Mijn Windows 10 Pro systeem startte één a twee weken geleden ineens niet meer goed op èn sloot niet meer goed af.
Opstarten gaf even de bios info in beeld, een windows logo en dan zwart, de pc bleef aan maar reageerde niet. Als ik het systeem dan een reset gaf, startte het wel gewoon op naar het login scherm.
Afsluiten geeft de ronddraaiende stipjes in beeld, die ineens bevriezen en het systeem reageert niet meer.
Memtest en SSD/Harddisk test gaven geen fouten aan.
Het opstarten heb ik kunnen verhelpen door heel veel mogelijke oplossingen te proberen (o.a. fastboot uitzetten), maar het vastlopen bij afsluiten kreeg ik niet verholpen.
Ik ben er na meerdere keren volledig herinstalleren (zelfs nog even Windows 7 geprobeerd, zelfde probleem) achtergekomen dat de oorzaak zit in het installeren van de nieuwste Radeon dirivers. Er zitten twee MSI 280X kaarten in (crossfire).
Nu zit ik weer op Windows 10 Pro, waarbij het nu wel goed gaat met Radeon drivers versie 15.11. Maar daar kan je de nieuwste games niet mee spelen.
Ik wil weten of er wellicht een bekend probleem is vanaf een bepaalde driverversie van AMD? En hoe los ik dit op?
Dit is mijn huidige systeem:
Edit:
Dit is de link naar een topic over hetzelfde probleem op het AMD forum.
Edit 2:
Driver 16.7.2 werkt nog wel goed, maar voor o.a. Battlefield 1 wil je natuurlijk de nieuwste drivers. In het topic waar ik hierboven naar link staat ook een mogelijke oplossing:
Opstarten gaf even de bios info in beeld, een windows logo en dan zwart, de pc bleef aan maar reageerde niet. Als ik het systeem dan een reset gaf, startte het wel gewoon op naar het login scherm.
Afsluiten geeft de ronddraaiende stipjes in beeld, die ineens bevriezen en het systeem reageert niet meer.
Memtest en SSD/Harddisk test gaven geen fouten aan.
Het opstarten heb ik kunnen verhelpen door heel veel mogelijke oplossingen te proberen (o.a. fastboot uitzetten), maar het vastlopen bij afsluiten kreeg ik niet verholpen.
Ik ben er na meerdere keren volledig herinstalleren (zelfs nog even Windows 7 geprobeerd, zelfde probleem) achtergekomen dat de oorzaak zit in het installeren van de nieuwste Radeon dirivers. Er zitten twee MSI 280X kaarten in (crossfire).
Nu zit ik weer op Windows 10 Pro, waarbij het nu wel goed gaat met Radeon drivers versie 15.11. Maar daar kan je de nieuwste games niet mee spelen.
Ik wil weten of er wellicht een bekend probleem is vanaf een bepaalde driverversie van AMD? En hoe los ik dit op?
Dit is mijn huidige systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | MSI Radeon R9 280X GAMING 3G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.10, 500GB (7200rpm, ATA 133, 8MB) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Graphite 600T Special Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Dell Ultrasharp U2311H Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance K90 (US English) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance M60 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Steelseries 4HD | € 18,95 | € 18,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9 | € 91,10 | € 91,10 |
| 1 | Kingston HyperX Cloud Zwart | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 13,95 | € 13,95 |
| 1 | Corsair AX860 | € 189,95 | € 189,95 |
| 1 | Crucial BX100 500GB | € 163,52 | € 163,52 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 536,47 | |
Edit:
Dit is de link naar een topic over hetzelfde probleem op het AMD forum.
Edit 2:
Driver 16.7.2 werkt nog wel goed, maar voor o.a. Battlefield 1 wil je natuurlijk de nieuwste drivers. In het topic waar ik hierboven naar link staat ook een mogelijke oplossing:
The new WHQL Radeon Software Crimson Edition 16.10.1 (Released on the 13th of October) still exhibits this issue.
I've found a workaround which may help as it works on my system and allows me to use any of the drivers after 16.7.2 WHQL without the lockup on shutdown/restart. The problem seems to be ULPS again. My theory is that upon installation of the driver ULPS is enabled and when Windows tries to communicate with the secondary card during a shutdown/restart it is not responding.
Follow the below steps, hopefully it will help you as well until AMD release a fix.
1. Run DDU in safemode to uninstall your existing driver.
2. Install a driver that used to exhibit the issue but do not restart after the driver installation.
3. Disable CrossFire under Radeon Settings.
4. Using Regedit find all values named "EnableUlps" and set the data value to "0".
5. Restart your machine.
6. Enable Crossfire again under Radeon Settings (The CrossFire option will be available on your secondary card's tab).
7. Done. You should not experience the freeze/lockup on shutdown/restart again.
[ Voor 10% gewijzigd door BounceMeister op 28-10-2016 09:25 . Reden: Link naar relevante info toegevoegd. ]