Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen productie via wifi uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 13:37
Mijn huidige installatie wordt via de SMA omvormer gelogd. Nu doe ik een kleine uitbreiding (om hoog tarief verbruik op 0 te krijgen) met een Stecagrid 500 omvormer. Is er een simpele manier om dit te loggen naar pvoutput? De installatie en omvormer komen op een dak waar ik vrijwel nooit kom, daarom lijkt het me handig om er iets van te kunnen zien.
Zijn er simpele / goedkope oplossingen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De sma kan je uploaden met een pi en sbfspot naar pvoutput.
De Stecagrid zit in het stopcontact, neem ik aan. Ik zal eens testen met een fibaro tussenstekker en domoticz. (weet niet of dat negatief weergegeven wordt in domoticz of op de tussenstekker)
Maar dan zou je ook kunnen uploaden naar pvoutput via een script.
(of anders een youless en kwh meter)

Heb toevallig ook een steca300 met stecacontrol N1 en een SMA hangen

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2016 22:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:26
Topictitel iets duidelijker gemaakt

• SteloNLD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-11 15:49
Ik ben momenteel ook bezig met het verbeteren van mijn energie verbruik registratie,

Ik gebruik onder anderen SBFspot voor mijn PV instalatie,
om ook de rest te kunnen loggen ben ik nu bezig in de meterkast.

Zie de volgende modules:
- SDM220 (80A)
- SDM120C (45A)

Script: https://github.com/gianfrdp/SDM120C (werkt ook met de SDM220)

het mooie is dat deze apparaatjes op de zelfde lijn aangesloten kunnen worden d.m.v. het ModBUS protocol,
Afbeeldingslocatie: https://www.bb-elec.com/Images/2wire_rs485_fig1.aspx

Hiermee lees je de volgende waardes uit:
- power (W)
- voltage (V)
- current (A)
- frequency (Hz)
- power factor
- exported energy (Wh)
- imported energy (Wh)
- total energy (Wh)

Misschien dat je hier ook wat mee kunt, ik ben nog aan het testen/experimenteren.
Mijn eerste setup wordt met een rasberrypi maar ik ben ook aan het kijken of ik een controllino kan gebruiken (Arduino based)

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 21:08
SteloNLD schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:40:
Ik ben momenteel ook bezig met het verbeteren van mijn energie verbruik registratie,

Ik gebruik onder anderen SBFspot voor mijn PV instalatie,
om ook de rest te kunnen loggen ben ik nu bezig in de meterkast.

Zie de volgende modules:
- SDM220 (80A)
- SDM120C (45A)

Script: https://github.com/gianfrdp/SDM120C (werkt ook met de SDM220)

het mooie is dat deze apparaatjes op de zelfde lijn aangesloten kunnen worden d.m.v. het ModBUS protocol,
[afbeelding]

Hiermee lees je de volgende waardes uit:
- power (W)
- voltage (V)
- current (A)
- frequency (Hz)
- power factor
- exported energy (Wh)
- imported energy (Wh)
- total energy (Wh)

Misschien dat je hier ook wat mee kunt, ik ben nog aan het testen/experimenteren.
Mijn eerste setup wordt met een rasberrypi maar ik ben ook aan het kijken of ik een controllino kan gebruiken (Arduino based)
Toevallig wees AUijtdehaag me ook op dit topic en met name jou reactie.
Ik heb net als MeToPV en jou een SMA omvormer en heb veel gelezen over SBFspot voor het uploaden naar PVoutput in combinatie met een Pi.
Dus MeToPV met boven genoemde kan je leuke dingen doen!

Terugkomend op jou reactie. Ik heb nu 2 Finder kWh-meters en wilde via S0 de boel gaan uitlezen. Maar toen werd ik erop attent gemaakt dat je met SDM120C meer kunt uitlezen, bovendien hoef ik dan geen duurdere S0PCM te kopen, maar alleen een RS485 naar USB module voor de Pi (die ik ook nog moet kopen).
Er zijn meerdere RS485 te koop zag ik, de USB van Ocaj werkt in elk geval goed: ocaj in "Datalogging: PV systemen"

Daarnaast wil ik een derde kWh-meter gaat gaan gebruiken om mijn warmtepomp airco te monitoren, de waarden die hij geeft zijn niet accuraat. Later kan ik dan alsnog SBFspot gebruiken om mijn zonnepanelen te koppelen.

Ben heel erg benieuwd naar jou resultaten. Voor mij wordt het de eerste ervaring met zulke projectjes. Ik zit nog in dubio wat ik wil doen.

• SteloNLD
@MeTooPV, ik wil je topic niet jatten, dus geef maar even aan of je een oplossing met kwh meters interessant vindt, anders verhuizen wij dit gesprek ;)
Ik denk echter wel dat dit ontopic is, een DIN rail/kast kun je overal plaatsen en als je een wifi stick in de Pi douwt dan klopt de titel van deze topic ook weer.

@Binnetie, ik denk dat wij in hetzelfde schuitje zitten,
SteloNLD schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:40:
Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:36:
[...]
Ben heel erg benieuwd naar jou resultaten. Voor mij wordt het de eerste ervaring met zulke projectjes. Ik zit nog in dubio wat ik wil doen.
Ik ben dus nog onderzoek aan het doen, maar het its a first for me 2 ;)
de Pulse methode heb ik echter al afgeschoten, haalt het niet bij ModBus in mijn beleving, maar goed je mag ook geen appels met peren vergelijken.

In ieder geval bedankt voor de link, ik zie dat ik niet de eerste ben met het idee :) zeer toevallig maar komt me mooi uit, samen tweaken we sneller.

• Binnetie
SteloNLD schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 01:39:
@MeTooPV, ik wil je topic niet jatten, dus geef maar even aan of je een oplossing met kwh meters interessant vindt, anders verhuizen wij dit gesprek ;)
Ik denk echter wel dat dit ontopic is, een DIN rail/kast kun je overal plaatsen en als je een wifi stick in de Pi douwt dan klopt de titel van deze topic ook weer.

@Binnetie, ik denk dat wij in hetzelfde schuitje zitten,

[...]

[...]

Ik ben dus nog onderzoek aan het doen, maar het its a first for me 2 ;)
de Pulse methode heb ik echter al afgeschoten, haalt het niet bij ModBus in mijn beleving, maar goed je mag ook geen appels met peren vergelijken.

In ieder geval bedankt voor de link, ik zie dat ik niet de eerste ben met het idee :) zeer toevallig maar komt me mooi uit, samen tweaken we sneller.
Mee eens.
Trouwens met SPBspot ben je toch een bluetooth dongel nodig om de SMA uit te lezen? Ik heb hem met de netwerkinterface aangesloten voor Sunnyportal. Maar via bluetooth op de laptop lees je veel meer dingen uit.

Wat mij zou helpen is of de mogelijkheid bestaat om in Domoticz de eindstand van mijn huidige kWh-meters in te voeren en dat hij vanaf die waarde verder gaat. Want anders weet ik nooit hoeveel ik totaal heb opgewekt en verbruikt vanaf ingebruikname van mijn zonnepanelen op 28 november 2015. De SMA geeft de opwekking wel weer, maar deze wijkt wel iets af.
Ik kan natuurlijk de waarden noteren maar je zult dan altijd met aflezen moeten denken: ohja en de waarde van het eerste jaar moet er nog bij op.
Zijn hier oplossingen voor?

Overigens is mijn SMA tweedehands gekocht, hij had dus al wat opgewekt en deze waarde leek ik niet te kunnen resetten. Uiteindelijk is het wel gelukt. Gewoon via Sunny Explorer, de SMA was alleen wel een paar uur bezig om alles te resetten.

Edit: mag ik vragen waar jij de SDM120C gekocht hebt? In Nederlandse winkels kom ik ze niet tegen met MID certficering. In China wel: https://dutch.alibaba.com...--------------SIZE30.html maar daar moet je er minimaal 30 afnemen. Meters waar ze geen MID bij hebben staan kunnen wel per stuk gekocht worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Binnetie op 15-10-2016 14:39 ]

• MeTooPV
  • Laatst online: 29-11 13:37
Leuk als een topic gaat leven. Praat rustig verder. Het gaat bij mij slechts over een kleine installatie / uitbreiding van 500 Wp (De huidige 2880 Wp installatie logt naar pvoutput met een oude android telefoon die via bluetooth de SMA uitleest en dat doorstuurt via wifi, erg simpel en goedkoop)
Omdat het maar een kleine installatie is wil ik er niet teveel aan uitgeven. Ik zal zelf nog wat verder kijken naar uitlezen van een stacagrid.

• Binnetie
De optie met de oude mobiele telefoon heb ik ook eens voorbij zien komen, werkt dat stabiel? Want dat zou ik ook kunnen doen wanneer ik alles wil samenvoegen. Een bluetooth module op de Pi is overigens ook niet duur maar moet wel weer ingesteld worden.

Verwijderd

Binnetie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:51:
[...]

Mee eens.
Trouwens met SPBspot ben je toch een bluetooth dongel nodig om de SMA uit te lezen? Ik heb hem met de netwerkinterface aangesloten voor Sunnyportal. Maar via bluetooth op de laptop lees je veel meer dingen uit.

Wat mij zou helpen is of de mogelijkheid bestaat om in Domoticz de eindstand van mijn huidige kWh-meters in te voeren en dat hij vanaf die waarde verder gaat. Want anders weet ik nooit hoeveel ik totaal heb opgewekt en verbruikt vanaf ingebruikname van mijn zonnepanelen op 28 november 2015. De SMA geeft de opwekking wel weer, maar deze wijkt wel iets af.
Ik kan natuurlijk de waarden noteren maar je zult dan altijd met aflezen moeten denken: ohja en de waarde van het eerste jaar moet er nog bij op.
Zijn hier oplossingen voor?

Overigens is mijn SMA tweedehands gekocht, hij had dus al wat opgewekt en deze waarde leek ik niet te kunnen resetten. Uiteindelijk is het wel gelukt. Gewoon via Sunny Explorer, de SMA was alleen wel een paar uur bezig om alles te resetten.

Edit: mag ik vragen waar jij de SDM120C gekocht hebt? In Nederlandse winkels kom ik ze niet tegen met MID certficering. In China wel: https://dutch.alibaba.com...--------------SIZE30.html maar daar moet je er minimaal 30 afnemen. Meters waar ze geen MID bij hebben staan kunnen wel per stuk gekocht worden.
Ik lees mijn SMA uit met Google Play: Felix Solar PV Log

Die upload vanaf een oud Android telefoontje naar PV Output. Via Api PV Output komen deze gegevens in Domoticz en kan ook vanaf mijn eigen smartphone op ieder moment zien wat mijn panelen doen. Simpel, goedkoop en handig. TS is hier niet mee geholpen, jij misschien wel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb het ook een tijdje met een chinees foontje geprobeerd, maar steeds moest ik iedere ochtend de foon weer herstarten, om een verbinding te krijgen. Lag meer aan de foon denk ik, dat aan de app.

@binnetie:
Pi3 heeft gewoon ingebouwde bluetooth en wifi.

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:07:
Ik heb het ook een tijdje met een chinees foontje geprobeerd, maar steeds moest ik iedere ochtend de foon weer herstarten, om een verbinding te krijgen. Lag meer aan de foon denk ik, dat aan de app.

@binnetie:
Pi3 heeft gewoon ingebouwde bluetooth en wifi.
Yep, lag aan je telefoon. Hier draait het al 3 jaar zo. 24/7 365 dagen per jaar.

• SteloNLD
Ik heb een module te leen van een elektricien, volgens mij niet een MID versie,voor een snelle levering kun je naar de onderstaande links kijken.

https://www.kwhmeter.nl/1...AmG8gjj8WFjEH4aAjmv8P8HAQ
https://www.kwhmeter.nl/W...Wh-voor-zonnepanelen.html

SBFspot draait bij mij op een RasberryPi 1 versie B, maar een versie A is qua geheugen ook ruimschoots voldoende, ik had de versie B echter nog over vandaar dat ik deze gebruikt heb.

Als USB dongle gebruikt ik een Sitecom CN-516 (Nano) die geclassificeerd is voor 100 meter.
Deze kon ik zo 123 niet meer vinden maar wel de vermoedelijke opvolger:
http://www.mediamarkt.nl/...YaAlOf8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

Ik had in eerste instantie een BT211 van Sweex geprobeerd maar deze werkt niet, je kunt wel zien welke bluetooth apparaten er in de buurt zijn maar je kunt geen verbinding maken of het lag misschien aan de afstand (geen sluitende conclusie dus 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door SteloNLD op 16-10-2016 16:31 . Reden: Pi A suggestie toegevoegd ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SteloNLD schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:27:
Ik heb een module te leen van een elektricien, volgens mij niet een MID versie,voor een snelle levering kun je naar de onderstaande links kijken.

https://www.kwhmeter.nl/1...AmG8gjj8WFjEH4aAjmv8P8HAQ
https://www.kwhmeter.nl/W...Wh-voor-zonnepanelen.html

SBFspot draait bij mij op een RasberryPi 1 versie B, maar een versie A is qua geheugen ook ruimschoots voldoende, ik had de versie B echter nog over vandaar dat ik deze gebruikt heb.

Als USB dongle gebruikt ik een Sitecom CN-516 (Nano) die geclassificeerd is voor 100 meter.
Deze kon ik zo 123 niet meer vinden maar wel de vermoedelijke opvolger:
http://www.mediamarkt.nl/...YaAlOf8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

Ik had in eerste instantie een BT211 van Sweex geprobeerd maar deze werkt niet, je kunt wel zien welke bluetooth apparaten er in de buurt zijn maar je kunt geen verbinding maken of het lag misschien aan de afstand (geen sluitende conclusie dus 8)7 )
Snelle levering kan ik beamen van bovenstaande website, vrijdag half 5 besteld en zaterdag in huis, ik heb wel even gebeld of dat zou gaan lukken, maar geen probleem.
Wel jammer dat ze maar 1 opbouw meter hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SteloNLD
Omdat ik de meter weer moet inleveren heb ik nu zelf 1 besteld via de volgende link: https://www.aliexpress.co...10208.99999999.264.vRZ8GW

Ben benieuwd of ik nu de SDM120C of de MID SDM120-Modbus versie krijg ;).
Beiden zouden moeten werken, de read/write adressen zijn hetzelfde.

Het verschil tussen de SDM220 en SDM120C parameter zit hem in de weergave rotatie van het scherm en hebben dus enkel effect op het volgende voor zo ver ik kan zien.
  1. printf("\t-T \t\tGet Time for rotating display values (0=no rotation)\n");
  2. printf("\t-R new_time \tSet rotation time for displaying values (0=no rotation)\n");
Het adress en de min/max waarde is per model anders voor deze parameter.

[ Voor 6% gewijzigd door SteloNLD op 16-10-2016 19:52 ]

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:39
Hier heb ik er ook drie van besteld en in gebruik. Werken prima in elk geval.
Of ze mid zijn weet ik niet en uitlezen via modbus doe ik ook nog niet. Is wel mijn bedoeling om dat te gaan doen dus vandaar bewust voor deze meters gekozen.
Dit topic blijf ik in elk geval even aandachtig volgen!

• Binnetie
Dank voor de reacties allemaal. Ik ben ook bij kwhmeter.nl uitgekomen. Maar de prijs is wel fors en er staat niet bij dat hij MID certificering heeft.

Ik zit even te denken. Kan ik de SDM220 (2 modules breed) aanschaffen om te gebruiken voor zowel opwek als verbruik? Dit doe ik nu met 2 losse Finder kWh meters. Ik ben namelijk beperkt in mijn ruimte. Heb vorig jaar al een nieuwe meterkast gekocht maar met de huidige plannen is deze straks vol :)
Of kan ik beter 3x een SDM120C kopen?

Daarnaast wil ik best eens gaan kijken naar de aanschaf van 30 stuks in 1x zodat iedereen kan profiteren van een mooie prijs voor de kWh-meter. De importkosten zal ik er dan overheen moeten berekenen, mochten die erbij komen.

Ik moet nog een Pi kopen, dus dat wordt dan gelijk versie 3 met bluetooth en wifi.

• SteloNLD
@Binnetie, het is niet altijd duidelijk aangegeven maar de SDM220 is Bi Directioneel zoals opgegeven op de kwhmeter.nl website, heeft dus een import en een export waarde die uitleesbaar is, bij mij is de hoofd groep echter maar 40A dus ik heb voldoende aan de SDM120C, deze is ook bi directioneel en mogelijk ook MID gecertificeerd (kijk maar eens naar het plaatje in de handleiding, zit een MID stempel op).
ik zal mijn levering even afwachten en jullie informeren over wat ik gekregen heb ;).

• Binnetie
SteloNLD schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:40:
@Binnetie, het is niet altijd duidelijk aangegeven maar de SDM220 is Bi Directioneel zoals opgegeven op de kwhmeter.nl website, heeft dus een import en een export waarde die uitleesbaar is, bij mij is de hoofd groep echter maar 40A dus ik heb voldoende aan de SDM120C, deze is ook bi directioneel en mogelijk ook MID gecertificeerd (kijk maar eens naar het plaatje in de handleiding, zit een MID stempel op).
ik zal mijn levering even afwachten en jullie informeren over wat ik gekregen heb ;).
Thanks voor de info.
Maar als hij bi-directioneel is, zou ik dan toekunnen met 2x een SDM120C? Ik wil graag mijn opwek en verbruik los van elkaar gemeten hebben (kWh meter 1) + een meter voor mijn Daikin verbruik (kWh meter 2) als los apparaat die veel stroom verbruikt. Zo kan ik mooi zien of ik uit ga komen met mijn overschot aan kWh. Of is het dan verstandig om 3 meters te nemen?

Hoe minder meters en aanschaf hoe beter natuurlijk :)

In het plaatje op de site zie ik ook MID staan, je ziet bij veel advertenties ook certificaten staan, maar of deze ook EU-proof zijn heb ik wel eens mijn twijfels over.
Hopelijk gaat de levertijd een beetje snel, 28-46 dagen is wel erg veel. Vaak is het met 1,5 week al binnen is mijn ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door Binnetie op 17-10-2016 10:51 ]

• SteloNLD
ikzelf wil gaan voor 3 maar misschien wordt het er maar 1, zou nog wel meer willen maar ik heb bijna geen ruimte meer.

Hoofdmeter <> Hoofdschakelaar 40A <> SDM120x <>

|> Aardlekautomaat 40A > SDM120x > 5x 16A Automaat
|> Aardlekautomaat 40A > SDM120x > 5x 16A Automaat en een kookgroep
|< Aardlekautomaat 20A < PV Installatie

De PV Installatie kan ik al monitoren via SBFspot.

In het geval van de topic starter zou ik een SDM120x plaatsen voor de PV Installatie in zijn geheel en of voor de installatie die hij niet kan monitoren, daarnaast een hoofdmeter, zo heb je de generatie, import en export. de consumptie kun je dan berekeningen dit doe je op de Pi en of de Arduino alvorens je het upload naar PVoutput.org.

in mijn geval zou ik genoeg gehad hebben aan 1 hoofd SDM120C (import + export) en de PV monitoring (generatie) de consumptie valt dan uit te rekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door SteloNLD op 17-10-2016 12:09 ]

• Binnetie
Helder verhaal, maar zou in mijn geval dan 3x een SDM120C of 2x een SDM120C beste kunnen?
Voor meten van:
- stroomverbruik totaal
- stroomopwek totaal
- warmtepomp airco

• SteloNLD
Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:18:
Helder verhaal, maar zou in mijn geval dan 3x een SDM120C of 2x een SDM120C beste kunnen?
Voor meten van:
- stroomverbruik totaal
- stroomopwek totaal
- warmtepomp airco
Als ik het goed begrijp dan kun je jouw PV installatie al monitoren, ik zou dan een SDM120x nemen voor de Import en Export, op deze manier kun je jouw consumptie berekenen.
in het geval van het apart willen inzien van het verbruik van de warmtepomp zou ik ook voor deze een aparte SMD120x nemen.

Vuist regel: Consumption - Generation [PV instalatie] = Import - Export [Hoofd SDM120x]

Dus:
Consumption = (Import - Export) + Generation

Consumptie Warmtepomp = SDM120x
Consumptie Huis = Consumptie - Consumptie Warmtepomp

Met wat rekenwerk op de Pi heb je genoeg aan 2, maar meer is altijd mooier natuurlijk.

• Binnetie
SteloNLD schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:40:
[...]

Als ik het goed begrijp dan kun je jouw PV installatie al monitoren, ik zou dan een SDM120x nemen voor de Import en Export, op deze manier kun je jouw consumptie berekenen.
in het geval van het apart willen inzien van het verbruik van de warmtepomp zou ik ook voor deze een aparte SMD120x nemen.

Vuist regel: Consumption - Generation [PV instalatie] = Import - Export [Hoofd SDM120x]

Dus:
Consumption = (Import - Export) + Generation

Consumptie Warmtepomp = SDM120x
Consumptie Huis = Consumptie - Consumptie Warmtepomp

Met wat rekenwerk op de Pi heb je genoeg aan 2, maar meer is altijd mooier natuurlijk.
Ik moet hier eens goed over nadenken.
Op dit moment log ik wel mijn PV, dat gaat via UTP naar Sunnyportal en via bluetooth lees ik de omvormer op de laptop uit af en toe om realtime te kijken. Verder doe ik niks met deze logging.
In de meterkast zitten de 2 kWh-meters voor mijn verbruik en opwek (foto van vandaag):

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/kwhmeter%20opwek%20verbruik_zpslp3qwb6e.jpg

Met deze standen deed ik ook niet echt wat, meer om het af te lezen. Doordat ik nu alles graag overzichtelijk via een Pi wil gaan zien in een dashboard ben ik de war geraakt, zie dit bericht:
Binnetie in "Datalogging: PV systemen"

Ben even logging-verstrooit van geraakt 8)7

Wat er uit de SMA komt geloof ik voor eerst wel, dat komt later wel als ik deze via SBFspot ga uitlezen.
Ik vind het mooi als ik via de kWh-meters kan gaan zien wat ik verbruik, opwek en de warmtepomp kan zien wat deze verbruikt omdat de warmtepomp dit zelf niet juist zou weergeven. Dit met aparte grafieken.

Wat jij dan adviseert is om 2x een SMD120c te kopen. Hiermee lees je op de ene SMD120C meter de opwek en verbruik uit en de tweede meter alleen het verbruik van de warmtepomp, klopt het zo? Kan een SMD120C beide waarden apart naar de Pi versturen of doet hij gewoon Verbruik-Opwek=waarde die doorgestuurd wordt?

• SteloNLD
Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:51:
[...]

Ik moet hier eens goed over nadenken.
Op dit moment log ik wel mijn PV, dat gaat via UTP naar Sunnyportal en via bluetooth lees ik de omvormer op de laptop uit af en toe om realtime te kijken. Verder doe ik niks met deze logging.
In de meterkast zitten de 2 kWh-meters voor mijn verbruik en opwek (foto van vandaag):

[afbeelding]

Met deze standen deed ik ook niet echt wat, meer om het af te lezen. Doordat ik nu alles graag overzichtelijk via een Pi wil gaan zien in een dashboard ben ik de war geraakt, zie dit bericht:
Binnetie in "Datalogging: PV systemen"

Ben even logging-verstrooit van geraakt 8)7

Wat er uit de SMA komt geloof ik voor eerst wel, dat komt later wel als ik deze via SBFspot ga uitlezen.
Ik vind het mooi als ik via de kWh-meters kan gaan zien wat ik verbruik, opwek en de warmtepomp kan zien wat deze verbruikt omdat de warmtepomp dit zelf niet juist zou weergeven. Dit met aparte grafieken.

Wat jij dan adviseert is om 2x een SMD120c te kopen. Hiermee lees je op de ene SMD120C meter de opwek en verbruik uit en de tweede meter alleen het verbruik van de warmtepomp, klopt het zo? Kan een SMD120C beide waarden apart naar de Pi versturen of doet hij gewoon Verbruik-Opwek=waarde die doorgestuurd wordt?
zie ModBus Protocol handleiding SDM120C en het SDM120C Script, je hebt een IMPORT en EXPORT waarde die je los kan uitlezen vandaar dat je met veel minder meters hetzelfde kunt bereiken.

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 12:18
Misschien is dit iets: http://fp4all.com/index.p...oducts_id=323&language=en ?

Mijn pa heeft deze op zijn installatie zitten, wel een ander merk omvormer, maar werkt goed.
Alhoewel ze ook zelf een soort van monitoring website hebben, kan je vanuit de logger rechtstreeks naar pvoutput loggen.

[ Voor 22% gewijzigd door yamahabest op 17-10-2016 14:46 ]

• Binnetie
SteloNLD schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:35:
[...]

zie ModBus Protocol handleiding SDM120C en het SDM120C Script, je hebt een IMPORT en EXPORT waarde die je los kan uitlezen vandaar dat je met veel minder meters hetzelfde kunt bereiken.
Met andere woorden dan heb ik dus genoeg aan 2 stuks :) 1 voor de opwek/verbruik en 1 voor de Daikin warmtepomp.

• SteloNLD
Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:21:
[...]

Met andere woorden dan heb ik dus genoeg aan 2 stuks :) 1 voor de opwek/verbruik en 1 voor de Daikin warmtepomp.
Klopt, met als enige voorwaarde dus dat je jouw PV instalatie op een andere manier (SBFspot bijvoorbeeld) kan uitlezen (zoals ik dat doe) op die manier maak je jouw reken som weer af.

SDM120C Hoofdmeter (import & export) (als losse waardes van mekaar d.m.v ModBUS)
SDM120C Warmtepomp (Verbruik warmte pomp)
Bluetooth? PV-Instalatie (Generatie)

Vervolgens kun je het volgende uitrekenen.
Consumptie Totaal = (import - export) + generatie
Consumptie Ex Warmtepomp = ((import - export) + generatie) - verbruik warmte pomp

Wat je Exporteert is dus niet wat je Genereert, een gedeelte Consumeer je zelf.
Wat je Importeert is dus niet wat je Consumeert, een gedeelte Genereer je zelf.

[ Voor 31% gewijzigd door SteloNLD op 17-10-2016 16:19 ]

• Binnetie
Voor mijn beeldvorming, ben er te weinig mee bezig geweest. Waarvoor excuses, leer in elk geval snel bij.

Met import bedoel je de stroom die langs de kWh-meter gaat die ik zelf verbruik, met export bedoel je de stroom die vanuit de zonnepanelen komen die ik opwek? Waarom is de 'generatie' via SBFspot dan nog verplicht nodig?

Meter 1:
Import: ik verbruik bijvoorbeeld die dag 5kWh aan stroom, er gaat 5kWh langs de meter
Export: ik wek die dag 15kWh aan stroom op, er gaat 15kWh de andere kant langs de meter
Deze waarden lopen in 1 grafieken zeg maar

Hij zou het toch in 2 waardes kunnen uitdrukken?

Meter 2:
De warmtepomp verbruikt die dag 2kWh
De waarde loopt ook in de grafiek.

Of zit ik nu helemaal mis?

Edit: nu zie ik je wijziging pas, was mijn bericht nog aan het typen toen ik weg moest.
De keus is dus of 3 kWh-meters te kopen (vanuit China kosten ze niet zoveel) of ik koop er 2 + de SMA uitlezen met SBFspot.
Als ik er 3 koop en later SBFspot ga gebruiken, dan kan ik goed zien wat de afwijking van de SMA is (deze schijn 1 a 2% af te wijken). Tussen mijn huidige kWh-meter en de SMA zie ik inmiddels een aardig verschil komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Binnetie op 17-10-2016 18:41 ]

• ocaj
  • Niet online
Volgens mij haal je wat definities door elkaar.

Je hebt een omvormer die zit op een eigen (PV)groep. Als je het standby-verbruik van de omvormer negeert ben je alleen geïnteresseerd in de productie, dat is maar 1 kant op.

Als je een kwh-meter direct achter de hoofdschakelaar zet, dan houdt een SDM120 daar twee aparte tellers voor bij: 1 voor import (stroom die je koopt) en 1 voor export (stroom die je teruglevert).
Met alleen 1 kwh-meter zie je dus hetzelfde als de officiële meter van de netbeheerder.

De stroom die je in huis verbruikt zal allereerst de stroom zijn die uit je PV-installatie komt. Als je op enig moment minder verbruikt dan produceert, dan zal de stroom via je hoofdschakelaar je huis verlaten (en de "export"-teller dus oplopen).
Verbruik je meer dan je opwekt, dan moet je dat bijkopen ("import"-teller loopt op).
Aangezien stroom maar 1 kant tegelijk op kan lopen, lopen de import en export teller nooit tegelijk op.

Op de groep waar je warmtepomp opzit kun je nog een meter zetten. Die meet dan wat de warmtepomp verbruikt, maar dat is dus altijd minder dan je met je hele huis verbruikt.

Hoe zit jouw Finder die je "verbruik"-meter noemt nu aangesloten? Op de hoofdschakelaar?
Dan laat die meter dus niet je eigen verbruik zien, maar je netto-verbruik waar je productie al vanaf is.

• Binnetie
ocaj schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:09:
Volgens mij haal je wat definities door elkaar.

Je hebt een omvormer die zit op een eigen (PV)groep. Als je het standby-verbruik van de omvormer negeert ben je alleen geïnteresseerd in de productie, dat is maar 1 kant op.

Als je een kwh-meter direct achter de hoofdschakelaar zet, dan houdt een SDM120 daar twee aparte tellers voor bij: 1 voor import (stroom die je koopt) en 1 voor export (stroom die je teruglevert).
Met alleen 1 kwh-meter zie je dus hetzelfde als de officiële meter van de netbeheerder.

De stroom die je in huis verbruikt zal allereerst de stroom zijn die uit je PV-installatie komt. Als je op enig moment minder verbruikt dan produceert, dan zal de stroom via je hoofdschakelaar je huis verlaten (en de "export"-teller dus oplopen).
Verbruik je meer dan je opwekt, dan moet je dat bijkopen ("import"-teller loopt op).
Aangezien stroom maar 1 kant tegelijk op kan lopen, lopen de import en export teller nooit tegelijk op.

Op de groep waar je warmtepomp opzit kun je nog een meter zetten. Die meet dan wat de warmtepomp verbruikt, maar dat is dus altijd minder dan je met je hele huis verbruikt.

Hoe zit jouw Finder die je "verbruik"-meter noemt nu aangesloten? Op de hoofdschakelaar?
Dan laat die meter dus niet je eigen verbruik zien, maar je netto-verbruik waar je productie al vanaf is.
Top, dankje voor je heldere uitleg! Dat was wat ik zocht.
Ik vermoed dat de opwek meter langs de vebruik meter gaat. Op die manier zie ik dus alleen mijn verbruik waar de opwek al vanaf is (wat ik dus direct uit de omvormer heb gebruikt). Ze moeten gescheiden van elkaar werken.

De jongens van de zonnepanelen installatie hebben dit aangesloten, met als gevolg dat de data van verbruik een corrupt is. Mijn pa gaat hier even naar kijken als ik een goed aansluitschema kon vinden. Hij heeft de rest van de meterkast aangesloten alleen die kWh-meters niet.

Dan heb ik dat weer goed, of ik koop direct gelijk nieuwe kWh-meters met RS485.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ze zijn er ook met z-wave (modbus RTU naar zwave)
https://www.robbshop.nl/z-wave-zonneenergie-meter-1fase-80a

Beetje duur....

Ik zal ff kijken of ik een schematje kan vinden/maken voor je finders
Moeilijk is het niet...
Heb je een completere foto van je groepenkast?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2016 22:56 ]

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 14:19
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:55:
Ze zijn er ook met z-wave (modbus RTU naar zwave)
https://www.robbshop.nl/z-wave-zonneenergie-meter-1fase-80a

Beetje duur....

Ik zal ff kijken of ik een schematje kan vinden/maken voor je finders
Moeilijk is het niet...
Heb je een completere foto van je groepenkast?
Die heb ik en die is niet alleen duur, maar nog eens niet 1-2-3 in domoticz uit te lezen.
Zit er standaard niet in, moet een apart xml-bestand voor gemaakt worden geloof ik?
Daar moet ik me nog eens in verdiepen, maar daar is tijd dan weer de belangrijkste beperkende factor :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Binnetie
Stoofie schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:57:
[...]

Die heb ik en die is niet alleen duur, maar nog eens niet 1-2-3 in domoticz uit te lezen.
Zit er standaard niet in, moet een apart xml-bestand voor gemaakt worden geloof ik?
Daar moet ik me nog eens in verdiepen, maar daar is tijd dan weer de belangrijkste beperkende factor :)
Ik zag ze eergisteren bij Robshop, zijn ze wel van Eastron? Daar lijkt het op. Maar blijkbaar niet zo heel erg plug and play.

@AUijtdehaag, ik heb deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151128_153854_zpsugmc77qd.jpg
Dit was op het moment van ingebruikname van de zonnepanelen. De aardlek tussen de kWh-meters in is van de zonnepanelen.

• SteloNLD
Nou ik heb ze binnen, het is daadwerkelijk de SDM120-Modbus en het had een MID kunnen zijn :'(

Waar kan ik hem kopen?
https://nl.aliexpress.com...296.html?isOrigTitle=true

Is het een MID versie?
Zie: "b) Als MID versie vereist, pls een bericht, of in standaard, niet-MID versie worden verzonden. de functie van zowel is hetzelfde." ik heb geen berichtje achter gelaten en heb dus vermoedelijk de niet-MID variant.

Wat zijn de vervolg stappen?
Ik loop momenteel nog tegen wat issue's aan met een rs485 module die 5v vereist (een USB variant is nog onderweg) en de SDM120C binary die de libmodbus.so.5 libary niet kan vinden (schone image)

Ben wel onverantwoord bezig geweest ;)
Afbeeldingslocatie: https://mulp2w-dm2306.files.1drv.com/y3mOgfSPGpQRCqoHZ_PZ8OiKF7VgZb9y5K-5zsUdfL-rrX1qWpXE3fmk0QOuFQRw2GE8cjFWshF_JiYmtUzU_FXtFzvH7gJH4hXQOkZ9u3FvKT0fOegCgoKTJHS5hmi30XAldw33TpxdAkjkq0XOJidYFbHjk4ODCEqMD_BWycz-XA?width=1024&height=768&cropmode=none
Pagina: 1