hdd niet zichtbaar in windows wel in bios

Pagina: 1
Acties:

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
Beste tweakers,

ik heb een probleem met mijn vriendins computer en ben ten einde raad waar het probleem nu ligt en hoe ik het kan oplossen.
de specs zijn als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 63,13€ 63,13
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 34,-€ 34,-
1BenQ GW2265HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G402 Hyperion Fury€ 54,90€ 54,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,40€ 40,40
1Samsung SH-224DB Zwart€ 16,80€ 16,80
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Crucial BX100 250GB€ 83,19€ 83,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,42

Een paar maanden geleden deed mijn probleem voor het eerst naar boven.
We waren samen een spelletje aan het spelen, en de computer liep opeens vast.
Computer opnieuw opstarten, en opeens was de hdd niet meer zichtbaar in windows.
toendertijd zat er ook nog een oude 320 gb hdd in die nog leeg gehaald moest worden, en deze was wel gewoon nog zichtbaar in windows.
heel raar, want de hdd was nog maar een paar maanden oud, dus pc nog een keer opnieuw opstarten en de hdd was gewoon weer zichtbaar en werkte weer.
Een paar dagen later verdween de hdd weer opeens uit windows.
computer uitgezet om te kijken of alle kabels wel goed zaten, zaten gewoon goed, pc weer aangezet en bios even opgestart. hier was de schijf wel gewoon zichtbaar, maar in windows nog steeds niet.
Het eerste wat ik heb geprobeerd is de sata kabels van de 2 hdd's omwissellen en nu was de 2tb hdd opeens zichtbaar in windows maar de 320gb hdd niet. dus het lijkt erop of de sata poort op het toen 1.5 maand oude moederbord kapot was.
1.5 week voor de vakantie dus had weinig zin om het moederbord rma te sturen, dus ik denk ik prik de andere hdd in een andere sata port op het mobo.
kleinere hdd deed het weer, maar de 2tb hdd was opeens weer verdwenen uit windows.
kabeltjes wisselen op het mobo en uiteindelijk werkte alle harde schijven weer.
na de vakantie niet meer erover nagedacht, want de pc werkte weer normaal, totdat deze vorige week opeens weer de hdd niet zag in windows.

aangezien het vorige keer aan de sata porten lag, dacht ik ik ruil de sata porten en dan werkt ie wel weer.
helaas zonder succes. verschillende sata porten en kabels geprobeerd maar nog steeds bleef deze hdd niet zichtbaar in windows, terwijl de 320gb hdd in elke sata port wel gewoon bleef werken. dus hier ligt het dan denk ik toch niet aan. totdat ik de sata kabel van de ssd met die van de ssd omruilde en beide wel gewoon bleven werken.

totdat de hdd vandaag weer opeens stopte met werken, en ik deze nu helemaal niet meer aan de praat krijg.

wat ik verder heb geprobeerd:
testen of de hdd niet kapot is, heb deze in mijn eigen pc geprikt en daar werkt deze gewoon perfect. smart test etc uitgevoerd zonder enige errors.
bios update uitgevoerd, dit leek te helpen voor 2 uur en daarna stopte hij weer met werken.
drivers zijn allemaal up to date.
windows opnieuw geinstalleerd.

mijn vermoeden ligt aan de ene kant dat er iets mis kan zijn met het moederbord, maar ik vind het raar dat het alleen bij deze hdd problemen geeft.

alleen deze hdd geeft problemen dus daar zou dan waarschijnlijk de oorzaak liggen, maar in mijn eigen pc doet hij het gewoon zonder problemen, en ook kwamen er geen errors uit testen.

drivers zijn allemaal up to date dus hier kan het lijkt mij ook niet aan liggen.

en dan blijft de voeding nog over, dat deze om een of andere raden te weinig stroom doorgeeft naar de hdd? ik heb geen zin om 2 computers uit elkaar te halen, dus heb geprobeerd de sata stroomkabel naar de hdd door te linken, om via mijn voeding de hdd op te starten naar haar pc. (heb op internet gelezen dat dit zou moeten werken) maar ook zonder succes

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Zie je de schijf wel in de diskmanager van Windows? Misschien zit er iets dwars omdat een schijfletter wordt gedeeld?

Gadgets FTW!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brandonvds schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:45:
Het eerste wat ik heb geprobeerd is de sata kabels van de 2 hdd's omwissellen en nu was de 2tb hdd opeens zichtbaar in windows maar de 320gb hdd niet. dus het lijkt erop of de sata poort
Misschien niet de sata poort, maar een rot kabeltje.

Een el cheapo sata kabeltje gaf bij mij problemen; hij leek het te doen, maar ik kreeg allemaal corrupte bestanden. Kabel omgewisseld voor een ander en probleem opgelost.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processors, Moederborden en Geheugen gaat over... processors, moederboren en geheugen. Voor Opslagtechnologie hebben we een apart subform.

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:25
Ursamajor schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:48:
Zie je de schijf wel in de diskmanager van Windows? Misschien zit er iets dwars omdat een schijfletter wordt gedeeld?
Dit zou je idd moeten proberen. Heb ik ook keer gehad en daarna herkende hij de schijf gewoon weer.

Misschien is dit niet de oplossing, maar je kan altijd kijken of Windows de HD herkend

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 02-10-2016 23:51 ]

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zou in eerste instantie denken aan een voeding probleem, maar als het bios de hdd wel ziet en alleen windows niet dan lijkt me dat sterk. Helemaal omdat je ook nog gamed, dan had je wel meer problemen gehad.

Ik heb wel eens gelezen dat andere hardware de zelfde IRQ channels konden gebruiken waardoor ze met elkaar konden conflicteren. Heb je nog andere hardware zoals een geluidskaart op je moederbord geprikt?
Als het bios wel altijd de hardeschijven ziet, zou je kunnen kijken of je enkele instellingen handmatig kan aanpassen om te zien of dat uitmaakt.

Probeer RAID in je bios uit te zetten als die toevallig aanstaat.

Je zou ook nog zoiets als dit (pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart kunnen proberen om er zeker van te zijn dat het probleem niet je schijven zijn... Maar dan kost het je wel weer geld.

Welke Windows draai je?

• Brandonvds
dion_b schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 23:47:
Processors, Moederborden en Geheugen gaat over... processors, moederboren en geheugen. Voor Opslagtechnologie hebben we een apart subform.

Move PMG -> OT
Sorry als ik het in het verkeerde topic had geplaatst, aangezien ik nog niet weet waar het probleem precies ligt, maar het meeste neig naar een defect moederbord dacht ik dat ik het topic het beste daar kon zetten.

Bedankt voor de suggesties tot zo ver.
Na alles in de computer opnieuw te hebben aangesloten word de schijf weer herkend in windows, alleen nu ziet de bios de schijf weer niet. Dus zit er toch nog steeds ergens iets niet goed.
Ursamajor schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:48:
In de diskmanager was de schijf ook niet zichtbaar helaas.
REDSD schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 23:50:
Ik zou in eerste instantie denken aan een voeding probleem, maar als het bios de hdd wel ziet en alleen windows niet dan lijkt me dat sterk. Helemaal omdat je ook nog gamed, dan had je wel meer problemen gehad.

Ik heb wel eens gelezen dat andere hardware de zelfde IRQ channels konden gebruiken waardoor ze met elkaar konden conflicteren. Heb je nog andere hardware zoals een geluidskaart op je moederbord geprikt?
Als het bios wel altijd de hardeschijven ziet, zou je kunnen kijken of je enkele instellingen handmatig kan aanpassen om te zien of dat uitmaakt.

Probeer RAID in je bios uit te zetten als die toevallig aanstaat.

Je zou ook nog zoiets als dit (pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart kunnen proberen om er zeker van te zijn dat het probleem niet je schijven zijn... Maar dan kost het je wel weer geld.

Welke Windows draai je?
Ik heb geen idee wat IRQ channels zijn, maar ik zal dat nog uitzoeken dan
Verder staat raid niet aan volgens mij, alles in de bios staat gewoon op standaard instellingen.
Op dit moment zitten een ssd, hdd, cd-rom en gpu in het mobo geprikt.

Verder heb ik zoals ik al zei de hdd ook in mijn eigen pc gedaan en daar gaf deze totaal geen problemen, terug in haar pc en hij deed weer niks. Dus als er iets met de hdd aan de hand was zou ik dat ook in mijn pc moeten merken lijkt me?

De pc draait op windows 10 education. Ik heb vandaag de anniversary update geinstalleerd.

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@TS heb je ook al een ander SATA kabeltje geprboeerd zoals BelJoost aangaf.
Ik denk ook dat het de kabel is die issues geeft.

offtopic:
Kijk ook meteen naar evetuele SATA kabels van andere aangesloten devices.
Ik heb in het verleden een PC gehad die vaak crashte, Geheugen vervangen, HDD vervangen, SATA kabel vervangen, bleek het uiteindelijk de SATA kabel te zijn van de DVD drive...

• Brandonvds
ArcticTiger schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:22:
@TS heb je ook al een ander SATA kabeltje geprboeerd zoals BelJoost aangaf.
Ik denk ook dat het de kabel is die issues geeft.

offtopic:
Kijk ook meteen naar evetuele SATA kabels van andere aangesloten devices.
Ik heb in het verleden een PC gehad die vaak crashte, Geheugen vervangen, HDD vervangen, SATA kabel vervangen, bleek het uiteindelijk de SATA kabel te zijn van de DVD drive...
Ik heb een stuk of 3,4 verschillende sata kabeltjes geprobeerd, allemaal met hetzelfde resultaat.

Ik zal vanavond dan nog eens proberen om alle kabeltjes te vervangen, om te kijken of dit effect heeft.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Als je SMART gegevens van de SSD hier post (bv. met het gratis Cristaldiskinfo), kan je je de moeite van het kabelwisselen misschien besparen: als je CRC-fouten aantal nul is, ligt het niet aan de SATA kabel.
Het is sowieso handig om de SMART-tabel hier te plaatsen (vooraf GEEN tests draaien! Tabel uitlezen en hier plaatsen als plaatje of als tekst), dan wordt in een een aantal gevallen een clou zichtbaar.

• Brandonvds
hier zijn denk ik de smart gegevens van de hdd, ik hoop dat jullie hier iets aan kunnen zien.
bij status geeft het programma "goed" aan. dus dat lijkt mij dat het probleem ergens anders moet liggen?

smart hdd

[ Voor 16% gewijzigd door Brandonvds op 04-10-2016 20:40 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Je hebt nul CRC (communicatie) fouten, dus aan je SATA kabels ligt het niet.
Ook heb je nul slechte sectoren, daaraan ligt het ook niet.
Wel vind ik de airflow temperatuur aan de (te) hoge kant, maar je harddisk zelf heeft het niet warm gehad.

Heb je al eens een algemene hardwaretest gedaan, inclusief een memtest?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als je een andere schijf kunt proberen(lenen of kopen), dan weet je of het aan je schijf ligt.
Als je weer problemen krijgt, dan kun je naar het volgende defecte hardware gaan zoeken.

Of als je een voeding hebt liggen of lenen, wissel deze uit en test de pc weer.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 05-10-2016 08:06 ]

• Brandonvds
Renault schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 00:29:
Je hebt nul CRC (communicatie) fouten, dus aan je SATA kabels ligt het niet.
Ook heb je nul slechte sectoren, daaraan ligt het ook niet.
Wel vind ik de airflow temperatuur aan de (te) hoge kant, maar je harddisk zelf heeft het niet warm gehad.

Heb je al eens een algemene hardwaretest gedaan, inclusief een memtest?
Ik heb geprobeerd onderdelen uit te sluiten, maar geen hardware test gedaan.
Wat voor algemene hardware test raad je mij aan?
jan99999 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:05:
Als je een andere schijf kunt proberen(lenen of kopen), dan weet je of het aan je schijf ligt.
Als je weer problemen krijgt, dan kun je naar het volgende defecte hardware gaan zoeken.

Of als je een voeding hebt liggen of lenen, wissel deze uit en test de pc weer.
Ik kan vanmiddag proberen om mijn eigen hdd erin te prikken en deze in mijn pc. Maar, zoals ik eerder al had aangegeven heb ik deze hdd ook in mijn eigen pc getest, en alles werkte gewoon prima (gelijk even fotos over gezet naar mijn pc) dus deed de schijf weer terug in haar pc en hij deed weer niks.

Ik heb nog wel een oude voeding liggen, geen idee welk model het precies is. Coolermaster en oud, maar er zitten dan ook geen kabels bij voor de gpu, zal mijn vriendin niet leuk vinden. Maar aangezien de hdd het steeds op wonderbaarlijke wijze weer doet voor een week of maand, vanwege een sata kabeltje omdraaien. Kan dit ook weer weken duren voordat duidelijk is of het wel/niet aan de voeding ligt.

En hoewel ik graag gewoon de voeding en moederbord,en gelijk de behuizing vervang. Mag ik van haar geen geld uitgeven aan de pc tenzij ik 100% zeker weet waar het aan ligt, en het vervangen moet worden......
Pagina: 1