Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 15:30
Al sinds lange tijd draai ik een op een computer een Plex server en gebruik ik TightVNC vanop een andere computer om dingen aan te passen, nooit problemen met gehad.

Nu probeer ik deze computer te gebruiken met scherm en hij blijft "crashen" soms krijg ik rare artifacts en een raar geluid door de audiouigang en soms valt hij gewoon uit en herstart hij met het "windows is niet correct afgesloten" scherm. De crashes zijn random, maar kunnen geforceerd worden door een spel zoals bv. League Of Legends te openen. Soms werkt het spel voor enkele seconden maar zijn de kleuren oranje-achtig maar meestal crasht het direct.

Specs:
moederbord: msi h67ma-e35
cpu: intel core i3 2100T

Wat heb ik al geprobeerd:
ram: getest met memtest86, geen problemen na +- 24 uur te draaien
PSU: ook verschillende geprobeerd, geen verschil.
Bios: geupdatet, naar standaard instellingen gereset.
OS: Verschillende windows 7 en windows 10 installaties.

Ik ben er dus zeker van dat het iets met de graphics te maken heeft. Maar nu is de vraag is het moederbord of de iGPU ( cpu ) defect? En als ik een GPU er in plaats en het werkt dan wel ben ik dan zeker dat het de iGPU ( cpu ) is?

PS: ik heb geen reserve mobo/cpu van hetzelfde socket :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:01
Regelt je moederbord/BIOS toevallig de voltage settings van je CPU dynamisch? Het zou zomaar kunnen dat je BIOS je processor een beetje extra hogere spanning levert als ie harder moet werken (wat prima is), maar datzelfde automatisch ook doet voor je iGPU, waardoor die instabiel wordt. Had ik met mijn MSI Z170 Carbon, icm met een 6600K.

Geen idee of dat hier ook kan spelen, maar misschien iets om even in BIOS naar te kijken en eventueel de iGPU-instellingen wat te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Twam schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:00:
Regelt je moederbord/BIOS toevallig de voltage settings van je CPU dynamisch? Het zou zomaar kunnen dat je BIOS je processor een beetje extra hogere spanning levert als ie harder moet werken (wat prima is), maar datzelfde automatisch ook doet voor je iGPU, waardoor die instabiel wordt. Had ik met mijn MSI Z170 Carbon, icm met een 6600K.

Geen idee of dat hier ook kan spelen, maar misschien iets om even in BIOS naar te kijken en eventueel de iGPU-instellingen wat te tweaken.
Bedankt voor de suggestie, maar aangezien ik geen overclocking moederbord heb is er weinig controle over het voltage. Ik heb geprobeerd alle "speciale" dingen uit te zetten en de iGPU meer/minder geheugen te geven maar zonder succes.

Wat ik wel was vergeten te zeggen in de main post: League Of Legends laad normaal maar vanaf dat het spel echt "ingame" zit en er 3d objecten gerenderd moeten worden etc. crasht hij. Een ander spel zonder 3d objecten ( osu! ) werkt normaal terwijl het ook belastend is voor de iGPU ( wel veel minder t.o.v andere spellen ) maar ik neem aan dat de iGPU toch 100% gebruikt wordt.

Edit: geprobeerd met gtx 770 en crashte direct na boot, na te rebooten, de oude intel drivers er af te gooien en de nieuwe Nvidia drivers erop werkte het perfect.

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenBE op 02-10-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Even een nieuwe post om het wat ordelijker te houden.

Edit 2:

PSU nog eens vervangen
GPU vervangen

Beiden helpen niet, spellen laden met een gpu maar de random crashes gebeuren nog steeds.

Dus ik vermoed dat het moederbord dan toch de geest heeft gegeven. Pech, want het is zowat het duurste onderdeel aan de hele build om te vervangen tenzij ik er eentje uit China laat overkomen op ebay, maar daar heb ik weinig vertrouwen in.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenBE op 05-10-2016 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Wellicht heb je er al naar gekeken, maar wat doen de temperaturen van je systeem ? Heb je de log files van windows al eens uitgelezen om te kijken wat de oorzaak van de crashes kan zijn ?

[ Voor 11% gewijzigd door Galaxis op 06-10-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Galaxis schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:15:
Wellicht heb je er al naar gekeken, maar wat doen de temperaturen van je systeem ? Heb je de log files van windows al eens uitgelezen om te kijken wat de oorzaak van de crashes kan zijn
Temperatuur is normaal voor een i3-2100T, +-40 graden max. even googlen waar ik de logs kan vinden.

Edit: zo ver ik kan zien niets raars te vinden in even viewer en reliability monitor, ik vermoed dus dat de stroom/voeding gewoon uitvalt? Want elke herstart zegt hij "windows is niet correct afgesloten" ook reboot hij automatisch nadat hij uitvalt. Zou dit kunnen wijzen op een probleem met het het stroom circuit van het moederbord? Aangezien het niet de PSU is. ( meerdere stopcontacten en meerdere PSU's geprobeerd die met andere configuraties werken )

Na een Bios update lijk ik ook geen last meer te hebben van echte vastlopers waarbij het scherm rare artifacts liet zien, als ik dat voorhad bleven de fans draaien en viel de stroom van sommige USB apparaten uit ( muis met licht had geen licht meer, toetsenbord lichtjes vielen uit, ... ) . Maar nu heb ik gewoon een soort van reboot waarbij de stroom volledig lijkt uit te vallen zoals hierboven vermeld.

Ik heb ook even de cpu uit de socket gehaald en alle pinnetjes nagekeken, alles was correct, ook niets mis aan de cpu zelf.

Zou ik een gokje wagen en een nieuw moederbord aanschaffen? Of toch proberen de exacte oorzaak te vinden?

[ Voor 63% gewijzigd door GoldenBE op 06-10-2016 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Kan je je spanningen eens uitlezen ? 12V , 5V, 3V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Galaxis schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:08:
Kan je je spanningen eens uitlezen ? 12V , 5V, 3V
Volgens aida 64 zijn die net iets meer dan 12, 5 en 3 Volt. Ze schommelen wel een beetje maar dat is maar met 0.0X volt dus lijkt mij vrij normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien vraag je gewoon iets teveel van dat zeer simpele processortje van 5 jaar oud.
Ik heb de veel betere i5-2500k, en die verslikt zich ook al in LOL (alhoewel het niet crashed).

Maar de i3 die jij hebt, heeft maar 2 kernen, een slechtere igpu en slechts 2,5 GHz bij een max verbruik van 35 watt. Daar zit gewoon geen power in voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Reepje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:57:
Misschien vraag je gewoon iets teveel van dat zeer simpele processortje van 5 jaar oud.
Ik heb de veel betere i5-2500k, en die verslikt zich ook al in LOL (alhoewel het niet crashed).

Maar de i3 die jij hebt, heeft maar 2 kernen, een slechtere igpu en slechts 2,5 GHz bij een max verbruik van 35 watt. Daar zit gewoon geen power in voor dit soort zaken.
Het is niet normaal dat hij elke minuut uitvalt bij het kijken van een YouTube video of het draaien van LOL op de ipgu. Lag is normaal, maar willekeurig uitvallen niet. Een GPU helpt bij LOL maar niet bij de random crashes.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBE op 07-10-2016 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op welk moment en met welk programma heb je de temperatuur gemeten? Draai eens Prime95 (de blend test):
http://www.guru3d.com/files-get/prime95-download,2.html (download start binnen 5 sec)

En hou terwijl die draait voornamelijk de core temperaturen van de CPU in de gaten met bijvoorbeeld HWMonitor (als hij niet meteen uitvalt):
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.29.exe

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
GoldenBE schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:04:
[...]

Het is niet normaal dat hij elke minuut uitvalt bij het kijken van een YouTube video of het draaien van LOL op de ipgu.
Daarin heb je natuurlijk ook gelijk. Een temperatuur probleem uitsluiten is een eerste stap.

Maar je moet je er wel bewust van zijn, dat crashes voor kunnen komen (ik heb het weer over mijn i5-2500k die het ook zonder GPU moet doen). Geregeld crashed firefox, de computer bevriest, soms krijg ik na 20 seconden de melding krijg "beelschermstuurprogramma gecrashed en hersteld", of een harde restart (niet leuk voor mijn SSD).

Ik had geen temp probleem, drivers leken goed, nieuwe of andere drivers erop en het gaat weer dagen goed dan plots crash. Sommige machines leren het gewoon nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 20:50
Reepje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:57:

Verslikt zich in LoL? Raar, mijn i5 2500k had geen enkel probleem. Dus of de processor het niet kan trekken geloof ik niet.

Zijn i3 zou gewoon prima zonder crashes (lees reboots) moeten werken. Als zijn computer het niet aankan zou het spel gewoon moeten afsluiten en niet zijn hele PC laten rebooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Aangezien je PC automatisch herstart vermoed ik dat er onderhuids een BSOD gegooit word. Zet eens uit dat je PC automatisch herstart en mogelijk dat we dan iets kunnen vinden. Hoe je die functie uitzet vind je bijvoorbeeld op http://www.howtogeek.com/...venting-automatic-reboot/.

Zodra dit uitstaat, kun je nog eens de PC laten crashen en kijken of er nu een blauw scherm komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Reepje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

Daarin heb je natuurlijk ook gelijk. Een temperatuur probleem uitsluiten is een eerste stap.

Maar je moet je er wel bewust van zijn, dat crashes voor kunnen komen (ik heb het weer over mijn i5-2500k die het ook zonder GPU moet doen). Geregeld crashed firefox, de computer bevriest, soms krijg ik na 20 seconden de melding krijg "beelschermstuurprogramma gecrashed en hersteld", of een harde restart (niet leuk voor mijn SSD).

Ik had geen temp probleem, drivers leken goed, nieuwe of andere drivers erop en het gaat weer dagen goed dan plots crash. Sommige machines leren het gewoon nooit.
Om met de beeldspraak verder te gaan:
"Ik probeer mijn systeem het niet te leren, ik probeer het onderdeel dat niet wilt leren te vervangen door een onderdeel dat wel wilt leren"
;)

Trouwens die i3-2100T doet het super met een ssd, ik ben wel war trager gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Heb je wel afstandsbusjes gemonteerd onder je moederbord ? Iets zegt me in dit geval dat als er teveel power wordt gevraagd dat er kortsluiting optreed. Het kan ook zijn dat het voltage te laag is voor de CPU / igpu (iets te hoog geeft alleen meer warmte en overclock potentiëel en is niet erg). Ondanks dat je geen overclock mobo hebt zou je dit in veel gevallen toch ergens in het bios moeten kunnen instellen (advanced options ?) Gebruik cpu-z (voltage controleren) in combinatie met prime95 (stresstest small fft) om dit te bekijken.

Een Chinees goedkoop mobo zou ik niet zo een 2 3 aanraden. Voor 5-6 tientjes heb je een uit Nederland (socket 1155 als filter evenals micro-atx, als je kast het toelaat kun je ook gewoon atx kiezen of mini-itx maar die zijn duurder):
https://tweakers.net/cate...aQQTec_dDh3gxc5__Y9YNqax8

Edit: zet ook de ram timings eens vast (niet op auto) die matchen met je ram en dit geldt ook voor het voltage (eventueel 0.1v extra om zeker te zijn). Onder memtest86 kan het stabiel zijn, maar zodra de CPU en ipgu worden aangesproken kan het voltage van dram en /of CPU/ipgu inzakken (igpu gebruikt ook stevig het dram) en te weinig voltage voor CPU of igpu of dram veroorzaakt ook dit soort reboots /vastlopers.

[ Voor 107% gewijzigd door ToFast op 07-10-2016 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik wil echt je cpu niet afkraken, maar wijs wel op mogelijke oorzaken.
Dat zijn dus de temp bij een stresstest, en een analyse van je logboeken: worden daar fouten gegeven op de tijd van de crash.

Indien al die dingen normaal lijken, zit er maar 1 ding op: uitsluiten door vervangen. Zet je cpu in een andere computer. Werkt die wel, is het niet je cpu. Zet er een ander mobo in met deze cpu. werkt die dan wel? Is het het mobo. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Ik zal vanavond alles dat gepost is proberen.

Maar met aida 64 stresstest draait alles normaal: temperatuur + voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:13:
Op welk moment en met welk programma heb je de temperatuur gemeten? Draai eens Prime95 (de blend test):
http://www.guru3d.com/files-get/prime95-download,2.html (download start binnen 5 sec)

En hou terwijl die draait voornamelijk de core temperaturen van de CPU in de gaten met bijvoorbeeld HWMonitor (als hij niet meteen uitvalt):
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.29.exe
Net een reboot ( crash) na +- 5 seconden prime95 blend test te starten. CPU temperatuur: 30 graden Celcius. Ik zal nog een paar keer proberen om uit te zoeken of prime95 de oorzaak is van de reboot ( crash ) of dat het gewoon toeval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
Xudonax schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:05:
Aangezien je PC automatisch herstart vermoed ik dat er onderhuids een BSOD gegooit word. Zet eens uit dat je PC automatisch herstart en mogelijk dat we dan iets kunnen vinden. Hoe je die functie uitzet vind je bijvoorbeeld op http://www.howtogeek.com/...venting-automatic-reboot/.

Zodra dit uitstaat, kun je nog eens de PC laten crashen en kijken of er nu een blauw scherm komt?
Bedankt voor het goede advies een error zou veel kunnen helpen, spijtig genoeg na het deactiveren van "automatisch herstarten" gebeurt er gewoon hetzelfde ( geen bluescreen ).

---
edit 1:

HWmonitor laat rare voltages zien, terwijl die van Aida 64 normaal lijken? Is 1 van de fout?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gRtglFs.png

edit 2:

Nog eens in het BIOS gedoken en ... blijkbaar zijn er 2 dingen DRAM frequency instellingen, allebij met een automode. En pas als je ze beide op iets manueel zet is het werkelijk manueel. |:(

Ondertussen draait de PC stabiel, ik gebruikte Fullscreen Youtube videos om hem te crashen, was een gegarandeerde crash binnen de minuut. Nu ben ik lekker van enkele muziekvideos aan het genieten zonder crash :9 Nog even 24/7 een youtube playlist en wat stresstesten laten draaien en ik denk dat ik het opgelost kan noemen.

Alvast bedankt voor de hulp iedereen! _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenBE op 07-10-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 20:50
GoldenBE schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:37:
[...]

Bedankt voor het goede advies een error zou veel kunnen helpen, spijtig genoeg na het deactiveren van "automatisch herstarten" gebeurt er gewoon hetzelfde ( geen bluescreen ).

---
edit 1:

HWmonitor laat rare voltages zien, terwijl die van Aida 64 normaal lijken? Is 1 van de fout?

[afbeelding]

edit 2:

Nog eens in het BIOS gedoken en ... blijkbaar zijn er 2 dingen DRAM frequency instellingen, allebij met een automode. En pas als je ze beide op iets manueel zet is het werkelijk manueel. |:(

Ondertussen draait de PC stabiel, ik gebruikte Fullscreen Youtube videos om hem te crashen, was een gegarandeerde crash binnen de minuut. Nu ben ik lekker van enkele muziekvideos aan het genieten zonder crash :9 Nog even 24/7 een youtube playlist en wat stresstesten laten draaien en ik denk dat ik het opgelost kan noemen.

Goed om te horen. Vertrouw niet teveel op HWmonitor , deze laat vaker afwijkende gegevens zien. Mocht je de temperaturen van je CPU zo nauwkeurig mogelijk willen zien, gebruik dan real temp, deze is geoptimaliseerd voor Intel processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
GoldenBE schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:37:
[...]

---
edit 1:

[afbeelding]

edit 2:

Dus in feite heeft het manueel op de juiste timings (en mhz?) zetten van het RAM het euvel verholpen? Of heb je ook nog wat extra voltage gegeven? Probeer eens met LOL dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
ToFast schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:17:
[...]

Dus in feite heeft het manueel op de juiste timings (en mhz?) zetten van het RAM het euvel verholpen? Of heb je ook nog wat extra voltage gegeven? Probeer eens met LOL dan :D
Sinds dat ik een GPU in het pci-e slot heb zitten werkte LOL wel maar de willekeurige crashes bleven, deze lijken nu verholpen na de dram timings correct te hebben vastgezet. Maar straks toch even een spelletje spelen om zeker te zijn dat het werkt ;) Zowel met de pci-e GPU als met de iGPU.

Edit: na een paar dagen stabiel te draaien vandaag terug hetzelfde. Dus het Voltage van de dram nog wat hoger gezet ( als ik het Voltage op minder dan 1.6 Volt zet valt hij regelmatig uit, op 1.6 Volt blijkbaar veel minder dus hoop ik dat meer dan 1.6 Volt de oplossing biedt. )

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenBE op 09-10-2016 14:13 ]

Pagina: 1