Goedemorgen Tweakers,
Ik heb sinds enkele weken problemen met mijn internet. Als ik internet heb, dan is het bloed snel en hartstikke stabiel, maar het probleem is dat het elke 30 min. weg valt. Zodra ik dan de router opnieuw opstart, heb ik gewoon weer internet verbinding.
Ik zal even de situatie uitleggen, ik woon namelijk in een studentenhuis met 35 man dus het is niet zo simpel als een thuis netwerk.
Internet komt gewoon via het modem binnen in het huis en gaat daarna naar 1 grote switch op de begane grond. Vanaf daar gaat het naar 2 kleinere switches voor de 1ste en 2de verdieping. Vanaf die kleinere switches gaat er een kabel naar elke kamer, waar iedereen dan een router heeft staan.
Het is niet een ideale situatie, maar het werkt 95% van de tijd, en als het niet werkt dan heeft iedereen er last van. Het rare is dat alleen ik dit probleem van wegvallend internet heb.
De situatie op mijn kamer is als volgt:
Wat ik al heb geprobeerd:
Ik heb het idee dat dit probleem zich voordoet sinds ik mijn Macbook Air heb gekocht, dus misschien kan het hier aan liggen?
Ik ben een beetje ten einde raad Tweakers, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Met vriendelijke groet,
Remy.
Ik heb sinds enkele weken problemen met mijn internet. Als ik internet heb, dan is het bloed snel en hartstikke stabiel, maar het probleem is dat het elke 30 min. weg valt. Zodra ik dan de router opnieuw opstart, heb ik gewoon weer internet verbinding.
Ik zal even de situatie uitleggen, ik woon namelijk in een studentenhuis met 35 man dus het is niet zo simpel als een thuis netwerk.
Internet komt gewoon via het modem binnen in het huis en gaat daarna naar 1 grote switch op de begane grond. Vanaf daar gaat het naar 2 kleinere switches voor de 1ste en 2de verdieping. Vanaf die kleinere switches gaat er een kabel naar elke kamer, waar iedereen dan een router heeft staan.
Het is niet een ideale situatie, maar het werkt 95% van de tijd, en als het niet werkt dan heeft iedereen er last van. Het rare is dat alleen ik dit probleem van wegvallend internet heb.
De situatie op mijn kamer is als volgt:
- LAN kabel komt binnen op mijn router, dit is een Sitecom WLR-9000.
- PC en PS4 zijn aangesloten met kabel
- Macbook Air en telefoon zijn aangesloten via WiFi.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Router opnieuw opstarten: internet werkt weer voor ~30 min., daarna valt het weg.
- Kleine switch op de verdieping opnieuw opstarten: internet werkt iets langer, ~1 uur, daarna valt het weg.
- Grote switch op de begane grond opnieuw opstarten: internet werkt nog langer, ~3 uur, valt daarna weg.
- (Vooral dit vind ik raar, dat het elke keer iets langer werkt hoe verder ik naar het begin van de keten ga zeg maar)
- Verbonden apparaten uitzetten, dus bijv. alleen met de PS4 verbonden zijn of alleen met de Macbook Air, maakt allemaal geen verschil.
- Apparaten een vast IP geven, ik dacht dat er misschien iets fout ging met dynamische IP's, dat apparaten eenzelfde IP aangewezen kregen en daarom internet eruit gooit.
- Google DNS gebruiken i.p.v. standaard DNS.
- Nieuwe router gekocht, ik had eerst een crappy 802.11G routertje van 10 jaar oud. Ik dacht dat die het gewoon ging begeven maar nu heb ik dus geüpgrade naar de Sitecom WLR-9000
Ik heb het idee dat dit probleem zich voordoet sinds ik mijn Macbook Air heb gekocht, dus misschien kan het hier aan liggen?
Ik ben een beetje ten einde raad Tweakers, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Met vriendelijke groet,
Remy.