Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zuinige NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
NAS

Wat mag het systeem gaan kosten?
300 € maximum inclusief verzendingskosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In eerste instantie zal er één Western Digital Purple hardeschijf van 2TB verhuizen om op een later moment een tweede toe te voegen in RAID.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 68,50€ 68,50
1MSI H110M PRO-VD€ 55,95€ 55,95
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 21,01€ 21,01
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,31

OF

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-N3150N-D3V (rev. 1.0)€ 93,-€ 93,-
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 29,95€ 29,95
1Corsair CMSO4GX3M1A1333C9€ 20,50€ 20,50
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo weinig mogelijk energie verbruiken.

Ga je overklokken?
Niet van toepassing.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een keuze tussen beide te maken en eventueel aanpassingen te doen waar nodig.

Mijn grootste zorg is dat het eerste systeem te veel zal verbruiken en het tweede te traag zal zijn. Kan er hier iemand meer info over verschaffen? Wat is het reële verbruik van beide processoren en kan dit nog naar beneden gebracht worden?

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
[b]0564dea9df schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:08:

Mijn grootste zorg is dat het eerste systeem te veel zal verbruiken en het tweede te traag zal zijn. Kan er hier iemand meer info over verschaffen? Wat is het reële verbruik van beide processoren en kan dit nog naar beneden gebracht worden?
Ligt er compleet aan waar je je NAS voor gaat gebruiken. Alleen opslag? Of ga je ermee downloaden en films afspelen? Dat soort dingen. Mensen kunnen je beter helpen als je ook die vraag beantwoord.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:08:

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In eerste instantie zal er één Western Digital Purple hardeschijf van 2TB verhuizen om op een later moment een tweede toe te voegen in RAID.
Wd purple zijn voor camera bewaking gemaakt, deze hebben geen foutcorrectie. Dat is zo omdat ze de hele tijd door schrijven. Zelf zou ik wd red aanraden, deze zijn speciaal geschikt voor nas systemen. Je hebt ook andere schijven nemen, die moeten dan wel desktop/nas schijven zijn. Ook kan je 2.5" schijven nemen, die zijn zuiniger, maar duurder en minder snel. Verder is een ssd voor het systeem een goede optie, dan blijft dat snel.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem zal de volgende taken hebben:
* Gedeelde mappen;
* Streamen van media;
* 's Nacht synchroniseren aan de hand van rsync; en
* SFTP.

Deze NAS zal +- 8 uur per dag intensief gebruikt worden.

@T.Kreeftmeijer
Bedankt voor de info! Maar deze schijf zal toch moeten volstaan in een eerste stadium, daar ik deze reeds in mijn bezitting heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2016 20:04 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:01:
Het systeem zal de volgende taken hebben:
* Gedeelde mappen;
* Streamen van media;
* 's Nacht synchroniseren aan de hand van rsync; en
* SFTP.

Deze NAS zal +- 8 uur per dag intensief gebruikt worden.

@T.Kreeftmeijer
Bedankt voor de info! Maar deze schijf zal toch moeten volstaan in een eerste stadium, daar ik deze reeds in mijn bezitting heb.
Dat was mij niet helemaal duidelijk, dus daarom vertelde ik het. Maar als je hem al hebt snap ik het. Dat zou ik er wel twee in raid 1, aangezien ze geen correctie hebben. Dat lost de raid controller op bij bad sectors.

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 02-10-2016 21:18 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Voeding zou ik veranderen naar een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt het systeem zal max 100 watt verbruiken en de Seasonic voeding beschikt over intern betere kwaliet en zal 10 jaar mee moeten gaan zie dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Verwijderd

Topicstarter
Samenvatting:
* Geen Western Digital Purple gebruiken wegens het ontbreken van foutcorrectie om de schijf- en leessnelheden te verhogen, althans niet in een NAS.
* De G450M van Cooler Master veranderen naar een Seasonic G 360 Watt voeding.

Zelf heb ik ondertussen de volgende berekening gedaan:
* Bij systeem 1 verbruikt de processor gemiddeld 24 Watt; bij intensief gebruikt stijgt dit maximum tot 48 Watt. Wanneer deze 8 uur per dag intensief gebruikt wordt en de rest van de tijd bijna niets staat te doen komt dit neer op een verbruik van +- 768 Watt per dag. Dit komt neer op 6 à 7 euro in de maand.
* Systeem 2 verbruikt de processor maximaal 6 Watt; maar volgens Intel gemiddeld 4 Watt. Als we uitgaan van het maximum aan 6 Watt en als dit systeem er langer over doet om de taken die het krijgt te voldoen... en daarbij uitgaan van een continue intensief verbruik komen we op 144 Watt per dag. Dit komt neer op 1,20 € per maand.

Hierbij het verbruik van randapparaten en hardschijven niet meegeteld, maar dit hoeft ook niet aangezien dit voor beide systemen gelijk is.

Een logische economische keuze zou systeem 2 zijn, maar is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de performantie?

@lars.ruiter
Bedankt! De G450M van Cooler Master komt ook voor in hetzelfde topic, maar het lijkt erop dat de Seasonic een betere keuze is.

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
Je bedoelt vermoedelijk 768Wh (WattUur / Dag). Misschien haarkloverij, maar in een discussie over energiezuinigheid misschien toch wel leuk om te weten. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses. Voor de berekening heb ik gewoon http://www.rapidtables.co...lectricity-calculator.htm gebruikt; zelf heb ik geen kennis i.v.m. elektriciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 16:58 ]

Pagina: 1