Vraag

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een live-uitzending te houden op Facebook door middel van een laptop + DSLR.
Dit omdat de kwaliteit hiervan stukken beter is dan met een mobiel. Nu heb ik het een en ander gelezen over de mogelijkheden hiervan en welke programma's hiervoor geschikt zijn.

Alleen is mijn vraag, hoe zorg ik voor een verbinding tussen de camera en de laptop? Kan dit door middel van een normale USB-kabel?

Ik zou tevens graag weten of mensen hier ervaringen mee hebben of men tips heeft. Dank!

Beste antwoord (via saert op 04-10-2016 17:55)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kan het op twee manieren doen, via een USB 3 dongle met hdmi input (capture dongle) of via de usb kabel en een tool als eos utility (voor Canon). Voor Nikon heb ik geen idee of er een tool is die het live view beeld toont.

Je zit wel met oververhitting afhankelijk van je camera.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • Beste antwoord

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kan het op twee manieren doen, via een USB 3 dongle met hdmi input (capture dongle) of via de usb kabel en een tool als eos utility (voor Canon). Voor Nikon heb ik geen idee of er een tool is die het live view beeld toont.

Je zit wel met oververhitting afhankelijk van je camera.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• saert
Is er een mogelijkheid om de automatische shutoff uit te zetten? Waar ik benieuwd naar ben, hoe doen andere livestreams op Facebook dit? Ik las dat er 3 mogelijkheden zijn, namelijk een mobiel, webcam en een DSLR.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

saert schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:12:
[...]

Is er een mogelijkheid om de automatische shutoff uit te zetten? Waar ik benieuwd naar ben, hoe doen andere livestreams op Facebook dit? Ik las dat er 3 mogelijkheden zijn, namelijk een mobiel, webcam en een DSLR.
Vergeet een mirrorless camera niet ;) Camera's als de Sony A7s hebben ook gewoon een HDMI output en kun je dus gebruiken icm zo'n capture kaart / dongle.

Maar je kunt bij DSLR's niet uitschakelen dat hij automatisch uit gaat, dat is puur ter bescherming tegen oververhitting. Dit moet je overigens niet verwarren met het automatisch stoppen met opnemen na een x aantal minuten! Met de toepassing die jij gebruikt maak je namelijk geen gebruik van het opnemen van video in de camera zelf maar gebruik je het puur als live view en heb je geen limitatie wat betreft het aantal minuten dat je achtereen kan filmen, behalve dus de oververhitting (als dat al optreed).

www.maartendeboer.net

• saert
Ventieldopje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:33:
[...]

Vergeet een mirrorless camera niet ;) Camera's als de Sony A7s hebben ook gewoon een HDMI output en kun je dus gebruiken icm zo'n capture kaart / dongle.

Maar je kunt bij DSLR's niet uitschakelen dat hij automatisch uit gaat, dat is puur ter bescherming tegen oververhitting. Dit moet je overigens niet verwarren met het automatisch stoppen met opnemen na een x aantal minuten! Met de toepassing die jij gebruikt maak je namelijk geen gebruik van het opnemen van video in de camera zelf maar gebruik je het puur als live view en heb je geen limitatie wat betreft het aantal minuten dat je achtereen kan filmen, behalve dus de oververhitting (als dat al optreed).
Dank voor je reactie. Wellicht handig om het dik gedrukte te weten, zelf niet aan gedacht. Ik zal het eens testen deze dagen.
Pagina: 1