Radiator Ventilatoren met Stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-08 22:58
Goedendag,

Laatst was ik bij een woonbeurs waar ik geinteresseerd raakte in radiator ventilatoren, genaamd Speed comfort. Nu was ik vrij snel overtuigd dat het principe daadwerkelijk minder stookkosten zou moeten genereren, al was één van de belangrijkste bespaar factoren niet van toepassing in mijn huis; CV ketel temperatuur kan omlaag zodat deze condeserend werkt. Ik heb namelijk stadsverwarming en geen optie om de temperatuur hiervan te bepalen.

Er bestaan al vele posts over hoe je gas en stookkosten kan besparen bij het geval van een CV. Mijn vraag hier is, heeft iemand ook soortgelijke oplossingen (lees: Radiator ventilatoren) geplaast met stadsverwarming, en wat is hier het rendement/effect van? Het elektrische gebruik van de ventilator zijn nihil, het gaat mij om het effect op de stookkosten en verwarmings gemak en kwaliteit.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-08 19:16
eerst moet je uitzoeken wat kost het stoken van je huis.

als ik een rekening bekijk van iemand hier in de stad met Stadsverwarming en dat vergelijk met mijn gas verwarming.
valt mij 1 ding erg op.
ik betaal vrij weinig aan vaste lasten, maar betaal veel voor het gas wat ik gebruik.
met Stadsverwarming heb je hele hoge vaste lasten, maar je betaalt bijna niks voor de warmte die je af neemt.

ik bespaar dus vrij veel als ik minder gas gebruik, maar met Stadsverwarming minder warmte gebruiken bespaart dan een stuk minder. :-(

(let op, Stadsverwarming is een erg lokale aangelegenheid, prijzen kunnen verschillen zelfs per wijk in een stad. dus check dat eerst.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:07
eerste ingeving is inderdaad:
stadsverwarming heeft hoge vaste kosten en lage variabele kosten.

Verder verwacht ik dat je er geen geld mee kunt besparen, want je betaalt per afgenomen GJ energie. De ventilatoren zorgen er wel voor de de capaciteit van je radiatoren groter wordt, dus mogelijk dat je huis iets sneller op kan warmen/iets sneller reageert. Mogelijk een kleine besparing in stroom mogelijk doordat je iets minder volume hoeft rond te pompen om hetzelfde vermogen af te geven, maar het is de vraag of dat helpt/kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08 11:36
Heb je in je levering voorwaarde geen bepaling staan dat je het water met temp 1 moet afnemen en met
temp 2 moet retourneren?

Dit is vaker het geval, hierop worden de radiatoren enz. bepaald, in dat geval heeft het geen zin anders dan de woning sneller te verwarmen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-08 22:58
@markklok, dat zal ik even moeten checken, al lijkt het mij sterk.

@Fr33z, je krijgt geen geld terug als het water op 90 graden binnenkomt, en 80 weer terug? Dan betaal je meer voor een douche, omdat je water super snel afkoeld voordat het de afvoer haalt, en een (kort) bad zou dan goedkoper moeten zijn (dan bijvoorbeeld een lang bad).
Misschien heb ik het mis hoor, maar volgens mij betaal je toch voor de hoeveelheid warm water, als jij het warm terug stuurd, is dat ongebruikte energie dat je zelf wegstuurd.

Mijn grootste vraag is ook of die dingen wel het rendement verhogen zodra je niet het voordeel van een verlaagde temperatuur van je ketel kan gebruiken.

PS: Ik stel gewoon vragen en kijk wat jullie zeggen, zelf is het allemaal erg nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:15
Ikzelf heb al 10 jaar stadsverwarming en ben aardig ingelezen in de materie hieromtrent. Een aantal belangrijke zaken rondom stadsverwarming:

* Je betaald hoge vaste laten, lage variabele verbruikskosten.
* Je betaald voor de afgenomen warmte. Komt het met 65 binnen en weer met 55 naar buiten dan betaal je voor 10 graden.
* Levertemperatuur van stadsverwarming is vaak tussen de 50 en 65 graden. Dat is grofweg 30 graden kouder dan CV warmte.
* Hierdoor heb je voor stadsverwarming grotere radiatoren nodig met meer, en dus langzamere!!!, warmte afgifte. Je kunt namelijk niet de temperatuur in verhogen, je moet simpelweg langer wachten voordat je het water weg wilt pompen.
* Een beetje stadsverwarming radiator is bovenin dan ook warm en onderin nagenoeg kamertemperatuur.
* Tot slot, niet iedere radiator is geschikt voor stadsverwarming en je mag nooit en te nimmer zelf zomaar een radiator vervangen!!! Dit zorgt voor een waterverlies in het gesloten systeem en dus het afgaan van alarmbellen bij je leverancier (staat in het contract, goed lezen dus!). Loskoppelen en leeglopen van je radiatoren moet je altijd aanvragen bij je leverancier. Die geeft je dan een tijdslot waarbinnen je je gang kunt gaan.

Samengevat ==> Andere radiatoren zijn vaak niet de oplossing om je kosten omlaag te brengen bij stadsverwarming. Designradiatoren gaan gegarandeerd niet werken.

Wil je warmte besparen dan zal je moeten onderzoeken waar je warmte nodig hebt, waar deze snel verdwijnt etc. en daarop inspelen. Kamer gebonden radiatorknoppen kunnen een uitkomst zijn zodat je alleen die ruimtes verwarmt die echt nodig zijn. Net zoals radiatorfolie, isolatie, etc.

En heel concreet op je topic vraag terugkomende.... Een radiatorventilator lijkt mij alleen nuttig als de temperatuur van het water hoog is. Stadsverwarming levert, zeker in de winter, vaak niet meer dan 50 tot 55 graden. Ik vrees dat dit te laag is om een zinvol effect van een radiatorventilator te hebben.
Natuurlijk kan je altijd bij je stadsverwarming leverancier navraag doen of het type radiatorventilator dat je voor ogen hebt zinvol is. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Panzer_V op 03-10-2016 19:41 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1