Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillende netwerken combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Hallo,

Ik woon in een bovenappartement. Modem staat beneden bij de buurvrouw. Internet is via powerplugs naar boven doorgelinkt. Vanaf daar heb ik een switch aangesloten waar mijn PC (mediaplayer) en Smart TV zijn aangesloten. Voor mijn Ipad en telefoon heb ik een wifi versterker aangesloten, omdat het wifi vanaf het modem erg instabiel is.

Nu is het geval dat ik graag wel gebruik wil maken van de chromecast functie van mijn smart-tv en ab van kodi op mijn telefoon. Omdat die echter op een ander netwerk zitten krijg ik die optie niet bij mijn apps. Is er een manier om toch een bekabelde aansluiting op mijn PC en TV te houden en toch die chromecast optie te krijgen?

PS. Als ik via WIFI rechtstreeks met het modem verbinding maakt werkt de optie wel.

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zit je op een ander netwerk? Die "WiFi versterker" is zeker een router?

Ik denk dat je twee netwerken gecreeerd hebt, maar dat is totaal onnodig. Tenminste, het is wel handig in jouw geval, maar maak dan ook echt een afgescheiden netwerk van je buurvrouw...

Maak deze setup:

Inet verbinding buurvrouw -> powerline -> Router -> jouw lan/wlan

Welke "wifi versterker" heb je? Denk dat je al een heel eind komt door je "WiFi versterker" VOOR je switch te zetten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2016 08:44 ]

• lolkejan
Is geen router maar een wifi versterker van huawei die het wifi signaal vanaf het modem versterkt, en een eigen netwerk creëert. Dit is de versterker die ik heb: pricewatch: Huawei WS322

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je die Huawei niet in een access point modus zetten? Want ik zie dat hier een ethernetpoort op zit. Die sluit je dan aan op je switch. Dat zal ook stabieler werken dan een repeater. Geef vervolgens die huawei een eigen netwerknaam (ssid) en laat al jouw apparaten ook dat ssid gebruiken, zodat je 1 eigen netwerk hebt. Ik denk dat ze elkaar dan wel zouden moeten zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 03-10-2016 10:12 ]

• lolkejan
Heb even opgezocht wat dat precies betekent. Heb de wifiversterker al als access point ingesteld, met een eigen SSID. Echter de switch zit aangesloten op de powerplug. Ik zou dan de powerplug weg kunnen laten en de switch aansluiten op de wifiversterker?

[ Voor 76% gewijzigd door lolkejan op 03-10-2016 10:33 ]

Verwijderd

Nee, powerplugs zijn essentieel. Niet verwijderen.

• lolkejan
@haik01: hoe raad jij me dan aan om het in te stellen?

• Palomar
  • Niet online
lolkejan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:18:
Heb even opgezocht wat dat precies betekent. Heb de wifiversterker al als access point ingesteld, met een eigen SSID. Echter de switch zit aangesloten op de powerplug. Ik zou dan de powerplug weg kunnen laten en de switch aansluiten op de wifiversterker?
Nee, powerplug moet niet weg. Waar ik op doel is dat je in de huidige situatie het wifi signaal van 'beneden' oppakt en doorstuurt naar een eigen SSID. Dit zou je kunnen veranderen door die huawai met een netwerkkabel aan te sluiten op de switch, mits deze als access point kan worden ingesteld (niet als router). Dan weet je tenminste zeker dat alle apparaten signaal krijgen via dezelfde switch.

Weet je ook hoe de boel bij het modem precies is aangesloten? Het lijkt er nl. op dat er tussen het modem en de powerline-adapter een router zit. Als er een router tussen zit dan kunnen apparaten elkaar niet meer zien (zoals nu het geval is).

Wat ik trouwens zou overwegen is om de switch op jouw verdieping te vervangen voor een router met wifi en ingebouwde switch (gewoon een standaard ding van 4-5 tientjes). Dan ben je in 1 keer klaar en kan die repeater ook weg en heb je alles op je eigen netwerk via je eigen router (het is nu nl. onbekend waar dat signaal van je buurvrouw precies vandaan komt en of daar ook al een router tussen zit).

• lolkejan
Signaal komt binnen via het Ziggo modem wat rechtstreeks met een kabel is aangesloten op de powerplug. Wat jij aangeeft is dus het volgende:

Ziggo modem -> powerplug in -> powerplug uit -> switch -> huawei (als acces point)
-> Mediaplayer
-> TV

Op deze manier zijn ze alle 3 op de switch aangesloten en zouden ze alle 3 in hetzelfde netwerk moeten voorkomen, klopt dit?

Eigen router zou miss beter zijn, heb nu alles redelijk net weggewerkt dus heeft voorkeur.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

lolkejan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:58:
Signaal komt binnen via het Ziggo modem wat rechtstreeks met een kabel is aangesloten op de powerplug. Wat jij aangeeft is dus het volgende:

Ziggo modem -> powerplug in -> powerplug uit -> switch -> huawei (als acces point)
-> Mediaplayer
-> TV

Op deze manier zijn ze alle 3 op de switch aangesloten en zouden ze alle 3 in hetzelfde netwerk moeten voorkomen, klopt dit?

Eigen router zou miss beter zijn, heb nu alles redelijk net weggewerkt dus heeft voorkeur.
Dit is zoals je het dan zou moeten aansluiten.
De huawei moet wel als ap ingesteld zijn. Je zou de ap en switch ook kunnen omdraaien. Als je echt een eigen netwerk wilt hebben, moet je een router nemen en die direct na de powerline aansluiten. Je krijgt dan wel een dubbele nat, maar dat is meestal niet erg. En dan de rest erachter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Palomar
  • Niet online
idd even goed checken of die huawai echt als access point staat ingesteld en niet als router. Controleer dat door te checken of de apparaten die je wireless via de huawai aansluit een ip-adres krijgen uit dezelfde range als de apparaten die je bekabeld hebt aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 03-10-2016 11:07 ]

• lolkejan
Rest mij nog 1 vraag, hoe zie ik of ze dezelfde range hebben?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:04:
[...]

Dit is zoals je het dan zou moeten aansluiten.
De huawei moet wel als ap ingesteld zijn. Je zou de ap en switch ook kunnen omdraaien. Als je echt een eigen netwerk wilt hebben, moet je een router nemen en die direct na de powerline aansluiten. Je krijgt dan wel een dubbele nat, maar dat is meestal niet erg. En dan de rest erachter.
Ik zou ook voor deze oplossing gaan. Scheelt je weer één apparaat.
En dubbele NAT is in dit geval zelfs gewenst lijkt me, om je eigen netwerk te scheiden van dat van je buren. Beter zou zijn VLAN's in te stellen op de ziggo router, maar dat zal waarschijnlijk te ingewikkeld zijn. Ook is het misschien geen gek idee om WAN-verkeer van jouw eigen router via een VPN te sturen.

• lolkejan
Ja begrijp dat een router een betere oplossing is, maar de versterker en switch heb ik al dus voorkeur is dit blijven gebruiken.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

mcDavid schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

Ik zou ook voor deze oplossing gaan. Scheelt je weer één apparaat.
En dubbele NAT is in dit geval zelfs gewenst lijkt me, om je eigen netwerk te scheiden van dat van je buren. Beter zou zijn VLAN's in te stellen op de ziggo router, maar dat zal waarschijnlijk te ingewikkeld zijn. Ook is het misschien geen gek idee om WAN-verkeer van jouw eigen router via een VPN te sturen.
Ik denk niet dat je VLANs op de Ziggo router kan instellen. Niet echt een functie die een provider in een router stopt. :|

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

lolkejan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:07:
Rest mij nog 1 vraag, hoe zie ik of ze dezelfde range hebben?
De eerste drie delen van het ip adres moeten hetzelfde zijn, de laatste niet (ipv4). Als dat zo is, probeer ook te pingen naar een ander apparaat.

• lolkejan
Ok top thanks! Zal het vanavond zo instellen en dan laten weten of het geholpen heeft :)

• lolkejan
Ik zie geen optie als access point staan, alleen wifi router, wifi versterker of wifi client. Wat ik begrijp is de wifi client het tegenovergestelde van een access point.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52
dat kan 2 dingen betekenen: Ofwel ze noemen het "wifi router" maar ze bedoelen stiekem "wifi accesspoint", ofwel het ding kan niet als accesspoint fungeren en je beoogde setup is sowieso niet mogelijk met dit apparaat.
Ja of je moet kijken of je de firmware kunt flashen.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:59
Ik heb een tijd lang een WS323 (dual band versie) in gebruik gehad. Kon wel als accesspoint ingesteld worden m.b.v. een bepaald trucje. Ben alleen effe kwijt hoe het ook al weer moest.

• lolkejan
Ik dacht doe mijn tv dan toch maar via WIFI, maar dan krijg ik de melding 'kan het netwerk niet vinden', terwijl hij bij netwerk zoeken er tussen staat en de wifi versterker naast de tv hangt.

• lolkejan
Heb het opgelost, maar niet helemaal zo ik het wilde. Heb mijn TV met de versterker verbonden, en PC bekabeld en draadloos.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

lolkejan schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:11:
Heb het opgelost, maar niet helemaal zo ik het wilde. Heb mijn TV met de versterker verbonden, en PC bekabeld en draadloos.
Het best is als je een echte ap koopt en de huawei kan je dan eventueel als router instellen, zonder wifi. Achter Huawei de switch met de ap, tv en ect.

Dit gaat niet aangezien je huawei maar 1 lan port heeft.
Dus als je een eigen netwerk wil maken, moet je een router kopen met meerdere lan poorten en een wan port, daarachter de switch met je apparaten en de wifi van je eigen nieuwe router gebruiken. Nu heb je waarschijnlijk nog steeds twee verschillende netwerken...

[ Voor 29% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 09-10-2016 17:06 ]

Pagina: 1