Vraag

• Jbre
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09-2025
Sinds een aantal dagen herstart mijn computer gewoon spontaan uit het niks, dit doet zich voor eens in de 1-3 uur. Niet een software gebonden iets maar echt "poef". Als ik in de logs van windows kijk is het constant een "kernel-power" error. Nu ben ik zelf meer iemand van de software en vroeg me af of iemand enig idee heeft wat er fout kan zijn? Ik heb recent wel de usb van een headset (G35) verkeerdom geplaatst in de usb poort (vrouwelijke connectertje was wat verbogen) waarna de mobo in een veiligheidsmodus sprong, misschien dat dit er iets mee te maken heeft? zou dit meer een voedingsprobleem of een moederboord probleem zijn?
...

Specs:

Windows 10 64 N
MSI X99 SLI
Cooler master 750M
i7 - 5820K
Nvidia GTX 980
512GB Samsung evo
...

Aangezien de kortsluiting met de USB aan een USB poort van de casing was heb ik deze voor de zekerheid al verwijderd uit het moederboord. Echter bleef het probleem zich voortdoen.
...

Alle reacties

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:35
ik ben bang dat je moederbord kortsluiting heeft gehad. probeer die usb poort eens uit te schakelen in de bios. Als je geluk hebt helpt dat.

• Jbre
danjan2411 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:37:
ik ben bang dat je moederbord kortsluiting heeft gehad. probeer die usb poort eens uit te schakelen in de bios. Als je geluk hebt helpt dat.
Heb die hele connector er al uit gehaald (was een case USB). Is er iets wat ik kan ondernemen i.v.m. kortsluiting?

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07-2025
Dit klinkt voor als een lege batterij op het moederbord of een defect geheugenbankje.

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 10:20

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Hoe krijg je het voor elkaar om een usb stekker verkeerd om te doen, maar goed.

ik zou de makkelijke dingen eerst uitsluiten.

gebeurd dit fenomeen onder load? nee?--> powersupply vrijwel uitgesloten
probeer een ander geheugen setje.
etc.

En zet in je bios auto-reboot even uit zodat je een BSOD krijgt als de pc uitvalt.

ik ben ook geen hardware expert maar kortsluiting over een usb poort.... je praat niet over gevaarlijke vermogens ofzo en ook daar zitten als het goed is ook zekeringen dus dat zou niet je mobo om zeep mogen helpen

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• addo2
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Het schrijven/lezen van het werkgeheugen triggert elke keer een andere plek dus dan kun je (enig sinds willekeurig) na een vaste(re) tijdsperiode dezelfde plek tegen die kapot is. Mocht je geen zin hebben om direct iets op de gok te kopen dan kun je ook (via boot op bijv. usb) een memtest draaien om het zeker te weten.

• Jbre
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:04:
Hoe krijg je het voor elkaar om een usb stekker verkeerd om te doen, maar goed.
Verbogen stekkertje blijkbaar, headset is al vrij oud.

Ik denk dat ik inderdaad eerst maar even een memtest draaien kijken of dat voor complicaties zorgt. Bedankt voor het antwoorden

• Haleluja_nl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Kernel-power error betekent echt dat ineens je stroomcircuit een probleem heeft. Moederbord of voeding zijn je twee eerste kandidaten. Memory geeft programma / windows crashes en geen spontane reboots dat de stroom wegvalt.

In verband met jouw verhaal van kortsluiting: zitten alle solid caps nog op je moederbord, nergens iets verbands te merken/ruiken? Verbazingwekkend vaak is toch iets te zien.
Kun je een voeding lenen om het daarmee te proberen of het probleem dan weg is?
Kun je in het bios de Voltages zien en wijkt hier één van de waardes flink af (12V, 5V of 3,3V).
Pagina: 1