Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:11
Mijn vraag
Ter ondersteuning van mijn Dali Zensor 1 wil ik het laaggebied gaan uitbreidden. Het mist nu echt body. Voornamelijk draai ik nu nog in stereo maar ik wil uiteindelijk naar een 5.1 systeem toe.
Wel ligt de voorkeur op 80 / 20 voor muziek en films.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een Denon AVR-X1200w i.c.m. De Dali Zensor 1 als frontspeakers op statief
Voornamelijk flac en spotify en daarna vanaf een Kodi mediaspeler nog wat films voor de 5.1 belevenis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij een welbekende zaak in hifi in Amersfoort heb ik van alles kunnen beluisteren van gesloten systemen tot bass reflex en front firing en down firing. Ik was wel gecharmeerd van de Yamaha subwoofers maar de YST-W015 en 30 hebben dan weer geen cross over switch. Nu hebben de Rel en B&W dat wel maar is dat wel nodig? En moet ik de cross-overs wel gebruiken op de subwoofer als ik in stereo luister? Of moet ik beide hebben zoals de Rel T5? Waar zit dat verschil dan in?

Richtprijs max 250 eur.

Hopelijk kunnen jullie mij beetje op weg helpen want van Google wordt ik niet heel veel wijzer.

[ Voor 3% gewijzigd door brtkpr op 03-10-2016 10:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

brtkpr schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:30:
Ik was wel gecharmeerd van de Yamaha subwoofers maar de YST-W015 en 30 hebben dan weer geen cross over switch. Nu hebben de Rel en B&W dat wel maar is dat wel nodig? En moet ik de cross-overs wel gebruiken op de subwoofer als ik in stereo luister? Of moet ik beide hebben zoals de Rel T5? Waar zit dat verschil dan in?
De crossover op de subwoofer gooi je helemaal open als je de subwoofer Low Level (via een RCA) aan sluit op de receiver. Dit omdat je dan in de receiver de crossover regelt en niet op de subwoofer. Het kan ook op de subwoofer, maar in de receiver is makkelijker. Als je High Level aan zou sluiten (wat beide subwoofers niet ondersteunen) dan moet je wel op de subwoofer inregelen omdat de receiver geen subwoofer ziet.

De W015 heeft wel een crossover, die knop zit aan de voorkant. Ik zou alleen die subwoofer met slechts een 6,5" woofer geen subwoofer noemen. Let ook dat de ondergrens die Yamaha opgeeft niet is gemeten bij -3 dB zoals veel fabrikanten dat doen. Yamaha zit veel hoger met hun afzwakking.Op de 30 zie ik inderdaad niet de aanwezigheid van die knop, maar zoals gezegd is dat als je Low Level aan gaat sluiten niet per se nodig.

Moet het per se nieuw zijn? Voor 250 euro haal je tweedehands ook leuke REL dan wel BK subwoofers van de bekende tweedehands sites vandaan. Nieuw kan je ook naar Klipsch kijken, die leveren ook behoorlijk wat subwoofer voor het geld dat ze kosten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
FeaR schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:28:
[...]

De crossover op de subwoofer gooi je helemaal open als je de subwoofer Low Level (via een RCA) aan sluit op de receiver. Dit omdat je dan in de receiver de crossover regelt en niet op de subwoofer. Het kan ook op de subwoofer, maar in de receiver is makkelijker. Als je High Level aan zou sluiten (wat beide subwoofers niet ondersteunen) dan moet je wel op de subwoofer inregelen omdat de receiver geen subwoofer ziet.

- Helemaal helder!

De W015 heeft wel een crossover, die knop zit aan de voorkant. Ik zou alleen die subwoofer met slechts een 6,5" woofer geen subwoofer noemen. Let ook dat de ondergrens die Yamaha opgeeft niet is gemeten bij -3 dB zoals veel fabrikanten dat doen. Yamaha zit veel hoger met hun afzwakking.Op de 30 zie ik inderdaad niet de aanwezigheid van die knop, maar zoals gezegd is dat als je Low Level aan gaat sluiten niet per se nodig.

- Oké dat wist ik niet. Ik gebruik hem voor ondersteuning als ik stereo luister maar is het dan niet zo dat in de stereo mode de subwoofer niet meer mee doet?

Moet het per se nieuw zijn? Voor 250 euro haal je tweedehands ook leuke REL dan wel BK subwoofers van de bekende tweedehands sites vandaan. Nieuw kan je ook naar Klipsch kijken, die leveren ook behoorlijk wat subwoofer voor het geld dat ze kosten.

- nee hoor hoeft niet echt nieuw te zijn, alleen de REL T3 & T5 worden toch wel voor meer gevraagd, maar is inderdaad overweging waard.

Is de Yamaha overigens kwa kwaliteit wel net zo goed als een Rel of BK?

Dank voor de heldere uitleg.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32
brtkpr schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:39:to
Is de Yamaha overigens kwa kwaliteit wel net zo goed als een Rel of BK?
Zonder em gehoord te hebben kan ik zeggen dat het antwoord zeer waarschijnlijk nee is.
Rel en bk zijn echte subwoofer fabrikanten, die weten dus wel hoe ze zo'n kast het beste in elkaar steken. Daar komt bij dat bk alles zelf in elkaar knutselt en op hun eigen website verkoopt. Daar komt geen winkel of distributiecentrum bij kijken die er ook nog wat aan willen verdienen. Dit betekent meer bang for buck. Bk heeft ook lang voor rel geproduceerd, weet niet of dat nog steeds is.

Je mag er dus vanuit gaan dat een sub die bij bk en rel 2x tot 4x zoveel kost dan de genoemde subs van yamaha, toch wat beter in elkaar steekt qua bouw en daarmee prestaties.

Ik dacht dat er nog een bk gemini te koop staat op marktplaats. Onthoud dat het vraagprijzen zijn, vaak wil de verkoper het ook voor minder kwijt.

Echter, gezien jouw doel is het misschien wel verstandiger om even door te sparen voor een tweedehands zensor 5 of 7 set. Die hebben een beter laagbereik welke voor muziek zeker wel afdoende zal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 03-10-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48
Ik heb een Yamaha SW012 en een REL Q200E. Die Yamaha's met een nieuwprijs tot 300,- zijn leuk voor films, maar niet voor muziek. De SW015 klinkt wel iets beter dan de SW012. Dan nog, naar mijn mening zijn die echt voor films gemaakt en niet voor muziek.
Mijn advies zou zijn om voor grotere Dali's te sparen en de 1's naar achteren te verhuizen. Ik schat de kans bovengemiddeld hoog in dat jij muziek in stereo mode mooier gaat vinden dan in 2.1 of 5.1. En dat zeg ik omdat je helemaal uit jezelf "klaagt" over het missen van body in het klankbeeld van bookshelf's/monitors. In stereo mode/direct/pure of weet ik vele hoe het heet op een Denon, gaat het geluid sowieso niet naar de sub.

Wil je niet wachten totdat je daar budget voor hebt vrijgemaakt, als je dat überhaupt wil, dan toch die sub. Een Dali sub ga je niet snel vinden tweedehands. Koop je bv een REL, let dan wel goed op het klankbeeld en lees eens wat reviews. Voor € 150,- tot € 350,- kun je kiezen uit Quake, Q100, Strata 3, Q150E tot Q201E ( en vast nog wel wat meer). In de meeste reviews lees je dan over bas die sneller, lager, voller klinkt en voelbaar of hoorbaar is. Termen waar je wel wat mee kan denk ik.
Overigens vind ik dat nog een goed argument waarom ik adviseer om toch naar grotere Dali's te gaan kijken. Wanneer je tevreden bent over het stereobeeld, kan je minder kieskeurig zijn wanneer het op jouw sub aankomt. Grote kans dat je die dan alleen aanzet wanneer je films kijkt.

Het is niet wat je vraagt, maar soms helpt ongevraagd advies net zo goed :+ .

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32
@die bruine,
De meeste receivers hebben de optie "lfe+main" ook bij pure direct wordt dan een signaal naar de sub gestuurd. Dus helemaal zinloos is het niet, maar ideaal vind ik het zelf ook niet.

Daarnaast is het maar wat lastig om de sub goed af te stellen voor muziek. Meestal zijn dat hele andere instellingen dan voor film. Goede fronts en de sub uit, geeft dan een mooier geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mijn voorkeur heeft een sub met aparte ingangen. Eén echte LFE en één die je af tapt van je fronts. De instellingen voor muziek en film zijn in mijn ogen niet verenigbaar.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Ik weet voldoende; BK of Rel :) Helaas vind vrouwlief de Zensor 1 op statief mooier dan een zuilluidspreker (die notabene dezelfde ruimte inneemt) mooier😱 Dank voor de goede reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Gonadan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:37:
Mijn voorkeur heeft een sub met aparte ingangen. Eén echte LFE en één die je af tapt van je fronts. De instellingen voor muziek en film zijn in mijn ogen niet verenigbaar.
De BK Gemini zou dus zowel voor muziek en films onafhankelijk ingesteld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
brtkpr schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:20:
De BK Gemini zou dus zowel voor muziek en films onafhankelijk ingesteld kunnen worden?
Dat weet ik niet uit mijn hoofd, ik heb een Rel T5 die dat kan. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48
Mijn sub staat ingesteld op films. Hij doet wel mee als ik all channel muziek beluister, maar dat vind ik niet erg. In Stereo mode en Pure heb ik hem uitgeschakeld.

Informatief topic over op subs / LFE: Audyssey

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Pagina: 1