Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Meestal lukt het mij wel om de oorzaak van een computerprobleem op te sporen en te verhelpen, maar deze keer zit ik echt even met mijn handen in het haar. Maar niet getreurd, daar is Tweakers voor, geloof ik :P
Een paar dagen geleden heb ik mijn computer voor het laatst gebruikt, zonder enig probleem. Deze heb ik netjes afgesloten.
Gisterenavond moest ik nog wat dingen uitprinten, dus ik wil mijn computer opstarten.... Maar helaas. Niets. Er gebeurde gewoon niets. Ik hoor een zachte klik, ik zie dat heel even de LED-verlichting van mijn geluidskaart aan gaat, en direct weer uit. Geen piepjes, geen koelers die aan gaan, dus het lijkt verdacht veel op kortsluiting ergens en een voeding die probeert om het systeem te beschermen tegen beschadiging.
Ik heb het maar even zo gelaten, maar vanmorgen ben ik aan de slag gegaan om het probleem te lokaliseren.

Na alle insteekkaarten te hebben verwijderd, werkt de computer gewoon weer. Weliswaar op de interne Intel HD kaart, maar het werkt wel weer. Duidelijk. Daar gaat dus iets mis. Dus één voor één weer terug steken. Als eerste mijn videokaart. Dit is het laatste onderdeel dat ik in de computer heb vernieuwd, dus die zou ik het eerste verwachten. En inderdaad.
Na het terugstoppen van de videokaart gebeurd weer precies hetzelfde. Enkel een tikje, verder helemaal niets.

Echter: hoe nu verder? Ik weet dat er ergens een probleem is met de videokaart, maar ik heb hier helaas niet zo maar even een andere videokaart liggen om te testen of het probleem daadwerkelijk in de videokaart zit, of wellicht in het PCI-E slot van het moederbord, of dat de voeding opeens op de een of andere manier niet voldoende power kan leveren tijdens de boot.
Heeft iemand toevallig enig idee van wat ik kan proberen om te kijken of ik bepaalde dingen uit kan sluiten?

Specs:
#Product
1Intel Core i7-6700 Boxed
1MSI Z170A TOMAHAWK
1EVGA GeForce GTX 1080 FTW GAMING ACX 3.0 8GB
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14
1Corsair RM650
1Crucial MX100 512GB

Beste antwoord (via br00ky op 05-10-2016 21:22)

• EDIT
  • Nu online
Goed, net getest met een HX750i: wellicht zullen jullie het niet geloven, maar het systeem draait weer als een zonnetje. De RMA voor de videokaart heb ik maar weer geannuleerd en een nieuwe voeding besteld :P
Hartelijk dank in ieder geval voor het meedenken iedereen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
heb je hem al even geprobeerd in een andere pci-e slot te doen om te kijken of het niet het slot is wat defect is?

tevens testen in een andere pc om videokaart uit te kunnen sluiten.

edit: hoe oud is je voeding?

[ Voor 7% gewijzigd door furian88 op 03-10-2016 12:42 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eerst eens een bios reset.

Helpt dat niet test dan met een andere voeding. De kwaliteit van een RM is niet top, zeker niet de caps aan de secundaire kant. Door de semi-passieve werking van de ventilator krijgen deze onderdelen te weinig koeling waardoor ze defect kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Dank voor de reacties :)

Een ander PCI-E slot heeft geen effect. Daarmee lijkt het mij dan dat het moederbord als schuldige uitgesloten kan worden. Andere pc heb ik helaas niet staan (ook niet in de buurt), dus dat gaat helaas niet :(
De voeding is denk ik nu twee jaar oud, dus dat valt nog wel mee volgens mij.
Opstarten zonder de videokaart aangesloten werkt dus als een zonnetje. Kan een voeding ook deels kapot gaan waardoor bijvoorbeeld alleen het problemen oplevert bij piekbelasting of specifiek op de PCI-E voeding? Als dat namelijk behoorlijk onwaarschijnlijk is, dan lijkt het mij dat simpelweg de (nog behoorlijk gloednieuwe) videokaart overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-09 16:12
Het zou kunnen dat de voeding inzakt (voltage) op het moment dat je de pc aanzet en er even veel vermogen gevraagd word, dan kan ik me het als tik klinkende geluid goed indenken.

Het zou idd ook kunnen dat je Gpu defect is, lastig om te testen, misschien kan je een stress test doen of op een andere manier veel vermogen van de Psu proberen te vragen om uit te sluiten dat deze defect is.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremde
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-02 19:26
In de bios de onboard videokaart wel uitgeschakeld?..Hoe oud is pc?Na +/- 6 jaar kan de backup batterij op zijn en dan valt de bios in default settings. Kun je ook zien aan de hand van de datum in bios als je die constant weer moet invullen.

[ Voor 65% gewijzigd door Fremde op 04-10-2016 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Nogmaals dank voor de reacties.
Ik ben helaas nog niet echt verder er mee aan de slag gegaan, omdat ik natuurlijk ook nog moest werken en geen andere videokaart of voeding heb liggen en dus niets zomaar even kan testen.
Morgen heb ik echter de kans om het even met een andere voeding te proberen die het zeker aan moet kunnen (een Corsair HX750i), dus dan weet ik snel genoeg of ik mijn videokaart RMA moet sturen (balen, dat ding is net geen vier weken oud) of dat ik gewoon de voeding moet vervangen.

@ Fremde: hoe goed bedoeld ook, maar die dingen zijn allemaal niet van toepassing. Kijk nog maar eens goed naar de onderdelen, en dan vooral naar de introductiedatum van deze componenten :P

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 04-10-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is totale geld verspilling om een HX750i te kopen, dat is een voeding bedoeld voor drie GTX 1080's met overkloks. Daarnaast de enige manier dat het de voeding kan zijn is dat je de modulaire PEG connectors in een verkeerde socket hebt ingeplugd of dat je verkeerde modulaire kabels van een andere voeding gebruikt zodat je kortsluiting hebt als je die op de videokaart aansluit. Als je dat niet hebt gedaan blijft alleen de videokaart nog over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

-The_Mask- schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:10:
Het is totale geld verspilling om een HX750i te kopen, dat is een voeding bedoeld voor drie GTX 1080's met overkloks. Daarnaast de enige manier dat het de voeding kan zijn is dat je de modulaire PEG connectors in een verkeerde socket hebt ingeplugd of dat je verkeerde modulaire kabels van een andere voeding gebruikt zodat je kortsluiting hebt als je die op de videokaart aansluit. Als je dat niet hebt gedaan blijft alleen de videokaart nog over.
Hij zegt toch dat hij hem gaat uitproberen, niet kopen ?

Helaas is afaik dit nog steeds de enige manier om dit soort dingen uit te sluiten, 1 voor 1 onderdelen swappen. En die moet je dan wel onder handbereik hebben....

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee logisch nadenken is de enige manier, dom onderdelen verwisselen is dat niet. Logisch nadenken mist bij sommigen aan de berichten in dit topic te zien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

-The_Mask- schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:17:
Nee logisch nadenken is de enige manier, dom onderdelen verwisselen is dat niet. Logisch nadenken mist bij sommigen aan de berichten in dit topic te zien.
Vertel ons dan ook even hoe we met logisch nadenken de andere 2 onderdelen 100% kunnen uitsluiten ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Ach, je hebt altijd mensen met geld teveel :P
Echter heb ik dat niet, en ik heb inderdaad geen zin om eerst de voeding compleet te vervangen en er dan achter te komen dat het de videokaart is 8)7
Dus inderdaad: voor volledige zekerheid zal ik straks een andere voeding uittesten. Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat het in de voeding zou zitten, maar ik heb door schade en schande geleerd dat niets onmogelijk is bij computers.
Ik had eergisteren al de videokaart aangemeld voor een RMA, maar zit helaas nog altijd te wachten op akkoord van EVGA (die zijn niet zo snel als ik gewend ben :(), maar ik had met die voeding zoiets van: blaat het niet, dan schaapt het ook niet ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Goed, net getest met een HX750i: wellicht zullen jullie het niet geloven, maar het systeem draait weer als een zonnetje. De RMA voor de videokaart heb ik maar weer geannuleerd en een nieuwe voeding besteld :P
Hartelijk dank in ieder geval voor het meedenken iedereen :)
Pagina: 1