Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NPO heeft de resolutie onlangs verhoogt naar 576p maar de bitrate is hetzelfde gebleven.
Bijna geen verschil te zien en nog steeds een wazig korrelig pixel beeld. Niet om aan te zien.
Wat een teleurstelling en wat een faal. :+ Wat vinden jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Ik uit al jaren mijn ongenoegen over de NPO site. Het aantal pixels is al om te janken maar dat is nog enigszins te overzien als je het als achtergrond geluid gebruikt. De video player zelf is brak met foutmeldingen en constant bufferen/vastlopers om over het abonnement model wat schijnbaar niet veel verbeteringen met zich mee brengt nog maar te zwijgen. Het hoofd van de NPO durft zich ook nog te vergelijken met Netflix, laat me niet lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
SN4K3 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:22:
Het hoofd van de NPO durft zich ook nog te vergelijken met Netflix, laat me niet lachen.
Dat is niet helemaal wat hij zei natuurlijk. Hij stelde dat Netflix naar UG had gekeken ter inspiratie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Volgens mij gaat NPO niet hoger vanwege afspraken met kabelaars / tv zenders. Die willen niet dat je je tv abo opzegt. Nogal kansloze anti vooruitgangs praktijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
418O2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:23:
[...]

Dat is niet helemaal wat hij zei natuurlijk. Hij stelde dat Netflix naar UG had gekeken ter inspiratie.
Het zal vast (tenminste dat hoop ik) als een grapje in de lucht gegooid zijn.
Voor een kenniseconomie en voorop loper met nieuwe technologieën laat Nederland zich met de NPO in ieder geval niet van z'n beste kant zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tk55 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:25:
Volgens mij gaat NPO niet hoger vanwege afspraken met kabelaars / tv zenders. Die willen niet dat je je tv abo opzegt. Nogal kansloze anti vooruitgangs praktijken natuurlijk.
Yep, dit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
SN4K3 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:27:
[...]

Het zal vast (tenminste dat hoop ik) als een grapje in de lucht gegooid zijn.
Voor een kenniseconomie en voorop loper met nieuwe technologieën laat Nederland zich met de NPO in ieder geval niet van z'n beste kant zien.
Het is een kwestie van budget en gezeur met rechten/drm. Het is een platform van niks, maar ik snap wel waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
418O2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:29:
[...]

Het is een kwestie van budget en gezeur met rechten/drm. Het is een platform van niks, maar ik snap wel waarom dat zo is.
Hmm, misschien dat ik mij dan iets vergefelijker opstel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:22
Nos app op de ps4 doet een iets hogere resolutie. Meeste van de tijd gebruiken we die. Heb je niet alles van npo, maar voor de sportmiddag en het journaal meer dan voldoende.

Idd we hebben al een tijdje geen tv abbo meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14
Ik vind het anders prima zo. Ik bekijk de uitzendingen op mijn 32 inch 720p televisie, en vind het beeld goed te doen. Als ik naar het NOS journaal kijk, is de kwaliteit gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:44
segil schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:49:
Ik vind het anders prima zo. Ik bekijk de uitzendingen op mijn 32 inch 720p televisie, en vind het beeld goed te doen. Als ik naar het NOS journaal kijk, is de kwaliteit gewoon goed.
Of je het goed vindt of niet is altijd iets persoonlijks. Bij jou is de stap van 720p een stuk kleiner dan bij mensen die van 1080p of zelfs 4k content naar 576p content gaan. Die mensen zal het dus veel meer opvallen en ze zullen er zich dan ook meer aan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

CCJJVV schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Of je het goed vindt of niet is altijd iets persoonlijks. Bij jou is de stap van 720p een stuk kleiner dan bij mensen die van 1080p of zelfs 4k content naar 576p content gaan. Die mensen zal het dus veel meer opvallen en ze zullen er zich dan ook meer aan ergeren.
Het is echter niet alleen de resolutie. Ook de bitrate is veel te laag (de video is te extreem gecomprimeerd).

Ook voor een 720p-TV is de kwaliteit ruk ;)

Bovendien:
Afbeeldingslocatie: https://host.tuxplace.nl/screenshots/2016-10-16-22-57-38.png
:')

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 16-10-2016 22:57 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Thomasz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-05 19:48
Al is gekeken naar NLZiet? Je krijgt dan toegang tot NPO Plus. De kwaliteit volgens mij gewoon 1080p. Kijkt in ieder geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tk55 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:25:
en onderstaand is imho de reden
Mr_Thomasz schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:06:
Al is gekeken naar NLZiet? Je krijgt dan toegang tot NPO Plus. De kwaliteit volgens mij gewoon 1080p. Kijkt in ieder geval prima.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maar NLZiet weer dubbel betalen, voor de NPO heb je immers al betaald.

Wat ik wel gek vind is dat het heel wisselend is. Sommige programma's zijn gewoon goede 720p kwaliteit terwijl het bij andere uitzendingen een pixelfeest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:57:
[...]

Het is echter niet alleen de resolutie. Ook de bitrate is veel te laag (de video is te extreem gecomprimeerd).

Ook voor een 720p-TV is de kwaliteit ruk ;)

Bovendien:
[afbeelding]
:')
Is dat een recent screenshot? Ik heb al jaren geen flash meer geïnstalleerd staan op mijn macs en kan gewoon dingen kijken op NPO.nl

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Donstil schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:58:
[...]

Is dat een recent screenshot? Ik heb al jaren geen flash meer geïnstalleerd staan op mijn macs en kan gewoon dingen kijken op NPO.nl
Jazeker, net gemaakt. Ik ging even naar NPO om te oordelen over de kwaliteit tegenwoordig, maar dat bleek niet eens mogelijk te zijn omdat ze blijkbaar in 2016 nog steeds een Flash-player gebruiken.

Ik heb Flash ook niet meer geïnstalleerd staan en ga dat niet veranderen om een filmpje op npo.nl te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
D66 heeft vorig jaar een wetsontwerp ingediend, waarbij ze verplichten dat NPO overstapt naar HTML5.

https://zoek.officielebek...l/h-tk-20152016-12-9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Compizfox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 00:44:
[...]

Jazeker, net gemaakt. Ik ging even naar NPO om te oordelen over de kwaliteit tegenwoordig, maar dat bleek niet eens mogelijk te zijn omdat ze blijkbaar in 2016 nog steeds een Flash-player gebruiken.

Ik heb Flash ook niet meer geïnstalleerd staan en ga dat niet veranderen om een filmpje op npo.nl te kijken ;)
chrome gebruiken

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
Ik heb een oud digitenne kastje voor NPO 123 en satelliet TV, de Engelse en Duitse free to air zenders (ruim 300).
Zou het, mits mogelijk, iedereen kunnen aanraden. Scheelt weer bijna zo'n 20 euro per maand aan TV abbo.
Grootste voordeel is ook dat als internet of kabel er uit ligt dat je nog altijd TV kan loeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

xippie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 01:56:
Ik heb een oud digitenne kastje voor NPO 123 en satelliet TV, de Engelse en Duitse free to air zenders (ruim 300).
Zou het, mits mogelijk, iedereen kunnen aanraden. Scheelt weer bijna zo'n 20 euro per maand aan TV abbo.
Grootste voordeel is ook dat als internet of kabel er uit ligt dat je nog altijd TV kan loeren.
We wilden graag een betere resolutie, geen slechtere ...

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik weet ook wel dat het in Chrome wel werkt. Dat is omdat die een eigen Flash (PepperFlash) ingebouwd heeft.

Maar mijn punt is dat ik helemaal geen Flash wil gebruiken, en dat het belachelijk is dat de NPO er nog van afhankelijk is in 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Compizfox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 02:00:
[...]

Ik weet ook wel dat het in Chrome wel werkt. Dat is omdat die een eigen Flash (PepperFlash) ingebouwd heeft.

Maar mijn punt is dat ik helemaal geen Flash wil gebruiken, en dat het belachelijk is dat de NPO er nog van afhankelijk is in 2016.
Mja dan ben je gewoon principieel moeilijk aan het doen, als je chrome hebt, slinger het dan aan.

Iperf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fish schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 02:05:
[...]

Mja dan ben je gewoon principieel moeilijk aan het doen
Klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Compizfox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 00:44:
[...]

Ooh wat vreemd. Hier pakt hij gewoon netjes een html5 player.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14
CCJJVV schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Natuurlijk is dat persoonlijk, dit hele topic is persoonlijk :) Mensen geven weer wat zij van de kwaliteit van de uitzendingen vinden. En ik vind het goed genoeg. Ik had er nog bij moeten vermelden dat de kwaliteit erop vooruit is gegaan in de laatste weken. Ik kijk vaker naar het NOS journaal via uitzendinggemist, en het valt mij nu op dat het beeld scherper is dan voorheen. Dus ik ervaar niet de problemen die jullie wel ervaren.

Overigens, ik kijk niet vanaf een pc, maar een mediaplayer met Openelec. Wellicht heeft dat er ook mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xippie
Fish schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 01:59:
[...]

Veel Free to Air zijn HD :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Satellite geeft op HD kanalen vaak betere kwaliteit, zeker vergeleken met Ziggo die een heel pakket aan kanalen in zo'n klein mogelijke spectrum propt wat ook voor bizar lage bitrates zorgt

*uitgezonderd nederlandse satelliet tv, waar kanalen met 3mbit er doorheen worden gepropt :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2016 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 00:53:
D66 heeft vorig jaar een wetsontwerp ingediend, waarbij ze verplichten dat NPO overstapt naar HTML5.

https://zoek.officielebek...l/h-tk-20152016-12-9.html
Te bezopen voor woorden dat daar een wetsvoorstel voor nodig is.
Als PUBLIEKE omroep moet je voor het publiek bereikbaar zijn.

Het feit dat ze zich vastleggen op gesloten platformen (zoals Flash, of in het verleden die meuk van Microsoft) is gewoon een schoffering van een deel van het publiek. Dat heb ik de NOS al,een paar jaar geleden gemaild, ze konden er zelfs geen antwoord op formukeren wat ook maar een beetje plausibel of geloofwaardig was. :(
Het gebrek aan besef toont aan dat er een schrijnend gebrek aan IT-kennis is bij de NPO, of er sit een baasje zijn eigen projectjes er doorheen te duwen waarbij hij zich niet laat hinderen door feiten of kennis van zaken...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

xippie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:28:
[...]

Veel Free to Air zijn HD :P
Weet niet of er de afgelopen jaren nog iets veranderd is, maar mijn ervaring is dat de compressie op digitenne beelden niet om aan te zien is. Bij bijv een praatprogramma blijft de textuur van iemands wang gewoon staan terwijl de rest het hoofd wel beweegt 8)7
Net als bij NPO gemist maakt de resolutie niet veel meer uit als de bitrate niet opgeschroefd wordt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-10 13:51
Pietervs schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:31:
[...]

Het feit dat ze zich vastleggen op gesloten platformen (zoals Flash, of in het verleden die meuk van Microsoft) is gewoon een schoffering van een deel van het publiek. Dat heb ik de NOS al,een paar jaar geleden gemaild, ze konden er zelfs geen antwoord op formukeren wat ook maar een beetje plausibel of geloofwaardig was. :(
Het gebrek aan besef toont aan dat er een schrijnend gebrek aan IT-kennis is bij de NPO, of er sit een baasje zijn eigen projectjes er doorheen te duwen waarbij hij zich niet laat hinderen door feiten of kennis van zaken...
U weet dat de NPO van de staat is en er dus op die manier wijzigingen aangebracht moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pietervs schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:31:
[...]

Je moet alleen niet bij de NOS zijn maar bij de NPO. De NOS is slechts een omroep.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 10:43
MadMarky schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:32:
[...]

Weet niet of er de afgelopen jaren nog iets veranderd is, maar mijn ervaring is dat de compressie op digitenne beelden niet om aan te zien is. Bij bijv een praatprogramma blijft de textuur van iemands wang gewoon staan terwijl de rest het hoofd wel beweegt 8)7
Net als bij NPO gemist maakt de resolutie niet veel meer uit als de bitrate niet opgeschroefd wordt.
In mijn beleving is dit toch anders. NPO live streams zijn verhoogd van 360p naar 576p. De 360p streams waren niet om aan zien! Je zag letterlijk de pixels/blokken. Nu met 576p is het een stuk aangenamer geworden.

Verbruik tov compressie
De livestreams verbruiken volgens mijn router tussen 5 en 10mbit (dit in verband met buffertechnieken). Netto dus 7,5 mbit. Altijd nog hoger dan de Horizon.tv livestreams die tussen de 4 en 6mbit zitten. (screenshots volgen vanavond). Netflix zit voor HD-materiaal rond de 5mbit: https://help.netflix.com/nl/node/306 . ,5 mbit moet dus meer dan voldoende zijn voor een 570p stream. Echter Netflix streamt niet live, waardoor effectievere compressie kan worden toegepast, bijvoorbeeld door de stream voor te analyseren en 2x te comprimeren. Aangezien Horizon ook al zo'n belabberde compressie toepast, verwacht ik niet dat het met de huidige H264 compressie veel gaat verbeteren qua beeldkwaliteit. Enige oplossing is wachten totdat NPO H265 gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
MadMarky schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:32:
[...]

Helemaal gelijk qua digitenne nog, in 2017 of 18 gaat het digitenne over op HD.
Maar voor mij maakt het niet uit, de enkele uurtjes per paar maanden dat ik NPO kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 10:43
Kodi kun je gebruiken icm de Nederland 24 plugin en hiermee kun je ook bekijken wat de bitrate is, de compressietechnologie, etc. De livestreams zijn waarschijnlijk ook wel af te spelen dmv van M3U8 bestanden echter wordt het afspelen wel bemoeilijkt doordat er keys nodig zijn ter beveiliging. In de source van Nederland 24 add-on zijn deze wel te vinden trouwens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
### 
41 API_URL = 'http://ida.omroep.nl/aapi/?stream=' 
42 BASE_URL = 'http://livestreams.omroep.nl/live/npo/' 
43 #USER_AGENT = 'Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 8_1 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12B410 Safari/600.1.4' 
44 USER_AGENT = 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_10_4) AppleWebKit/600.7.12 (KHTML, like Gecko) Version/8.0.7 Safari/600.7.12' 
45 REF_URL = 'http://www.npo.nl' 
46 TOKEN_URL = 'http://ida.omroep.nl/npoplayer/i.js'

code:
1
2
3
["NPO 1", "npo_1.png", "tvlive/ned1/ned1.isml/ned1.m3u8", "Televisiekijken begint op NPO 1. Van nieuws en actualiteiten tot consumentenprogramma's en kwaliteitsdrama. Programma's die over jou en jouw wereld gaan. Met verhalen die je herkent over mensen die zomaar in je straat kunnen wonen. Ook als er iets belangrijks gebeurt, in Nederland of in de wereld, kijk je NPO 1."], 
51   ["NPO 2", "npo_2.png", "tvlive/ned2/ned2.isml/ned2.m3u8", "NPO 2 zet je aan het denken. Met programma's die verdiepen en inspireren. Als je wilt weten wat het verhaal achter de actualiteit is. Of als je het eens van een andere kant wilt bekijken. NPO 2 biedt het mooiste van Nederlandse en internationale kunst en cultuur, literatuur, documentaires, art-house films en kwaliteitsdrama."], 
52   ["NPO 3", "npo_3.png", "tvlive/ned3/ned3.isml/ned3.m3u8", "Op NPO 3 vind je programma's waar jong Nederland zich in herkent en die je uitdagen een eigen mening te vormen. Met veel aandacht voor nieuwe media en experimentele vernieuwing brengt NPO 3 een gevarieerd aanbod van de dagelijkse actualiteit tot muziek, reizen, human interest, talkshows en documentaires."],

[ Voor 61% gewijzigd door Bliksem B op 17-10-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
[...]

2017 of 18 komt digitenne in HD beschikbaar. Gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 16:24
Lang leve NLZiet.
Jep, betaald... maar de kwaliteit is beter dan de gewone NPO. Het is namelijk van NPO+.

Van mij mag de kabel het huis wel uit... maar Miss Waah is nog niet helemaal over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jurrian120 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:59:
[...]

U weet dat de NPO van de staat is en er dus op die manier wijzigingen aangebracht moeten worden?
NPO is inderdaad van de staat. Maar dat betekent niet dat ze daarmee het recht hebben om zich vast te leggen op proprietaire zaken, wat ze dus wel doen. Integendeel zelfs: juist omdat het van de staat is (en dus van iedereen) hebben ze een verplichting om aan een zo breed mogelijke doelgroep te voldoen, zonder daarbij groepen bewust uit te sluiten, tenzij dat technisch niet anders kan.

Er zijn genoeg technische mogelijkheden waarmee de NPO niet afhankelijk is van Flash of .NET (zoals ze ook gebruikt hebben), dus daar falen ze enorm hard!
CyBeR schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:01:
[...]

Je moet alleen niet bij de NOS zijn maar bij de NPO. De NOS is slechts een omroep.
I stand corrected :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Waah schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:37:
Lang leve NLZiet.
Jep, betaald... maar de kwaliteit is beter dan de gewone NPO. Het is namelijk van NPO+.

Van mij mag de kabel het huis wel uit... maar Miss Waah is nog niet helemaal over :)
Maar, in hoeverre is deze kwaliteit beter? Geen HD kwaliteit toch? Wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft een HTML5 speler, deze heeft de NPO al wel maar wordt alleen op bepaalde devices geladen. (die bv. absoluut geen Silverlight, (App) of Flash kunnen draaien)
Op mijn Ubuntu Touch telefoon bijvoorbeeld. Je kan er geen video kwaliteit kiezen (het lijkt er wel op dat de hoogste kwaliteit gebuiktr wordt) en ook de 888 ondertitels kunnen niet worden gebruikt. (Nog) behoorlijk waardeloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:02:
Wat betreft een HTML5 speler, deze heeft de NPO al wel maar wordt alleen op bepaalde devices geladen. (die bv. absoluut geen Silverlight, (App) of Flash kunnen draaien)
Op mijn Ubuntu Touch telefoon bijvoorbeeld. Je kan er geen video kwaliteit kiezen (het lijkt er wel op dat de hoogste kwaliteit gebuiktr wordt) en ook de 888 ondertitels kunnen niet worden gebruikt. (Nog) behoorlijk waardeloos dus.
888 mis ik niet en als de hoogste kwaliteit geboden wordt, is het prima, toch? Nu moet ik dus alleen even achterhalen hoe ik de site zover krijg dat ie denkt dat ik echt niet anders dan HTML5 kan spelen :D

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
JPtjeeNL schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:32:
[...]

Geen idee hoe ik de kwaliteit kan zien op npo+/NLZiet. Maar de compressie lijkt veel lager in ieder geval. Geen verwassen kleuren wat de normale npo wel heeft door teveel compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De valse kleuren heeft niks met compressie te maken. (athans dat denk ik) Ik heb een HD bestand van NLziet (opgenomen met screen recorder) en Digitenne tot dezelfde bitrate en resolutie en compressie (H264) als NPO gemist gecomprimeerd en de kleuren bleven hetzelfde.
Waar dit wel aan licht is een raadsel waar NPO zelf helaas ook geen antwoord op heeft of op wil geven.
Bij de nieuwe 576p streams is de kleurvervalsing mij overigens niet meer opgevallen. Mischien is dit nu weg?
Kan ook dat de kleurvervalsing optreed door een corrupte flut opname/compressie tool/software die NPO gebruikt?
(ikzelf gebruikte de Super video converter)
Maar dan licht het gewoon aan die tool en niet aan de compressie zelf.

NLziet was geloof ik 576p DVD kwaliteit, dit gaat geloof ik opgeschroeft worden tot 720p HD (of mischien zelfs 1080p) HD kwaliteit.

888 mis ik niet

Er zijn ook doven en slechthorenden die hier gedeeltelijk/volledig afhankelijk van zijn.
En weleens van Hyperaccussis gehoord?
En uit (diverse) onderzoek(en) is overigens gebleken dat die ondertitels ook door normaal horenden veel gebruikt worden met name wegens omgevingsgeluid.
Maar fijn voor jouw dat jij ze niet mist. Ik mist ze zelf absoluut in ieder geval!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2016 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:26:
De valse kleuren heeft niks met compressie te maken. (athans dat denk ik) Ik heb een HD bestand van NLziet (opgenomen met screen recorder) en Digitenne tot dezelfde bitrate en resolutie en compressie (H264) als NPO gemist gecomprimeerd en de kleuren bleven hetzelfde.
Waar dit wel aan licht is een raadsel waar NPO zelf helaas ook geen antwoord op heeft of op wil geven.
Bij de nieuwe 576p streams is de kleurvervalsing mij overigens niet meer opgevallen. Mischien is dit nu weg?
Kan ook dat de kleurvervalsing optreed door een corrupte flut opname/compressie tool/software die NPO gebruikt?
(ikzelf gebruikte de Super video converter)
Maar dan licht het gewoon aan die tool en niet aan de compressie zelf.
Compressie heeft wel degelijk invloed op kleur. Hogere compressie betekend namelijk dat meer kleurinformatie wordt weggegooid... en je dus vlekkerige kleuren krijgt. Bij goed toegepaste compressie zie je dat niet. Bij slechte compressie wel degelijk. Niet alleen pixels tellen bij compressie. Een goed artikel die het uitlegt is net door Tweakers online gezet. Dat gaat over Raw vs Jpeg. Maar het principe is gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2001260215.jpeg

Je ziet bij de rechter foto dat er wat blauwe vlekken op de muur lijken te zitten. Dat kan dus ook gebeuren bij video. Vooral bij scenes met heel veel verschillende kleuren en veel verschil tussen donker en licht kan het verergeren (want er is meer kleurinformatie).

Ik heb even een screenshot gemaakt op 2 identieke monitoren. Zo goed als mogelijk :+ op hetzelfde moment. Je ziet dat er kleurverschil is (contrast lijkt wat hoger bij NPO) en dat je meer kartelige randen hebt bij de NPO variant. :+ . Ik weet niet hoe ik de resolutie zou kunnen achterhalen bij NPO+, want er is enkel keuze tussen "low, medium high". Mocht iemand een idee hebben.....

Klik wel even door, want je moet ze eigenlijk op volledige grootte zien (1200x3840) om het verschil goed te zien. Als het beeld beweegt valt het meer op dan op de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U4XZyjr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v7Mq0pxl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e6D5dTLl.png

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 19-10-2016 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(contrast lijkt wat hoger bij NPO) en dat je meer kartelige randen hebt bij de NPO variant.

NPO en NPO?

Eerste is NPO+ toch? De 2de NPO gratis?

NPO plus:
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/75b0a32c-98ac-4213-95df-e76ebd667f16.jpg
NPO Free:
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/1f4ba6ce-040e-47f7-9d54-4ad2c35c50f3.jpg

NPO+
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/d21e10ff-384c-43d1-8f08-866904433bc8.jpg
Digitenne:
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/40741cd6-817a-46a3-a791-1d2a92bd9f33.jpg
NPO:
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/e6af875c-6e65-42a7-8054-2efb2a986f51.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik hoor nog niemand over de nieuwe wijzingen die in 2017 komt. NPO+ zonder NL ziet voor een paar euro per maand. NPO in HD.
En voor iedereen die vind dat ze al betaald hebben voor de NPO. Je betaald hier voor de meer kosten voor HD doorgifte. Als dat van het budget af moet hou je helemaal geen kwaliteit van uitzendingen over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

iAmRenzo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:07:
En voor iedereen die vind dat ze al betaald hebben voor de NPO. Je betaalt hier voor de meer kosten voor HD doorgifte. Als dat van het budget af moet hou je helemaal geen kwaliteit van uitzendingen over ;)
Dat is het nou net een beetje. Waarom is HD een optie? We leven in 2016, 1080p zou het minimum moeten zijn. Met 1440p of 2160p als optie, eventueel.

Ik vind dat de NPO op dit gebied gewoon hopeloos achterloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 25-10-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-10 13:44

Flitskikker

Forumkikker

Wauw. Terwijl de dvd langzaam uitsterft, is de NPO eindelijk in het tijdperk van dvd-kwaliteit (576p) gekomen.

Eigenlijk is het niet eens 576p maar 540p. En dan lekker constant 1000 kbps zodat het bij drukke scènes een mooie pixelbrij wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
General
Complete name                            : E:\TEMP\Rundfunk 2016 - Knechtschaft [20161024].mp4
Format                                   : MPEG-4
Format profile                           : Base Media
Codec ID                                 : isom
File size                                : 195 MiB
Duration                                 : 24mn 17s
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 1 122 Kbps
Writing application                      : Lavf56.40.101

Video
ID                                       : 1
Format                                   : AVC
Format/Info                              : Advanced Video Codec
Format profile                           : Main@L3.1
Format settings, CABAC                   : Yes
Format settings, ReFrames                : 4 frames
Codec ID                                 : avc1
Codec ID/Info                            : Advanced Video Coding
Bit rate                                 : 1 000 Kbps
Width                                    : 960 pixels
Height                                   : 540 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate mode                          : Constant
Frame rate                               : 25.000 fps
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0
Bit depth                                : 8 bits
Scan type                                : Progressive
Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.077
Stream size                              : 172 MiB (88%)
Writing library                          : x264 core 146
Encoding settings                        : cabac=1 / ref=2 / deblock=1:0:0 / analyse=0x1:0x111 / me=hex / subme=6 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.00 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=0 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=-2 / threads=12 / lookahead_threads=2 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / interlaced=0 / bluray_compat=0 / constrained_intra=0 / bframes=3 / b_pyramid=2 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=1 / weightb=1 / open_gop=0 / weightp=1 / keyint=25 / keyint_min=13 / scenecut=0 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=30 / rc=cbr / mbtree=1 / bitrate=1000 / ratetol=1.0 / qcomp=0.60 / qpmin=0 / qpmax=69 / qpstep=4 / vbv_maxrate=1000 / vbv_bufsize=2000 / nal_hrd=none / filler=0 / ip_ratio=1.40 / aq=1:1.00

Audio
ID                                       : 2
Format                                   : AAC
Format/Info                              : Advanced Audio Codec
Format profile                           : LC
Codec ID                                 : 40
Duration_LastFrame                       : -8ms
Bit rate mode                            : Variable
Bit rate                                 : 128 Kbps
Maximum bit rate                         : 1 000 Kbps
Channel(s)                               : 2 channels
Channel positions                        : Front: L R
Sampling rate                            : 48.0 KHz
Compression mode                         : Lossy
Stream size                              : 22.2 MiB (11%)
Language                                 : English
JPtjeeNL schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:32:
[...]

De kwaliteit van NPO Plus (NLZiet) is 720p. Deze streams zijn echter wel met DRM beveiligd, in tegenstelling tot de normale Uitzending Gemist wat gewoon onbeveiligde progressive streams zijn (en dus te downloaden zijn met bijv. GemistDownloader). Vast nog een reden waardoor de kwaliteit op UG niet omhoog kan.
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:00:
(contrast lijkt wat hoger bij NPO) en dat je meer kartelige randen hebt bij de NPO variant.

NPO en NPO?

Eerste is NPO+ toch? De 2de NPO gratis?

NPO plus:
[afbeelding]
NPO Free:
[afbeelding]

NPO+
[afbeelding]
Digitenne:
[afbeelding]
NPO:
[afbeelding]
Een beetje een slecht voorbeeld, omdat Brugklas volgens mij niet in HD is opgenomen. De screenshots van Heel Holland Bakt laten wel goed zien dat de beelden van NPO Plus (720p) veel scherper zijn.
Kun je een vergelijking met een HD-programma doen?

De 888-ondertiteling op UG en NPO Plus bevatten nog steeds geen regeleinden of kleuren (zodat in een zin met veel verschillende sprekers je geen onderscheid meer kan maken), maar dat is een ander probleem.

Ik ben benieuwd wat het "vernieuwde Uitzending Gemist" in 2017 brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Compizfox schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:39:
Dat is het nou net een beetje. Waarom is HD een optie? We leven in 2016, 1080p zou het minimum moeten zijn. Met 1440p of 2160p als optie, eventueel.

Ik vind dat de NPO op dit gebied gewoon hopeloos achterloopt.
Dat ze hopeloos achterlopen ben ik met je eens. En dat ze geen actie lijken te ondernemen om de veranderende wereld van TV bij te benen is ook zonde.
Maar de NPO heeft wel wat beperkingen, namelijk wetgeving en rechten. Ze willen wel veel maar worden beperkt door deze twee factoren.

Daarnaast moet de NPO tv bereikbaar maken voor het publiek. Zij zullen zelf de kosten in bedwang houden, en kiezen daarom voor lagere resolutie. 2160p zal betekenen dat er of meer geld naar de NPO moet of dat er minder geld is voor content. En welke keuze je maakt: het is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Flitskikker schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:28:
De kwaliteit van NPO Plus (NLZiet) is 720p. Deze streams zijn echter wel met DRM beveiligd, in tegenstelling tot de normale Uitzending Gemist wat gewoon onbeveiligde progressive streams zijn (en dus te downloaden zijn met bijv. GemistDownloader). Vast nog een reden waardoor de kwaliteit op UG niet omhoog kan.
Damn. Ik denk dat ik maar een HDHomeRun bestel en zelf ga opnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Flitskikker

Is geen Brugklas ;( ;w maar Spangas :) :*)
iAmRenzo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:07:
Ik hoor nog niemand over de nieuwe wijzingen die in 2017 komt. NPO+ zonder NL ziet voor een paar euro per maand. NPO in HD.
En voor iedereen die vind dat ze al betaald hebben voor de NPO. Je betaald hier voor de meer kosten voor HD doorgifte. Als dat van het budget af moet hou je helemaal geen kwaliteit van uitzendingen over ;)
NPO+ zonder NLziet?? Heb je een bron want dit lees ik nergens terug en heb ik ook nog nergens gehoord. Ik weet wel dat dit wel een wens is van velen waaronder ikzelf. Wenst niet te betalen voor de RTL bagger.

NPO moet gewoon alles in 1080p (+) op YouTube plempen!!

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:41:
NPO+ zonder NLziet?? Heb je een bron want dit lees ik nergens terug en heb ik ook nog nergens gehoord. Ik weet wel dat dit wel een wens is van velen waaronder ikzelf. Wenst niet te betalen voor de RTL bagger.

NPO moet gewoon alles in 1080p (+) op YouTube plempen!!
Ja, maar ik weet niet meer waar. Het heeft in de staatscourant gestaan volgens mij.
Dit is hem volgens mij: https://www.rijksoverheid.../22/besluit-over-npo-plus

De NPO mag geen fragmenten langer dan 5 minuten op Youtube zetten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan zetten we het toch gewoon zelf op YouTube?

Wat betreft de ondertitels zouden ze eens naar ABC moeten kijken: https://freeform.go.com/
Nog nooit op een site zoveel font letter opties gezien, Chapeau!

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herken het commentaar hier totaal niet.

Ten eerste, DVD was 576i, interlaced, deze nieuwe UZG is 540p. Veel scherper, en ook horizontaal is de resolutie 960p, bij DVD was dit 720 pixels.

Het is geen BluRay kwaliteit maar wel degelijk veel beter dan DVD.

Gekke is, ik heb net een film op TV (kabel) vergeleken met hetzelfde via NPO live op mijn Surface Pro tablet. De TV delft zwaar onderspit. Welliswaar ietsje scherper, maar kleurweergave is gruwelijk bagger: geen contrast, uitgebeten hooglichten. Kan natuurlijk aan de LG uit 2015 liggen, LG maakt helaas gebruik van vrij brakke IPS techniek voor TV's, maar het hele post-processing gebeuren op een TV kan desastreuze gevolgen hebben. Ik heb de TV op de verschillende modi geprobeerd, naturel was nog het beste, maar is niet te vergelijken met goed IPS computerscherm zoals in de SFP zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:22:
Ik herken het commentaar hier totaal niet.

Ten eerste, DVD was 576i, interlaced, deze nieuwe UZG is 540p. Veel scherper, en ook horizontaal is de resolutie 960p, bij DVD was dit 720 pixels.

Het is geen BluRay kwaliteit maar wel degelijk veel beter dan DVD.
Resolutie is niet alles. De bitrate speelt ook een grote rol, en die is op NPO gewoon bagger.

Maar goed ook het vergelijken van de resolutie met die van DVD vind ik wat scheef. DVD-kwaliteit stelt niet veel voor en het halen van DVD-kwaliteit is in 2017 niet iets om trots op te zijn. Sterker nog, het geeft aan dat je ontzettend achterloopt. Alles lager dan 1080p is achterhaald wat mij betreft. (1440p en 4K zijn langzaam bezig om 1080p te vervangen)

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 04-01-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook geen DVD kwaliteit maar beter. Ik vind het tov 720p over de kabel een goed alternatief. Wat je inlevert op detail en bitrate, maakt de kleurweergave van een htpc/srgb monitor setting imo zeker goed.
Ik kijk films enkel bluray, 4k netflix is geen alternatief, voor alle andere pulp is npo.nl sinds de 540p update zo goed dat het tv abo bij mij nu de deur uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:01:
Het is ook geen DVD kwaliteit maar beter. Ik vind het tov 720p over de kabel een goed alternatief.
Het hele punt is dat je het vergelijkt met DVD. DVD is inmiddels geen streven meer voor beeldkwaliteit: daar zijn we allang voorbij en 1080p is het nieuwe 'minimum'.
Wat je inlevert op detail en bitrate, maakt de kleurweergave van een htpc/srgb monitor setting imo zeker goed.
Ik kijk films enkel bluray, 4k netflix is geen alternatief, voor alle andere pulp is npo.nl sinds de 540p update zo goed dat het tv abo bij mij nu de deur uit is.
Dat ligt, zoals je zelf al aangaf, aan je hardware (TV/monitor) en heeft dus niet direct iets van doen met de beeldkwaliteit van NPO.

Verschillende personen hebben verschillende standaarden natuurlijk, maar ik vind de beeldkwaliteit op NPO dermate beroerd dat ik er niet vrijwillig naar kijk. Mijn 'referentie' is in dit geval 1080p op YouTube.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 05-01-2017 02:36 ]

Pagina: 1