Toon posts:

Gebrek Sony SA-NS 410 speaker! Welk recht als consument

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer 3 jaar geleden heb ik een Sony SA-NS 410 speaker gekocht. De speaker zou kunnen worden gebruikt middels IOS en Android toestellen (werd destijds met beide geadverteerd, tevens op de verpakking). De speaker ondersteund onder andere Airplay en DLNA en werkte op zich prima met onze Iphone. Nu hebben wij thuis allebei een nieuwe telefoon (Android) en is het onmogelijk om een connectie met de speaker te maken. Met de Sony App kan je connectie maken met de speaker, maar door de zeer gebrekkige ondersteuning kan je er helemaal niks mee afspelen.

Afgelopen week heb ik contact gezocht met de service afdeling van Sony. Hierin werd geadviseerd om de speakerset te updaten (laatste update is van 3,5 jaar geleden :+ ) en deze was uiteraard al vanaf de aankoop geïnstalleerd. De daarop volgende mail wisseling werd afgesloten met onderstaande;
Ik ga een melding voor u maken. Ik hoop dat het wordt opgepakt en wellicht bij een volgende update wordt aangepast.
Met deze melding gaat dus uiteraard niks gebeuren :D Uiteraard kan ik een Chromecast audio aanschaffen, maar dan koop ik liever een nieuwe speaker van een ander merk. Nu ben ik benieuwd wat de rechten zijn als consument en de plichten voor Sony in deze kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Het lijkt me eigenlijk wel redelijk om te verwachten dat ze je een ander model sturen die wel met Android werkt. Als dit een stelselmatig probleem is, zou dat ook erg vreemd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

't gebrek is de eindgebruiker, die liever geen handleiding van de telefoon en de luidspreker leest, en duidelijk geen kennis heeft van DLNA of hoe dit werkt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fijn dat je beide handleidingen hebt doorgelezen zodat je in je reactie een gedegen oplossing kan bieden om het product te gebruiken... Middels DLNA zijn er idd verschillende applicaties om iets van audio af te spelen. Echter geen Youtube, Spotify of Nederlandse radiozenders zoals ik voorheen kon afspelen met m'n iPhone. Als consument mag je toch verwachten dat als er wordt aangegeven op de verpakking en beschrijving op de website, dat deze via IOS en Android dan ook fatsoenlijk te gebruiken is of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dus...eigenlijk is je enige klacht dat er geen externe bedrijven zijn, welke niets met Sony te maken hebben, die voor een Android besturingssysteem niet alle, voor jou gangbare, applicaties, hebben voorzien van een DLNA mogelijkheid, terwijl voor een compleet ander besturingssysteem en type telefoon er externe bedrijven zijn geweest dit wel hebben ingebouwd.

Waarbij je stelling tevens is dat Sony maar op zijn verpakking moet aangeven welke applicaties van derden, per besturingssysteem, allemaal ondersteund wordt ipv alleen aangeven dat het compliant is met een onderliggend protocol ?

Vervolgens wil je na 3 jaar, weten wat de plichten zijn van Sony om bovenstaande problemen op te lossen., terwijl deze niets te maken heeft met externe bedrijven die zelfstandig applicaties ontwikkelen voor verschillende besturingssystemen. De eigen Sony applicatie werkt met DLNA.

Antwoord: Je hebt geen rechten als consument om aanspraak op te maken en Sony heeft geen enkele verplichting naar jou toe. Jij koopt een andere telefoon met een compleet ander besturingssysteem en applicaties, welke ook werkt met DLNA zoals geadverteerd. Dat jij "verwacht" dat alle applicaties die door externe (niet Sony) bedrijven zijn gemaakt, op beide besturingssystemen hetzelfde werken is simpelweg een aanname van jezelf geweest en had van te voren kunnen uitzoeken als je daar iets meer in had verdiept, daar kan Sony niets aan doen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:58:
Nu ben ik benieuwd wat de rechten zijn als consument en de plichten voor Sony in deze kwestie?
Volgens mij ben je met een topic als dit beter op zijn plek in het Shopping Forum. Een verhuizing die kant op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Het is niet zozeer dat ik verwacht dat alles hetzelfde zou moeten werken zoals met de iPhone. Maar dat deze icm een Android telefoon nog enigszins te gebruiken is, zoals Sony ook heeft geadverteerd. Wellicht had ik mij er meer in moeten verdiepen, maar dan hadden ze misschien ook niet moeten adverteren dat deze geschikt is voor beide systemen.

Het is mijn inziens min of meer hetzelfde zoals Sonos zijn speakers op dit moment presenteert en geschikt is voor IOS en Android. Indien ze volgende week zouden stoppen met de Sonos App om spotify, internetradio etc. af te spelen, dan zijn deze speakers ook niet meer te gebruiken omdat deze geen Airplay, Chromecast, DLNA oid ondersteund.

De Sony app zoals deze bij de speaker wordt meegeleverd is namelijk niet te gebruiken met Android (zie alle reacties). De app is voor het laatst op 26 mei 2014 bijgewerkt. Dus dan ben ik afhankelijk van applicaties van derden om de speaker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Dus na 3 jaar.. kom je erachter dat de ondersteuning voor Android niet is zoals je verwacht, en dan wil je maar een vergoeding ontvangen? Wow..
Nu ben ik benieuwd wat de rechten zijn als consument en de plichten voor Sony in deze kwestie?
Want daarin staat nou niet echt: Wat zijn mijn plichten

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:43:
Dank voor je reactie. Het is niet zozeer dat ik verwacht dat alles hetzelfde zou moeten werken zoals met de iPhone. Maar dat deze icm een Android telefoon nog enigszins te gebruiken is, zoals Sony ook heeft geadverteerd. Wellicht had ik mij er meer in moeten verdiepen, maar dan hadden ze misschien ook niet moeten adverteren dat deze geschikt is voor beide systemen.

Het is mijn inziens min of meer hetzelfde zoals Sonos zijn speakers op dit moment presenteert en geschikt is voor IOS en Android. Indien ze volgende week zouden stoppen met de Sonos App om spotify, internetradio etc. af te spelen, dan zijn deze speakers ook niet meer te gebruiken omdat deze geen Airplay, Chromecast, DLNA oid ondersteund.

De Sony app zoals deze bij de speaker wordt meegeleverd is namelijk niet te gebruiken met Android (zie alle reacties). De app is voor het laatst op 26 mei 2014 bijgewerkt. Dus dan ben ik afhankelijk van applicaties van derden om de speaker te gebruiken.
Ik denk dat je goed moet kijken naar wat er op het moment van aanschaf door Sony is geadverteerd. Als de Sony app op dat moment gewoon bijv. je lokale MP3's e.d. kon afspelen via DLNA op Andriod naar de speaker is dat namelijk mogelijk precies waarmee destijds geadverteerd is, tenzij er bijv. geadverteerd is dat iedere app (ook van derden) ten alle tijden zou kunnen afspelen op Andriod naar deze speaker, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dat een boel apps binnen het Android eco systeem zijn overgestapt van bijv. DLNA naar Chromecast is natuurlijk niet iets waar Sony wat aan kan doen. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat door bijv. ontwikkelingen binnen Andriod op nieuwere Android 6 / 7 telefoons bepaalde zaken strakker dichtgezet zijn waardoor bijv. de Sony niet overal meer bij kan.

We hebben het hier natuurlijk wel over speakers met een introductie datum van zo'n beetje 4 jaar geleden, dat er minder ondersteuning is, is zeker een relatief snel ontwikkelende omgeving als Andriod niet heel vreemd.

Qua plichten van Sony als fabrikant zie ik er niet zo heel veel, mogelijk dat je richting de verkoper wat kan als overduidelijk blijkt dat er destijds geadverteerd is met functies die zowel toen als nu niet correct functioneren en waarbij dit niet veroorzaakt wordt door zaken waar Sony geen invloed op heeft, maar dat is denk ik ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowbar
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 18:21
Niet dat deze reactie je gaat helpen, maar ik heb zelf de SA-NS510. Voorheen was er ondersteuning vanuit de AudioRemote app om ook naar internet radiostations te luisteren via Music Services - Vtuner (ook 3FM en 538). Dat is er toen uitgesloopt, de exacte reden daarvoor is mij niet duidelijk geworden. Als je daar problemen mee had gehad (op dat moment) dan had je misschien een betere kans gemaakt om een koop te annuleren omdat de functionaliteit op dat moment beperkt werd.

Maar via de AudioRemote app kan je er echt genoeg mee afspelen. Zorg er alleen wel voor dat er een NAS oid in je netwerk zit om als muziekbron te gebruiken. Ik gebruik al jaren iOS en laatst had ik ook even een Android device. Ook daarmee kan ik gewoon alles uit mn bibliotheek afspelen. Het is in de markt gebracht als (oa) een Airplay device, en dat heeft Android standaard niet. Er zal vast een manier zijn om Airplay functionaliteit na te bootsen op Android, dan kan je daarna de muziek naar je speaker streamen via Airplay.
Pagina: 1