand de uitleg:

Situatie:
(Tijd = 0) Bron video -> (T=5 ms) decodering in de TV -> (T=100 ms) Vertoning.
(T=0) Bron audio -> (T=5 ms) Decodering in de TV -> (T= 40 ms) Vertoning.

Dit geldt uiteraard ook exact voor de nieuwe situatie, waarbij de audio door de set wordt gedecodeerd, wat nog steeds rapper zal zijn dan het decoderen van de video.

Hoe los je dit dan wel op? Kwalitatieve mediaafspeelprogramma's zoals VLC of Kodi (mijn persoonlijke favoriet) bieden de optie om het geluid te hersynchroniseren. Zo kan je dus op het oor het geluid goed zetten. Zit er een fout in je bron? Geen probleem, kan je hiermee meteen meepakken.
Hallo Micktator,

Dank voor je bericht.

Ik heb een UHD televisie waarop ik mijn laptop aangesloten heb. Eerst weigerde de laptop deze op 60 fps te draaien (beperkt tot 30fps). Hiervoor heb ik een club 3d mini displayport naar HDMI adapter aangeschaft. De televisie loopt nu prima op 60fps. Ik denk alleen dat ook het audio regelen iets te zwaar wordt voor die kabel waardoor de audio achter gaat lopen op de video bij het spelen van bijvoorbeeld een spel of het kijken van een serie. Dit gebeurd alleen bij hoger gebruik van de laptop en dus niet bijvoorbeeld bij het browsen. Juist om deze reden wil ik liever qua audio deze gehele aansluiting vermijden en deze laten lopen over een losse aansluiting.

Normaal zit ik direct voor mijn televisie. Hiervoor gebruik ik de audio van de tv wat tot nu toe redelijk goed gaat, maar zodra ik lekker op de bank onderuit wil zakken merk ik toch wel echt dat de audio van veraf komt en alleen van voren (los van kwaliteit). Dan denk ik dat een 2.1 geluidssysteem mij hierbij niet echt kan helpen. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Hmmm, nog nooit gehoord van dit soort adapterproblemen, interessant.

Als je voor een 5.1 set wilt gaan lijkt mij een externe USB geluidskaart een prima oplossing, zoals diegene die hierboven werd aangedragen door NL_Scratch.

Over een 5.1 set: kijk ook eens op marktplaats en de Vraag&Aanbod hier. Speakers zijn goed tweedehands te koop (meestal wel ophalen ivm gewicht en grootte) en meestal heb je meer bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeuye112
Dank voor jullie hulp Micktator en NL_Scratch! Ik heb de externe geluidskaart besteld.
Pagina: 1